Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Irem

Irem

16-07-2010 om 22:55

Aantal leerlingen per klas

Volgend jaar zitten er 33 kinderen bij mijn zoon in de klas, 33! Wat ik me afvraag: wat is het maximaal aantal kinderen in een klas? Mijn zoon zit op een openbare school.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Jeetje

dat is echt belachelijk veel zeg, er moet wel wat over te vinden zijn neem ik aan, er is vast een vastgesteld maximum.

In dochters klas komen er ook 30, dat vind ik al idioot veel, groep 4.

Nee

volgens mij heb je geen maximum klasgrootte.
Maar de Arbo stelt wel eisen aan het aantal mensen dat in een ruimte mag zijn. En de brandweer ook.

zoon heeft jaren in een klas met 33 kinderen gezeten.

Da's veel ja, maar het kan zo uitvallen als de klas erboven en die eronder aanmerkelijk minder leerlingen telt, maar weer niet zo'n aantal dat er handig een combinatiegroep mee te maken is.

una

una

17-07-2010 om 17:53

Ook

zoon ook jaren in een groep met 33 kinderen gezeten. Sinds kort gesplitst omdat het anders een groep van 40 zou zijn. Nu 2 van 20.

Marjoleine64

Marjoleine64

17-07-2010 om 23:16

31 leerlingen

maar wel regelmatig een extra leerkracht die een groepje 'zorgkinderen' meeneemt voor aparte les, zodat de klasseleerkracht dan een klas van 24 overhoud een daar dan dus ook extra aandacht voor heeft. Ook de (ca. 8) pluskinderen gaan regelmatig apart in een groepje hun plustaken doen. Dus de groepsgrootte alleen zegt niet zoveel.
Marjoleine

Hier ook

Dit jaar 32 kinderen en straks in groep 6 33, niet echt prettig vindt zoon. Hij heeft tot groep 5 altijd een combiklas gehad van max. 15 kinderen, had het toen erg naar zijn zin. Vanaf groep 5 samengevoegd en je merkt ook aan schoolprestaties dat die achteruit gaan. Het niveau loopt erg uiteen, van zeer slimme kinderen tot aan kinderen met rugzakje met nauwelijks extra begeleiding.
Heel jammer, vraag me ook af wat straks het eindresultaat zal zijn in groep 8. Huidige groep 8 bestond uit 12 kinderen waarvan slechts 3 naar VMBO gingen, rest Havo en hoger. Zal met klas van onze zoon weleens heel anders kunnen uitpakken.

Niveau

'Huidige groep 8 bestond uit 12 kinderen waarvan slechts 3 naar VMBO gingen, rest Havo en hoger.'

Denk je echt dat de groepsgrootte zo'n enorm effect zal hebben op het eindresultaat? Ik vraag me dat af hoor. Ik heb twee kinderen in 30-plusklassen gehad, maar daar gingen echt heel wat kinderen naar havo en vwo.

Klas van 12

dat komt hier alleen een enkele keer voor bij de instroom-kleutergroep, verder nergens hoor.

Het hele jaar een klas van 12 zal zeer ten koste gaan van andere leerlingen, lijkt me.

Klopt

echt, school heeft lange tijd laag leerlingen aantal gehad, tot instroom van kinderen geboortejaar 2001. Zoon begon in groep 1 met 22 kinderen en dit werden er heel wat meer in vervolg schooljaar. Vanafgroep 2 gesplitst, toen zaten er maximaal 15 in klas. Voor zoon erg prettig omdat hij een zeer vroege leerling is maar kon zo het niveau goed aan doordat leerlingen veel individuele aandacht kregen indien nodig. Vanaf groep vijf kon dat niet meer gezien de klasgrootte en je ziet het niveau zienderogen dalen, niet alleen bij onze zoon.
Bij rapportbespreking afgelopen week werd dat ook door leerkracht bevestigd maar men was nog wel tevreden met behaalde resultaten klas.
Tuurlijk zal onze zoon zelf inzet moeten tonen om goede resultaten te behalen, het is wel al te makkelijk om uitsluitend naar de school te wijzen, maar daar doet de grootte van de klas in ieder geval geen goed aan.
Er wordt nu les gegeven op het gemiddelde niveau van de leerlingen, dat betekent dat de wat sneller lerende zich al gauw zit te vervelen en ook niet de kans krijgt wat moeilijker werk te doen. Integendeel, daar wordt van verwacht dat je je medeleerling gaat helpen met zijn of haar werkjes.

Eens pelle

Alhoewel wij het in eerste instantie niet als luxe zagen, school bestaat uit relatief kleine klassen en deze groep is echt de grootste die ze hebben en hadden. Natuurlijk hadden wij ook wel verwacht dat ze ooit zouden worden samengevoegd alleen is het aantal ll gegroeid ipv afgenomen door bijv.verhuizing of zittenblijvers.
En wat betreft die goede leerkracht, daar raak je een teer punt. Groep heeft 2 leerkrachten, 1 strenge juf op 2 dagen en rest een leraar die herstellende is van een hartaanval en zo´n grote klas duidelijk niet aankan.

Jakiro

Jakiro

18-07-2010 om 23:21

Wat weinig allemaal

Mijn dochter zat op de basisschool in een klas van 33 tot 38 kinderen (groep 8 was 38). Van deze klas gingen er 2 (!) naar het VMBO, 17 naar het gymnasium, 6 naar het VWO (waarvan 3 naar het TTO VWO) en de rest naar de HAVO. Groepsgrootte zegt dus niks over doorstroming !!!
Mijn tweeling zit nu in een groep 1/2 die afgelopen schooljaar in beide klassen (ze zitten apart) op 37 leerlingen uitkwamen.
Voor een kleuterklas vind ik het erg veel, vanaf groep 5 kunnen het er best zoveel zijn.
Jakiro

Nasha 1st

Nasha 1st

18-07-2010 om 23:40

Kleine groep

hebben mijn kinderen volgend jaar ook....eerst was er sprake van een combi, maar voorlopig kunnen ze dat nog tegenhouden....nu in groep 3 waren er 16, 1 er van gaat verhuizen naar het buitenland, 1 er van gaat verhuizen naar een andere gemeente en 2 blijven zitten, blijft over, 12, in groep 4 blijft er 1 zitten, dus in totaal 13....Anders was het een combi van ruim 33 kinderen geworden....

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-07-2010 om 00:22

Klasgrootte

Hier zaten er eind van dit jaar 29 kinderen in de klas van mijn zoontje (Montessori dus groep 6/7/8 bij elkaar). Het gemiddelde aantal kinderen in een bovenbouwklas is ongeveer 25 maar nooit meer dan 30. En dan met een leerkracht en een onderwijsassistent/stagiair. De onderbouw en de middenbouw hebben nog minder kinderen in een klas.

18/19

bij ons zijn de klassen ongeveer 18 leerlingen. Uitzondering was de klas van dochter (groep 3) met maar 14 lln. Je zou denken dat in zo'n kleine klas, de juf wel wat meer voor dochter had kunnen doen qua uitdaging en verdieping. Maar nee, juf zag dat allemaal niet zitten en dus is die klas nog eens kleiner geworden (naar 13 kindjes) toen dochter versnelde.

En er zijn van alle klassen 2 stuks.

Nasha 1st

Nasha 1st

19-07-2010 om 11:45

Pelle

groep 4, waar mijn kinderen dus inkomen, bestaat volgend schooljaar uit 13 leerlingen...De groep 5 van komend schooljaar (dus de groep 4 van afgelopen schooljaar had er 20 of 21, wil ik even van af zijn). Bij elkaar kom je dan dus op 33 als je een 4/5 combi maakt, wat eigenlijk de bedoeling was. Door inzet van lio-ers kunnen ze toch die 2 klassen gescheiden houden...

Tirza G.

Tirza G.

19-07-2010 om 15:48

Wat ik niet helemaal begrijp

De formatie van een school wordt afgestemd op het aantal leerlingen. Scholen met weinig leerlingen kunnen vrijwel nooit 8 "losse" klassen maken. Er zijn hier scholen met groep 1-4 bij elkaar en groep 5-8 bij elkaar Gezellie met twee docenten.

Tirza

Wat begrijp je nou niet?

Waarom die twee van-alles-samen-klassen elk twee leerkrachten hebben? Of wat?

Tirza G.

Tirza G.

20-07-2010 om 17:53

Wat ik niet begrijp

Is hoe TS-kinderen tot kort geleden in kleine klasjes konden zitten simpelweg omdat het een kleine school was. Als je een kleine school hebt, heb je óók weinig docent-uren. Een school met 100 lln heeft vrijwel allemaal combiklassen (1-2, 3-4, 5-6, 7-8) en ik ken hier in de buurt een school met maar een lln of 50. Daar werken maar twee docenten en er zijn maar twee klassen: een combi 1-4 en een combi 5-8. Ik snap dus niet hoe haar school tot voor kort klasjes van 12 kon hebben (zonder een andere klas te kort te doen).

Tirza

22 leerlingen op school

bij ons combi 1-2-3=5kinderen,groep4-5-6=8kinderen,groep7-8=9kinderen en op donderdag en vrijdag groep1-2-3-4=8kinderen en groep5-6-7-8=14 kinderen.

22 leerlingen op school

dat is dus op maandag,dinsdag en woensdag 3 leerkrachten en op donderdag en vrijdag 2 leerkrachten.

Minet

Minet

21-07-2010 om 10:06

Sonja hn

Hoelang mag dit schooltje nog bestaan?

22 kinderen

zolang er eens in de 3 jaar minstens 23 kinderen staan ingeschreven is er niets aan de hand.op dit moment betekend dit dat we nog drie jaar de tijd hebben om op dit aantal te komen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.