Home » Forum » Ouders en school » Aantal cijfers per vak per jaar

aantal cijfers per vak per jaar

10 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
Molletje
aantal cijfers per vak per jaar

Twee docenten-vrienden van mij hadden een discussie over hoeveel cijfers per vak per jaar optimaal zouden zijn. De ene vond 'hoe meer hoe beter' zodat een missertje gemakkelijk gecompenseerd kan worden, de ander vond dat meer cijfers de toetsdruk onnodig opvoert.
Ik had een tijdje geleden een onderzoek gelezen waarin stond dat (naar ik meen) 7 cijfers genoeg zijn om een goed beeld te geven. Maar ik kan het onderzoek nergens meer terugvinden en ik weet ook niet meer wie het had uitgevoerd. Ik denk dat ik er een stukje over heb gelezen in de krant. Weet iemand waarover ik het heb?

Zus
Ja, weet ik

Ik denk dat ik weet over welk onderzoek je het hebt, alleen heb ik het gelezen in het blad Pedagogische Studien. Ik dacht onthouden te hebben dat met 8 toetsen je betrouwbaar hebt kunnen meten wat de beheersing van een vak is. Overigens moest dat met talen veel meer zijn, omdat er veel meer soorten vaardigheden (spreken, lezen, grammatica etc) gemeten moeten worden die elk dus met 8 toetsen gemeten zouden moeten worden. Arme leerlingen ;-).

Zus
Gevonden!
Molletje
Zus

Je bent een held!

Zus
Molletje

:-)

Sas
Hangt toch ook af van welke klas

In de brugklas/tweede klas zijn er vaak veel toetsen die niet zwaar meetellen. Dat is een manier om te zorgen dat de leerlingen tijd besteden aan het leerwerk. Zo'n toets duurt maar kort zodat er tijd overblijft in het lesuur. Toetsdruk valt mee dan. Het is een kwestie van gedwongen bijhouden van de stof.
In hogere jaren wordt toegewerkt naar zelf plannen van de stof en het toetsen van grotere hoeveelheden stof.
Mijn zoon zit nu in 6VWO en heeft nog maar één cijfer staan voor één vak. En dat was voor een praktische opdracht die meetelt als SE. Gewone toetsen hebben ze niet meer, alleen SE's.
Acht cijfers per vak heeft hij alleen in de onderbouw gehad, behalve inderdaad de talen.

Phryne Fisher
Bizar

Ik zit erover te denken om te gaan klagen bij de mentor van mijn jongste. Vorig jaar (brugklas) had ze voor Frans ongeveer elke week een toets. Dat is fijn omdat je je dan eens een uitglijder kunt permitteren. En daar had ze er wel wat van want ze vindt het een rotvak. Dit jaar heeft ze tot nu toe 1 proefwerk gehad, een 4,4. Nog wel een SO, voor de herfstvakantie, die nog steeds niet nagekeken is. Die 4,4 staat dus al maanden als gemiddelde in het cijferoverzicht en als die SO ook weer prut is, krijgt het gemiddelde natuurlijk heel lastig nog weer omhoog.
Maar die 8 cijfers zijn dus voor een heel jaar? Dat vind ik best weinig.

Molletje
geen mening

Ik heb er eigenlijk niet zo'n mening over (in tegenstelling tot mijn docenten-vrienden), ik kon alleen dat rapport niet vinden dat Zus heel handig tevoorschijn toverde. Mijn eigen dochter is een braafje dat nog nooit een onvoldoende heeft gehaald, ook niet op de universiteit, dus ik heb me nooit druk hoeven maken over gemiddelden.
Ik vind eigenlijk dat leren van toets naar toets niet zo'n goed systeem. Het gaat dan alleen om het cijfer en om slagen of zakken. Hoe het wel moet zou ik ook zo snel niet weten. Maar ik zit dan ook niet in het onderwijs.

Triva
Te weinig

voor kinderen die wel eens een uitglijer maken vind ik 8 toetsen en 8 so's toch wel een vereiste in de onderbouw. Liefst 10 ( elke vier weken) . In de bovenbouw kun je met 4 toetsweken en 4 toetsen tussendoor ook wel genoeg hebben.

Lynn
hier

In 4 VWO voor sommige of misschien zelfs de meeste vakken, in elk geval wiskunde, alleen nog maar een toets in de proefwerkweek en dat is 4 x per jaar. Ik vind het erg weinig.

Ik weet niet of dat gebruikelijk is dat er in de bovenbouw VWO enorm veel minder toetsen zijn dan in de onderbouw?

Misschien om toe te werken naar de examens met grotere hoeveelheden stof?

Bij een vak was er nog een SO, maar dat telde meen ik 1x, terwijl de toetsen in de proefwerkweek 3x tellen.