Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Buitenland Buitenland

Buitenland

Teken tegen afschaffen van nederlands in het buitenland!

http://petities.nl/petitie/behoud-nederlands-onderwijs-in-het-buitenland

P

P

31-05-2013 om 20:23

Lol

Ik dacht al waar zijn teken nu weer tegen..... ik vind dat ze helemaal niets te zeggen hebben, ze zijn al lastig genoeg!

+ Brunette +

+ Brunette +

01-06-2013 om 21:47

Ik wist niet eens dat zoiets bestond.

Voor wie is dat bedoeld? Diplomaten en werknemers van multinational die tijdelijk elders zijn gestald? Die verdienen genoeg om zelf zulke lessen te betalen of de werkgever maakt er maar een potje voor.

dc

dc

01-06-2013 om 22:57

Hier niet

Hier kun je tegen een redelijke betaling nederlandse lessen krijgen. En dat is voor alle kinderen van een nederlandse ouder, dus niet alleen de rijken onder hen!

Uit het informatiepakket voor kinderen in Oxford:
"LESGELD
Lesgeld voor nieuwe leerlingen bedraagt £17,50 voor het eerste kind en £12,50 voor elk volgend kind van hetzelfde gezin voor de eerste 10 weken . (Dit is gebaseerd op de gemiddelde tijd die nodig is om de subsidie aan te vragen en te ontvangen).

Daarna bedraagt het lesgeld £12,50 per week voor het eerste kind en £10 voor elk volgend kind van hetzelfde gezin."

Zonder subsidie wordt het dus altijd 17.50 ipv 12.50 voor eerste kind, en dat maakt toch wel uit!

Lusitaantje

Lusitaantje

03-06-2013 om 12:33

Geen diplomaten en expats!

Brunette,

De gedachte dat veel van de leerlingen van NOB scholen kinderne van diplomaten en expats zijn is misschien wel de grond waarop over afschaffing wordt nagedacht. Maar in de praktijk is dat helemaal niet het geval. Op de school in Portugal waar mijn kinderen al jaren Nederlandse les volgen zit geen enkele diplomaat of expat. En op andere scholen buiten Portugal vaak ook niet. Gewoon kinderen van geemigreerde Nederlanders of kinderen met één Nederlandse ouder. En die verdienen gewoon een lokaal salaris. De kosten hier zijn 400 euro per kind en daaroverheen komt 400 euro subsidie per kind. Dus als de subsidie weg zou vallen zou dat 800 euro per kind zijn, wat voor veel ouders teveel zou zijn.

Onze kinderen kunnen komend schooljaar probleemloos instromen in Nederland, zonder extra begeleiding. We keren na vele jaren terug en veel gezinnen blijven een kortere tijd in het buitenland en keren dan ook weer terug.

En ook kinderen die niet teruggaan en later toch in Nederland zouden willen studeren kunnen dat doen als hun Nederlands goed genoeg is (vereiste bij sommige opleidingen).

Daarnaast is het zo dat een kind met een Nederlands paspoort in Nederland meer dan 4000 euro per jaar kost aan basis- of midddelbare school, dus die 400 euro zijn een stuk voordeliger dan wat de overheid in Nederland zelf kwijt zou zijn.

Ik ben heel blij dat wij de mogelijkheid hebben gehad voor Nederlandse les voor onze kinderen en ik zou het dan ook erg spijtig vinde als deze bezuiging door zou gaan. Het draait om 13000 kinderen en 7,5 miljoen euro, dus ook niet echt een megabezuiniging.

Verder lijkt me een investering in tweetalige Nederlanders nooit weggegoooid geld. Kunnen lezen en schrijven in meer dan één taal lijkt me ook voor de Nederlande economie niet verkeerd.

Lusitaantje

dirksmama

dirksmama

04-06-2013 om 02:25 Topicstarter

Vooroordeel

helaas leeft er in Nederland het vooroordeel dat alle Nederlanders in het buitenland stinkend rijk zijn.

En in discussie op ander forum dat ik startte is de toon ook 'daar hebben ze zelf voor gekozen'.

Wat mensen niet beseffen is dat dit iedere Nederlander in het buitenland kan treffen. Ook de worstelende emigranten, de ontwikkelingswerkers, de zendelingen, ook de kinderen in Davos (die hebben er natuurlijk helemaal zelf voor gekozen - ot), ook de scholen in Aruba, Curacao en Suriname.

Lusitaantje

Lusitaantje

04-06-2013 om 10:42

Helemaal mee eens

Het kan inderdaad iedereen overkomen. De echte expats vormen maar een heel klein deeltje van de Nederlanders in het buitenland. Hier is de laatse al meer dan 15 jaar geleden weggegaan.

En het wordt een beetje storend dat die helemaal niet zo rijke Nederlander in het buitenland de ene na de andere bezuiniging op z´n bord krijgt, terwijl er hier bijvoorbeeld ook veel Nederlanders zijn die bloeiende bedrijven hebben die voordelig kunnen produceren voor Nederlandse bedrijven.

Na het sluiten van veel consulaten (dus elke keer 600 km reizen voor een paspoort en in veel landen nog veel verder) en het verdwijnen van de wereldomroep is dit de zoveelste bezuiniging gebaseerd op het idee dat het vooral om expats en diplomaten gaat bij Nederlanders in het buitenland.

Het is inderdaad een interessante vraag, in hoeverre je er zelf voor hebt gekozen en in hoeverre dat zou betekenen dat je Nederlandse paspoort buiten de landsgrens opeens betekent dat je helemaal niks meer mag verwachten van de overheid.

Voor mijn vrienden

Heb ook vrienden in Duitsland (geen expats, geen rijke stinkerds) die hun kind ook op een Nederlandse school hebben (en een Duitse school, gewoon op allebei). Belangrijk om het Nederlands vast te houden.

Als je werk zich verplaatst naar Duitsland kun je kiezen he, meegaan of je baan kwijt. Meegaan dus. En dus je kind ook Nederlands laten volgen uiteraard! Wil je dan dat ze dat kwijtraken? En dan terugkeren in Nederland en geen goed Nederlands kunnen?

Jemig wat raar gedacht.

Dus ik teken wel

maar dat was vast al duidelijk.

nolly

nolly

04-06-2013 om 16:45

@geerke

Zitten de kinderen van jouw vrienden dan op 2 scholen?
En op een duitse school en dan ook nog op een nederlandse school?

Dat zou m'n dochter beslist niet volhouden.
Die zit hier op een spaanse school, heeft daarnaast genoeg huiswerk om de rest van de middag door te komen. En wil dan savonds toch wel even ontspannen.

Hoe passen zij dat dan in?

Tineke

Tineke

04-06-2013 om 20:14

Davos

De school in Davos van het Nederlands Astmacentrum valt hier niet onder. Dat is gewoon een ziekenhuisschool. Het NAD heeft longartsen, peuten, logen en leerkrachten in dienst. Net als dat bijv. de Ruijterstee (eetstoornissenkliniek Smilde) ook een eigen school heeft waar opgenomen kinderen naartoe gaan. Komt dus uit een heel ander potje.
Overigens zou het wel kunnen gelden voor kinderen van personeel, die uiteraard niet in aanmerking zullen komen voor de ziekenhuisschool.

Lusitaantje

Lusitaantje

04-06-2013 om 23:53

@nolly

Mijn kinderen zitten inderdaad op twee scholen. Gedurende de week op een reguliere Portugese school en op zaterdag hebben ze twee uur les op de Nederlandse school. En ook hier genoeg huiswerk door de week om erg weinig vrije tijd over te houden, maar toch vonden we het belangrijk om dit erbij te doen. De kinderen zelf klagen wel eens, maar vinden het aan de andere kant heel leuk om met Nederlandstalige leeftijdsgenootjes te praten en spelen. En tijdens de les houden de ouders hun Nederlands ook een beetje bij

Het is best een investering qua tijd, geld, afstand, moeite van de kinderen etc., maar we zijn ontzettend blij dat de mogelijkheid er was en dat ze daardoor nu gewoon in Nederland kunnen instromen na onze ongeplande terugkeer binnenkort.

nolly

nolly

05-06-2013 om 13:25

Grappig

ik lag gisteren nog in bed over dit draadje te denken. En toen besefte ik dat het natuurlijk niet om nóg een complete schooldag zou gaan; het gaat op de NL school natuurlijk om het nederlands.

Wij zijn ook eens naar een info avond geweest voor nederlandse les. Dat was inderdaad ook maar een paar uurtjes. (was ik alweer vergeten...)

Wij hebben het toen niet gedaan, omdat wij de opzet er niet prettig van vonden.
Voor alles werd 10-15 minuten uitgetrokken. (lezen, schrijfoefening, liedjes zingen etc etc )
We vonden het erg haastig en nerveus overkomen.

Zelf denk ik dat als je alleen nederlands bij blijft houden en terug zou keren naar Nederland, dat je kinderen het alsnog moeilijk kunnen hebben op school. Ik merk dat de lesstof hier in Spanje toch wel heel erg anders is dan in Nederland. Dus of het daarvoor nou zo nuttig is.

Denk ook dat je als ouder zijnde al heel veel kunt doen om het nederlands "bij te houden' voor de kinderen.

Lusitaantje

Lusitaantje

05-06-2013 om 15:57

@nolly

Het is gelukkig geen hele schooldag Dat zou inderdaad een beetje teveel van het goede zijn. Hier is de rest van de leerstof gedeeltelijk anders, maar toch ook verrassend vel hetzelfde. In Nederland is er de afgelopen jaren veel veranderd, dus de ideeen die wij hadden over wat in welk jaar gegeven zou worden, klopten niet meer helemaal.

Onze kinderen stromen in op de basisschool en op de middelbare school en op de nieuwe school in Nederland werd duidelijk dat de stof behoorlijk overeenkwam met Portugal. Geschiedenis gaat bijvoorbeeld hier, grappig genoeg en dat merk je vast in Spanje ook, over de Romeinen, de pest in Europa, oorlogen met Spanje (nou ja, dat heet dan vast anders in Spanje) en Napoleon. Komt best veel overeen met Nederland. Nu gaan ze ook de nederlandse invalshoek leren. Ben benieuwd.

Spreken en luisteren kun je inderdaad prima thuis doen, maar leren lezen en schrijven in het Nederlands, dat kan de juf hier toch echt beter dan ik. Mijn zoon gaat naar groep 8 en heeft hier hetzelfde boek als op zijn nieuwe school.

Misschien lopen ze nog we tegen problemen aan en ik denk ook dat de schooltaal/straattaal en zo toch wat anders is dan ze op de les leren, maar alles bij elkaar zullen ze er zeker profijt van hebben.

Afstand?

Maar hoever reizen jullie dan naar deze school ? In ons geval was het 3 uur enkele reis . Plus 2 uur les en 3 uur terug dat is toch je hele zaterdag ( en denk aan de reiskosten). Lijkt me niet echt een optie en evenmin voor veel meer Nederlanders "in den vreemde".
Ik heb met onze 3 kinderen Moedertaal van de Wereldschool gedaan, zou de NL overheid daar ook subsisie voor hebben gegeven als ik daarom gevraagd zou hebben ? (Wij hebben deze kosten in de salarisonderhandelingen meegenomen en een deel is inderdaad door de werkgever betaald).

Fiorucci

Fiorucci

06-06-2013 om 07:20

Lusiaantje

Inderdaad storend, al die bezuinigingen, maar dat geldt toch zo'n beetje voor elke nederlander??

dirksmama

dirksmama

06-06-2013 om 09:58 Topicstarter

Wereldschool moedertaal

De moedertaalpakketten van de Wereldschool worden voor ruim de helft gesponsord door de overheid. Ze zijn al peperduur, voor mensen in den vreemde op lokale salarissen (hier in Indonesie bijvoorbeeld 800 euro per maand) gaat het echt onhaalbaar worden.

En het is maar een van de vele dingen die Nederlanders buiten Nederland treffen. De Wereldomroep is ook al ter ziele, er zijn enorm veel consulaten en ambassades gesloten, en het gaat maar door...

Lusitaantje

Lusitaantje

06-06-2013 om 12:46

Fiorucci

Ja, daar heb je helemaal gelijk in. Aan de andere kant zijn de Nederlanders in het buitenland niet echt een georganiseerde groep die makkelijk van zich kunnen laten horen, in tegenstelling tot groepen in de Nederlandse samenleving. Dus bezuinigen lijkt opeens een stuk makkelijker.

Wij ontvangen helemaal niks uit Nederland aan bijvoorbeeld kinderbijslag en dat soort dingen (en dat hoeft ook niet) en onze paspoorten zijn duur betaald met elke keer een lange reis naar Lissabon, vaak met het hele gezin als het om de kinderpaspoorten gaat, maar door al dze bezuinigingen krijg je wel het idee dat de Nederlandse overheid vindt dat Nederlanders in het buitenland voor Nederland van geen enkele waarde zijn en dat ze alles zelf maar moeten regelen. En dat staat mij tegen. Ik denk juist dat de tweetalige kinderen die ook met twee of meer culturen zijn opgegroeid van grote waarde kunnen zijn voor Nederland op de korte maar vooral ook op de lange termijn. En het is heel jammer dat de Nederlandse overheid zich dat onvoldoende realiseert.

Dirksmama

Bedoel je dat wat ik voor deze Moedertaal pakketten betaald heb al inclusief de overheidskorting was ?
Ik heb nl nooit iets over een korting gehoord.

Toch een beetje vreemd

Ja, ik woon ook in het buitenland en verwacht eigenlijk niets van de Nederlandse overheid. Het was inderdaad onze keuze om uit Nederland te vertrekken. En je krijgt dan toch de voor- en nadeeltjes van je nieuwe land, zoals bv in ons geval Britse kinderbijslag. Ik draag toch ook niets meer bij aan Nederland. Of ligt dat bij jullie anders ?
De Wereldomroep stamt nog uit een tijd dat dat misschien (?) wel het enige contact was met NL. 15 jaar geleden hadden we het NRC voor het buitenland 1 x per 14 dagen, maar nu kun je via Internet toch prima op de hoogte blijven wat er in NL gebeurd. Kortom ik sanp de commotie niet zo goed.

Maylise

Maylise

06-06-2013 om 21:11

Strategisch

Strategisch gezien lijkt het me zeer handig voor de overheid om het Nederlands onderwijs voor (half) Nederlandse kinderen in het buitenland te sponsoren. Het gaat om kinderen die misschien nooit in Nederland hebben geleeft en dus geen automatische band met Nederland hebben. Het volgen van Nederlandse les en het ontmoeten van leeftijdsgenootjes helpt bij het kweken van die band. Op de lange termijn zullen deze inmiddels volwassen geworden kinderen misschien een grotere voorkeur voor Nederland hebben dan als ze de taal niet spraken en hierdoor kan het best zijn dat voor deze volwassenen Nederland een streepje voor zal hebben als het gaat om het opstarten van handelsrelaties of andere zakelijke banden. Daarnaast is nog een culturele component. Minder zakelijk maar eigenlijk veel belangrijker. Het is een manier om de Nederlandse taal en cultuur wijder bekend te maken en meer mensen vertrouwd met deze taal en cultuur te laten worden.

Een van de dingen die mij altijd is opgevallen is dat sommige landen zoals Frankrijk zich heel actief in het buitenland presenteren (onderwijs, cultuur) en ontzettend veel organiseren; voor eigen burgers en ook voor andere belangstellenden terwijl andere landen zoals Nederland dat gewoon veel minder doen. Natuurlijk is Nederland veel kleiner maar dat is geen reden om niks te doen.

dirksmama

dirksmama

07-06-2013 om 14:28 Topicstarter

Het is geen korting, maar subsidie. Prijs is gebaseerd op die subsidie.

Dirksmama

Ik vind het vreemd dat ik nooit iets over een subsidie gelezen heb, toen ik toch zelf 6 jaar lang pakketten van de Wereldschool afgenomen heb.

Op de website van de Wereldschool lees ik dat ze die subsidie verstrekken via het NOB, dus niet voor individuele afnemers ?

dirksmama

dirksmama

09-06-2013 om 09:23 Topicstarter

Subsidie

subsidie gaat naar Wereldschool en die maakt de pakketten die zonder die subsidie ruim dubbel zo duur zouden zijn. Dat is al tientallen jaren zo. Als ouder heb je verder eigenlijk niet veel met die subsidie te maken, de materialen die je aanschaft zijn gesubsidieerd.

Scholen die bij NOB zijn aangesloten krijgen jaarlijks een bedrag per leerling voor aanschaf leermiddelen e.d. Scholen krijgen dit bedrag niet voor leerlingen die gebruik maken van Wereldschoolmateriaal, omdat dat al gesubsidieerd is.

Het is vooral zo ontzettend balen voor de mensen die op lokale salarissen in Verweggistan wonen. School of pakket kost ze nu vaak al een maandsalaris, als dat omhoog gaat gaat het gewoon niet meer lukken.

Willekeurig - hier wel voor zeer welgestelden

Mijn dichtsbijzijnde Nederlandse school is ongeveer 3 kwartier rijden, dat leek mij wel te doen vor 1x per week na school. De kosten bedragen door de subsidie ongeveer 300 euro per jaar per kind. Niet weinig, maar wel te doen, want het is wel belangrijk. Helaas, het is alleen voor kinderen die op de internationale school zitten. Helaas zijn de kosten daarvan 12000 pond per kind per jaar (en dat is alleen schoolgeld). Al was het de helft, dan zouden we dat nog niet kunnen betalen.

Daarbij komt dat veel nederlanders in het buitenland geen nederlandse school (of dus ontoegankelijk) in de buurt hebben. Ik vind het dus een zeer willekeurige subsidie. Ik teken niet, ik heb liever dat het geld in Nederland aan scholen besteed wordt, die kunnen het zeker gebruiken en hopelijk wordt het dan wat eerlijker verdeeld!

dirksmama

dirksmama

21-06-2013 om 20:10 Topicstarter

Voor ieder kind kroet!

De subsidie geldt voor ieder kind dat in het buitenland Nederlands taalonderwijs volgt.
Als jouw kinderen niet welkom waren, omdat de taalschool verbonden is aan een internationale school, dan worden de Wereldschoolpakketten voor ze gesubsidieerd. Die kun je overal ter wereld gebruiken, van Antarctica tot Noordkaap zo'n beetje.

Trouwens wel apart beleid wat je benoemt, meestal is het zo dat NTC-scholen juist ook buiten de IS werven, omdat eigentaalonderwijs op sommige IS toch al gegeven wordt.

@dirksmama

ook op je andere berichtje gereageerd, dit was de mail die ik terug kreeg, ik was behoorlijk teleurgesteld
Dank voor uw bericht.
Helaas is het programma dat door NTC Cobham wordt aangeboden alleen toegankelijk voor kinderen die op ACS Cobham zitten.

Uw kinderen kunnen we daarom geen gebruik maken van de lessen.

Ik vind het spijtig u niet verder te kunnen helpen maar hoop u hiermee voldoende geinformeerd te hebben.

Welles

Welles

24-06-2013 om 10:18

Opnieuw dan

Maar dan kan het niet op die school, dat geloof ik meteen. Maar zoals ik in het andere draadje al zei, en Dirksmama nu nog een keer: dan koop je Wereldschool of Edufax. En dan krijg ook jij die subsidie, echt waar.

Welles

@welles

Mijn probleem hier is dat die subsidie gegeven wordt aan mensen die privescholen in greater london kunnen betalen die per jaar per kind minimaal 12000 pond per kind kosten. Helaas behoren wij niet tot de goedbetaalde expat community, dus dat zit er niet in voor ons. Zelfs de kosten voor de wereldschool zijn nog heel hoog voor ons. In de buurt van Geneve kost de ntc opleiding per kind per jaar 250 euro. Mijn punt is dat het niet een subsidie is die op dezelfde manier beschikbaar is. Dat was mijn probleem, de subsidie is wel gelijk, maar sommigen moeten er 12000 pond er jaar bijleggen, anderen 250 euro, dat klopt toch niet?

dirksmama

dirksmama

29-06-2013 om 10:52 Topicstarter

Niet alleen maar voor rijke expats

https://sites.google.com/site/charityregenboog/

14,10 pond per sessie. Niet verbonden aan privé school.
Vergeet niet dat Londen een dure stad is.
In Indonesie kost het 850 euro per jaar, dat is voor ouders daar een maandinkomen!

Welles

Welles

01-07-2013 om 09:48

Kroet

Maar het zijn 2 heel verschillende dingen. De subsidie is van de nederlandse overheid voor kinderen die ntc onderwijs volgen. Zie ook Dirksmama.
Daarnaast bieden sommige, soms particuliere, scholen ook onderwijs aan. Soms onderwijs in Nederlandse taal en cultuur. Voor kinderen die op die school zijn ingeschreven. Daar kan niet iedereen gebruik van maken, alleen leerlingen van die school. Logisch toch? Dat jouw kinderen niet op die school zitten betekent dat ze ook niet van de voorzieningen gebruik kunnen maken. Daarom is juist dat afstandsonderwijs ontworpen: je bent niet meer afhankelijk van de lokatie waar je woont en wie in de buurt iets aanbiedt. En als je dat niet kunt betalen, tsja, dan houdt het op. Als je gastland geen belastingafyrekposten heeft, dan kan je je kinderen dus geen nederlandse les geven en moet je je zelf redden. Boeken, tijdschriften, internet tv, mailen en skypen met familie. 'T is niet anders.

En ja, wij zijn ook expats met 4 kinderen op zo'n stinkend dure 17000 Euro per kind per jaar school. En dat betalen we niet zelf. Maar onze school geeft geen nederlandse les, dus wij kopen privé ntc onderwijs. Dat kost zo 6500 euro, Als we subsidie krijgen gaat daar 1700 euro van af. Volgend jaar dus niet meer. Dan betalen wij alles uit eigen zak. Zo gaat dat.
Vrienden van ons zijn naar een school gegaan waar IB Nederlands gekozen kan worden als vreemde taal. In schooltijd, op school, onderdeel van het vakkenpakket, gratis.
Zij hebben dus een financieel voordeel ten opzichte van ons. Ik ben blij voor ze.

Welles

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.