Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mamaaah!!

Mamaaah!!

08-08-2018 om 07:53

Aansluiting groep 3

goedemorgen allemaal,
Fijn dat je mijn topic over aansluiting komt lezen.
Mijn zoon is afgelopen schooljaar in groep 1 begonnen en ging na de kerstvakantie naar groep 2. Hij heeft dus precies 1 jaar gekleuterd. Hij is van een groep 1/2 naar een groep gegaan met alleen groep 2 kinderen. Hij wordt deze maand 5 en gaat na de vakantie naar groep 3.

Hij komt bij twee jongetjes uit zijn groep 2 in de klas en wat kinderen die met hem in groep 1/2 zaten.

Hij geeft binnenkort een partijtje. We hadden er 5 uitgenodigd, maar eentje ging onverwacht toch weg deze week en ik kreeg gisteren een berichtje van een moeder dat haar zoon eerst wel wilde komen, maar nu toch maar niet meer. Nu komen er dus drie kindjes, 1 van school uit een andere klas en twee van buiten school.

Ik heb soms het idee dat kinderen van school mijn zoon niet echt aardig vinden. In de klas gaat het wel prima, hij speelt volgens mij nooit alleen, maar hij heeft op school geen echte vriend. Tel daarbij op dat hij meer dan twee jaar jonger is dan sommige van zijn klasgenoten, hoewel hij omgaat met kinderen van zijn eigen leeftijd en ouder...............

Ik twijfel nu of we er goed aan gedaan hebben het advies van school op te volgen om onze zoon, die al een jonge leerling is, een jaar te laten overslaan. Er komt ook een groep2 waar ze extra werk uit groep 3 aanbieden. Ik heb nog geopperd dat hij daar misschien heen kon, maar daar had hij volgens school 'niks te zoeken'.

Hoe zouden we ervoor kunnen zorgen dat zoon gelukkig blijft/is/wordt volgend jaar in groep 3? Ik zit zelfs te denken aan een sova-training als preventie, maar weet niet of dat niet wat ver gezocht is. Een sova-training omdat ik het idee heb dat hij ook zijn onzekerheid overschreeuwt met clown-gedrag.


Triva

Triva

08-08-2018 om 08:11

Meer dan twee jaar jonger dan sommigen van zijn klasgenoten betekent dat niet al te jonge kinderen (winter/lente) zijn blijven zitten in de kleuterklas. Ja die zijn op deze leeftijd veel meer aanwezig, zijn groter etc maar dat trekt wel recht.

Je zoon is nog heel jong, ik zag dat er ouders zijn hier die er vanuit gaan dat hun kind het eerste halve jaar op school niet eens gaan spelen bij een ander kind en jij hebt het er over dat hij geen vriend heeft. Best logisch als hij twee halve jaren in een andere klas zat. Waarom is hij niet gewoon in de 1/2 gebleven?

Er komen toch maar twee kindjes die hij niet van school kent dus blijkbaar is hij de moeite waard, ook zeg je dat hij nooit alleen speelt op school. Mijn oudste was ook een 'allemansvriendje', gewoon prrima om mee te spelen maar niet dat hij massa's speelafspraakjes had. Lijkt me prima. Jouw zoon moet nog steeds een vaste klas krijgen, nu voor de derde keer in een jaar. Best zwaar, gun hem de tijd zonder je zorgen te maken, dat merkt een kind.

Hoogbegaafdheid

Je zoon is slim en ontwikkelt zich snel. Sneller dan de gemiddelde klasgenootjes die net 4 of 5 zijn. Hij zal hun niet altijd kunnen volgen en andersom. Dat heeft niets met niet aardig vinden te maken maar het verschil in ontwikkeling en ,ik weet niet of hij getest is, wellicht is hij hoogbegaafd. Daar past ook dat clowneske gedrag bij. En ja, er zullen kinderen in zijn klas komen te zitten die dit najaar al 7 worden, maar qua ontwikkeling kan hij daar beter bij passen dan kinderen die net 5 zijn zoals hij. Daarnaast is hij in een jaar tijd twee keer van klas gewisseld waarbij de laatste klas al een half jaar draaide voor hij er bij kwam. Niet iedereen heeft evenveel behoefte aan vaste vriendjes, dat kun je niet voor hem beslissen. Hij moet zich vooral op zijn plek voelen op school en dat ze hem niet pesten of buiten sluiten. Hou contact met de juf over zijn sociale vaardigheden en contacten, maar geef hem ook tijd zijn weg te vinden in weer een nieuwe klas.

En feestje in de zomervakantie is altijd onhandig qua planning en dat kind dat nu niet meer wil, is wellicht meer een uit het oog, uit het hart verhaal door de vakantie of weinig bij jullie geweest en durft niet goed. De oorzaak hoeft dus niet bij jouw kind te liggen.

Mamaaah!!

Mamaaah!!

08-08-2018 om 21:13

Dank jullie wel

Trivia, bedankt voor je reactie. Fijn dat je schrijft 'dat trekt wel recht', over jouw oudste en dat hij eigenlijk in een jaar tijd drie keer een nieuwe klas heeft gekregen. Een jaar geleden zat hij nog op de creche!

Er zijn een paar jongens meer dan twee jaar ouder, in plaats van zes te worden vlak voor groep drie, is 1 van hen al een maand geleden 7 geworden. Degene over wie ik het nu heb, is trouwens het kind dat onverwacht op vakantie ging. Die gaat helaas naar een andere groep drie (Drie groepen drie, een grote school)

Ik bedoel eigenlijk ook te zeggen dat mijn kind niet altijd aardig is tegen andere kinderen. We kwamen een klasgenootje van hem tegen op het strand (ook onlangs 7 geworden) en dat meisje is dol op hem, maar hij kennelijk niet op haar. Ik vind dat moeilijk om te zien, ze doet echt aardig tegen hem en hij negeert haar. Soms kunnen ze ook enorm samen lachen. Bijvoorbeeld door over piemels te praten. Haar moeder heeft daar echter een hekel aan (dit heeft moeder me verteld). Ik heb het idee dat zoon daardoor nog interessanter wordt voor het meisje... Ze vraagt dan of ze mee mag doen met hem en zijn vriendje (Vriendje van buiten school, dus vind het best 'lef' hebben van haar om eropaf te gaan) en zoon geeft kort antwoord: Dat mag best, we spelen Ninjago. ( hij negeert haar eerst, ik leg hem uit dat hij wel IETS moet terugzeggen als iemand iets aan hem vraagt)

Ik ben bang dat hij geen vrienden meer overhoudt als hij zo 'bot' doet tegen andere kinderen... Meisje vertelde toen ze wegging dat ze naar een feestje van een ander meisje ging. Zoon: okay, veel plezier, dit had je me niet hoeven vertellen. (Ergens grappig om een vierjarige dit te horen zeggen, maar waarom het niet gewoon bij Veel plezier laten? Hij doet zo bozig en 'grote jongensachtig', dat botte.

Daarbij clownt hij ook veel, de laatste tijd vooral tegen volwassenen. Hij is morgen jarig en een vriendin van mijn schoonmoeder kwam net een cadeautje brengen en een hapje mee eten. Toen was hij goed te doen, echt heel aangenaam. Gisteren echter tegen een vriend van ons, vond ik hem best brutaal.

Speaking of, hoe gaan jullie ermee om als vriendjes brutaal tegen jou doen in bijzijn van eigen kind? Ik kan er niet boos om worden, maar wil tegelijkertijd niet dat zoon denkt dat het normaal is om zo tegen een volwassene te praten...

Zoals jullie begrijpen: ik zit nogal in een spagaat tussen loslaten en willen bijsturen.

Mamaaah!!

Mamaaah!!

08-08-2018 om 21:27

AnnaNiem

Jij ook bedankt voor je reactie. Ik gebruik dit topic ook wel om een beetje te sparren. Merk dat nu de vakantie vordert, ik Cold Feet krijg over dat naar groep drie gaan )

Ik kan hierdoor erg gestresst en onzeker overkomen, maar ben iemand die het erg graag bij iedereen goed wil doen. (Waarvan ik ook weet dat het niet kan, gelukkig weet ik dat het zo is ))

Ja, hij is getest en hoogbegaafd bevonden. Zijn iq is 145 plus, dus echt heel hoog. Maar Hb is geen excuus voor onaardigheid Op zich is zijn gedrag niet heel bijzonder, maar ik ben bang dat hij zichzelf ermee in de vingers snijdt, vandaar die vraag over een sova-training...

Sas

Sas

08-08-2018 om 21:30

Tip voor verjaardagsfeestje

Hier ook een augustuskind dat een jaar versneld is.
Door de versnelling en daarna nog een schoolwisseling is hij ook vaak van klas veranderd.
Zijn verjaardagsfeestje vierden we soms aan het eind van de schooljaar, als hij het jaar erop met andere kinderen zou zitten. Dan is het een leuke afsluiting van dat schooljaar met bekende kinderen.

En anders aan het begin van het schooljaar, meestal de vrijdag of zaterdag voordat het schooljaar weer zou starten. Dat is een prettig moment als ze opnieuw bij elkaar in de klas zitten want dan wordt het contact alvast opgewarmd voordat het schooljaar begint.

Toen hij van school veranderde hebben we twee feestjes gedaan. Een aan het eind van het schooljaar, gelijk als afscheid van die groep. En een tegen de herfstvakantie met nieuwe klasgenoten. Werkte heel goed om te settelen.

Sas

Sas

08-08-2018 om 21:34

Over sova training

Dat zou ik niet doen. Het lijkt me te vroeg. En bovendien is een algemene sova training in een groep niet zo geschikt in zijn situatie.

Ik zou op zoek gaan naar een goede hb-coach die je met dit soort onderwerpen kan helpen. Die coach kan je ook adviseren hoe je zijn sociaal gedrag kan corrigeren, door jouzelf en/of door een training.

specht

specht

08-08-2018 om 22:03

andere versnelde kinderen

Zijn er niet meer kinderen die een jaar versneld of erg jong zijn, zodat hij bij hen in de klas kan komen? Zo zit hij toch bij leeftijdsgenootjes. Ons versnelde kind vond dat fijn.

Geduld

Als hij straks echt start is het vroeg genoeg je zorgen te maken. Ik had ook veel zorgen over mijn kind dat al jong versnelde. Voor niks natuurlijk!

Een goede hb coach is wel heel handig, dus ik zou daar nu wel energie in steken

MK

MK

08-08-2018 om 23:00

relax...

Je haalt er veel te veel bij. Is het gewoon niet handig van jou om een kinderfeestje in de zomervakantie te plannen? Grote kans dat kinderen (moeten) afzeggen.

Voor de rest: wacht af en kijk het aan. Mijn kind is ook versneld en sociaal onhandig, alleen speelde de onhandigheid pas later (vanaf gr 6). Maar wat voor mijn kind geldt, hoeft helemaal niet voor jouw kind te gelden. Kijk vooral eerst even hoe het gaat in groep 3.

Mamaaah!!

Mamaaah!!

09-08-2018 om 08:36

Dank jullie wel allemaal

Ik weet ( met mijn hoofd) dat ik er veel te veel bij haal, dus ik ben heel blij met jullie relativerende 'tegenspraak'

Ik ga het lekker loslaten, vandaag een leuke dag ervan maken met vier jongens en manlief en dan zien we wel verder!

Een HB coach is er volgens mij vanuit school, ik zal eens vragen of wij daar als ouders (vooral ik als moeder ;p) ook mee kunnen praten. Fijn te lezen dat er nog meer versnelde jonge leerlingen zijn.

Inderdaad, pas zorgen maken als het daar tijd voor is. (met het jongetje dat ineens niet meer wilde komen en zijn moeder, hebben we volgende week afgesproken. Moeders beetje kletsen, heren lekker spelen. Het jongetje wilde niet komen omdat hij niet wist wat hij dan moest spelen met Zoon omdat er ook andere vriendjes waren die hij niet kent. Dit was voor mij herkenbaar, we zijn hem en zijn zus en ouders een keer eerder tegengekomen op het strand. Zoon ging hem vragen mee te spelen, maar hij wilde toen ook niet. Zijn moeder vertelde dat dat was omdat Zoon daar was met een vriendje dat hij niet kende.........)

Dees

Dees

09-08-2018 om 10:48

Vergelijkbaar

Hier overigens een vergelijkbare situatie mijn zoon is echter iets ouder maar de kinderen in de groep 3 klas zijn over het algemeen veel ouder. Raar maar in de klas van zoonlief zijn alle kinderen voor mei 6 geworden en worden dus ook voor mei alweer 7 (1 zelfs in augustus al en de meesten in jan-maart) zoonlief wordt in december pas 6.
Toen hij in zijn groep kwam was deze al gevormd, de bijna 5 jarigen zaten niet te wachten op een net 4 jarige dus zijn vriendjes maakte hij met kinderen die na hem kwamen. Omdat hij in een combinatie groep 1/2 zat is de vriendschap zo gebleven. Hoewel hij de beste lezer en rekenaar is in de klas zagen de groep 2ers hem nog steeds als een groep 1er.

Hij komt nu in een nieuwe groep 3 waarbij zijn hele groep 2 is meegenomen, de juffen hadden beloofd dat ze het zouden aanvullen met jonge groep 3ers maar het is juist aangevuld met oudere kinderen uit de andere groepen 2 omdat die betere aansluiting zouden hebben met de rest van de klas. Mijn kind zal dus hard moeten werken om vrienden te maken. Ook ik zie hier tegenop!

In de buurt heeft hij overigens vooral oudere vriendjes, (7+) en ook bij zwemles trekt hij naar de oudere kinderen.

Cognitief gaat hij het redden, leest boeken van mijzelf voor en leest brochures. Maar sociaal vraag ik het mij ook af.

specht

specht

09-08-2018 om 11:28

Dees

Maar waarom vraag je dan niet of je kind naar een andere groep 3 met jongere kinderen mag? Als hij nu geen aansluiting heeft valt er toch weinig te verliezen?

Dees

Dees

09-08-2018 om 14:25

Tijd

Ik heb het erover brand de juffen gaven aan dat de klas samen zo hecht is, toen ik benadrukte dat mijn kind daar dan buiten valt werd het wel bevestigd maar gaven ze wel aan dat hij wel met een paar van de meiden speelt en het wellicht in groep 3 veranderd omdat hij zijn andere vrienden niet heeft om op terug te vallen. Overigens gaan die meiden niet mee naar groep 3 die blijven zitten of verhuizen.

Zeg gaven aan het tijd te geven mede ook omdat hij wel goed met 7-11 jarige kinderen speelt.

Viola

Viola

13-08-2018 om 23:17

Je zit er

veel te veel bovenop.
Pas daar mee op, niet zelden is een erg slim kind ook erg gevoelig voor signalen uit zijn omgeving. Dikke kans dat hij jouw bezorgdheid en (mi over-) betrokkenheid goed aanvoelt.
Erg slimme kinderen hebben vaak ook een vergrote behoefte aan autonomie....
En zo is de cirkel rond, kan hij alleen nog maar 'maffer' gaan doen om toch wat eigenheid te behouden.

Probeer vertrouwen in hem te hebben en je (voor jezelf!) te focussen op zijn sterke en positieve kanten/groei. Geef vooral ruimte en zelf het voorbeeld dat je wil geven.

Overschat hem daarbij ook niet. Hij blijft een kind van 4, slim of niet. Hij is misschien slimmer dan gemiddeld maar heeft nog erg weinig ervaring en moet dus heeel veel leren nog.
Kindjes van 4 gedragen zich sociaal gewoon nog niet handig. Punt.
Maar dat is bij je zoon niet erg want hij pikt het snel genoeg op als hij daar ruimte voor krijgt.

Maar calculeer ook in dat hij zijn eigen koers gaat varen, mogelijk niet de koers die jij voor ogen hebt.
Probeer opzij te stappen en alleen (subtiel) te corrigeren als dat echt nodig is.

Mamaaah!!

Mamaaah!!

19-08-2018 om 09:06

Ook jij

hebt helemaal gelijk, Viola!

Grappig wat je zegt over zijn eigen koers varen. Dat doet hij al, maar ik hoop gewoon zo ontzettend dat hij er gelukkig mee blijft. Ik wil het iets te 'perfect' hebben voor hem. (Perfect in MIJN belevingswereld, volgens mij heeft kind een heel goed leven)

Ik snap heel goed dat dat mijn 'obsessie' is en niet zijn probleem. Ik draag dat ook niet op hem uit. Zo vind ik het bijvoorbeeld vervelend/ lastig (IK vind dat, dus voor mijzelf) als hij niet op het partijtje wordt uitgenodigd van een klasgenootje dat hij als 'vriend' bestempelt.
Ik vraag daar niet naar, ook omdat hij er zelf niet mee leek te zitten. Hij wilde dat vriendje wel uitnodigen voor zijn partijtje, dus het jongetje kreeg gewoon een uitnodiging.

Het feestje was trouwens heel gezellig, ze hebben genoten. Met het jongetje dat ineens niet kwam was het ook gezellig van de week

Het naar groep drie gaan heb ik op het moment ook weer wat meer 'vrede' mee/minder zenuwen over. Wij hebben eigenlijk naar Kind toe een soort 'beleid' van het-is-wat-het-is. Dus we praten niet over dat hij slim zou zijn of dat jong naar groep drie een 'uitzondering' is. Het is voor hem wat het is. Dat moet ik ook meer op mezelf gaan toepassen. Minder waarde oordelen aan gebeurtenissen koppelen...

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-08-2018 om 10:31

Herkenning

Onze jongste is getest hb en op zijn zachts gezegt wat typisch. Nooit vervelend ofzo, maar hij valt wel op.

Ik heb mijzelf ook moeten leren dat ik vertrouwen moet hebben dat hij zijn pad wel vindt. En dat ik niet over iedere scheet moet vallen. School is een plaats waar je leert met anderen om te gaan en dat gaat soms niet vanzelf. Maar dat geldt voor ieder kind daar.

Zoon begint volgende week in een nieuwe klas. School heeft klassen verandert. Ondanksdat ik denk dat de samenselling van de nieuwe klas goed voor hem is is het wel zo dat hij daar opnieuw zijn plek zal moeten vinden. De afgelopen 5 jaar zat hij steeds met dezelfde kinderen en daar werd hij gewoon geaccepteerd, niet uitgelachen om zijn moeilijke woorden en niemand vond het erg dat hij meedeed met voetbal waar hij dus niks van bakt

Ik begrijp je zorgen dus best.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-08-2018 om 14:06

Skipping

"Ted transferred to Evergreen Park Central School. After testing scored his IQ at 167,[10] he skipped the sixth grade. Kaczynski later described this as a pivotal event: previously he had socialized with his peers and was even a leader, but after skipping ahead he felt he did not fit in with the older children and was bullied."

Dit Wikipedia citaat gaat over de UNA bomber, Ted Kaczynski.

Er is sowieso onderzoek dat aangeeft dat vroege kinderen het een stuk lastiger hebben in hun schoolcarrière. Ik weet niet of ik mijn kind een klas zou laten overslaan.

Mijn jongste is een 'oude' leerling en die heeft een comfortabelere positie in zijn klas dan de oudste. Maar dat kan ook aan andere dingen liggen.

Sas

Sas

19-08-2018 om 15:14

Onderzoek is juist positief over versnellen

Zie deze link, waarin weer andere links staan:

https://www.onderwijsincijfers.nl/themas/transities-in-het-onderwijs/versnelling-in-het-funderend-onderwijs/wat-zijn-de-effecten-van-versnellen

Hier een zoon die een jonge leerling was en daarnaast nog versneld is. Dat was niet alleen goed voor de intellectuele uitdaging (dat effect duurt maar kort) maar vooral voor de sociale aansluiting (langdurig effect).

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-08-2018 om 16:15

Ik denk dat ook, dat een kwetsbaar kind beter niet ook nog de jongste kan zijn.

Niet dat we daar in de kleuterklas al over nadachten, maar onze jongste is een decemberkind en heeft langer gekleutert. Het geeft hem nu idd enige status en dat geeft toch meer zelfvertrouwen.

Ava

Ava

19-08-2018 om 16:34

Kort door de nocht

Ik heb de post van T S gelezen maar de rest niet of niet grondig.

Bij mijn kinderen heb ik gezien dat groep 3 best pittig is, op allerlei vlak. Zo moeten ze veel leren en is er weinig speeltijd, maken ze een reuzensprong voor wat betreft lezen, er zijn meer regels etc.. Ik kon merken dat het pittig was omdat ze veel eerder moe waren en lusteloos, af en toe boos en soms huilen. Daarnaast maakt ook de sociale ontwikkeling een enorme sprong en dat kon je merken aan het gepest in de klas. Ik heb gehoord dat dat bij groep 3 vaak de kop op steekt. Als de klas het moeilijk heeft, steekt dat eerder de kop op. Nu zijn mijn kinderen niet veel gepest maar ze waren dan ook niet een van de jongsten. Als je hem weerbaar(der) kan maken, zou ik dat zeker doen. Eventueel mbv een sova cursus, als zoiets beataat voor deze leeftijd

Mamaaah!!

Mamaaah!!

23-08-2018 om 22:39

Ava

Hij is op het moment weerbaar genoeg, denk ik, misschien zelfs iets te veel! Ik denk dat ik maar gewoon moet wennen aan de haaibaai manier waarop kinderen met elkaar omgaan, want ik zie het op meer plekken.

Ik vind het niet eerdig om zo'n meisje dat hij tegenkomt op het strand te negeren...maar goed, hij zei niks onaardigs en gaf uiteindelijk antwoord op haar vraag of ze mee mocht doen (het was goed)

De training zou wmb niet zijn om hem weerbaarder te maken, maar juist een beetje te laten indammen. Een soort van 'manieren leren'. Wij leren hem dat natuurlijk ook, maar ik weet niet wat er gebeurt als wij er niet bij zijn. Daarbij mag hij uit zoveel mogelijk hoeken horen hoe je beleefd en aardig met elkaar omgaat EN hij vindt dat soort dingen leuk, van een echte juf ies leren.

1 op 1 is hij trouwens perfect, maar met meerdere vriendjes/klasgenootjes.......

(Hij slaat trouwens niet, schreeuwen heeeeel soms.....en op school loopt de juf met hem weg. Ze vindt hem geweldig)

Assertiviteit en plek vinden

Hoi,

Dat je zoontje assertief is ... Of een haaibaai, is mooi meegenomen.
Je kunt het er makkelijker afschaven dan toevoegen.
Slimme kinderen zijn er legio, HB kids worden ook makkelijker herkend, maar 145+ kinderen zijn vaak toch echt een categorie apart. Niet in het minst op het gebied van vriendschappen.

De reden dat ik vooral reageer is dat je je m.i. niet moet letten beinvloeden door stupide reactie a la die van ad hombre. Slaat niet alleen als een tang op een varken, is m.i.ook bewezen door menig wetenschappelijk onderzoek dat versnellen doorgaans een positief effect heeft op (zeer) HB kinderen.

Ad Hombre

Ad Hombre

29-08-2018 om 18:49

Lealea

Als je het schuim even van je mond veegt kun je zien dat ik het - afgezien van het anekdotische una bomber voorbeeld - niet eens over versnellen heb, maar over vroege leerlingen.

Even een stupide link voor je:
https://didactiefonline.nl/artikel/vroege-leerling-dupe-van-nederlands-selectiesysteem

Goeie kans dat je dat kan doortrekken naar versnellers.

Maar ik begrijp uit je giftige reactie dat je je kind een klas over hebt laten slaan?

Ja, we zijn hier zo lief voor elkaar, zeker als iemand je meningen in twijfel durft te trekken. Dan gaan we lekker ad hominem met 'stupide' smijten.

Leg eens uit waarom je vindt dat er een goede kans is dat je dat door kunt trekken naar versnellers?

Ad Hombre

Ad Hombre

29-08-2018 om 21:28

Jippox

Als leeftijd t.o.v. de rest van de klas zo'n grote (negatieve) rol speelt bij de ene groep (vroege leerlingen), waarom dan niet bij de andere groep (versnellers) ermee rekening houdend dat het leeftijdsverschil in het laatste geval waarschijnlijk groter is.

Nou

Misschien omdat je versnellen alleen doet als daar een goede reden voor is?

Jouw gedachtengang voortzettend zouden zittenblijvers dan dus een voorsprong moeten hebben. Of denk je dat daar wèl andere factoren meespelen?

Ad Hombre

Ad Hombre

29-08-2018 om 22:11

Jippox

"Jouw gedachtengang voortzettend zouden zittenblijvers dan dus een voorsprong moeten hebben."

Dat lijkt me logisch. Zie, je kunt het best...

Marianne

Marianne

30-08-2018 om 09:04

Ad Hombre

Zittenblijvers hebben een voorsprong aan het begin van het jaar. En die is meestal snel afgelopen, ze zijn niet voor niets blijven zitten. Daarom wordt er tegenwoordig tegen zittenblijvers gelukkig ook wat ander aangekeken.
Ook alleen anecdotisch bewijs, ik heb nog nooit in een klas gezeten waarbij de zittenblijvers niet al vanaf het begin voorbijgestreefd werden door de slimsten van de klas. En ik herinner me nog steeds het gezicht van een van die zittenblijvers toen bij een zogenaamd moeilijke opdracht aan het begin van het jaar zij een nette voldoende had en er verschillende kinderen voor wie die stof nieuw was het een stuk beter gedaan hadden.
Ik heb ook nog nooit zittenblijvers meegemaakt die aan het eind van het jaar niet weer onderaan bungelden. Van een heb ik overigens het sterke vermoeden dat die dislectisch was, daar was toen geen oog voor.

Versnellen is een ander verhaal. Dat doe je niet alleen met goede redenen als het goed is, zet je meteen een trajcet van compacten en verrijken in, zodat een kind niet al snel weer de stof voorbij is. Is dat ideaal? Nee, vaak ook niet. Maar ja, hb-onderewijs is vaak of niet voorhanden, of niet te betalen. En een kind in de groep laten waarin het niets te leren heeft en het sociaal vaak ook niet op de plek zit is meestal een slechtere optie dan versnellen. Er zijn heel goede onderzoeken over zowel blijven zitten als versnellen.

logisch?

Nou, niet dus. Want uit onderzoek blijkt dat op de langere termijn zittenblijven juist een ongunstig effect heeft op de schoolse prestaties en schoolloopbaan. Dit in tegenstelling tot het effect van versnellen...

Als je niet alleen op je gevoel af wilt gaan, maar ook je verstand wilt gebruiken: zie bijvoorbeeld deze link:

https://wij-leren.nl/effect-van-zittenblijven-of-versnellen.php

Flavia

Flavia

30-08-2018 om 12:32

Marianne

"Ik heb ook nog nooit zittenblijvers meegemaakt die aan het eind van het jaar niet weer onderaan bungelden"

Ik ken er meerdere, mijn dochter is er 1 van. dochter was het slachtoffer van het niet uitvoeren van de core business van de school in groep 3. (leren rekenen, en gramatica, schrijven ging nog net, lezen kon ze al) Er zijn er meer die hier problemen mee hebben gehad bij haar in haar klas (was een groep 2/3 waar 2 kleuterjuffen voor stonden, dus groep 3 sneeuwde nogal onder in het aanbod)
In de eerste keer groep 6 bungelde ze onder het midden. In groep 8 zat ze vlak onder de top omdat ze toch nog steeds wat last had van het gebrek aan les in groep 3. Wat maar weer aantoond dat de basis echt belangrijk is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.