Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Gaia*

Gaia*

03-11-2011 om 10:25

35 - kan er nog meer bij?

In groep (7) van zoon zitten inmiddels 35 leerlingen. Een lokaal volgepropt. Ook nog eens drukke kinderen.
Ik vraag me nu af of er ook een grens is. Kan het zo zijn dat er nog meer leerlingen komen?
Zijn er scholen met nog grotere groepen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

hier, in groep 8.

In groep 3 waren het er 33, in groep 4 zijn ze gesplitst in een groep 4 en een groep 3/4. Dat hebben ze jaren volgehouden maar in groep 8 toch weer bij elkaar gezet. Ik vind het veel te veel, maar begrijp de argumenten van school ook.

Gaia*

Gaia*

03-11-2011 om 11:55

Argumenten

Savon 8( O er kan dus nog een bij
Wat zijn de argumenten van de school? (naast budget?)

Hier is de situatie zo, dat er 35 kinderen zijn. Er is beschikbaarheid over 2 lokalen (waarvan 1 nu voor speciale groepjes wordt gebruik, instructie etc) en er zijn 2 leerkrachten. Wat mij betreft kan het wel worden gesplitst.
Ik heb vooral bezwaar omdat zoon veel vertelt over kinderen die de klas uitgestuurd worden, lastig vallen, tafels omgooien, slaan, boosheid etc. Veel kinderen moeten nablijven om het werk nog af te maken. Als dat er niet was, had ik het meer aan willen zien.

Fiorucci

Fiorucci

03-11-2011 om 11:59

Ja hoor

Hier een groep 7 met 40 leerlingen, een fulltime juf en anderhalve onderwijsassistenten, en een dubbel lokaal waar de muur tussenuit gesloopt is. Argumenten? Hier groot ruimtegebrek en bezuinigingen op personeel.

Chippie

Chippie

03-11-2011 om 12:41

Gaia

Lijkt me heerlijk luxe: 35 kinderen, twee lokalen en twee leerkrachten. Ik denk dat de problemen die jij beschrijft niet samenhangen met de klassegrootte, want zoals jij het omschrijft zijn er voldoende manieren om de groep te splitsen, voldoende aandacht te geven etc. Ik verwacht niet dat je minder problemen zou hebben met 28 kinderen, 1 ruimte en 1 leerkracht.

Gaia*

Gaia*

03-11-2011 om 12:52

Luxe

Ah, het is fijn om te weten dat het een luxe is

Er wordt gebruik gemaakt van 1 lokaal. Ik wil wel gaan voorstellen dat de groep gesplitst wordt. Waarom niet? De sfeer is te erg. De wrijving is er steeds en ik denk dat het minder is als ze niet zo op elkaars schoot hoeven te zitten.
Maar gelijk,... er valt iets ander op te lossen en dat is de omgang met elkaar.

En ja, ik snap het gelukkig ook. Die bezuinigingen. De school moet er ook maar mee om gaan.

Kobalt

Kobalt

03-11-2011 om 13:10

Onze dochter

Onze dochter zat vorig jaar in een klas van 25 kinderen met een afschuwelijke sfeer. Er werd geen leiding gegeven, er was te veel geharrewar en de kinderen deden maar wat. Dochter ging met tegenzin naar school en had nooit haar werk af.
Nu zit ze op een andere school in een klas met 32 kinderen en het is de rust zelve in de klas. De meester vindt het wel veel, het lokaal is erg vol. Maar de meester heeft een super strakke organisatie, en als er gewerkt moet worden, is het stil. Dochter gaat met plezier naar school, vindt de meester veeeeel te streng, en heeft altijd haar werk af. Het verschil is verbluffend.
Het aantal zegt dus niet zo heel veel.

2 lokalen en 2 leraren!

Inderdaad een luxe. Dat kan dus het probleem niet zijn.
Je kan beter 1 klas hebben van 35 met 2 lokalen en 2 leerkrachten dan 2 klassen met elk een lokaal en elk een leerkracht! Als je wil kan je splitsen en je kan veel beter nivogroepen maken als je meer leerlingen hebt. Je houdt altijd een leerkracht over om "de rest"in de gaten te houden die zelfstandig hun werk doen.

Gaia*

Gaia*

03-11-2011 om 17:59

Ja gelijk

Ja ik zie dat nu ook. Splitsen is iets wat niet gebeurt. Inderdaad worden kinderen per vak die iets meer nodig hebben in het andere lokaal genomen.

Ik heb nu toevallig ook gehoord dat er maatregelen komen. Misschien heb ik het zelf te snel aan het aantal (alleen) gehangen. Welke maatregelen er komen weet ik niet. Nog even afwachten.

Ik heb vandaag op het punt gestaan om te informeren bij een andere school. Nu aanzien wat er gaat gebeuren.

Wel grappig eigenlijk dat ik zoon ook niet hoor over het aantal, wel over het gedrag, en daarmee drukte, waar hij last van heeft.

Dank dus voor jullie reactie. Dat praat ook anders met de school straks.

Gaia*

De argumenten van school zijn vooral gebaseerd op de ervaringen van een jaar of wat terug. Toen hadden ze een groep 8 en een groep 7/8. Groep 8 werkt met z'n allen echt toe naar het eind van de basisschoolperiode, de musical, CITO-eindtoets, gastlessen van middelbare scholieren. De kinderen die in de combinatieklas zaten vielen er toch vaak een beetje buiten, waren minder bezig met "het einde van de basisschool", deden wel mee met de musical natuurlijk, maar misten toch het groep-8-gevoel.

Toen mijn oudste in groep 7 zat was er een groep 7, een groep 7/8 en een groep 6/7. Voor groep 8 hebben ze toen de groepen 7 uit de combiklassen bij elkaar gezet. Dat leverde geen leuk jaar op. De helft van de klas (die uit 7/8) was zo veel verder in hun ontwikkeling dat de rest (die uit 6/7). Dat verschil was echt veel te groot en het heeft veel moeite gekost daar een groep van te maken.

Mijn middelste zit nu dus in een klas van 36, maar volgens de leerkracht zijn het "schatjes". Natuurlijk wordt er wel eens geklierd maar het is een leuke klas. Overigens één leerkracht en één lokaal.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.