Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Buitenland Buitenland

Buitenland

Anne

Anne

16-04-2010 om 20:19

Probleempje van een vriendin

Een vriendin van mij is 16 jaar oud, en haar ouders willen haar naar een chinese opvoedingskamp toesturen, omdat zij vinden dat zij niet de traditionele chinees is. Haar zusje daarin tegen is wel de traditionele chinees, en daardoor is er een duidelijk verschil tussen wie haar moeder helemaal lief vind en laten we positief blijven minder lief vind i.p.v. niet lief. Ik ken die vriendin als een heel lief en beleefd meisje(in ieder geval tegen de leraren toe). Thuis spreekt ze chinees tegen haar ouders dus dat versta ik niet, en daar kan ik dus ook niet over beoordelen.
Zij verteld tegen mij dat haar moeder haar slaat om de meest onozele dingen. En uit verhalen hoor ik dat haar ouders haar zoveel mogelijk in allerlij dingen willen beperken. Het is de bedoeling dat ze in de zomervakantie naar china toe gaat en dat ze daar zes weken verblijft, maar ze heeft alleen een enkeltje om naar china toe te gaan. En de terugreis zouden haar ouders dan voor haar kopen in china, maar de kans dat ze dat doen lijkt mij heel klein?

Nu was ik benieuwd of mensen weten wat er allemaal in een chineesopvoedkamp gebeurd, want ik heb dan wel wat gehoord, maar op internet kom ik er niet echt uit.
En hoe kan ze zorgen dat ze niet hoeft te gaan? weglopen gaat natuurlijk niet.
En de belangrijkste vraag wat vinden jullie daarvan?
Ik vind het persoonlijk maar raar dat haar ouders haar naar een opvoedkamp in china sturen. Dan ben ik blij dat mijn ouders gelukkig niet zo zijn.

Ik weet dat dit een forum is voor ouders, en niet voor pubers met hun problemen. Maar ik zou graag willen weten wat julie er als ouders zijnde van vinden, want misschien zie ik het wel verkeerd?

Met Vriendelijke Groet,
Anne

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

19-04-2010 om 20:40

En zij?

je vriendin spreekt chinees, dus kan op internet vast meer informatie vinden. Wil ze er zelf heen?

Heeft ze de nederlandse nationaliteit? Als dit zo is, kan ze eens informeren of haar ouders recht hebben om haar naar china te sturen als ze zelf niet wil.

mirreke

mirreke

20-04-2010 om 15:08

Ik denk dat het niet mag

Als het meisje al zestien is, geloof ik niet dat zij ergens heen hoeft waar ze niet wilt, vooral als het ernaar uit zou kunnen zien dat haar ouders haar niet terug laten komen. Wat ze kan doen is de kindertelefoon bellen, en zelf informatie vergaren.
http://www.kindertelefoon.nl/ (is voor jongeren tot 18 jaar), 0800 0432. Het is een gratis nummer ook als je belt vanaf je mobieltje.
Je schrijft, weglopen is geen optie. Maar zouden de ouders schrikken als ze een nachtje wegbleef, als ze bv. bij jou blijft slapen. Om duidelijk te maken dat ze echt niet wegwil naar China, naar zo'n kamp.
Wat je beschrijft lijkt erg op wat sommige marokkaanse of turkse meisjes meemaken, een kloof tussen de ouders die de oude en ouderwetsere normen en waarden aanhangen, en de jongeren die moderner zijn geworden en vernederlandst zijn. Ik denk dat de kindertelefoon best wel informatie heeft, en anders weten zij wel waar je die kunt vinden.
Kan je vriendin met andere volwassenen praten? Bijvoorbeeld met jouw ouders?

Anne

Anne

27-04-2010 om 17:01

Dankuwel voor de tip

Sorry dat ik nu pas antwoord. Ik had een probleempje met mijn computer, waardoor ik nu pas kan antwoorden.
Een nachtje wegblijven is geen oplossing, omdat ze dat inderdaad al een keer gedaan heeft. Uiteindelijk is de politie er bij gekomen en hebben ze het proberen uit te praten, wat niet veel indruk heeft gemaakt. Ze loopt nu ook bij jeugdzorg maar een uithuisplaatsing wat zij zelf graag wil heeft geen nut, want dan is ze al achtien als ze het traject doorgelopen heeft en kan ze al op kamers.

Dankuwel voor de tip, ik zal het even bij haar aankaarten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.