mente
03-03-2010 om 23:09
10 jaar en school is stom en saai
Mijn zoon van net 10 jaar is versneld van groep 3 naar 4 gegaan en zit nu in groep 7.
Tot nu toe zijn de geluiden vanuit school over hem steeds positief. Leuk joch, luistert goed, sociaalvaardig etc. Thuis is ‘ie ook leuk maar ik maak me zorgen over zijn tegenzin in school. Hij vindt school stom, saai, vervelend.
Hij heeft meer uitdaging nodig dacht ik, en heb daar lang op aangedrongen, maar ik merkte al snel dat school niet goed wist hoe ze dat konden aanbieden.
Dit schooljaar gebeurt er wel wat. Hij is doorgetoetst, krijgt verrijkingsstof, en hij werkt samen met een paar andere kinderen aan een project wat in samenwerking met de schoolbegeleidingsdienst is opgezet om de ‘bollebozen’ van de school extra uitdaging te bieden.
Ik had gehoopt en verwacht dat er verbetering zou komen. Dat hij met meer plezier of in ieder geval minder tegenzin naar school zou gaan. Maar hij blijft school saai en stom vinden, en de dag die ze aan het project moeten ervaart hij juist als de vervelendste dag.
Zijn spreekbeurt, met toch een eigen gekozen onderwerp, heeft hij echt even in elkaar geflanst. Hij had geen zin om aan de tips die ik hem gaf te werken, dat betekende extra (zoek)werk en het was al zo saai! Mijn irritatie over zijn houding daarin zorgde ook niet echt dat hij er plezier in kreeg. Hij kwam vervolgens met een 8,5 thuis. (ik vond eerlijk gezegd dat hij die niet verdiende)
Als hij nu al zo ongemotiveerd is, hoe moet dat dan straks op de middelbare school?
Herkennen andere ouders dit, en zijn er tips hoe hiermee om te gaan?
groetjes Mente
dirksmama
04-03-2010 om 06:40
Herkenbaar
Hoe veel uitdaging mijn spruit ook krijgt, het blijft 'saai'.
Lietje
04-03-2010 om 07:19
Hetzelfde
Ook 3 van mijn kinderen kwamen/komen zo heel vaak thuis. Maar let op dat saai ook kan betekenen "niet interessant". Vooral kind 3 heeft dat heel erg, als iets hem niet interesseert (en dat is al snel helaas), kan hij slecht de motivatie opbrengen om z'n best, of zowiezo iets te doen behalve klagen dat het saai is. Toch zal hij moeten leren dat je ook je best moet doen voor niet interessante dingen als je die nog niet beheerst (zoals nu hier bij o.a. Duits).
Sterkte Lietje
Cindy
04-03-2010 om 07:21
Als zelfs het uitdagende werk een aantal jaar nog steeds (veel) te makkelijk is, dan haak je wel af...
Wij bieden thuis extra (muziek, musea, uitstapjes, spelletjes, ...) en leggen 'm uit dat school nou eenmaal zo is. Maar ook dat het niet leuker wordt als hij er zelf niets van maakt. Bijvoorbeeld: onze zoon vindt rekenen niet leuk (saaaaaaaaai), maakte z'n werk dus heel vaak niet af. Nu heeft hij zelf bedacht dat het ook leuk kan zijn om stom werk snel af te hebben.
Nor@
04-03-2010 om 10:29
Passend onderwijs
is de key hier!
Mijn zoon vond school ook saai, stom, verschrikkelijk...hij zit nu op een Leonardoschool en staat te springen om naar school te gaan...hij krijgt uitdaging en onderwijs op zijn eigen niveau!
Je kan thuis nog zoveel uitdaging bieden, uiteindelijk moet hij leren leren! Hij weet straks niet hoe hij iets moet leren, plannen, om zijn best ergens voor te doen, en kan vastlopen op het VO....zo jammer voor hem...
Er moet dus veel meer verbreding voor hem komen op school, orthopedagoog inschakelen?
Nor@
04-03-2010 om 10:31
Doorgetoetst?
Je zegt ook dat hij is doorgetoetst...is dat gebeurd tot hij uitviel? Dus tot een lage C, of D?
Dat durven heel veel scholen namelijk niet, maar dat moet wel gebeuren, anders weet je niet waar hij wat te leren heeft...
sterkte!
mente
04-03-2010 om 23:07
Reactie
Bedankt voor de reacties, en Nor@ ik heb begrepen dat hij wel is doorgetoetst tot hij uitviel, dat hij soms na een korte instructie weer verder kon en verder werd doorgetoetst. Of dat c of d was weet ik eerlijk gezegd niet.
Wat Leonardo betreft; dat is er nog niet in mijn woonplaats. Ik zou hem ook nu in groep 7 niet meer van school willen laten veranderen. Hij heeft geen problemen op sociaal gebied, hij heeft veel vriendjes op school waarmee hij zich buiten school prima vermaakt.
Dat geklaag over school: okay deels terecht, het is saai voor hem en misschien biedt school niet helemaal de juiste begeleiding. En dat kan ik op school onder de aandacht (blijven) brengen om daar verbetering in te krijgen.
Deels denk ik; okay genoeg geklaagd. Zoals Lietje schrijft: “ Toch zal hij moeten leren dat je ook je best moet doen voor niet interessante dingen als je die nog niet beheerst”.
Alleen hoe leert hij dat?
groetjes Mente
Lietje
05-03-2010 om 07:27
Mente
Goeie vraag, hoe leert hij dat? Nu is er iets dat onze zoon heel graag wil, dus na het telefoontje van de Duitse juf, heb ik met hem afgesproken dat als hij beter z'n best gaat doen dat hij dat dan mag. En hij hoeft maar eigenlijk zo weinig te doen om goeie cijfers te halen.
Lietje