Coya
17-02-2012 om 13:21
Aanmelden vo via basisschool of kan het ook anders
Gaat de aanmelding voor het VO altijd via de basisschool? Hoe verloopt dat bij anderen? Om diverse redenen heb ik het liever in eigen hand. Kan de basisschool daar moeilijk over doen?
Groet, Coya

moeder
17-02-2012 om 14:08
Kan ook rechtstreeks
Ik wilde mijn zoon inschrijven voor een school en op het formulier stond dat het via de basisschool moest. Ik had toevallig een gesprekje met de leraar en ik zei dus dat het formulier er aan kwam. Nee, zei hij, dat moet je zelf opsturen. Ieder jaar weer dezelfde discussie. Dat gaat niet via ons. Daar moet je zelf voor zorgen. Als er dan nog vragen zijn dan komen ze vanzelf wel weer bij ons. Maar inschrijven moet ze zelf doen. Een andere school waar wij zoonlief voor in willen schrijven daar kan het alleen maar rechtstreeks en zij gaan alleen info vragen bij de school als het echt nodig is.
Geen probleem dus, gewoon zelf inschrijven.

Vic
17-02-2012 om 14:12
Zelf
Hier moesten we zelf online inschrijven. Na online aanmelden hebben we een afspraak gehad waarbij we alle formulieren van de basisschool mee moesten nemen. Pas nadat alles ingeleverd was werd de inschrijving definitief (en kon dochter mee doen met de loting).

Fiorucci
17-02-2012 om 15:37
Zelf
Alhier doe je het inschrijven zelf, met daarbij een formulier van de basisschool waarop een code staat, waarmee men het digitaal onderwijskundig rapport kan inzien.

Woutje
17-02-2012 om 17:33
Zelf
Wij (Nijmegen) kregen vorige week een formulier van school mee met het schooladvies (hier wordt geen cito-eindtoets afgenomen). Met dat formulier zijn we op de open dag naar de school van zoons voorkeur gegaan, hebben het inschrijfformulier daar ter plekke ingevuld en met het formulier van de basisschool ingeleverd. Gelukkig geen loting dus zoon weet al waar hij aan toe is. Hij kan niet wachten

Jesse_1
17-02-2012 om 21:17
Via school
Bij ons gaat het via school. Als je de keuze hebt gemaakt, vraag je aan school een formulier en levert het ook weer op school in.

Risama
17-02-2012 om 22:41
Hier
Meldt je je kind aan via de basisschool op scholen in de omgeving. Dochterlief wilde echter naar een school een stad verderop en die stond dus niet op het formulier. Nu moest ze en een toelatingsgesprek doen en vervolgens werd er onder de toegelatenen ook nog geloot, dus was ik wel blij dat ze op deze wijze bij 2 scholen was aangemeld. 1 in de omgeving via de basisschool en 1 door ons zelf aangemeld buiten onze stad. Ze werd toegelaten en ingeloot bij de school in de andere stad en vervolgens ook ingedeeld in de school in onze stad. Die laatste school hebben we dus weer afgebeld.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

ishtar
17-02-2012 om 23:37
Jesse
Ben benieuwd welke het bij jullie gaat worden. Wij zijn ook al aan het rondkijken, voor middelste, al hebben we nog een jaar de tijd.

Anne Carin
18-02-2012 om 13:24
V.o.
Inmiddels is het hier al weer 3 jaar geleden maar de aanmelding van zoon voor het VO moesten wij zelf doen. Formulier invullen en zelf inleveren bij de school van je keuze samen met (in ons geval) NIO uitslag en advies van de school. Hier mag je je maar bij 1 school aanmelden. Wij hebben stiekum toch bij 2 aangemeld aangezien school van zoons 1e keuze maar 50 plaatsen had en wij, in geval van eventueel uitgeloot zijn, niet met lege handen wilden staan. School van 2e keuze gaf nl ook aan na de 1e ronde ws vol te zitten. Hij werd wel geplaatst bij school van 1e keuze uiteindelijk.

Ella2007
18-02-2012 om 16:33
Hier twee scholen verschillend
Hier is het verschillend: op de enige scholengemeenschap in onze woonplaats, wordt het door de basisschool gedaan.
Waarschijnlijk gaat onze zoon naar een school een half uur treinen verderop en daar moeten we hem zelf inschrijven, persoonlij en met schooladvies en Nio-uitslag. Hier wordt geloot als er teveel inschrijvngen zijn....dus we willen bij alletwee inschrijven. Nog even te overleggen dus hoe ze dat willen bij de tweede keus school .

Irene
18-02-2012 om 16:46
Ella
Je mag niet bij 2 scholen inschrijven. Zelfs niet als de ene aan de andere kant is van het land dan de andere. Het is landelijk zo geregeld dat je maar bij 1 school in mag schrijven. Je kunt wel een tweede keuze opgeven, maar daar loot je dus ook pas in de 2e ronde mee. Een school met loting als 2e keuze heeft dus eigenlijk geen zin.

Jesse_1
18-02-2012 om 17:34
Ishtar
Ik ben ook heel benieuwd .
Tot nu toe is er nog geen duidelijke winnaar. Plaatselijke school wordt het iig niet. Voor jullie middelste zou ik wel een goede keus weten (C., weet je dan genoeg?), maar dat is voor Oudste net te ver weg en hij was een beetje open-dag-moe geloof ik.

ishtar
18-02-2012 om 23:08
Jesse
mijn voorkeur heeft voorlopig die 'sjiek gespelde' school (met de H)
Die C is ook behoorlijk Christelijk, begreep ik van de omgeving. En dat zien wij niet zo zitten.

Jesse_1
18-02-2012 om 23:21
Ishtar
Christelijke scholen genoeg hier . Bij de plaatselijke werd de avond voor ouders geopend met bijbelteksten en een gebed. Terwijl op een juist als 'zeer' christelijk bekend staande school er _niets_ over het geloof gezegd werd.
Op C werden precies de juiste dingen gezegd, voor ons en de ouder van hb-vriendje waar wij mee naar veel open avonden zijn geweest.

Ella2007
19-02-2012 om 09:33
Irene
Dat wist ik niet, dat je maar bij een school mag inschrijven. Op de locale school wordt niet geloot, maar op de andere school. Dus wordt hij daar uitgeloot, dan kan hij altijd nog op de locale school terecht.. Hij is echt superenthousiast, ondanks het treinen (of misschien zelfs mede-dankzij....).
OT:
Vreemd en spannend ook voor ons, de middelbare school...weer een fase afgesloten. Ben benieuwd wat er allemaal op ons pad komt qua puberteit en zo. Hij is nu nog zo'n lief knulletje!

moeder
19-02-2012 om 11:20
Ella
Waar staat dat dan dat het niet mag. Hier werd het zelfs door een school geadviseerd omdat ze weten dat ze veel concurentie hebben van een school waar geloot moet worden. Er werd op de opendag gemeld dat de leraar vragen had gehad of er nog plaats was op deze speciale opleiding als kinderen uitgeloot werden van die andere school. Hij zei dat hij dat niet kon garanderen en adviseerde om je dan maar op twee scholen in te schrijven. Wij gaan dat in iedergeval wel doen. Zoonlief vind beide scholen heel leuk maar heeft een kleine voorkeur voor de school die moet loten. Wordt hij daar uitgeloot dan is er waarschijnlijk geen plek meer op die andere bijzondere opleiding. De gewone opleiding is niet uitdagend genoeg voor hem. Dus wij schrijven hem in voor 2 scholen.

Ella2007
20-02-2012 om 16:54
@moeder: zegt irene...
Ik lees dus hier dat het niet mag om je kind bij tweee scholen in te schrijven. Heb het nog niet gechecked, maar geloof dat blindelings.

Fiorucci
20-02-2012 om 18:11
Hier kan het niet, bij twee scholen inschrijven.
Hier kan het niet, aangezien je maar een formulier krijgt met handtekeningen en de code van het onderwijskundig rapport.

Ilva
22-02-2012 om 10:29
Sorry ella, ik bedoelde irene
Zo als de titel al zegt, sorry, ik had de verkeerde naam. Dus Irene, waar staat dat je je kind niet voor twee scholen mag inschrijven. Zelfs niet aan de andere kant van het land? Ja, dat lijkt me ook niet logisch, haha.