Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Buitenland Buitenland

Buitenland

spring

spring

15-05-2010 om 22:30

Terugkeer vs naar nl

ik hoop dat iemand mij een beetje kan helpen.
wij zitten sinds 2 jaar in nyc en zoon van 5 (verjaardag eerste week september) gaat hier na school.
hij doet momenteel 2e jaar pre-school.
de scholen procedure hier in de stad is nogal ingewikkeld nl.
er is een cut-off date van 1 september voor prive scholen, voor publieke scholen ligt deze grens op 1 december. publieke scholen zijn hier (onze zoned school iig) goed maar door oversubscribing zijn we toch voor het prive onderwijs gegaan.
hij gaat dus ook in september naar een prive kindergarten.
prive kindergarten gaat iets langzamer dan publieke heb ik me laten vertellen wat betekend dat ze wel beginnen met schrijven en lezen maar niet zo strak als op de publieke.
nou ja heel verhaal en misschien een beetje onduidelijk. het is ook meer een angst gevoel wat bij mij parten speelt. hoe los ik dit op.
ik maak me dus eigenlijk zorgen voor als we weer naar nl gaan (eind 2011 waarschijnlijk)
hoe kan ik zorgen dat hij wel in groep 4 belandt en niet in groep 3 waar hij dus echt de oudste zal zijn. (hier zijn er vrij veel kinderen van zijn leeftijd in kindergarten en dus geen issue) hij is ook nogal lang en 'volwassen' voor zn leeftijd.
we hebben vorig jaar een wereldschool pakket gekregen maar zoon werd tureluurs van de twee verschillende alfabetten dus dit hebben we maar gelaten voor wat het was en wil het gaan oppakken als hij echt het engelse onder de knie heeft. nu bijna trouwens. hij spreekt goed engels en thuis spreken we nederlands. zijn inflow van nederlands is nu natuurlijk minder maar hij spreekt en begrijpt prima.

wat adviseren jullie? hoe pak ik dit aan? of komt het 'vanzelf' goed?
alvast veel dank voor jullie insights
groeten, Spring

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

15-05-2010 om 22:59

Welke ervaring heb je met scholen in nl?

Kinderen van de leeftijd van je zoon zitten in NL in groep 2, de kleuterklas. Daar is nog maar weinig sprake van letters en lezen en alfabet. Als jouw zoon daar nu mee bezig is, is hij ruim op tijd.
Ik zou vanaf volgend schooljaar beginnen met leren lezen in het Nederlands. Maar dat kan ook gerust gedurende het schooljaar starten.
Een kind van september is op de meeste scholen geen twijfelgeval. Je zoon zal dus in 2011 gewoon in groep 4 belanden. Op school zullen ze vast melden dat het afwachten is of hij het gaat redden. Maar direct een groep lager plaatsen dan waar hij hoort, lijkt me vrij onwaarschijnlijk. (de grens was in NL ooit 1 oktober, ondertussen is die op veel scholen verschoven naar 1 januari)

mirreke

mirreke

17-05-2010 om 02:46

Vanzelf goed

Maak je maar niet zo druk (nu al...). Als je idd eind 2011 weer naar nl gaat, geef je hem gewoon op in groep vier, en daar zal hij ook geplaatst worden. Ik ga ervan uit dat hij dan in de VS ook kan lezen en schrijven, zo ongeveer als de kinderen dat in Nld gemiddeld na groep 3 kunnen. Je zult zien, voor hij naar groep vijf gaat leest en schrijft hij prima Nederlands.
Onze kinderen konden totaal geen Duits en konden zich binnen enkele maanden al prima redden. En het gaat idd. grotendeels vanzelf.

Sylvia

Sylvia

17-05-2010 om 10:04

Idd komt het vanzelf goed

Idd, maak je maar geen zorgen. Wij zijn vorig jaar teruggekeerd uit Amerika met een dochter van (toen) 7 jaar die halverwege het schooljaar instroomde in groep 4. Uiteraard had ze in Amerika wel leren lezen en schrijven maar ze kon geen letter in het Nederlands lezen. Sprak wel goed Nederlands met een beetje een Engelse tongval. Binnen 3 maanden kon ze redelijk goed NL lezen en na wat bijlessen in spelling is ook dat goedgekomen. Kinderen zijn flexibeler dan je denkt, het zijn meestal de ouders die beren op de weg zien.
Succes!

spring

spring

18-05-2010 om 18:47

Dank

dank voor jullie antwoorden. het is idd zo dat vooral ik beren op de weg zie.
we zullen komend jaar eens het pakket erbij halen en kijken of het lukt. maar ik ben iig gerustgesteld door jullie ervaringen.

trouwens mijn ervaring met nld scholen stamt af van mijn eigen schooltijd maar ik weet er niet veel meer van qua invulling etc en buiten dat moest ik zelf een jaar terug toen we uit het buitenland kwamen. zelfde leeftijd. heb het nooit echt leuk gevonden. altijd een jaar ouder. vooral begrippen, spreekwoorden en liedjes waren onbekend. dus die krijgt mijn zoon ook niet echt mee. springman is trouwens ook een mengelmoes van culturen en talen.

nogmaals veel dank!!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.