Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Accent of Regulier onderwijs.

Mijn dochter heeft havo vwo advies gekregen en heeft haar school gekozen. Deze school geeft op twee manieren les. Accent: 

Bij Accent leer je - meer dan in regulier - samenwerken, onderzoeken en ontdekken. Dat gebeurt in wat we de leergebieden noemen: verwante vakken die met elkaar gecombineerd zijn. Er zijn er drie: bèta (natuurwetenschappen), gamma (mens- en maatschappijvakken) en delta (creatieve vakken).

Je werkt steeds een aantal weken achter elkaar in groepjes aan opdrachten rondom een thema, waarin je je eigen interesses en creativiteit kunt verwerken. De leergebieden zijn altijd een aantal uur aaneengesloten, samen met een andere klas en met meerdere docenten. Havo- en vwo-leerlingen krijgen les op dezelfde manier, maar er wordt onderscheid gemaakt in de eisen die gesteld worden.

En regulier onderwijs. 

Heeft iemand ervaring met deze methodes? Dochter neigt naar Accent maar vind het een lastige keuze. 

Groetjes, Nathalie


Mijn zoon heeft gewerkt met iets dat op Accent lijkt. Dat klonk ons heel fijn in de oren, maar het liep stuk op het autisme van zoon. Die diagnose had hij op dat moment nog niet, anders hadden we wellicht toch een andere keuze gemaakt. Deze manier van werken legde zoveel extra (sociale) druk op hem dat hij vastliep. Dus waar je naar mijn idee goed naar moet kijken is of je dochter van het samenwerken is, of dat ze liever meer zelfstandig werkt.
Op zich is de samenhang in de vakken voor het leren wel heel erg prettig. Dingen worden vaak veel concreter als je ze in samenhang kunt zien, als je verbanden kunt leggen. Bij de school van zoon werd dat zelfs doorgetrokken naar de creatieve vakken, dus er werd gezongen in het Frans, geschilderd met technieken die ze bestudeerden bij natuurkunde enzovoorts. Dus wat dat betreft alleen maar positief. Maar het valt of staat echt met hoe goed je dochter kan samenwerken. En ik zou ook zeker navragen hoe beoordeling van projecten gaat. Krijgen ze cijfers voor de groepsinspanning? Want dan profiteert de zwakste schakel en loopt de meest verantwoordelijke altijd het hardste van het groepje.

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

15-02-2022 om 13:44

Ik ken het niet maar het klinkt goed.

Nathalie1985

Nathalie1985

15-02-2022 om 14:47 Topicstarter

Jonagold schreef op 15-02-2022 om 13:37:

Mijn zoon heeft gewerkt met iets dat op Accent lijkt. Dat klonk ons heel fijn in de oren, maar het liep stuk op het autisme van zoon. Die diagnose had hij op dat moment nog niet, anders hadden we wellicht toch een andere keuze gemaakt. Deze manier van werken legde zoveel extra (sociale) druk op hem dat hij vastliep. Dus waar je naar mijn idee goed naar moet kijken is of je dochter van het samenwerken is, of dat ze liever meer zelfstandig werkt.
Op zich is de samenhang in de vakken voor het leren wel heel erg prettig. Dingen worden vaak veel concreter als je ze in samenhang kunt zien, als je verbanden kunt leggen. Bij de school van zoon werd dat zelfs doorgetrokken naar de creatieve vakken, dus er werd gezongen in het Frans, geschilderd met technieken die ze bestudeerden bij natuurkunde enzovoorts. Dus wat dat betreft alleen maar positief. Maar het valt of staat echt met hoe goed je dochter kan samenwerken. En ik zou ook zeker navragen hoe beoordeling van projecten gaat. Krijgen ze cijfers voor de groepsinspanning? Want dan profiteert de zwakste schakel en loopt de meest verantwoordelijke altijd het hardste van het groepje.

Oh wat jammer! Kan je niet alsnog switchen? Ze houdt erg van samenwerken. Maar is wel een beetje verlegen zoals nu op de basisschool doet ze niet graag presentaties. Ik ben zelf ook wel bang voor de sociale druk voor haar, ze is best snel “gestresst” naar eigen zegge. En ik denk dat dat als het een gezamenlijk project is de lat hoger ligt. Of je je eigen project nou verpest of het algemene cijfer van je groepje naar beneden brengt. Ze krijgen inderdaad een gezamenlijk cijfer maar als je merkt dat de groepsverdeling niet goed gaat kan je dat aangeven en cijfer verdeling aanvragen. Maar of je daar nou zo geliefd van wordt? Dan moet je ook sterk in je schoenen staan. 

Ik denk dat het in principe heel leuk kan zijn, maar het hangt wel af van de uitvoering. Hoe lang wordt "Accent" onderwijs al gegeven op de school? Dat zou voor mij wel meewegen. De eerste jaren zitten er vaak nog veel kinderziektes in zo'n nieuwe vorm van onderwijs. Hebben er al kinderen hun diploma gehaald?

Zijn er geen alpha-vakken? (taal, literatuur, geesteswetenschappen) 

Mijn kinderen hebben beide Accent gedaan. Het is een bijzonder goede keuze geweest. Wat betreft het leren samenwerken, plannen, organiseren, ( ook van grote projecten zoals musical of sociale dingen als een fancyfair voor een goed doel)
Maar ook: leren presenteren voor een groep.
Het laatste hebben mijn kinderen echt veel baat bij gehad, net als het samenwerken. Je leert een beetje  hoe het later in je arbeidszame leven er toe zal gaan, er is in een groep altijd een leider, eentje die zich op de opdracht stort, iemand die denkt ik wacht wel waar de rest mee komt en dus niks doet. Daarmee leren omgaan is zo belangrijk. Mijn kinderen zijn nu volwassen ( oudste was een van de eerste Accentleerlingen toentertijd)  en hebben er ontzettend veel van geleerd en baat bij gehad. 

Nathalie1985

Nathalie1985

15-02-2022 om 15:08 Topicstarter

Renmuis schreef op 15-02-2022 om 15:03:

Ik denk dat het in principe heel leuk kan zijn, maar het hangt wel af van de uitvoering. Hoe lang wordt "Accent" onderwijs al gegeven op de school? Dat zou voor mij wel meewegen. De eerste jaren zitten er vaak nog veel kinderziektes in zo'n nieuwe vorm van onderwijs. Hebben er al kinderen hun diploma gehaald?

Ik hoorde wel dat voor sommige kinderen de overgang naar regulier vanaf 4 havo of vwo moeilijker is. Vanwege de examens moeten de kinderen vanaf de vierde klas regulier onderwijs volgen. 

EmmaT schreef op 15-02-2022 om 15:07:

Zijn er geen alpha-vakken? (taal, literatuur, geesteswetenschappen)

Jazeker, talen worden ook gewoon gegeven hoor.

Nathalie1985 schreef op 15-02-2022 om 15:08:

[..]

Ik hoorde wel dat voor sommige kinderen de overgang naar regulier vanaf 4 havo of vwo moeilijker is. Vanwege de examens moeten de kinderen vanaf de vierde klas regulier onderwijs volgen.

Dit klopt.

Maar meestal is de overgang juist makkelijker. De vakken worden wel op een andere wijze gegeven dan en dat is even wennen. Maar op accent hebben ze meer zelfstandig werken geleerd, kunnen ze beter presentaties geven ( én  maken) want dat wordt daar veel gedaan. Ik ben er erg enthousiast  over!

Nathalie1985 schreef op 15-02-2022 om 14:47:

[..]

Oh wat jammer! Kan je niet alsnog switchen? Ze houdt erg van samenwerken. Maar is wel een beetje verlegen zoals nu op de basisschool doet ze niet graag presentaties. Ik ben zelf ook wel bang voor de sociale druk voor haar, ze is best snel “gestresst” naar eigen zegge. En ik denk dat dat als het een gezamenlijk project is de lat hoger ligt. Of je je eigen project nou verpest of het algemene cijfer van je groepje naar beneden brengt. Ze krijgen inderdaad een gezamenlijk cijfer maar als je merkt dat de groepsverdeling niet goed gaat kan je dat aangeven en cijfer verdeling aanvragen. Maar of je daar nou zo geliefd van wordt? Dan moet je ook sterk in je schoenen staan.

Toch is het juist voor onzekere en stressvolle kinderen een goede opleiding.

Mijn kinderen starten ook hakkelend en stamelend en heel verlegen daar . Oudste trad na een aantal jaar echter zelfs toe tot de debatgroep en heeft met landelijke wedstrijden  meegedaan. Is nu geen seconde nerveus als ze grote presentaties voor een groep moet geven. Terwijl ze op accent als een klein onzeker muisje stond te stotteren voor de klas en vooral niet wilde opvallen.

Jongste idem dito. Durfde nooit wat te zeggen, werd gepest,heel onzeker. Daar heeft ze geleerd voor haar mening durven uitkomen, voor zichzelf opkomen in een groep. Ideeën naar voren te durven brengen in een nog relatief veilige omgeving. Ze werkt nu als verpleegkundige  in een ziekenhuis en ze gaat zonder aarzelen de discussie met een arts aan als ze denkt dat iets beter is voor haar patiënt. 

Wat nou hiearchie, we zijn allemaal  gelijk. Iedereen heeft zijn eigen talenten en we hebben  elkaar nodig! Dat is nu precies wat ze leren op Accent.

Nathalie1985

Nathalie1985

15-02-2022 om 15:54 Topicstarter

lientje69 schreef op 15-02-2022 om 15:19:

[..]

Toch is het juist voor onzekere en stressvolle kinderen een goede opleiding.

Mijn kinderen starten ook hakkelend en stamelend en heel verlegen daar . Oudste trad na een aantal jaar echter zelfs toe tot de debatgroep en heeft met landelijke wedstrijden meegedaan. Is nu geen seconde nerveus als ze grote presentaties voor een groep moet geven. Terwijl ze op accent als een klein onzeker muisje stond te stotteren voor de klas en vooral niet wilde opvallen.

Jongste idem dito. Durfde nooit wat te zeggen, werd gepest,heel onzeker. Daar heeft ze geleerd voor haar mening durven uitkomen, voor zichzelf opkomen in een groep. Ideeën naar voren te durven brengen in een nog relatief veilige omgeving. Ze werkt nu als verpleegkundige in een ziekenhuis en ze gaat zonder aarzelen de discussie met een arts aan als ze denkt dat iets beter is voor haar patiënt.

Wat nou hiearchie, we zijn allemaal gelijk. Iedereen heeft zijn eigen talenten en we hebben elkaar nodig! Dat is nu precies wat ze leren op Accent.

Geweldig!!! 

Dit is echt afhankelijk van je kind. Als een kind graag samenwerkt kan het goed werken. Als je vaker moet presenteren wordt je daar vanzelf handiger in.
Wel zijn er in een groepje altijd mensen die geen zak uitvoeren en proberen mee te liften op de rest. Dat kan frustratie opleveren. Ook zou ik ervaringen vragen voor de overgang naar de bovenbouw. Is die omschakeling te doen en is er geen sprake van hiaten in de algemene kennisbasis die nodig is voor de eindexamens?

Werkt kind nu graag samen?
Werkt kind graag énorm zelfstandig?
Presenteert ze graag?

En is het mogelijk om na 1 of 2 jaar als het tegenvalt of toch niet zo haar ding is alsnog de stap te zetten naar een reguliere HAVO of VWO? Of heeft kind dan achterstand voor bepaalde vakken?

Hou er ook rekening mee dat kind straks misschien té mondig is voor bepaalde studies en bedrijven  .

"In discussie gaan met een arts of de baas" wordt bijvoorbeeld niet overal gewaardeerd.

Nathalie1985

Nathalie1985

15-02-2022 om 19:22 Topicstarter

Marty1984 schreef op 15-02-2022 om 16:57:

Werkt kind nu graag samen?
Werkt kind graag énorm zelfstandig?
Presenteert ze graag?

En is het mogelijk om na 1 of 2 jaar als het tegenvalt of toch niet zo haar ding is alsnog de stap te zetten naar een reguliere HAVO of VWO? Of heeft kind dan achterstand voor bepaalde vakken?

Hou er ook rekening mee dat kind straks misschien té mondig is voor bepaalde studies en bedrijven .

"In discussie gaan met een arts of de baas" wordt bijvoorbeeld niet overal gewaardeerd.

Op huidige basisschool leren ze ook een beetje op die manier met thema’s. Samen werken vind m’n dochter heel leuk. Presenteren vind ze lastig maar ze geeft aan dat ze dat dan juist goed kan leren! 

Je gaat sowieso na het derde jaar naar regulier havo of vwo. Met goede argumenten is het mogelijk te switchen maar in principe is dat niet de bedoeling. Veel vakken worden gewoon nog regulier gegeven. Zoals wiskunde en talen moet je toch echt zelf leren. Ikzelf had destijds de keuze niet, maar had anders zeker regulier gekozen. Heb graag alle touwtjes in handen!  

Ik heb mijzelf altijd beloofd dat ik mijn kinderen geen proefkonijn laat zijn dus als dit op de beoogde school al minimaal 4 jaar werkt (dus al op de rit was voor corona) dan vind ik het prima. Ik ben te bang voor kinderziektes als ze er pas kort mee zijn gestart. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.