Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Buitenland Buitenland

Buitenland

Hibiscus

Hibiscus

31-08-2010 om 09:56

Uk, warme maaltijd op school

Een tijdje geleden schreef ik over verhuizen naar de UK. Goed, we zitten er nu dus en de scholen beginnen donderdag. De kinderen hebben er heel veel zin in, zijn supertrots op hun uniform en kunnen niet wachten om te beginnen. Zoonlief merkte wel op dat hij waarschijnlijk na 3 dagen alweer zou willen dat het vakantie was omdat dat ook zo heerlijk is

De kinderen gaan de eerste week op school warm eten, om te kijken hoe dat gaat. Het menu ziet er super uit, gezond en gevarieerd maar ik weet dat iets op papier heel anders kan zijn dan het in werkelijkheid is. Misschien is het wel echte vieze vette zooi maar dat moeten we maar even bekijken. Zoon is erg eerlijk, dochter eet alles en vindt alles lekker (juist alle groenten, zelfs spruiten).

Wat doen jullie met jullie kinderen? Eten die op school warm of maken jullie een lunchtrommeltje klaar? En als ze warm eten, wat doen jullie dan 's avonds? Eten de kinderen dan weer warm of eten zij brood en de ouders warm? Man kan op werk goedkoop en heel lekker warm eten, misschien moet ik maar gewoon voor mezelf elke avond soep maken met sla, erg gezond! Ik zie me niet voor mij alleen 's middags warm eten maken...

groetjes
Hibiscus (die het allemaal maar spannend vindt hoor, zo'n nieuw land!)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maylise

Maylise

01-09-2010 om 00:26

Hier ook

Wij zijn net verhuisd naar Frankrijk. Hier kunnen de kinderen ook op school eten. Zelf lunch meenemen gebeurd nauwelijks. Weet niet eens of het mag. Thuis eten mag wel natuurlijk. Mijn kinderen gaan op school eten zoals ik er nu over denk. Of het lekker is weet ik nog niet want school begint pas donderdag. Het zal vast wel redelijk zijn. Ze houden weinig rekening met diëten heb ik al wel gemerkt. Vegetarisch eten is bijvoorbeeld helemaal moeilijk. Mijn kinderen eten geen varkensvlees maar er zitten meerdere kinderen op hun school die dat niet eten dus dat zal geen probleem moeten zijn.

Ik ga zelf op mijn werk ook warm eten behalve de dagen dat ik 's middags op een andere locatie moet zijn; dan is het sandwich in de auto vrees ik. Mijn man eet ook warm op zijn werk. Ondanks dat ben ik wel van plan om 's avonds ook gewoon te koken. Wij zijn geen echte broodeters eigenlijk. Ik denk wel dat het regelmatig soep zal worden of een simpele pasta met salade. Ik heb geen zin om uren in de keuken te gaan staan.

Maylise

Loeske

Loeske

01-09-2010 om 01:14

Vanuit de vs

Ik heb ook bedacht dat de kinderen hun lunch dit jaar op school gaan bestellen (voor drie kinderen vind ik het wel veel om klaar te maken en bovendien is het erg goedkoop en het lijkt -op papier in elk geval-best aardig en gezond met veel variatie). Hier ook het eerste jaar dat we dat zo doen, dus nog niet veel ervaring. Maar de eerste dag was in elk geval een succes. De kinderen hebben vrij veel keus maar er is ook warm eten bij meestal, en salades, etc.. vandaag hebben alledrie jongens de salade gekozen!

Ik denk dat we 's avonds wel warm gaan eten ook omdat mijn man tussen de middag gewoon brood mee neemt naar zijn werk en we houden allebei van koken. Maar in geval we het eens gemakkelijk willen doen dan hoef ik me in elk geval niet schuldig te voelen dat de kinderen geen verse groente en fruit binnen krijgen/aangeboden krijgen en ik denk dat het misschien af en toe een boterham met een gebakken ei gaat worden (als mijn man laat werkt ofzo)..

Ik vind het wel lekker gemakkelijk hoor, die schoolbus en het op school eten kunnen bestellen (ontbijt kan hier eventueel ook maar dat doen we niet hoor)..

Succes maar in je nieuwe land, Engeland lijkt me ook erg leuk!

Groetjes uit Pennsylvania!

dc

dc

01-09-2010 om 14:26

Ook uk

Mijn zoon begint maandag pas (4 jr) op een school in Oxford. Wij gaan ook voor de lunch op school hoor. Met mijn jongste blijf ik dan naar family centres gaan om daar te lunchen (ook warm).

Ik weet nog niet of het lekker is, maar ik heb van niemand slechte berichten gehoord.

En Maylise, in frankrijk ging mijn zoon ook naar school met lunch, en die waren toen erg goed (Lyon).

En voor 's avonds blijf ik gewoon warm koken. We aten in Frankrijk ook 2 warme maaltijden per dag, en dat beviel me eigenlijk prima.

Nog eens uk

2 van de 3 kindren zijn brodeters, dus die deed je echt geen plezier met een warme lunchhap. En ze waren veel sneller klaar om buiten te kunnen spelen. Het was hier lang in de rij staan en als je pech had ( hoogste groepen gaan het laatst) heb je haast geen tijd om te eten. Ik ben de eerst week gaan kijken wat er zoal in die lag......,
prima eten hoor !

Wever

Wever

02-09-2010 om 21:56

Schotland packed lunch

wij laten de "gezonde" schoollunch (pizza, hotdogs, macaroni cheese, cake met custard??) lekker links liggen. Zoon neemt packed lunch mee naar school en is niet de enige. Bovendien vind ik het belangrijk om 's avonds gezamelijk te eten; dat doen veel mensen hier niet, die geven eerst hun kinderen eten en gaan daarna voor zichzelf koken..

Verschil

en zo blijkt maar weer dat er veel verschil in de warme schoolhap zit.

Packed lunch

welkom in de Uk.
Zoon krijgt al 2 jaar packed lunch mee. Man was op de voorlichtingsavond niet gecharmeerd van de schoollunches (Surrey, over hele county hetzelfde als ik me niet vergis).
Ik vind het ook best duur en heb niet zoveel moeite met packed lunch maken, man en ik nemen ook brood mee, dus dat gaat in 1 moeite door.
waar zit jij ongeveer (nosy me)
succes, s

Hibiscus

Hibiscus

03-09-2010 om 09:22

Lastig hoor!

Dank voor jullie reacties! Het maakt het er niet gemakkeljker op hoor

Gisteren was de eerste schooldag en daar hoorde eten bij. We draaien een week proef met warm eten en kijken dan wat we doen. Zoals verwacht heeft dochter gesmuld van de spaghetti maar zoon vond het moeilijk. Hij wil het zo graag lekker vinden maar denkt dat hij het niet lekker vindt. Ik neig zelf naar de broodtrommeltjes, dan heb ik tenminste controle over wat ze binnen krijgen. Ik vind het menu wel gevarieerd, geen hotdogs en macaroni cheese hier, alleen op vrijdag pizza. Dat is zoons lievelingseten, als die vandaag niet lekker is, is de keuze voor hem snel gemaakt

Kroet, ik woon ook in Surrey maar het is officieel nog London. Ik loop in een paar minuten naar de Thames, dat is heerlijk en ik kan overal heen fietsen langs de Thames. We hebben het grootste Royal park om de hoek en de vliegtuigen van Heathrow vliegen bij oostenwind over mijn huis, dat is minder. Afgekort (de drie "initialen") is mijn woonplaats een Nederlands scheldwoord... Kijken of je een beetje kunt raden waar dat is

Nu maar de tanden poetsen en klaarmaken om naar school te gaan. Wat zien ze er toch schattig uit in het uniform, vooral nu dochterlief nog haar summer dress aankan. Ik vind mijn kinderen echt super, ze staan zo open voor dit nieuwe avontuur waar wij ze toe "dwingen". Vooral zoon, hij is 9, heeft het een beetje lastig. Hij wil zo graag alles mee kunnen doen en heeft nu de taal handicap. Maar hij slaat zich er dapper doorheen, ik ben heel trots op hen allebei.

groetjes,
Hibiscus

mirreke

mirreke

03-09-2010 om 17:58

Duitsland heeft ook warme maaltijden

Bij ouderavonden is het eten op school zo'n beetje het belangrijkste onderwerp. Maar ik vind het geen goed eten, het is smakeloos, teveel doorkookt en vet. Op papier ziet het er lekker uit, maar onze kinderen vinden het echt niet lekker, en ik heb meerdere malen ook zelf gegeten. Niet lekker. Bovendien is het duur en kook ik 's avonds ook nog, dan wordt het helemaal duur allemaal.
Bij ons dus ook eigen meegebrachte lunch voor de kinderen. Hoewel ik het dus niet lekker vind (het is echt zo'n gaarkeuken smaak, heel jammer, terwijl ik weet dat je toch echt smakelijke maaltijden voor grote groepen kunt bereiden), vind ik het wel bizar dat ze zoiets in Nederland niet hebben. Daar heb je alleen snoep en vette hap in de pauzes. Broodje gezond is er wel (oudste 2 zitten in Nld op school), maar is zo'n beetje het duurst van alles. Oh, ik hoor net dat er ook soep is...

Vlakbij

daar ga ik wel eens winkelen.... Ik woon ook net onder London, ongeveer 25 min naar rechts, vlak onder Sutton!
Wel dapper hoor van je kinderen! Onze zijn hier geboren, dus die weten niet beter. Als je nog meer vragen heb, roep maar, ik ben tenslotte in de buurt
S

Hier makkelijke keuze

want de maaltijden op school zijn vnl junk food. Al schijnen ze officieel wel aan de state voorwaarden te voldoen. Hahaha. Zag laatst een programma over Jamie Oliver die de schoolmaaltijden wilde veranderen. Nou, die hier zijn dus van voor de metamorfose. Onze kinderen krijgen dus een lunch box mee met brood (met sla), melk, fruit en een koekje voor toe. Tot nu toe zijn ze er tevreden mee.

Muusje

P.S. Hibiscus, leuk dat je kinderen zo enthousiast aan hun 'nieuwe' leven begonnen zijn. Daar mag je terecht trots op zijn.

Hier

Ook gewoon lunch van thuis mee. Ik vind het te duur voor troep zeg maar Er zijn inmiddels wat gezondere en ook vegetarische opties, maar ik vind het nog steeds bar slecht. Op m'n dochter's high school schijnen ze wel een uitgebreide à la carte te hebben, waaronder sushi (!), maar dat heeft ze nog niet uitgeprobeerd.
ot: Muusje, waar in TX woon je?

Maylise

Maylise

04-09-2010 om 14:30

Eerste dag

Gisteren was de eerste dag dat ze op school hebben gegeten. Donderdag was alleen maar kennismaken en boeken ophalen. Ik ben deze week en volgende week nog thuis dus ik twijfelde of ik mijn jongste de eerste week thuis zou laten eten maar uiteindelijk besloten hem toch maar gelijk te laten overblijven. De jongste vond het eten ok maar hij is ook niet zo moeilijk. De 16 jarige vond het lekker en de 13 jarige niet maar zij vindt bijna niks lekker dus dat is geen maatstaf. Zij zou zeker liever brood mee willen maar dat mag hier nu eenmaal niet dus ze zal het er toch mee moeten doen.

Kosten vallen voor de jongste wel meer want hij zit op een openbare school. De twee anderen zitten op een privé school dus dat is een stuk duurder. Voor de jongste betalen we meen ik iets van 2,33 per keer dus dat is ook geen enorm bedrag te noemen.

Maylise

Olief (ot)

Ten noorden van Houston, in de bossen Woonde jij ook niet in de buurt van Houston?

Gr. Muusje

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Hibiscus

Hibiscus

04-09-2010 om 17:05

Keuze gemaakt

we hebben het er nog eens over gehad en besloten dat ze allebei gewoon een boterhammetje meekrijgen. Ik ben hier toch te Nederlands voor denk ik, ik vind het geen fijn idee dat ze elke dag dingen eten waar ik geen zeggenschap over heb. Daarbij komt dat blijkbaar het hele eetgebeuren nogal stressvol kan zijn voor kinderen, lang in de rij staan, waar ga je zitten, niet genoeg tijd om te spelen etc. Met een packed lunch is het simpel, eten in de klas en naar buiten. En daarbij, 2 pond per kind per dag lijkt goedkoop, maar dat is toch 20 pond per week, ik vind dat best veel geld. goed, met die Innocent smoothies die dochter lekker vindt loopt het ook gauw op

Kroet, leuk dat je zo dichtbij woont, het is hier inderdaad geweldig winkelen. Ik vind het alleen wel jammer dat hier alleen winkels van chains zijn, geen kleine winkeltjes zoals ik in Nederland gewend was. Maar goed, hier is een grote John Lewis, wat heb je nog meer nodig...

Ik heb mijzelf gisteren (ik mocht mee met een klassenuitje naar het theater) dan ook maar als vrijwilliger aangemeld als class rep. Ze waren erg blij met me geloof ik. Ik had daar in Nederland nooit tijd voor met mijn werk, maar nu moet ik mijn dagen toch vullen nietwaar, dan maar als klassenmoeder. Leer ik meteen iedereen een beetje kennen. Straks ga ik ook weer werken en dan kan dat ook niet meer.

Ik ben trouwens blij verrast met de leeskunsten van zoon. Hij leest eigenlijk al goed Engels en begrijpt best veel. Wat zijn kinderhersens toch geweldig flexibel.

So far, so good. We komen er wel!

Ik vind het wel heel leuk om een draadje te hebben met andere buitenlandse Nederlanders.

groetjes,
Hibiscus

Muus

Aah, dan ben jij toch diegene die destijds met die storm te kampen had? Ik woonde toen in SA, nu waar ze alles Weird willen houden

Olief

Dan woon je nu wel leuk. Mooie omgeving daar bij die 'rare' lui. Zeker veel fijne supermarkten en een stuk minder vochtig dan hier.

Wij hebben inderdaad met de vorige storm een boom op ons huis gehad. De mensen hier grappen dat het weer tijd is voor een orkaan, dan kunnen ze de verzekering laten betalen voor een nieuwe vloer...

Muusje

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kroet

Geen idee hoe het met school lunches in Surrey is maar ik vermoed dat ik zoon volgend jaar ook wel een packed lunch zal geven. Maak er toch al 1 voor zijn vader en soms voor mij dus die ene kan er ook nog wel bij. Is jouw dochter al begonnen? Spannend.

Ha petal!

Man vond het er niet zo geweldig uitzien, volgens mij zijn ze over heel Surrey dus hetzelfde. Ik geloof dat we 1.85 per dag moeten betalen en dat vind ik dan best veel per maand. Bovendien hadden wij hetzelfde, we maakten sowieso voor dochter voor de creche, en voor onszelf, dus dan is het makkelijk om er nog 1 bij te doen. Dochter begint volgende week maandag! Zoon gaat morgen weer naar school. Ze hebben er allebei zin in, ik vind het wel jammer, we hebben een erg leuke vakantie gehad, maarja, ik moet ook weer gewoon werken
Woensdag komen de teachers van dochter op bezoek, dus ik zal morgen eens alle vakantierommel op gaan ruimen zodat het er een beetje fatsoenlijk uitziet (hoewel, toen ze kwamen voor zoon sliepen we nog met z'n allen in 1 kamer, dus het is altijd een verbetering!)
Een vriendin wiens dochter volgend jaar naar school gaat was al druk bezig met de aanmelding voor haar dochter, ik moest wel lachen, het kon vanaf 1 september, maar ze had het ook echt op 1 september al gedaan. Het gaat hier nu allemaal online en ze heben de datum ook verlaat, de aanvraag hoeft pas 1 januari binnen te zijn. Is dat bij jullie ook verandert?
Ben benieuwd, wel laten weten hoe het gaat he?

Kroet

Ja hier ook verlaat, mid januari hoeft het pas. Gelukkig voor ons want we zitten middenin een mogelijke verhuizing en weten nog niet waar we dan wonen

Nog steeds geen idee welke school we nou willen, volgende maand zijn er een paar open dagen dus dan leren we misschien meer.

Geef je je dochter zelf eten mee naar de creche? Hier op het kdv krijgt zoon ontbijt, snack, lunch, snack en tea.

Sorry hibiscus nog even voor petal

hmm, beetje gekaapt draadje!

Blijven jullie wel in dezelfde omgeving wonen? Spannend, wat is de redne van de verhuizing?

Dochter zat niet op een kdv, maar een preschool, van 9-3, voor kinderen van 2,5-4. Dat was toen ik nog niet werkte een stuk goedkoper dan KDV en toen ik wel ging werken kon ik mijn uren aanpassen aan schooltijden, en die preschool tijden pasten daar mooi bij. Je betaalt daar echt een fractie van de kosten (in Cambridge voor kdv 4 dagen per week 750 pond (en dat is een paar jaar geleden, nu ongetwijfeld duurder), hier voor 4x 9-3 betaalde ik 650 per term. Daar maak ik graag een eigen bammetje voor klaar
succes met de eventuele verhuizing en ik ben benieuwd!

Kroet

wat is je email adres ook alweer? Dan email ik even. Of mail me even: [email protected]

Caroline

Caroline

17-09-2010 om 13:59

@ mireke

In Kleve, op de realschule, schijnt het eten wel goed te zijn. Onze dochter neemt wel altijd zelf brood mee, omdat we 's avonds met het gezin warm eten en ik het best duur vind. Volgens dochter mag ze weleens proeven en smaakt het schooleten echt lekker, volgens haar klasgenootjes ook.
Op de kinderopvang was het heel anders, daar nam ze zelf eten mee omdat het eten gewoon slecht en vies was.

mirreke

mirreke

20-09-2010 om 15:51

Caroline

Zoon zat op die school. Hij mocht eenmaal per week bestellen, om het voor hem en ons een beetje leuk te houden. De eerste paar weken deed hij dat gretig, maar uiteindelijk bestelde hij helemaal niet meer, omdat hij het echt toch niet lekker vond.
Zijn vader kookt erg lekker, ik ben bang dat zoon teveel verwend is wat dat betreft.

+ Slimme Brunette +

+ Slimme Brunette +

09-10-2010 om 13:13

Hoe het in spanje is

Hier ook een warme schoollunch. Redelijk goed eten, soms gezond, soms wat minder. Vind ik geen punt, thuis wisselen superverantwoord en semi-junk zich ook af. Kosten zijn te doen, afhankelijk van inkomen 30-60 euro per maand. De ouders krijgen een overzicht van het menu mee zodat je weet wat ze binnenkrijgen en het avondeten kunt aanpassen. Voordeel vind ik ook dat de school flink bijdraagt aan het aanleren van tafelmanieren, bij ongewenst gedrag is het al snel: "Mag dat op school ook?"

Lusitaantje

Lusitaantje

11-10-2010 om 13:38

Allebei gedaan

In Portugal eten de kinderen altijd warm op school tussen de middag.Prima eten daar, gezond en lekker.

Toen we een korte periode in de VS woonden konden ze ook op school eten, maar daar zat niks gezonds bij, dus toen kregen ze lunchtrommeltjes mee.

´s Avonds eten we gewoon nog een keer warm met z´n allen, ondanks dat het hele gezin al een keer warm heeft gegeten op werk/school. Kwestie van gewenning en het bevalt ons goed zo.

Portugezen vinden het maar vreemd dat er landen zijn waar mensen met hun broodtrommeltje met boterhammen met kaas van thuis gaan lunchen

Succes met alle veranderingen!

Lusitaantje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.