Home » Forum » Ouders en school » 5 vwo havo 4 havo 5

5 vwo -> havo 4? -> havo 5?

19 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
bloem
5 vwo -> havo 4? -> havo 5?

Dochter zit nu in de vijfde klas van het vwo. Vorig jaar ging het allemaal redelijk , ondanks het feit dat het niveau vergeleken met vwo 4 vele malen moeilijker is. Haar tentamen cijfers van vorig jaar heeft ze dit jaar meegenomen. De eerste toetsweek is nog bezig (duurt tot donderdag nog) maar tot nu toe is ze steeds huilend thuisgekomen en is ze helemaal van slag. Onder de toetsen krijgt ze steeds een Black out en weet ze het gewoon niet meer. Ze leert veel en hard maar in haar cijfers komt dat niet tot uitdrukking. Nu heeft ze tegen haar mentor gezegd dat ze van het vwo af wil, voornamelijk door druk en stres. Zou ze dan naar havo 4 of havo 5 moeten? De mentor heeft namelijk naar huis gebeld en weet het zelf ook niet. Havo 4 lijkt net alsof ze een jaar zo weggegooid heeft en havo 5 is natuurlijk erg onhandig door de tentamens die ze inhalen moet en het profielwerkstuk. Iemand die een zelfde situatie meegemaakt heeft?

AnneJ
Ja of

Kijk eens samen met haar hoe ze beter kan ontspannen en genoegen nemen met wat wel goed gaat. En mocht ze blijven zitten dat ze het jaar nog een keer doet. Of als afsluiting certificaten gaat halen. Gewoon er vanuit gaan dat het iets langer gaat duren dan je had verwacht. En vertel haar dat ze niet de enige is die wel eens een hobbel in haar schoolcarriere heeft.
Misschien heeft ze iets aan studiebegeleiding? Iemand die met haar de vakken doorneemt en de planning? Kun je zelf doen of iemand voor inhuren.
Vooral met een open einde, wat ze doet is goed en wat niet lukt is jammer.
Even de druk van de ketel.
En oren open houden of er mogelijk iets anders aan de hand is waar ze nog even niet over spreekt.

bicyclette
bloem

Instromen in een examenklas kan vrijwel nergens. Dus als je dochter nu zou willen stoppen met het VWO, dan is havo 4 het meest voor de hand liggend.

Maar het lijkt mij wel een grote stap, zeker omdat het tot nu toe redelijk ging. Je schrijft over black outs. Is er niet wat anders aan de hand? Ik geloof ook eigenlijk niet dat de 5e 'vele malen moeilijker' is dan de 4e, zoals je schrijft. Zou het kunnen dat ze nog steeds geen goede studievaardigheden heeft en daar nu mee wordt geconfronteerd?

Bloem
Bicyclette

Misschien niet zo duidelijk van mij gezegd (sorry) maar ik bedoelde dat de 4e vele malen moeilijker was dan de 3e

Sarah
Bij ons

Kind zit nu in VWO 4.
Mentor zei tegen ons (leerlingen en ouders) dat leerlingen die in de 5e blijven zitten, vaak de stof van de 4e niet goed beheersen, maar toen wel (net) over zijn gegaan.

Daarom advies in de 4e de stof goed te leren en beheersen om niet in de 5e alsnog in de problemen te komen.

Ik vind AnneJ's advies wel goed. Kijken waar hulp nodig is en geruststellen dat het niet erg is als het niet in een keer lukt.

Sommigen hebben wat langer nodig. Maakt op een heel leven niet uit (nb hier een zittenblijver en spreek dus uit ervaring).

Evt. doet ze de 5e over. Zal dan vast wel lukken.

Sterkte met je dochter.

Pennestreek
Ze kan toch eventueel blijven zitten?

Ik denk ook dat er misschien iets aan de hand is. Faalangst of iets dergelijks? Ik zou eerst met je dochter in gesprek gaan om te kijken of je helder(der) kunt krijgen waar het probleem precies in zit. En dan in gesprek gaan, op school dus, met de mentor. Zoiets bespreek je niet over de telefoon. En dan kijken wat school kan bieden aan extra ondersteuning en wat jullie kunnen doen. Faalangstreductietraining wordt op veel scholen aangeboden. En huiswerkbegeleiding vaak ook. Verder kan er misschien voor de volgende toetsperiode wat gespreid worden, dus dat ze een aantal toetsen in de herkansing doet. En wellicht helpt toetstijdverlenging haar? In ieder geval zou ik een dagelijks maximum instellen aan tijd die ze mag besteden aan haar huiswerk. Ze heeft meer aan efficiënt leren dan aan lang leren. Onze zoon kreeg als tip om vooral iedere dag kort aan een vak te werken, in plaats van op 1 dag lang. Dus in zo’n toetsweek plan je dan blokken van een half uur in voor een vak, daarna even kort pauze (toilet, kopje thee met koekje, even een kort filmpje of, beter nog, een rondje met de hond, lekker even naar buiten). En dan weer een half uur een ander vak. Het lijkt mij zelf niet prettig werken, maar het schijnt wel dat de stof dan beter blijft hangen. Wellicht werkt het voor haar.

En ik zou met je dochter bespreken dat zitten blijven echt geen schande en ook geen probleem is. Hele volksstammen doen ergens een jaar over. Vraagt later echt niemand meer naar. Afstromen naar de havo lijkt me eeuwig zonde, zeker als ze dan weer terug zou moeten naar de vierde.

Bloem
Herkansing

Het stomme is dat de tentamens bij mijn dochter op school allemaal niet herkansbaar zijn. Dat betekend dus ook dat als je een zware onvoldoende hebt je hier niks aan veranderen kunt. Ik heb hierover al verschillende vragen gedaan of het veranderd zou kunnen worden, maar helaas .

Extra tijd bij een toets is alleen mogelijk met een dyslexie verklaring en die heeft ze niet.

Pennestreek
Daar heb ik nou nog nooit van gehoord

Dat iets niet herkanst kan worden. En als je ziek bent dan? Dan heb je automatisch een 1 wegens niet maken?
Vraag een gesprek aan met de zorgcoördinator of hoe die functionaris bij jullie ook mag heten. En de mentor erbij. Geef aan dat ze echt heel erg overstuur is, en dat het niet goed gaat. Ik vind het echt vreemd dat een mentor aan de telefoon laat weten ‘dat hij het ook niet weet’ en meteen met je dochter meegaat in het afstroom-verhaal. Echt heel vreemd. Dus of die mentor doet zijn/haar werk niet goed, en dan moet je opschalen naar de afdelingsleiding, of er speelt al veel langer iets en school denkt dat je dochter beter naar de havo kan. Maar dan snap ik niet dat dat niet al eerder is besproken met jullie.

Pennestreek
En als je verhaal klopt

En dat school niks doet, dan zou ik op zoek gaan naar een andere school. Want dit klopt echt van geen kanten.

IngridT
Gebeurt wel vaker hoor.

Dat leerlingen in v5 stranden. T is niet gebruikelijk, maar op mijn school gebeurt het ieder jaar wel een keer dat een leerling die stap neemt. Naar havo 5 als de eerste toetsweek al begonnen is is echt een non optie...maar ergens midden in het jaar overstappen naar H4 kan over het algemeen wel. Soms moeten er dan een paar toetsen worden ingehaald die al meetellen voor het examen, maar dat is niet zo'n drama.

Ik zou eerst met school even afvinken wat de opties zijn mocht ze willen overstappen ( vooral tot wanneer het kan) en dan de resterende tijd ( tot kerst wel denk ik) gebruiken om rustig na te denken of dit een goede / verstandige move is.
Ook vragen wat school van het idee vindt. Zij kennen je dochter ook.
Heeft ze al gedachten over een vervolgopleiding? Denkt ze sowieso al richting HBO? Of heeft ze daar nog geen ideeën over? Kan ook meespelen bij een besluit.

De leerlingen die ik ken / heb gehad die de overstap hebben gemaakt waren overigens allemaal heel opgelucht over hun besluit. Veelal kinderen die toch een aantal jaren boven hun kunnen hadden gewerkt.

Ingrid.

IngridT
Oh. En bloem.

Voor zover ik weet is het op de meeste scholen zo dat je alleen in het examenjaar per tentamenperiode recht hebt op 1 herkansing. In alle jaren daarvoor niet. Cijfer = cijfer. Je hebt dan ook meer toetsen/ cijfers per jaar, dan in het examenjaar en dus alle kans om een misser later goed te maken met iets anders.

Ziekte is natuurlijk een ander verhaal. Dat is geen herkansing, maar een inhaaltoets. Dat kan altijd.

Ingrid

bicyclette
herkansen

"Het stomme is dat de tentamens bij mijn dochter op school allemaal niet herkansbaar zijn."
Ik kan mij niet voorstelen dat tentamens (tellen mee voor examen) niet herkansbaar zijn. In het PTA ligt precies vast wat de mogelijkheden zijn. Hier hebben ze geloof ik 1 herkansing per SE-periode. Maar waarschijnlijk doel je op de gewone toetsen? Ik denk dat het heel gebruikelijk is dat je die niet kan herkansen. Maar over het algemeen zijn er door het jaar zoveel cijfers te halen, dat er nog genoeg kansen liggen om een onvoldoende wg te werken.

"Dat iets niet herkanst kan worden. En als je ziek bent dan? Dan heb je automatisch een 1 wegens niet maken?"
Herkansen is wat anders dan inhalen. Inhalen kan natuurlijk altijd, herkansen maar zeer beperkt.

Pennestreek
Bij mijn zoon heeft school dat zelf geopperd

De helft van de toetsen in de reguliere toetsweek, en de andere helft bij de herkansing of bij de inhaaltoetsen.

Ik zou van school toch verwachten dat ze een beetje meedenken, als je dochter nooit enige problemen heeft gehad is het toch raar haar zomaar af te laten stromen?

Nou ja, sterkte en wijsheid gewenst.

Flanagan
Tempo

Na vwo3 gaat het tempo vaak omhoog. Zelfs al zou ze de materie snappen, het tempo kan haar nekken en opbranden.
Ze wilt naar de havo; geen vertrouwen in een goede afloop, geen drive om dat doel te behalen ondanks dat ze veel tijd in het leren steekt.
Hier ging kind een jaar doubleren omdat het niet naar de havo wilde. Kind zakte alsnog net voor vwo en haalde via vavo het gewenste papiertje. Maar dat was een gedreven kind.
De dochter van TS kan eerst hulp inschakelen van een huiswerkcoach. Misschien trekt dit haar uit dat dal en is er geen afstroomscenario meer nodig.
Werkt het niet, kan ze volgend jaar alsnog instromen in 4havo. Om dan twee jaar later haar diploma te behalen. Als ze wilt, kan ze via een hbo een richting inslaan die haar ligt.

In totaal heeft ze dan wel een jaar ‘verloren’. Maar is dat nu echt het belangrijkste in het leven van een leerling?
Mijn kind heeft twee jaren ‘verdaan’. Ieder zijn tempo en zijn eigen weg.

Triva
Flanagan

Met jouw voorstel gaat dochter TS ook twee jaar verliezen. Nu met de kerst overstappen en ze verliest 1 jaar.

Flanagan
Idd Triva,

Op moment dat ik dat laatste stukje er aan toevoegde, had ik even de gedachte in het hoofd dat de dochter in 4vwo zat.
—-
Het is lastig; kan de leerling het redden met begeleiding?
Dat ze veel tijd in het leren steekt, betekent niet dat ze op dit moment effectief leert.

Misschien is verandering in pakket en een jaar doubleren afdoende.
Geef haar een kans

Vivi
Flanagan-vakkenpakket

Misschien kan ze vakken laten vallen of keuzevakken wisselen? Is het mogelijk om van wiskundetype te wisselen? De een is wel makkelijker dan de ander.

tsjor
Veel leren helpt niet

Je geheugen heeft een dagcapaciteit: dat is een soort eerste opvang, ongecontroleerd. Daarin wordt alles van die dag bewaard. Vervolgens wordt het verwerkt, met name als je slaapt, maar ook als je even 'niks' zit te doen. Dan komt alles op de goede plek in het geheugen te zitten. Daarna is de dagopvang leeg en kan er weer nieuwe inhoud bij.
Veel leren betekent dat je doorleert terwijl de dagopvang al vol zit. De rest wordt dan simpelweg niet meer opgeslagen. Verdwijnt onmiddellijk in de prullenbak. Frustrerend, want dat betekent dat je veel leert en toch niets onthoudt.
Het is beter om een ander systeem op te bouwen, bijvoorbeeld 20 minuten leren, 10 minuten iets anders doen. En dat dan weer niet te lang op een dag. Genoeg slapen, bewegen en andere dingen om je druk over te maken. Er is nog zoveel meer in de wereld.

Tsjor

Flavia
leren leren

Ik merk dat ook dochter nu echt moet leren leren. Gelukkig speelt haar middelbare school hier op in en biedt ook een training hier voor aan.

Er is ook een boek bij geschreven voor middelbare scholieren. Dat helpt ons heel veel om de leercyclus goed aan te leren.

Leer Leren van John Cliteur