Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Guinevere

Guinevere

12-01-2010 om 16:56

Aankondiging citotoets

Ik ben benieuwd hoe ze bij jullie op school communiceren over de CITO-toetsen.
Deze week zijn die bij ons op school gehouden. Het enige dat ik in de communicatie vanuit school kon vinden was een zinnetje in de nieuwsbrief, verstopt achter een hoop andere zaken (de nieuwjaarswens dus). Niets in de jaaragenda, niets in de schoolgids. Het enige dat ik wist was "deze week toets". Ik vind deze informatie wel héél summier. Ik had graag met mijn zoon vooraf over de toets willen praten, en hem per dag verteld welk onderdeel hij kon verwachten. Zeker in zijn specifieke geval; als hij niet weet wat de bedoeling is, zit hij gerust een uurtje uit het raam te kijken.
Hoe gaat dit bij jullie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

12-01-2010 om 17:46

Horen ook nooit iets

Behalve bij de entree toets in groep 7 en de eindtoets in 8 horen wij ook nooit dat er toetsen zijn. School doet dit bewust om de kinderen zo in alle rust toetsen te kunnen laten maken zonder dat er druk van ouders komt waardoor de kinderen extra zenuwachtig zijn. "Goed je best doen Jantje, je hebt een belangrijke toets" Hier wordt een cito-toets gewoon gezien als één van de vele toetsen en proefwerken.

Zelfde als puck

Hier staat het ook niet in de schoolgids muv entreetoets groep 7 en de cito eindtoets van groep 8. Dit wordt gedaan mn voor faalangstige leerlingen en inderdaad zenuwen die bij de kinderen kunnen ontstaan door oa ouders. Bovendien wil school er niet teveel nadruk opleggen en het behandelen als een geowne toets (kan natuurlijk niet altijd, zo wordt er bijvoorbeeld voor 4 kinderen de toetsen voorgelezen).
Kun je niet een afspraak met school maken dat jij het kort vantevoren hoort ivm de problemtiek van je zoon zodat je het hem uit kunt leggen?

Champagne

Champagne

12-01-2010 om 20:26

Hier ook niet

Hier ook geen communicatie over de Cito toetsen behalve in groep 8.

Guinevere

Guinevere

12-01-2010 om 21:18

Plan

Dan neem ik aan dat er overal een bewust Plan achter het niet communiceren zit. Kan inderdaad best te maken hebben met het niet opfokken van de leerlingen. Alleen pakt het voor mijn zoon niet zo handig uit, dat ze niet vertellen wat en hoe en wanneer. Aangezien hij geen flauw idee heeft wat hij moet doen als hij een onbekend soort opdracht voor zich krijgt, moet ik hem echt voorbereiden. Zo heeft hij vorig jaar zijn CITO al verprutst. Dit jaar had ik het geheel toevallig gezien in de nieuwsbrief (mijn man heeft er 3 keer overheen gelezen) en kon ik zondag op het nippertje op internet nog wat met hem oefenen. Nu wist hij in elk geval wat de bedoeling was bij de verschillende categorieën.
Bedankt, ik weet nu in elk geval dat de school op zich niet afwijkend informeert.

Puck

Puck

12-01-2010 om 21:57

Onbekend soort opdracht?

Als het goed is bevat de cito volgens mij geen onbekend soort opdracht. Daar wordt van te voren in de klas mee geoefend. En ik hoor ook wel dat juf of meester toch best een hint geeft als een kind het niet snapt. Maar als jouw zoon er wel problemen mee heeft dan kan je dit toch bij zijn leerkracht aankaarten? Overigens, wist jij dan precies welke citotoets er afgenomen zou worden, er zijn er namelijk zo ontzettend veel.

Guinevere

Guinevere

12-01-2010 om 22:45

Bij mijn weten

Bij mijn weten is er in de les niet geoefend met CITO-achtige opgaven. En als het weer nét een beetje anders is dan anders, heeft mijn zoon eigenlijk zowat 1-op-1 begeleiding nodig. Vandaar dat ie vorig jaar geen idee had wat de bedoeling was. Ik heb met zoon geoefend op een site met voorbeeld CITO-opgaven. Daar kwamen in elk geval de diverse soorten subtoetsen aan de orde en hoe je die vragen dus moeten lezen en beantwoorden. Kennelijk heeft het geholpen want zoon zei dat hij wist wat hij moest doen bij de verschillende vragen (en zondag bij het begin van het oefenen absoluut niet). Hier is de site: http://www.leestrainer.nl/toets4/index.htm
Ik was sowieso van plan een goed gesprek met de school aan te gaan, niet alleen hiervoor maar met betrekking tot de knullige begeleiding van zorgleerlingen in het algemeen.

ayla

ayla

13-01-2010 om 09:31

Hier ook niet

wij weten dat de cito's ergens in januari plaatsvind maar wanneer geen idee. Omdat ik voor dochter wat doktersafspraken moet plannen, heb ik de data gevraagd en gekregen, ik heb die echter niet doorgegeven aan andere ouders.

kaatje66

kaatje66

13-01-2010 om 10:33

Hier wel

Hier op school geven ze het aan in de wekelijkse nieuwsbrief. Zelf kijk ik bij cito http://www.cito.nl/po/lovs/kalender/eind_fr.htm

groetjes kaatje(66)

Terpi

Terpi

13-01-2010 om 22:31

De groep 8 cito?

Gaat het hier om de groep 8 cito of de andere cito's die door het jaar heen worden afgenomen? Die in groep 8 is toch landelijk voor zover ik weet?
In elk geval hoor ik hier van de kinderen pas achteraf als er weer iets getoetst is en eerlijk gezegd heb ik geen idee wanneer het cito is en wanneer wat anders. Het enige waarop mijn oudste dit jaar is voorbereid is de groep 8 cito, daarvoor hebben ze toevallig vorige week een volledige proefcito gemaakt (3 ochtenden op rij, precies zoals het in het echie ook gaat volgende maand) en hierbij oefenen ze dus zowel met de methode als met het geconcentreerd moeten zijn.
Groet Terpi

Guinevere

Guinevere

14-01-2010 om 12:32

Gewone cito

Het ging om de gewone CITO, in dit geval voor groep 4. Ik ga voor volgend jaar vragen of ze mij in elk geval beter willen voorlichten, aangezien dat voor onze zoon gewoon beter is. Tenslotte moet ik sommige gewone werkjes ook al met hem "voorwerken", zodat hij in de les de bedoeling beter snapt. Ik vind dat ze voor de CITO wel hadden kunnen bedenken dat daar hetzelfde voor geldt, in het geval van zoonlief.

An

An

14-01-2010 om 14:24

Juni

'Ik ga voor volgend jaar vragen of ze mij in elk geval beter willen voorlichten,'

In juni is de volgende ronde.

Groetjes, An

Guinevere

Guinevere

14-01-2010 om 17:17

Oh, juni

Oh, dat ga ik dan navragen in het 10-minutengesprek op school! Bedankt!

ayla

ayla

15-01-2010 om 09:49

Nou

niet iedwere school doet een cito in juni, bij ons alleen als ze uitzonderlijk secht scoren in januari.

Elke citotoets

Elke citotoets begint met een aantal voorbeeldvragen die je samen met de klas doet. Zodat de kinderen weer even een beetje weten wat voor soort vragen ze kunnen verwachten en om erin te komen.
Verder, ik weet niet hoe oud je kind is, maar elk jaar doen ze toetsen in dezelfde maand dus op een gegeven moment weet je wel dat het eraan komt, en kun je de leerkracht vragen wanneer wat gebeurt.
Wij kondigen op mijn school wel aan gedurende welke twee weken de toetsen afgenomen worden, maar niet welke toets op welke dag. Dat is ook voor elke groep anders, dat bepaalt de leerkracht zelf.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.