Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
jm

jm

18-02-2020 om 12:55

17 jaar en school

Mijn zoon doet niveau2 van servicemedewerker breed. HIj vind school saai en heeft dat altijd al gevonden. Hij ging eerst kader vmbo doen, maar het laatste jaar mocht hij uit eindelijk basis op deze vmbo school doen. Diploma gehaald. Nu doet hij bbl opleiding 1 dag school 4 dagen werken. Hij moet opdrachten uitvoeren en dit laten ondertekenen door zijn werk. Maar hij doet dit niet, vergeet het vaak of denkt er niet om.. Net zo als met zijn huiswerk, hij moet opdrachten maken anders mag hij niet meedoen met het examen. Dit is dus laatst gebeurd. Hij weet het allemaal wel maar doet er niets aan.

Wat hij leuk vind onthoud hij allemaal wel.

Hij is 17 jaar. Heeft iemand tips ed en wat moet hij halen voordat hij kan stoppen met school.

zijn verjaardag

"Heeft iemand tips ed en wat moet hij halen voordat hij kan stoppen met school."

Zijn 18e verjaardag. Daarna maakt niemand hem meer wat, tenzij hij een bijstandsuitkering zou aanvragen. Als hij eenmaal meerderjarig is en kans ziet zijn eigen inkomen te verdienen kan hij een lange neus trekken naar iedereen die hem terug de schoolbanken in wil jagen.

Hoe lang nog tot hij 18 wordt?

Groeten,

Temet

Adelaide

Adelaide

18-02-2020 om 13:49

Leren

Misschien kun je hem leren dat mensen in het leven dingen moeten doen ook al hebben ze daar geen zin in. Daar heeft hij meer aan dan een ouder die voor hem uitvogelt wanneer hij zonder diploma school kan verlaten.

Vindt hij het op zijn werk wel leuk? Gaat het er alleen om dat hij de administratie van school niet doet?

alleen

alleen

18-02-2020 om 21:06

School en werk

Oo zijn werk gaat het goed en dat vindt hij leuk.
Maar school heeft hij altijd al saai gevonden. Hij weet dat hij moet maar doet bijna niets. Is weing op school en huiswerk maken voor zijn examen doet hij niet. Hét is net alsof hij niet wil if hij begrijpt het niet. Hij is niet vaak thuis. Hij is vaak in de sportschool of buiten of bij iemand thuis.
Ik heb hier veel strijd met hem over. Hij moet niveau 2 halen en dan hoeft hij van mij niet meer naar school

Adelaide

Adelaide

18-02-2020 om 22:42

Via werk

Wel fijn dat het op het werk goed gaat en dat hij dat leuk vindt. Waarschijnlijk luistert hij niet naar zijn ouders, zo zijn pubers, maar is het een idee dat je met iemand van zijn werk erover praat en dat die hem een beetje begeleiden en hem duidelijk maken dat hij even door die zure appel van school heen moet maar dan vrij is om te werken?

@Emma

@Emma

18-02-2020 om 22:52

Willen en kunnen

Heb je het idee dat hij domweg geen zin heeft of is het moeilijk voor hem om zich te concentreren op zijn huiswerk oid? Misschien kan je hem helpen of vragen of school tips heeft?

alleen

alleen

26-02-2020 om 14:21

willen en kunnen

Hier ben ik weer.

Afgelopen maandag is hij naar school geweest, behalve het laatste uur niet. Hier kreeg ik van zijn mentor bericht van.

Hij had in de portal gekeken en gevraagd nog op school welk lokaal maar niemand wist het en toen is hij naar huis gegaan.
Zijn mentor is bang dat hij zo zijn opleiding niet gaat halen.

Hij heeft ook nog niet het huiswerk gemaakt dat hij eigenlijk voor zijn examen moet afhebben.
Het is bijna af zegt hij maar dat zei hij 2 weken geleden ook al.
Het interesseert het allemaal niet.

En op zijn werk gaat het goed. Maar ik ga als moeder niet naar zijn werk toe. Dat vind ik niet kunnen en zal ik wel graag willen.

Maar het is bijna net zoals met het theorie halen. Dat moet ik altijd zeggen. Hij is al 3x keer gezakt. Leert altijd uit een boek en nu heb ik hem doorgegeven een site waarop je gratis oefeningen kunt doen. En hij mag van mij een paar uur online kopen.
Maar hij gaat om half 7 7 uur de deur uit komt om half 11 binnen om te douchen en te slapen en geen theorie of huiswerk gedaan.
Hij is dus bijna nooit thuis.
En nu???

alleen

Lees ook even het draadje "mbo'ers weggekaapt".

Hoe ziet zijn toekomst er bij deze of een andere werkgever uit als hij zijn diploma niet haalt? Als zijn huidige baas tevreden over hem is en hem ook zonder bbl-traject wel in dienst wil nemen, is het dan niet een optie om dat te doen? Ik snap dat je wilt dat hij zijn opleiding netjes afmaakt, maar zoals de Engelsen dan zeggen: je kan een paard wel naar het water meppen, maar dan nog kan je niet zorgen dat het drinkt. Hij zal het toch echt zelf moeten doen, en hij doet het niet.

Aan de andere kant: als duidelijk wordt dat hij op deze werkplek en een andere werkplek geen kant op kan als hij dat diploma *niet* haalt, dan motiveert hem dat misschien net genoeg om de eindsprint in te zetten. Nog even doorbijten en dan is hij ervan af, dat idee.

En wanneer wordt hij nou 18?

Groeten,

Temet

rustig door blijven roeren

in de spagettipot. Hij is nu nog aan het experimenteren en utizoeken wat hij wil of kan, hij doet BBL, dus hij heeft een arbeidscontract en hij volgt school; alleen gaat hij dat niet halen denk jij.
Het zou beter zijn als zijn werkgever hem zou motiveren om die laatste opdrachten ook af te maken, die heeft argumenten.
Jouw argumenten zullen doorgezaagd en oudbollig zijn geworden, hij weet het wel wat je wil zeggen, hij hoort het niet eens meer.
Mijn advies zou dus zijn: blijf gewoon doorroeren in de spagettipot. Mocht hij nog eens thuiskomen, dan volg je met interesse welke gedachtensprongen hij maakt, hoe hij naar zijn toekomst (niet jouw toekomst) aankijkt, wat zijn dromen zijn, etc.
Straks wordt hij 18, dat zal een grote verandering zijn: hij denkt dat hij het nu al wel zelf kan, dus dat kan hij straks ook zien waar te maken.
Ondertussen blijf jij in de spagettipot roeren. Mocht je vrezen voor grote problemen dan kun je altijd bekijken welk vangnet je kunt en wilt opbouwen.
Mocht het je teveel worden, dan gaat het gesprek over zijn toekomstige woonplek.

Wat mij wel bevreemdt is dat hij zijn theorie voor de auto niet haalt. Ik ken heel wat mensen met grote taal- en leerproblemen, die echt slagen voor theorie. Is er geen onderliggend probleem met betrekking tot het verwerken van informatie?

Tsjor

Triva

Triva

26-02-2020 om 17:20

Tsjor

Ik ken mensen op havo niveau die 7x zakken voor theorie. Je moet wel echt aan de bak, veel tijd aan besteden. Je haalt het niet door eens dat boekje door te lezen!

Triva

Triva

26-02-2020 om 17:24

Houd hem voor dat hij heel snel van school af kan zijn én meer kan verdienen! Vraag hem of hijhet goed vindt dat jij hem daarbij helpt. Zoja: pak het over en wijs hem er op wat hij moet doen.

Theorie: heb ik samen met mijn zoon gedaan, zelfde niveau, ook bbl. Wel een maand een uur per dag: in 1x geslaagd. Hij had dat niet alleen gekund. Vertel hem dat hij zonder rijbewijs geen gewilde werknemer is. Mijn zoon loopt mijlenver voor op zijn jaargenoten die alsmaar zakken op theorie en wordt overal heen gestuurd door zijn bedrijf in een bus.

Tango

Tango

26-02-2020 om 17:32

Theorie

Om de theorie te halen bestaan er ook cursussen. Mijn dochter heeft dit gedaan. Een ochtend cursus en dan 's middags je theorie examen doen. Ze is toen geslaagd na 2 keer zakken. Ze vertelde me dat het er daar echt in gestampt wordt, je kan bijna niet meer zakken tenzij je niet oplet tijdens de cursus. Dat deed ze gelukkig wel. Ik had het geld er graag voor over en bij zoon doen we dit t.z.t. dus meteen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik echt geen motivatie heb om met zoon een maand lang iedere dag een uur theorie te doen. Tijd ook niet trouwens.

Triva

Triva

26-02-2020 om 20:33

Tango

Ga jij nu jouw dochter met je zoon vergelijken? Dat deed ik niet. Met mijn oudste heb ik mij dus niet bemoeid. Dat uyr was eerst om de theorie door te nemen. Zoveel leeswerk kan mijn zoon niet aan. Daarna online oefenen met vragen vragen vragen. Ik schteef op waar de fouten zaten en die bleven we herhalen tot het examen. Het kostte hem idd een maand een uur per dag maar twee keer zakken betekent alwel dat jouw dochter niet met alleen die ochtend het gehaald heeft.

Klasgenoot van mijn zoon zit op 10x zakken. Dat laat ik niet gebeuren, dat haalt al het zelfvertrouwen weg bij deze kinderen rond vmbo basis.

Tango

Tango

26-02-2020 om 23:09

Nou nee (ot)

Dat doe ik toch niet, Triva? Dochter slaagde inderdaad de derde keer. De eerste keer had ze een cursus bij haar eigen rijschool gedaan maar die stelde weinig voor. De tweede keer had ze zelf geoefend maar die keer ging nog slechter. Toen dus die cursus en ze zei letterlijk zelf dat iedereen hiermee kan slagen. Vandaar mijn idee om dit ook voor zoon te doen. Ook omdat deze cursussen juist geschikt zijn voor jongeren met o.a. dyslexie.
Dat jij een maand met je zoon bent gaan zitten vind ik erg knap hoor. Maar ik ben bang dat ikzelf maar ook zoon hier niet de motivatie voor heeft. Dan liever zo'n cursus en als hij zakt misschien nog eentje er achteraan. Tot 10 keer zakken laat ik het natuurlijk niet komen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.