Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Achterstand groep 3


Het is niet dat de juf niets kan met een kind als de IB-er wordt ingeschakeld maar dat ze inschat dat er misschien meer aan de hand is of dat een kind meer nodig heeft dan zij op dat moment in de klas kan bieden. Kan ook dat ze wil dat iemand meekijkt of haar observaties wel kloppen, ook om subjectiviteit te vermijden.
Als een kind geholpen is met ik noem maar een dwarsstraat, een paar keer in de week extra flitsen kan de IB-er dat regelen.
Alle jonge kinderen hebben gelukkig! veel fantasie, toch kan het dat een kind wat jonger of speelser overkomt dan 'gemiddeld'.  Gemiddeld is ook maar gemiddeld maar een leerkracht heeft vaak al een paar honderd kinderen gehad waardoor uitzonderingen wat eerder op kunnen vallen.
Ik zou het heel fijn vinden als een leerkracht mijn kind al zo snel in de smiezen had gehad, had veel ellende gescheeld. 
Ik zou ook zeker geen gesprek met de vorige leerkracht doen, er is overdracht tussen de leerkrachten geweest, de gegevens staan in een dossier en zelf schiet je er niets mee op. De vorige leerkracht gaat echt niet tegen je zeggen dat hij het wellicht verkeerd gezien heeft en kind niet door kon.

Martje80 schreef op 15-11-2021 om 18:56:

To, ik vind het interessant dat de juf van het vorige jaar een heel ander beeld had van je kind. Misschien kon zij beter met jouw kind overweg? Ik zou die 2 juffen laten overleggen hoe met hem om te gaan.

Tsja de juf van groep 2 dacht ook dat mijn dochter het niveau wel aankon in groep 3, terwijl haar huidige juf nu zegt als het zo blijft dan blijft ze zitten. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

15-11-2021 om 20:45

Gatekeeper schreef op 15-11-2021 om 19:57:

Ik heb vorige week een gesprek met de juf van mijn dochter gehad. Ze scoort onvoldoende nav de herfstsignalering.

Dochter is van begin september en heeft heel veel moeite met de overgang van spelen naar werken en stil zitten aan een tafel. Ze toont op school weinig interesse in letters en lezen. Schijnt vaker voor te komen bij de vroege leerlingen.
Ik heb bij de juf aangegeven dat ik een heel doodongelukkig kind heb sinds ze in groep 3 zit. Bijna iedere avond huilt ze dat ze niet naar school wil want school is niet leuk.
Ik ben van mening dat zij er qua ontwikkeling nog niet aan toe is. Het zit er wel in, maar het komt er nu nog niet uit.

Thuis wil ze wel met letters oefenen en schrijven maar wel op een speelse manier, maar zodra het een moetje wordt dan stopt ze er mee. Ik ga het dus ook niet opdringen.
Wellicht had jouw zoon beter ook nog wat langer kunnen kleuteren net zoals mijn dochter eigenlijk had moeten doen.

Herkenbaar en ter aanvulling: onze stiefzoon hebben we na nieuwjaar weer een jaar lager gezet tussen de kleuters (dat ging goed), in de hoop dat hij daarna wel aansluiting zou vinden. 

Marcella42

Marcella42

20-11-2021 om 20:22 Topicstarter

Wederom bedankt voor alle reacties!
Fijn om vergelijkbare situaties te horen en alle tips.
Toch vind ik het lastig om hier weer mijn eigen kijk/mening op te krijgen daar de meningen en tips toch ook wel weer uiteen liggen. Vooral voor de komende gesprekken. Ik wil goed beslagen ten ijs gaan maar ook weer niet met een gestrekt been...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.