Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Karlina

Karlina

12-09-2011 om 14:04

15 km naar school fietsen, kan dat?

Door omstandigheden moet ik verhuizen. Ik heb woonruimte gevonden, maar dat zou betekenen dat mijn kinderen 15 km naar school moeten fietsen. Het gaat om voortgezet onderwijs, leeftijd is 12-13 jaar.
Wie heeft er ervaring met deze afstand? Ze zijn gewend om te fietsen naar school en sportclubs, maar de afstanden nu zijn gemiddeld 7 km.
Karlina

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Dat kan en is bijzonder gezond. Mijn kinderen hebben het hun hele schoolcarriere gedaan en doen nu nog steeds het meeste op de fiets. Zaterdag waren ze er weer. Tring, tring, weer 15k in de benen en de euro's in de zak.
Groet,
Miriam Lavell

Thursday Next

Thursday Next

12-09-2011 om 14:45

Ja hoor,

dat kan prima. Het is wel handig als er een andere reis-mogelijkheid (bus, trein, auto) is in geval van kapotte fiets, zeer slecht weer.

Netel

Netel

12-09-2011 om 15:13

Ja, dat kan.

Moest ik ook en omdat we in een groepje fietsten viel het best mee. De zwaarste periodes vielen in de herfst met wind tegen. Dan is het echt ff niet leuk, maar voor de rest is het goed te doen.

Tineke

Tineke

12-09-2011 om 15:14

Het kan, maar

Ik moest het vroeger ook, over 80-wegen toen er nog geen fietspaden waren. Maar ik heb er een gruwelijke hekel aan fietsen aan overgehouden. Ik loop nu zelfs liever dan dat ik fiets. En ha, ik heb lekker niet eens een fiets meer!

Ja hoor

15 km enkele reis fietsen is geen probleem. Dat doen er hier heel veel, en wel meer km ook. Een goede fiets, eventueel een regenpak en gewoon gaan.
Let wel op of er ook een OV alternatief is. Het kan gebeuren dat je kind door een ongeval/ziekte tijdelijk niet kan fietsen. Dan moet het toch wel op school kunnen komen. Dus is er een busverbinding? Of kan jij er 6 weken achteraan rijden als er een een been breekt?

Tuurlijk kan het

maar het kost wel tijd.

En als er ook een school op 5 km zit of zo, dan scheelt dat 4,5,of 6 jaar lang wel echt een heel vol uur vrije tijd per dag. En da's best veel.

Oudste fietst 8 km enkele reis, en sommige van zijn vrienden een kleine 20. Als je ook nog fanatiek sport of aan muziek doet slibt & je huiswerk moet bijhouden dan maakt dat uur per dag best veel uit.

Voor onze zoon een belangrijkere overweging dan het fietsen zelf.

Ingrid

Tirza G.

Tirza G.

12-09-2011 om 17:10

Ja dat kan

Het wordt hier in de provincie eigenlijk wel gewoon gevonden. Wij wonen op 25 km afstand van school en dat is eigenlijk net wat te veel. Overigens is zoon met het OV ook een uur (enkele reis) per dag kwijt. En is dan volledig gaar en dufgesufd

Tirza

amk

amk

12-09-2011 om 21:02

Ja hoor

in de regio waar ik opgegroeid ben is dat voor velen de dichtstbijzijnde middelbare school.
Ov is belabberd 2 bussen per dag op tijdstippen waar je niets aan hebt.

Karlina

Karlina

12-09-2011 om 21:39

Reactie

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik heb er wel vertrouwen in dat het gaat lukken.
Er is inderdaad een OV alternatief. Een andere school is geen optie. Dat zou 5 km korter zijn. Belangrijker nog is dat beide kinderen een specifieke aanpak nodig hebben. Met de huidige school zijn daar goede afsprake over gemaakt en het loopt perfect. Ik vind dat zó veel waard dat ik liever niet van school verander.
Karlina

Marjoleine64

Marjoleine64

12-09-2011 om 23:02

Hier 17 km enkele reis

en twee zoons van 11 (bijna 12) en 13 (bijna 14) in brugklas en 2e. Ze mopperen wel regelmatig, vooral als ze veel wind tegen hebben zoals nu, of veel regen. Ze doen er ongeveer een uur over. Als het echt hondeweer is (en de wintermaanden) mogen ze met de bus, die er ruim een half uur over doet. Met vervoer naar bushalte en lopen van bushalte naar school is dat ook een uur reistijd. Inderdaad kost het veel tijd, en het grootste bezwaar is dan ook dat er zo weinig 'vrije' tijd is om gewoon niets te doen. Iedere minuut is gevuld met huiswerk, of hobbies (judo, muziek, voetbal etc). Maar ze worden er sterk van, en ze leren goed plannen, en gelukkig kunnen ze allebei geod leren dus extreem veel tijd zijn ze niet kwijt aan huiswerk.
Marjoleine

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.