Sanneke*
13-02-2012 om 17:03
12,5 jaar getrouwd
Wij zijn in oktober 12,5 jaar getrouwd en willen om dit te vieren een paar dagen weg met de kinderen. Buiten de schoolvakantie om. Volgens onze schoolgids krijgt onze zoon van ruim 7 hier 2 dagen vrij voor. Zou dat ook verdeeld kunnen worden in woensdagmorgen/donderdag hele dag/vrijdagmorgen? Hij is vrijdagmiddag nog vrij. En zouden we er nog 1 of 2 dagen bij kunnen sprokkelen om een hele week weg te kunnen? Natuurlijk ga ik mijn formulier inleveren op school, maar ik kom graag goed beslagen ten ijs in zo'n geval. Dus wellicht kan iemand mij hier meer over vertellen? Bedankt!
Sanneke*

M Lavell
13-02-2012 om 17:29
Vast niet
Vragen staat vrij, de school mag er ook een hele week voor geven, maar de meesten doen dat niet.
2 dagen gaat niet over uren, maar over schooldagen. 1/2 schooldag is ook een schooldag.
Overigens kun je formeel pas toestemming vragen in het schooljaar waar het over gaat. Maar daar wordt wellicht niet moeilijk over gedaan.
Groet,
Miriam Lavell

Puck
13-02-2012 om 21:37
2 dagen?
Tjee, dan word je al vreselijk gematst. Volgens mij geven de meeste scholen hier hooguit 1 dag voor. Maar zoals Miriam al zegt: je kunt het altijd vragen. Onze kinderen kregen standaard 1 dag, maar toen ik vertelde dat we een lang weekend naar Londen wilden gaan deed school daar niet moeilijk om (terwijl ze behoorlijk streng zijn) onder het motto: van een paar dagen Londen steken ze ook veel op.

M Lavell
13-02-2012 om 23:19
Verschillende toepassingen
Scholen mogen ook 10 dagen geven. Dat mogen ze in beginsel zelf weten. Helaas durven de meeste schoolhoofden niet zelfstandig beslissingen te nemen, dus laten ze zich influisteren door de leerplichtambtenaar.
En die leerplichtambtenaren hebben ook een mening. In elke gemeente weer een andere.
Zo zal de een driftig beweren dat de wet niet meer dan 1 dag toestaat (is niet waar hoor), terwijl de ander meent dat het om 2 dagen moet gaan.
Allemaal gepruts in de marge.
De kwestie is dat er geen recht op verlof is en dat er juist geen regels voor zijn. Je kunt daardoor niet van te voren weten wat je moet doen om verlof te krijgen noch of je verlof zult krijgen.
Het is een beetje willekeur.
Maar als in de schoolgids 2 dagen staat voor een huwelijksjubileum, dan zal dat het wel worden. Maar geen dag langer.
Nou ja, vragen staat vrij. Wie weet?
Groet,
Miriam Lavell

wil40
14-02-2012 om 00:29
Wet/extra verlof
Bij ons stond ook èèn vrije dag verlof bij 12,5 jaar huwelijk als "recht" net zoals in een arbeidscontract.
Hoefde je dus niet in zesvoud aan te vragen, alleen even doorgeven.
Daarnaast kon je altijd meer vrij aanvragen. Dat werd ook wel goedgekeurd. Als je kind redelijk op niveau zit, de vrije dagen niet in een toetsperiode vallen en als hij/zij niet vaak absent is geweest maak je best een goede kans dat het goed is. Het was hier niet zo maar gebaseerd op willekeur. Maar er werd wel duidelijk aangegeven dat extra verlof alleen werd gegeven bij hoge uitzondering.

denkster
14-02-2012 om 06:26
Natuurlijk ook alvast gefeliciteerd..
met het jubileum dan he, dat je buiten de gewone herfstvakantie om vrij wilt voor een week, heeft dat met de datum te maken? Dat zal voor school zelfs ook een afweging kunnen zijn als dat voor jou een afweging is. Als het alleen om financiele reden buiten de vakantie om is, kan ik me voorstellen dat school weer moeilijker gaat doen. De reden voor jullie is tenslotte het jubileum, niet een goedkope vakantie.

Sanneke*
14-02-2012 om 08:07
Buiten de vakantie
Dat we buiten de herfstvakantie om willen heeft vooral met de datum te maken, maar de financiële kant telt ook in die overweging mee. En we hopen op een rustiger plopsa indoor als we buiten de herfstvakantie om gaan.
Ik zal de dagen pas in het nieuwe schooljaar gaan aanvragen, maar voor de planning vind ik het prettig om alvast te weten wat school zou kunnen doen. Volgende week 10 minuten gesprek en dan kaart ik het even aan bij de juf.
Sanneke*

M Lavell
14-02-2012 om 10:32
Luxeverzuim
"Dat we buiten de herfstvakantie om willen heeft vooral met de datum te maken, maar de financiële kant telt ook in die overweging mee."
Betrapt!
De vereniging van Leerplichtambtenaren voert via de leerplicht haar eigen inkomensbeleid. Ze vinden het he-le-maal niet eerlijk dat de een eventueel goedkoper op vakantie kan dan de ander, zeker als je dat afzet tegen mensen die helemaal nooit naar de zon op zelfs maar naar plopsa-land kunnen.
Verzuim met dit doel moet dan ook driftig worden tegenwerkt. Het is aangemerkt als 'luxeverzuim' (een term die in de wet niet voorkomt) en kent ook bij het openbaar ministerie een streng vervolgingsbeleid (vervolgen, zelfs bij 1 dag verzuim).
Vandaar dat je er niet een dagje bij krijgt.
Nou ja, er zijn scholen waar ze er minder moeilijk over doen, wat er ook in de schoolgids staat. Dus vragen staat vrij.
Maar reken er vooral niet op.
Groet,
Miriam Lavell

Sahara
14-02-2012 om 13:04
Wij kregen het wel
Dit jaar zijn wij 12,5 jaar getrouwd. Bij ons op school kennen ze een facultatieve vrije dag. Dat in combinatie met een handige studiedag zorgde ervoor dat wij op een woensdag al op vakantie kunnen gaan. Ik heb de toestemmingsbrief in mijn handbagage gedaan. Je weet natuurlijk maar nooit of er een overijverige leerplichtambtenaar op Schiphol staat.
Moet je trouwens bij de juf zijn? Ik heb mijn verzoek bij de directeur neergelegd. Zij tekende direct voor akkoord.

Vera*
14-02-2012 om 13:22
Regels voor 'vrij'
Bij dochter op school kun je per schooljaar twee dagen vrij vragen.
Dit moet twee weken van te voren schriftelijk worden ingediend bij de directeur.
Volgens dochter zijn er vrijdag (carnaval) al een aantal kinderen weg/op vakantie.
Heb je het verlofprotocol bij jouw school al eens bestudeerd?

Ilva
14-02-2012 om 13:39
Gewoon vragen
Vorig jaar waren wij ook 12,5 jaar getrouwd (gefeliciteerd trouwens) en hadden wij plannen om naar Rome te gaan. In de zomer vakantie was het veel te duur dus wilde wij in de meivakantie en die week erna. Gevraagd aan de directrice en het was geen probleem die week extra vrij. Helaas is het niet doorgegaan (auto hield er mee op) maar het was geen probleem.
Ik zou het dus gewoon gaan vragen op school.

Sanneke*
14-02-2012 om 14:00
Fijn zeg
al die reacties, bedankt! Vrijvragen moet inderdaad bij de directrice, dat ga ik in augustus ook doen als het nieuwe schooljaar is begonnen. Maar ik wilde vooraf gewoon eens informeren bij de juf, wie weet kan zij me nog iets vertellen.
Ik heb er wel goede hoop op, hij draait goed mee, is heel weinig ziek en dus weinig absent. Wat dat betreft is er geen probleem.
En anders is er nog de optie van toch vrijnemen en dan maar een boete-risico lopen. Alleen geen idee hoe hoog die boete van de inspectie is. Jullie wel?
Sanneke*

Puck
14-02-2012 om 15:22
Heb je zo'n boete ervoor over, voor die paar uurtjes?
Pfft, ik zou het gezeik er geloof ik niet eens voor over hebben om in plaats van 2 dagen 3 dagen vrij te vragen. Je wilt woensdag t/m vrijdag toch? Donderdag t/m vrijdag is toch ook prima? Kan je woensdagmiddag al weg, als je een huisje ofzo boekt mag je toch niet 's morgens er al in. Of wil je echt dagenlang in die vreselijke liedjes van Plopsa Indoor zitten? Dat heb je met 1 dag toch al wel gehad? Dan gan je toch voor donderdag en vrijdag vrij? Ik zou al die extra risico's niet eens willen hebben voor die paar uurtjes van de woensdagmorgen.

Sanneke*
14-02-2012 om 16:02
Nou puck
We wilden een huisje boeken van maandag t/m maandag, dus voor een week. Als we woensdag/donderdag/vrijdag vrij kunnen krijgen, dan gaan we dinsdag na school gelijk weg en hebben we nog 5 dagen vakantie. Voor ons in deze opzet wel degelijk een verschil. Maar we denken nog even verder hoor en wie weet doe ik hier nog een ander idee qua planning op. Studiedagen 2012/2013 zijn ook nog niet bekend natuurlijk, want misschien kunnen we daar nog wel op inhaken.
Sanneke*

+ Brunette +
14-02-2012 om 20:19
Tijd voor een verlofregeling.
Wat ben ik weer eens blij dat ik in Spanje woon, hier doen ze niet zo moeilijk. De uitwas hiervan is dat er aan het begin en het eind van het schooljaar altijd wel kinderen missen. Maar hoe erg is dat? Bij te veel verzuim trekken ze ook in Spanje echt wel aan de bel.
Ik vind de leerplichtwet nogal verouderd, het idee was ooit dat ouders hun kind dan niet van school weghielden om te gaan werken op het land of in de fabriek. Tegenwoordig gaat het voornamelijk om een handvol Tokkies en Islamitische meisjes. Eigenlijk zou een kind verlofdagen moeten hebben, net als bij een baan: naar believen op te nemen maar natuurlijk wel in overleg.

Temet
14-02-2012 om 21:03
+ brunette+
Ben het met je eens, maar dat ''in overleg'' dreigt dan natuurlijk wel een zwak punt te worden als de school vervolgens als beleid zou formuleren dat vrij nooit wordt toegestaan voorafgaand aan of aansluitend op een vakantie of weekend. En dat zal je dan altijd zien.
Verder denk ik ook dat een strippenkaart oid reuze handig is. Scheelt een hoop gemier.
Groeten,
Temet

Shonagh
15-02-2012 om 00:18
+brunette + 2
Ook hier in Schotland werd nooit moeilijk gedaan als we eens vrij vroegen (meestal) voor een bezoek aan Nederland, zelfs niet op VO.
Maar.............. bosjes kinderen/mensen hier gaan nooit op vakantie, dus het "probleem" speelt ook niet in die mate als in Nederland. Hoe is dat in Spanje ?

albana
15-02-2012 om 08:37
En als je je feest nu eens als 'buitenlandfeest' doorgeeft?
Voor overlijdens of feesten van familieleden in de 1ste en ik dacht ook 2de en nog meer graad die in het 'buitenland' gevierd worden staan méér vrije dagen.
Tenminste in het protocol en beleid m.b.t vrije dagen bij zowel de basisschool van onze kinderen alsook V.O. van onze kinderen. Dat heeft te maken met dat je ernaar toe moet 'reizen'. En welk 'buitenland' dat betreft doet er dan niet toe, als het maar over de grens is.
Jullie zijn 1ste graad familie en waar ligt dat plopsaland? Ben een beetje uit die kleinekinderen uitjes, maar is dat niet in Hasselt? Belgie dus...dus buitenland
Wij kregen voor een bruiloft van broer van man in Engeland 3 dagen vrij. En dat is ook maar een uurtje vliegen....En vliegveld op een uurtje rijden en de familie ook dichtbij vliegveld. In een paar uurtjes waren we er. En wel 3 dagen vrij(heenreis, feestdag, terugreis). Met het weekend erbij aangeplakt dus 5 dagen
Het 'buitenland' hoef je verder niet aan te duiden. Jij viert je feest gewoon in het 'buitenland', dus heb je meer dagen nodig.
En de basisschool waar jongste toe op zat, deed over het algemeen nogal moeilijk met extra daagjes vrij.
groeten albana

M Lavell
15-02-2012 om 09:27
Onzin
Albana, dat gedoe over die 1e graadsfamilie en verder, is onzin. Het zou bijvoorbeeld betekenen dat er geen verlof gegeven kan worden voor de begrafenis van een vriendinnetje (want geen familie), of voor je zus die in familiegraad je zus niet is, want de dochter van de vriendin van je moeder waar ze al jaren een lat-relatie mee heeft.
De formule houdt geen stand, dus kun je er ook niet mee marchanderen.
Buitenland als codewoord gaat niet helpen, vooral niet als je het feestje zelf organiseert.
Het wordt anders als je naar het buitenland wordt uitgenodigd door dierbaren of mensen uit je netwerk bij wie sociale verplichtingen liggen.
Dan heb je de datum zelf niet geprikt.
Net zo uit de tijd als 1e graad en verder, is de gedachte dat je een jubileum op de datum zelf zou moeten vieren. Als je in oktober 12,5 jaar getrouwd bent, kun je op die datum natuurlijk een feest geven. Maar als de gelegenheid aanleiding is voor vakantie (met zijn allen naar...), dan kan dat ook een week of twee later (herfstvakantie). Met een week vakantie voor zo'n jubileum, geef je zelf al aan niet aan de datum te hechten.
De enige oplossing is vragen. Als de school nee zegt, is het nee, tenzij de school kennelijk onredelijk is.
Dat is bijvoorbeeld zo als de school rigide vasthoudt aan die graad van zus of zo (nee, je mag niet naar de begrafenis van je vriendinnetje).
Groet,
Miriam Lavell

Ilva
15-02-2012 om 11:31
Op formulier
Ik heb hier een formulier (aanvraag verlof wegens gewichtige omstandigheden (art. 14 leerplichtwet 1969)) en daarop staat ook geschreven:
Als het verlof wordt gevraagd voor meer dan tien dagen per schooljaar, dan moet de door de directeur verleende toestemming worden goedgekeurd door de leerplichtambtenaar.
Bij minder dan 10 dagen heb je genoeg aan toestemming van de directeur van de school. Als je een goede relatie hebt zou dat toch geen probleem moeten zijn.

+ Brunette +
15-02-2012 om 11:48
Shonagh e.a.
Mijn kind zit op een school waar kinderen uit alle windstreken op zitten. Vooral werkende Spanjaarden van het vasteland hebben de gewoonte om de kinderen de hele zomer naar oma en opa te sturen. Is een stuk goedkoper dan een opvang in een of ander zomerkamp en goed voor de familieband. Om wat voor reden dan ook houdt men zich niet zo erg aan de data. Ik zie het maar als een uitwas van de mañana-mentaliteit. Zolang het de spuigaten niet uitloopt...
Iemand merkt op dat de scholen bij verlofdagen nogal snel met een beleid zouden komen dat het verlof niet wordt toegestaan als het gaat om het drukken van de vakantiekosten. Wat verschrikkelijk kinderachtig zou dat zijn. Als ik het heb over "in overleg" dan denk ik puur aan dat de vrije dag niet zou moeten vallen op een dag met een cito-toets of iets dergelijks. De reden van het vrij nemen zou niet eens ter sprake moeten komen. Als je op je werk een snipperdag opneemt dan vragen ze toch ook niet waarom je zonodig vrij moet?

Egel
15-02-2012 om 14:20
Sorry brunette
Die vergelijking gaat niet op. Als je op je werk méér vrij wil dan je verlofuren, moet je natuurlijk wel vertellen waarom en hopen dat het goed is (staat normaal gesproken in de cao wanneer buitengewoon verlof toegestaan wordt). Als je een baan in het onderwijs hebt kun je ook niet een vrije dag nemen, die heb je namelijk al: in de vastgestelde vakanties. (Als je niet fulltime werkt kun je misschien vragen enkele dagen met iemand te ruilen, maar verder houdt het op).
Het lijkt wel of je vergeet dat de kinderen al meerdere vakanties hebben.
Groeten, Egel

+ Brunette +
15-02-2012 om 15:28
Egel, de vergelijking gaat wel op.
Je hebt het over méér verlofuren, buiten je reguliere uren om. Dan gaat je redenatie op. Je hebt bijvoorbeeld recht op buitengewoon verlof bij je huwelijk en bij bepaalde sterfgevallen. Ik heb het over een aantal reguliere verlofdagen náást de schoolvakanties. Dus geen gunst maar een recht. Je zou zelfs kunnen schrappen in de vakanties ten gunste van een week flexibel verlof, hoewel het schoolpersoneel daar wel tegen zal zijn. Dat een docent niet zomaar vrij kan nemen snap ik. Maar een schoolkind dat geen leermoeilijkheden heeft? Tja...

Egel
15-02-2012 om 17:23
Zou kunnen
Ik dacht dat je het over een huidige situatie had, maar ik zie nu dat je het over een hypothetische situatie hebt. Ja, dat zou wel kunnen: bijv. een strippenkaart van 5 dagen en dan wordt er overlegd of het uitkomt dat je kind zo'n dag opneemt (of dat er dan net een toets of voorstelling is of zo).

albana
16-02-2012 om 09:10
't was naar een idee
En dat 1ste en 2de graads gedoe stond werkelijk in de beleidsregels van school. Dan had je zowiezo 'recht'op verlof. In 'andere gevallen' besliste de directeur.
In ons geval was broer er veel aan gelegen om ons erbij te hebben. Broer heeft de dag en datum dus in overleg met ons vastgesteld. Omdat het ook nog om 2 scholen ging hebben wij de regels goed doorgespit zodat we zeker vrij zouden krijgen en toen aangegeven dat een donderdag goed zou uitkomen. Het is een donderdag geworden dus.
Jongste was bruidsmeisje en man was getuige....
Als je bepaalde 'rechten' hebt is het wel zo handig er ook gebruik van te maken. Daarom denk ik dat het zin heeft om de regelementen m.b.t. verlof door te nemen.
Om afhankelijk te zijn van de directeur...mwah....'t kan vriezen en dooien hé? Ik speel liever op safe.
groeten albana