Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

ADD of gewoon moeite met aandacht erbij houden?

Zoon van 12 zit in de eerste klas van het Gymnasium.
De basisschool is hij prima doorgekomen met weinig opletten en minimale besteding aan huiswerk.
Nu op het Gymnasium (zelf uitgekozen na vol vwo schooladvies) kan dat natuurlijk niet. Hij zegt dat hij ook hier tijdens de lessen moeite heeft om zijn aandacht erbij te houden.
Nu heb ik natuurlijk gegoogled op ADD symptomen, maar ik herken er maar 1: concentratie.
Verder is hij sociaal prima, reageert hij niet langzaam maar is juist scherp van tong, kan zich prima concentreren bij films of spelletjes ofzo, als een onderwerp in de klas hem interesseert (zoals Geschiedenis) dan lukt aandacht erbij houden veel beter en onthoudt hij ook de stof.
Alleen die concentratie is lastig, hij droomt weg.
Zijn er misschien huis tuin en keukenmiddeltjes / tips / oefeningen om beter bij de les te blijven? Of is het handig toch het traject in te gaan van testen op ADD. (ondanks slechts 1 symptoom)

op basis van 1 symptoom

zal er geen onderzoek gestart worden. Daarbij moeten de concentratieproblemen in verschillende leefgebieden geconstateerd moeten worden.
Het klinkt ook niet dat hij er echt onder lijdt. Klinkt vooral als een motivatieprobleem. Daar werken de pilletjes niet tegen.

Pennestreek

Pennestreek

01-10-2020 om 14:07

femh

Klinkt als een gewoon flink intelligente jongen die nooit heeft leren leren. Want dat hoefde ook niet. Dat probleem had (en heb) ik ook. Als het goed is krijgt hij in de brugklas ook les in studievaardigheden. Als hij daar maar op let, komt de rest wel goed . Om leren leuk te maken kun je naar andere dingen kijken. Bijvoorbeeld iets als het geheugenpaleis:


https://www.youtube.com/watch?v=gQEeHxK4fVE

Als je eerder nooit iets hebt gemerkt van verstrooidheid, dingen kwijt raken, moeite met praktische zaken, dan is het geen ADD. Overigens horen de dingen die jij noemt juist heel erg bij ADD, dat noem je dan de hyperfocus (het je wel kunnen concentreren op dingen die je leuk vindt/je interesseren en op films en spelletjes). Sociale vaardigheden en gevoel voor humor of scherp van tong zijn hebben dan weer niet veel met ADD te maken met meer met autisme.

ElenaH

ElenaH

01-10-2020 om 14:26

Logisch

'De basisschool is hij prima doorgekomen met weinig opletten en minimale besteding aan huiswerk.
Nu op het Gymnasium (zelf uitgekozen na vol vwo schooladvies) kan dat natuurlijk niet. Hij zegt dat hij ook hier tijdens de lessen moeite heeft om zijn aandacht erbij te houden.'

Dat verbaast me niets. Er wordt nu voor het eerst een beroep gedaan op zijn hersenen. Dit is iets waar meer vwo-leerlingen tegenaan lopen. Er zijn speciale trainingen voor. Ik zou daar eerst eens achteraan gaan, voor je het diagnosetraject induikt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.