Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sahara

Sahara

26-03-2012 om 13:52

Aantekeningen maken in cito toetsen

Aantekeningen maken in cito toetsen mag dat? Wie weet het.

Onze zoon is nogal wispelturig met het maken van zijn cito toetsen. Zo gaat zijn begrijpend lezen van een A naar een E. Ook met spellen heeft hij veel moeite (is nu wel van een D naar een C gegaan).

Nu hebben wij van school wat oefenmateriaal gekregen en inmiddels zien wij waar zijn valkuilen zitten. Niet lezen, antwoord raden, alleen de antwoorden lezen en niet de tekst. Dus wij leren hem nu "hoe maak je een toets".

Een van de dingen is een streep in de tekst zetten zodat je weet waar je moet zijn. Of bij spelling. De goede antwoorden gelijk wegstrepen.

Helaas mag dat niet volgens onze zoon. In een cito toets mag je niets schrijven. Ook niet met een potlood.

Nu vraag ik mij dus af, is dat zo? Of is dat een verzinsel van onze school. Volgens onze zoon worden de cito's opnieuw gebruikt en daarom mag hij er geen aantekeningen in maken. Wij denken alleen dat hij met het maken van aantekeningen tijdens de toets de toets veel beter kan maken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
juf

juf

26-03-2012 om 14:17

Kopie

Ik ben juf op een basisschool en wij maken kopietjes van de citotoetsen. We kopen van elke toets maar een paar boekjes en die worden gekopieerd. De kopietjes worden dus door de kinderen gebruikt en bij ons mag er ook niet ingeschreven worden. Die kopietjes kunnen de jaren erna dan weer gebruikt worden. Ik weet niet of ze bij jouw zoon in de originele boekjes werken of ook met kopietjes? Ik kan me wel in jouw standpunt verplaatsen, maar ik kijk er ook als juf naar. Hoe zou ik het vinden als ineens alle ouders gaan vragen of hun kind in het boekje mag schrijven. Ik heb er zelf geen probleem mee, maar weet zeker dat ik een probleem zou krijgen met de directie vanwege de kosten. We moeten al zoveel bezuinigen.

lennest

lennest

26-03-2012 om 15:04

Kopie van cito toets?

Begrijp ik het goed: scholen kopen een paar boekjes, maken kopieën en gebruiken deze kopieën na jaren nog steeds? Dan is het toch ook simpel om de frauderen met deze toetsen? Zorg dat je goede maatjes bent met de juf of concierge, breek in op school, maak extra's kopietjes, wat maat het uit, maar zorg dat je de cito's krijgt???? Dan hoop ik toch echt dat dit niet geldt voor de eindcito's, scholen die een eis stellen voor de eindcito, mwah, geen punt, ik 'regel' wel wat. Zo is het toch niet, hoop ik?

sahara

sahara

26-03-2012 om 15:35

Lennest

Volgens mij klopt dat wel. Ik heb namelijk de leerkracht van onze zoon gevraagd of wij de cito van hem hebben. Dan konden wij zelf zien wat hij fout deed. Immers van een A naar een E is nogal een verschil.

Maar dat mocht niet want de cito's werden steeds opnieuw gebruikt (het rouleert dus komt na een aantal jaren weer terug). En stel nou toch eens voor dat wij die cito door onze andere drie kinderen zouden laten maken. O.k. dat zei ze er niet bij maar ik kan geen andere reden bedenken waarom wij dit cito niet mee mochten nemen.

Ik ga er trouwens wel vanuit dat dit niet geldt voor de eindcito.

KGO

KGO

26-03-2012 om 19:48

Geldt hier ook voor de eindcito

Bij ons geldt het ook voor de eindcito, die wordt dan in het jaar erna gebruikt om te oefenen.
En schrijven erop is niet toegestaan.
Karin

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Annet

Annet

26-03-2012 om 20:07

Vragen of hij in een kopie mag werken

M.u.v. de eindcito worden boekjes (of kopieën) inderdaad meerdere jaren gebruikt.
Inzien mocht hier best. Ik kan me voorstellen dat je ze niet mee naar huis mag nemen maar inzien kan op school ook. Heb ik ook gedaan.

Ik zou inderdaad vragen of hij met jouw goede reden mag schrijven op de kopie. Dat lijkt me vooral handig bij begrijpend lezen. Je kunt altijd nog aanbieden het kopiëren te betalen.
Voor rekenen kan ook kladpapier gebruikt worden.

Besparing?

Ik zou het echt triest vinden dat een kind slechter scoort dan nodig omdat hij niet op het citoboekje mag schrijven of er geen kopie gemaakt wordt, omdat dat te duur is.

skik

Annet

Annet

27-03-2012 om 19:04

Skik

Er staat niet dat school het niet goed vindt in verband met besparing. Zoon heeft gemeld dat je niet mag schrijven op de toets.
Aan de ouders de taak om de school te vragen of dit anders kan.

Als het nodig is

Ik ga de school vragen of mijn zoon aantekeningen mag maken. Eerst oefenen wij nog wat meer en als dan blijkt dat aantekeningen maken hem het beste helpt dan ga ik het zeker vragen. Maar ik wou eerst wel zeker weten of het wel klopt dat leraren tegen kinderen zeggen dat er niet geschreven mag worden in een cito toets.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Annet

Daarom schreef ik ook "ik zou het triest vinden als.."

Maar inderdaad, het zou kunnen zijn dat de achterliggende gedachte niet de kostenbesparing was, maar een soort principiële. Zo mocht mijn dochter tijdens de Cito geen kladblaadje gebruiken bij rekenen om de tussenstapjes op te schrijven waar ze uit het hoofd de draad kwijtraakte. Want dat mocht niet van de Cito zei de IB'er.

skik

Marjolein

Marjolein

30-03-2012 om 08:35

In overleg aanvullende afspraken maken?

Hallo Sahara,
Ook bij de eindcito mag er niet in geschreven worden. Mag inderdaad niet van Cito. En verder is de hele kopietjes discussie mij ook bekend
Maar: In overleg was er best iets af te spreken. Ons kind heeft een dyslexie verklaring en had extra bijles om leesstrategieen aan te leren voor begrijpend lezen. Hij arceerde met een kleurtje welke stukken tekst hij met elkaar moest vergelijken. Anders moet je elke keer opnieuw zoeken naar regel 16 tot en met 20 en regel 24 tot en met 26, enz.
Dat mocht eerst ook niet op school, maar met een toelichting waarom dat zoveel handiger was voor hem, mocht het toch wel. Hij mocht zelf een extra kopietje maken van de oefentoetsen en bij de echte eind cito mocht hij er ook in strepen. (of dat ook een kopie was, weet ik niet)
Dus ik zou zeker overleggen met de leerkracht. Succes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.