Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Yvon Meijer

Yvon Meijer

05-09-2012 om 11:15

Aanbod groep drie als kind al kan lezen

Mijn dochter is net begonnen in groep 3, ze is 6 jaar. Ze kan sinds iets meer dan een half jaar lezen en ze leest nu heel goed, alles wat ze wil en heel graag. Haar niveau weet ik niet maar ze leest Dolfje Weerwolfje en alle voorleesboeken, de kinderencyclopedie, waar ze maar zin in heeft. Over twee weken is er een informatieavond waarin de ouders te horen krijgen wat de kinderen dit jaar gaan doen en hoe dat aangepakt wordt enzo. Ik neem aan dat ik dan ook wel van de juf te horen krijg wat mijn dochter gaat doen als de andere kinderen leren lezen, kortom ik verwacht wel dat ze een aangepast/eigen programmaatje krijgt. Wie heeft hier ervaring mee? Hoe pakt de school/leerkracht dat aan? Wat is het aanbod voor het kind in zo'n geval? Ik ben nieuwsgierig wat er op andere scholen gebeurt, gewoon ter oriëntatie, zodat ik een beetje op de hoogte ben van de mogelijkheden. Bedankt, groetjes.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
krin

krin

05-09-2012 om 11:27

Hier

Bij methode Veilig leren lezen, was zoon een 'zonnetje', wat erop neerkwam dat hij eigenlijk meteen begon met begrijpend lezen. (http://www.veiliglerenlezen.nl/web/Over-Veilig-leren-lezen/Bekijk-de-materialen/Leesboekjes-zon.htm)
Dikke kans dat dat ook nog te makkelijk is, maar goed. Beter dan klassikaal 'ik' leren lezen.
Als ik er nu voor stond, zou ik vragen om een leestest om het niveau te bepalen, vragen of kind moeilijkere boeken mocht lezen in de klas, en vragen of iets van de tijd die hij aan het te makkelijke lezen moest besteden, mocht besteden aan een zwakke plek, zoals (bij hem) schrijven.

Digimum

Digimum

05-09-2012 om 12:37

Hier

Mijn zoon was avi-uit aan het begin van groep 3. Hij hoefde niet meer mee te doen met het reguliere leesonderwijs, maar is in plaats daarvan begonnen met Engels. Hij heeft nog wel begrijpend lezen voor een deel meegedaan (is begonnen bij de normaal leesbare teksten, avi-5 gok ik), vooral voor z'n schrijfvaardigheid.

Zoals ik in het draadje hierboven ook al schreef: zeker de helft van de kinderen in die klas ging lezend naar groep 3. Kinderen stapten allemaal gewoon in op hun eigen niveau. School maakt hiervoor gebruik van een reguliere leesmethode.

Nu al vragen

Je schrijft dat je aanneemt dat je op de informatie-avond wel te horen krijgt wat je dochter te doen krijgt. Ik denk het niet. Op zo'n informatie-avond wordt alleen in het algemeen gesproken wat er dat jaar zoal gaat gebeuren, de juf gaat het niet over individuele kinderen hebben.

Ik zou deze week even bij je juf langslopen om te vragen of je dochter met de klas mee moet doen of dat ze wat anders te doen krijgt, wat er zoal is voor kinderen die al kunnen lezen. Niet pas over twee weken.

skik

Vic

Vic

05-09-2012 om 15:20

Hier

Mijn dochter heeft 1 week mee gedaan met het reguliere programma en toen was juf er wel achter dat dat geen goed idee was. Ze is toen zelfstandig gaan werken uit de normale VLL-boekjes (zon geloof ik), en daarnaast uit Estafette voor groep 4. Inmiddels zit ze in groep 4 en gaat ze gewoon verder waar ze vorig jaar gebleven is.

Differentieren

Als het goed is (als helaas) heeft de school meerdere niveaus voor het lezen in groep 3. Hier kreeg dochter 'zon' en pluswerk. Nog steeds niet moeilijk, maar zij vond sommige sociale dingen weer pittig, dus samen kwam het goed uit. Ik zou ook de juf even apart vragen, andere ouders kunnen een beetje spastisch doen, alsof je op wilt scheppen, terwijl je alleen maar passend onderwijs wilt.
Loes

Yvon

Skik heeft gelijk, een informatieavond is hoogstwaarschijnlijk algemeen, en dat is niet het moment om over jouw dochter te praten. Je kan ook niet wachten tot het eerste reguliere tienminutengesprek, want dat is waarschijnlijk pas rond kerst.

Loop dus bij de juf langs en vraag een gesprek aan. Want dit leent zich niet zo heel goed om bij de inloop aan het begin van de dag te bespreken.

Zoon heeft ook met dit bijltje gehakt. Kreeg inderdaad de zonboekjes, maar dat was nog veel te makkelijk. Er is uiteindelijk speciaal materiaal besteld. Villa Alfabet meen ik. Hele leuke boekjes, met onderwerpen die geschikt waren voor 6 jarigen maar met een zinsbouw en woordkeus die ver boven het standaardniveau lagen, en daar had-ie wat aan. Dit alles werd overigens geregeld door de IB-er.

Zoon kon al lezen halverwege groep 2, en mocht toen boekjes halen uit groep 3. Er werd toen gezegd dat er zou worden gezorgd voor een goede overdracht van 2 naar 3, maar in groep 3 leek het er even op dat hij toch met de gewone lessen mee zou moeten doen en er weinig extra aangeboden zou worden. Net toen ik me opmaakte om toch maar eens een gesprek aan te vragen (ik heb het een paar weken aangezien) kwam de school zelf met extra inzet. Eerst mocht hij apart meelezen met groep 5. Nadien zijn ze met die aanvullende materialen gekomen (dat moest eerst worden besteld).

Is er destijds met jou gesproken over de overdracht van 2 naar 3? Want de vorige leerkracht wist dat ze kon lezen, neem ik aan.

Groeten,

Temet

fryskdumke

fryskdumke

05-09-2012 om 21:43

Herkenbaar

Hier zit dochter nu 3 dagen in groep 3 en het is een groot drama.
Ze vindt het niet leuk, moet veel kleuren en tekenen en het lezen is duidelijk onder haar niveau. Hier heb ik met dochter afgesproken dat ik eerst deze week aankijk. Ik ga van juf haar professionaliteit uit en verwacht dat juf het snel genoeg ziet. Mocht dat niet zo zijn dan maak ik volgende week een afspraak met juf.

juf

juf

06-09-2012 om 08:50

De info-avond is een algemeen gebeuren. Juf zal waarschijnlijk wel uitleg geven over haar manier van werken en hoe ze omgaat met zwakkere en sterkere kinderen.Maar op vragen over indiv. kinderen zal ze niet ingaan; ze zal aangeven dat je daar een afspraak voor moet maken.
. Ik weet niet hoe lang de school aan de gang is .Juf heeft eerst ook tijd nodig om de kinderen te leren kennen.Als het goed is is bij de overdracht over je kind gesproken en is er over nagedacht hoe ze in gr 3 mee zal gaan doen.Is er bij de laatste gesprekken bij de kleuters niet over gesproken? Als ik jou was maakte ik een afspraak met juf om een en ander kort te sluiten.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

06-09-2012 om 09:41

Reactie

Bedankt allemaal voor alle verhalen, we hebben er echt veel aan. Ik zal nog wat meer vertellen. We zijn trouwens nog maar sinds maandag bezig, maar toen ik na de eerste dag hoorde dat ze het woordje 'ik' hadden geleerd en de volgende dag 'maan' op het bord zag staan moest ik wel even slikken. Maar ik wil ook niet meteen naar de juf toerennen, eerst maar eens kijken wat er allemaal gebeurt. Voor de vakantie heeft ze bij deze juf een stukje gelezen en toen is ze ingedeeld bij zonnetje. Ze vertelde gisteren dat ze een verhaal had voorgelezen voor de klas, dat vond ze wel spannend maar het ging heel goed. En daaruit merk ik ook dat de juf weet dat ze kan lezen. Vanmorgen heeft ze laten zien wat ze in haar laatje heeft, ik zag eerst alleen maar boekjes 'maan' maar ze heeft ook zonnetje. Ze werkt nu in maan, ik denk dat ze dat eerst doen zodat ze de werkwijze leert, en dat ze dan waarschijnlijk later in zonnetje kan gaan werken. Hoewel de juf weet dat ze kan lezen denk ik niet dat ze weet hoe goed ze al kan lezen, in de vakantie is ze ook enorm vooruit gegaan. Ze kan het huiswerk van haar oudere zus lezen, daar stond bij avi 7.
Dus we gaan doen wat jullie zeiden, de info avond is inderdaad algemeen en niet het juiste moment. We gaan even een afspraak maken. Zoals Krin schrijft hoe ze het nu aan zou pakken, zou ik het ook het liefst zien- dat ze kan lezen op haar eigen niveau en verder meer tijd kan besteden aan de dingen die ze nog niet kan. Vinden jullie dat we nu ook al meteen moeten vragen of haar niveau getest kan worden?

Yvon

"Vinden jullie dat we nu ook al meteen moeten vragen of haar niveau getest kan worden? "

Zelf heb ik nooit om testen gevraagd. Mijn eigen insteek is altijd geweest dat het goed ging zolang het goed ging, als zoon tevreden was geweest met werk (ver)onder zijn niveau zou ik daar niks van gezegd hebben. Maar er kwamen tekenen van verveling - maar zoals gezegd, de school kwam toen zelf al in actie.

Zoon is uiteindelijk wel een aantal malen getest, maar dat was op initiatief van de IB'er.

Ieder zijn meug. Maar ik zou nu nog niet op testen aandringen, bespreek eerst of er niet werk op een wat hoger niveau moet worden aangeboden en kijk dan hoe het loopt.

Groeten,

Temet

krin

krin

06-09-2012 om 10:13

Aan de andere kant

Bij Temet zat kennelijk een alerte IB'er, bij anderen een alerte juf; daar hangt veel van af. Toen zoon in groep 1 begon te lezen, zag zijn leerkracht daar niets van. Hij stond weliswaar bij de deur de berichten en oproepen voor ouders uit te puzzelen, maar dat moet maar net opvallen. Wat haar wel opviel, was dat hij nooit uit zichzelf naar letterwerkjes greep. Als dat de insteek is van de leerkracht bij jou op school (de houding dat het vanuit het kind moet komen omdat er anders blijkbaar geen interesse is), zou ik wel doorvragen. Sommige juffen gaan er nogal snel uit van 'elk meent zijn uil een valk te zijn', dat ouders hun kind te hoog inschatten.
Maar goed, Temet heeft ook gelijk: zolang je dochter lekker meedraait en nog andere dingen heeft om haar tanden in te zetten, heeft het geen vreselijke haast.

Jesse_1

Jesse_1

06-09-2012 om 10:35

Ho ho ho

Het schooljaar is een paar dagen bezig! De juf weet dat ze (goed) kan lezen - ze heeft voorgelezen.
Een afspraak maken voor binnenkort over wat ze voor beleid hebben en wat ze gaat doen bij het lezen is prima, maar wat wil je bereiken met testen?

Yvon Meijer

Yvon Meijer

06-09-2012 om 11:06

Hoho

Voor mij hoeft ze niet getest te worden, ik weet wat ze kan. Krin zegt in haar eerste reactie dat ze, als ze er nu voor stond, zou vragen om een leestest om het niveau te bepalen. Ik kan me voorstellen dat je dat doet zodat de juf weet wat ze kan en dan werk op haar niveau aan kan bieden. Ik denk dat het daar te vroeg daarvoor is maar vraag anderen hier met ervaring wat zij er van vinden. Ik ga maandag eerst wel eens kijken of we een afspraak kunnen maken.

Gedeeltelijk mee, gedeeltelijk eigen niveau

Toen mijn zoon in groep 3 kwam, was hij AVI "uit".
Met taal bleef hij gewoon in de groep (z'n schrijven was immers nog niet zo goed).
Maar als de hele school "op niveau" ging lezen, werd hij bij de 7e en 8e groepers gezet en mocht gewoon een AVI 9 boek uitzoeken.
Zijn school had best veel boeken van de serie "bolleboos'. Deze boeken hebben boeken van hogere AVI niveau's maar wel met verhalen die een 5-6jarige aanspreekt.

Zou het inderdaad apart met de lerares overleggen wat de mogelijkheden zijn.
Weet niet of hij ook op reken gebied erg voor is, anders zou hij misschien een groep kunnen skippen als hij er ook emotioneel aan toe zou zijn. Hier zouden ze testen voor kunnen afnemen (heeft zoon ook gehad).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.