Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Hopeloze moeder

Hopeloze moeder

04-12-2009 om 10:47

19-jarige laatste jaar naar kostschool in gb?

Wie weet of dat kan?Een 19e jarige die gezakt is voor zijn vwo-diploma voor zijn diploma het laatste jaar naar een Engelse kostschool sturen?
En als het kan, wat kost dat dan?
Hoe kom ik aan informatie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wat verwacht je er van?

Hij zal er niet met een VWO diploma vandaan komen.
De onderwijs structuur is compleet anders en als het in NL al niet lukt, word je daar waarschijnlijk niet eens aangenomen. Er zijn een paar Internationale scholen in de buurt van London, google daar maar eens op. Onderwijs kost zo'n £10.000 per semester, kostschool nog eens zo'n bedrag ? Er zijn in NL toch ook wat privescholen die vastgelopen jongeren aan hun einddiploma helpen, de naam schiet me zo even niet te binnnen. Lijkt me meer haalbaar dan een UK school.

Bastet

Bastet

04-12-2009 om 13:21

Mja.....

Er zijn ook kostscholen in NL,als je het kunt betalen.Maarre...laat een negentienjarige zich nog sturen?
Groetjes,bastet

Sawo

Sawo

04-12-2009 om 14:00

Werken

Hoi hopeloze moeder

Afstand nemen en zelf zijn beslissingen laten nemen en voor zichzelf zorgen. Dit betekent dus waarschijnlijk gewoon een baan zoeken en diploma via avondschool.
Dan komt hij er wel achter dat je opleiding nodig hebt voor een leuke baan.

Als je toch nog voor hem wil zorgen en hij wil zelf is een andere optie dagopleidingen op het ROC.

Volgens mij hoort de middelbare school van je kind te bemiddelen bij plaatsing op het volwassenonderwijs op het ROC. Informeer maar eens bij in de buurt.

succes

Saar

Tinus_p

Tinus_p

04-12-2009 om 14:03

Vraagjes

Hopeloze moeder:
"Hoe krijg je een 19-jarige gemotiveerd?"
1. Wat is het doel?
2. Waarom is hij nu gedemotiveerd?
3. Wat wil de betreffende volwassen 19-jarige zelf?

Bastet

Bastet

04-12-2009 om 14:51

Avondschool

Ja hoor,bestaat nog,mijn zoon doet daar nu havo 4 en 5 in een schooljaar.
Groetjes,bastet

Tinus_p

Tinus_p

04-12-2009 om 15:14

Avondschool, kostschool

Tsja, avondschool, kostschool, het is allemaal zinloos als de man in kwestie niet WIL.

margje van dijk

margje van dijk

04-12-2009 om 15:36

Ja, jij wilt wel....

Het is duidelijk dat JIJ graag wilt dat hij wat haalt. Ik zou me ook de haren uit mijn hoofd trekken als een van mijn zoons zich over een jaar of 10 zo zou gedragen.

Maar Tinus heeft wel een punt. Hoe je hem ook dwingt, hij gaat geen diploma halen als hij niet echt zélf wil.

Hij moet doordrongen worden van het feit dat hij dat moet willen. Maar dat is nog niet zo makkelijk.

Ik zou er ook eerder voor voelen om hem juist los te laten en hem zelf te laten ondervinden hoe het is om te werken zonder diploma. Als hij zich op een gegeven moment achter de oren gaat krabben en besluit terug te keren naar school, is de kans veel groter dat hij het daadwerkelijk haalt.

Nu met hangen en wurgen door een onderwijssysteem heen proppen lijkt mij geen realistische optie. Daar is ons onderwijssysteem niet op ingericht.

Margje

Tinus_p

Tinus_p

04-12-2009 om 15:45

Precies

De mogelijkheid bestaat, dat hij bezig is met een 5 jaar durende puberteit, met zich stelselmatig afzetten tegen jullie, en dat gaat het beste op het punt van onderwijs en diploma's.
Als dat zo is, dan werkt dwingen en pushen alleen maar averechts. Idd, zoals Margje al aangeeft, laat hem dan maar eens een jaartje werken. Fijn vakkenvullen voor een loontje van nix, en ruzie maken met zijn baas, die waarschijnlijk ook niet zo gecharmeerd is van chillende blowers.

tonny

tonny

04-12-2009 om 16:00

Maar wat doet hij nu dan?

Het is inmiddels december, ik neem aan dat hij niet sinds de zomervakantie thuis zit?

tonny

balletschoen

balletschoen

04-12-2009 om 16:24

5/ 6 vwo

Een overgangsbewijs van 5 naar 6 vwo is ook wat waard. In elk geval geeft het toegang tot mbo-opleidingen. Dan kan hij leren en werken tegelijk.

Tinus_p

Tinus_p

04-12-2009 om 16:27

Nog beter

Hopeloze moeder, probeer je zoon er eens van te overtuigen, dat als hij tot pakweg mei op zn tanden bijt, hij daarna MET VWO diploma kan gaan werken -en dan mss wel meer verdient.

Yta Chalne

Yta Chalne

04-12-2009 om 16:28

Hij is 19 dus hij mag zonder startkwalificatie het leven in. Feesten en blowen is niet genoeg om je ziektekosten en feest- en blowkosten te betalen, daar komt 'ie vast snel achter.
Achteraf had je misschien zijn signalen serieus moeten nemen en hem bij de overgang van 3 naar 4 al naar een bbl moeten sturen. Maar ja, da's achteraf, altijd makkelijk...

reina

reina

04-12-2009 om 16:52

Laten doen

Ik zou het ook best moeilijk vinden, maar ik denk dat je hem moet laten doen wat hij wil. Laat hem gaan werken, chillen en wat hij zoal meer wil doen. Dan komt hij er vanzelf achter dat veel feesten en werken een moeilijke, zo niet onmogelijke, combinatie is. Dat hij geld nodig zal helpen om te kunnen leven en ws ontdekt hij ook nog een keer dat hij zonder diploma niet de banen krijgt die hij leuk vindt. Pas dan zal hij gemotiveerd in het volwassenenonderwijs alsnog zijn diploma kunnen halen. Maar wie weet vindt hij een leuke baan waarin hij zich helemaal happy voelt, ook goed, toch?

Bastet

Bastet

04-12-2009 om 18:03

Weet je....

Mijn zoon (17) doet nu havo 4 en 5 in een jaar op het volwassenenonderwijs.daarna wil hij even een jaar werken(hij werkt nu parttime bij TNT)en goed nadenken over wat hij wil,en dan daarna een HBO gaan doen.Ik kan twee dingen doen: dwarsliggen en verwachten dat hij direct een HBO doet,of zijn keuze respecteren,maar er wel bij zeggen dat ik ervan uitga dat hij die HBO gaat doen.Hij is blij dat we zijn keus respecteren en is juist daardoor alleen maar harder aan het leren en uitzoeken wat hij wil gaan doen.Je kunt als ouder heel veel willen,maar ik woonde op mijzelf op mijn negentiende,het zijn geen 12-jarigen meer.....
Groetjes,Bastet

Gewoon laten werken

Overgangsbewijs van 5 naar 6 VWO is echt wel iets waard hoor. En verder: leven en jezelf bedruipen leer je alleen maar door het te doen. Dus zet hem op kamers en laat hem zichzelf onderhouden! Hij is toch al 19? Dan ben je toch volwassen?

En anders: al eens aan de landmacht gedacht?

Geldkraan dicht

Inderdaad, gewoon aan het werk laten gaan. En heel belangrijk: de geldkraan dichtdraaien. Dus ook gewoon kostgeld in rekening gaan brengen! Want jij moet natuurlijk niet zijn ge-chill bekostigen.

En daarbij wel blijven vertellen dat als hij serieus weer naar school gaat, je natuurlijk wel een bijdrage wilt leveren.

Laat lossss

Hoploze moeder, jouw zoon is niet meer leerplichtig. Hij hoeft van niemand een Startkwalificatie te halen, tenzij hij een uitkering wil. Dat levert hem dan een gedwongen scholingstraject op van het niveau mbo-2 en dat is een stuk lager dan het niveau dat hij al heeft.
Laat hem zelf kiezen wat nu de volgende stap is. Dat doe je door het echt aan hem zelf over te laten. Je moet daarbij wel je eigen grens stellen. Ik heb dat met mijn twijfelende puber als volgt gedaan: Ik vind alles best, maar in mei weet jij waar je op maandag tijdens kantooruren bent. Dat is een baan, of een opleiding. Zoek het maar uit (het werd een opleiding, ze doet nu het 3e jaar).
Als hij nu al doelloos rondhangt, dan zou ik de termijn wat korter stellen. Vanaf 1 januari stop je al zijn toelages en de betaling voor zijn ziektekostenverzekering. Zodra hij een opleiding volgt, dan maak jij weer het nodige onderhoudsgeld over (alleen voor kleding, opleiding en verzekering, niet voor stuff). Doet hij niets, of werkt hij, dan moet hij dat allemaal zelf betalen.
Die ziektekostenvezekering is een leuke externe stok achter de deur. Op niet verzekerd zijn staat een boete. Die zal op hem verhaald worden door de toezichthouders. Hij is volwassen namelijk.
Groet,
Miriam Lavell

An

An

05-12-2009 om 12:00

Vertrouwen?

'Hij wil werken.En hij denkt dat hij daarnaast zijn deelcertificaten kan halen'

Is dat zo'n slechte optie voor een vertwijfelde, gefrustreerde nietswillende (bijna niet meer)puber? Hij is intelligent en een poosje onder je niveau werken is leuk maar na een jaar is hij dat wel zat. Ik ken genoeg jongeren die ermee ophouden en het toch later weer hebben opgepikt. En toen met enthousiasme. (waaronder mijn eigen man) Die is op z'n 26e de lerarenopleiding gaan volgen en doet nu een universitaire studie. (lang leve Plasterk) Hij is ook ver weg geweest. Wel de geldkraan dichtdraaien als hij niet studeert/leert.
Succes! Geef 'm wat vertrouwen.

Groet, An

tonny

tonny

05-12-2009 om 20:27

En wat vond hij er verder van?

Al deze moeders hebben hun 'best wel nogmale reacties' gegeven. Nu ben ik best benieuwd wat hij daarmee gaat doen

tonny

Emmawee

Emmawee

05-12-2009 om 22:48

Hee

Niet om dingen onnodig te problematiseren hoor, hou ik helemaal niet van... maar gaat het verder wel goed met hem? Ik bedoel: is hij niet stiekem depressief?
Groeten, Maw.

Emmawee

Emmawee

09-12-2009 om 21:13

Ehm...

Ik vond zelf dat ik best een afwijkende reactie liet horen, eigenlijk. Een depressieve zoon vraagt mogelijk een andere aanpak dan "loslaten" en "zelf laten uitzoeken".
Hopeloze moeder, zit ik er erg naast?
Groeten! Maw.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.