Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Even zo i.v.m. herkenbaarheid.

Even zo i.v.m. herkenbaarheid.

29-05-2018 om 15:41

Advies gevraagd keuze havo of mavo

Kind heeft al jaren moeite met lezen en spellen. Begrijpend lezen gaat wel goed, rekenen zelfs meer dan goed.
Vorig jaar, in groep 7 werd eerst nog gedacht dat ze op basisberoeps of -kader uit zou stromen.
Op de entreetoets in groep 7 scoorde ze echter HAVO-niveau.

Omdat lezen en spellen haar echt problemen oplevert, (en ze ook nog dyslectisch is, heeft zelfs orthopedagogische ondersteuning hiervoor gehad) leek het ons op basis van de entreetoets goed dat ze in een MAVO-brugklas gaat beginnen.
We hopen dat ze dat tempo beter bij kan houden, en gunnen het haar erg dat ze een positieve schoolervaring op doet.

Nu komt ze echter thuis met de uitslag van de eindtoets: HAVO-VWO.

Maar wat is nu wijsheid?
Ze is in principe al geplaatst in een MAVO-brugklas, ik weet nog niet of school ook een combi MAVO-HAVO-brugklas heeft.
Stel dat die er komt, dan worden de lessen op HAVO-niveau aangeboden.

Aan de ene kant neig ik er naar om het bij MAVO te houden, maar aan de andere kant wil ik het advies ook niet zomaar naast me neerleggen.
We gaan sowieso nog met school praten, maar ik ben benieuwd wat jullie vinden/zouden doen?
Kind zelf was erg blij met haar advies, maar kiest zelf voor MAVO, denkt dat dat beter bij haar past (gebaseerd op het lagere tempo dan bij de HAVO)

MoederVan3

MoederVan3

29-05-2018 om 19:57

Havo

Ik zou haar op de havo laten starten.
Er zit echter wel grote verschillen in de dyslexie vriendelijkheid van scholen. Hebben jullie daar naar gekeken bij keuze van de middelbare school? Of was er geen keus?

Als jou dochter nu HAVO/VWO scoort, zou ze zonder dyslexie mogelijk naar het VWO kunnen. Gezien haar geschiedenis lijkt me dat te hoog gegrepen. Maar HAVO lijkt me wel een poging waard. Het wel positief brengen richting dochter: we gaan het proberen. En niet: het gaat heel zwaar worden. Als het niet lukt kan ze alsnog naar de Mavo.

Mams

Mams

29-05-2018 om 21:01

Doener of denker

Wat voor kind is je dochter, weet ze al (ongeveer) wat ze wil qua vervolgopleiding/beroep? Ik zou niet zomaar voor havo gaan, maar eerst kijken of havo (en daarna door kunnen stromen naar hbo) toegevoegde waarde heeft bij het verwezenlijken van haar toekomstplannen.

Als ze meer een ‘doener’ is die niet heel blij wordt van het theoretisch leren dan zou ik eerder insteken op mavo (met prima doorstroomoptie naar mbo).

Tijgeroog

Tijgeroog

29-05-2018 om 21:44

Havo

Begrijpend lezen en rekenen zijn belangrijk, en juist die 2 gaan goed.

Havo

Denk ik ook. Maar als je dochter faalangstig of onzeker is, dan toch mavo denk ik (of mavo/havo).

Donderkopje

Donderkopje

30-05-2018 om 13:49

havo

Ik zou voor havo gaan. Naar de mavo met een havo-vwo advies gaat ze zich misschien ook te pletter vervelen en zit ze simpelweg onder haar nivo te werken.

Kies hoe dan ook voor een brede scholengemeenschap mavo-havo-vwo met een goed dyslectie-beleid, waar eventueel gedifferentieerd les wordt gegeven en een meerjarige brugklas. Dan kan ze nu en later nog alle kanten op.

Even zo i.v.m. herkenbaarheid.

Even zo i.v.m. herkenbaarheid.

30-05-2018 om 20:02

Dank

voor jullie reacties.

@MoederVan3: We hebben zeker gekeken naar wat school te bieden heeft voor kinderen met dyslexie, dit lijkt prima.
Wat het afstromen betreft; dat willen we eigenlijk wel voorkomen. Ze heeft er, mede dankzij een broer die fluitend door het gymnasium lijkt te rollen, best moeilijk mee dat zij zo'n last heeft met lezen en spellen. Ze was er bijvoorbeeld helemaal niet blij mee dat ze naar de orthopedagoog moest, al was ze dan wel weer blij met het resultaat.
Juist daarom zou het voor haar zelfvertrouwen heel goed zijn als zij óók eens kan ervaren hoe het is als het wél ; gewoon' allemaal lukt.
Maar ja, om dat nou ten koste te laten gaan van 1 a 2 niveaus vind ik inderdaad ook weer zo wat.

@Mams: Ze is nu helemaal into make-up, en zou op dit moment visagiste willen worden. Dat kan volgens mij prima met een MBO-opleiding, maar of ze dit over een paar jaar nog zo leuk vind, is natuurlijk nog afwachten.

@Drietje: Precies, ze heeft het niet echt makkelijk en leuk gehad met al dat gedoe omtrent lezenen spellen, daarom zou een succeservaring voor haar erg goed kunnen zijn.

@Donderkopje: En daar ben ik dus ook een beetje bang voor. Zou toch jammer zijn.
De scholengemeenschap waar ze naar toe gaat, biedt MAVO t/m gymnasium, ze kan dus sowieso op dezelfde school blijven.

Ikheb contact opgenomen met de school, en ze hebben in ieder geval een MAVO/HAVO-brugklas komend jaar.
We gaan maar eens in conclaaf met school en dochter of dat misschien niet de beste keus is.

Noor

Noor

31-05-2018 om 09:24

Mijn ervaring

Mijn dochter deed het op de basisschool niet bijzonder goed. In groep 3 was er sprake van doubleren (daar heb ik overigens een stokje voor gestoken). Kind bleek in groep 5 dyslexie te hebben, heeft dyslexiebehandeling gehad en bijles voor rekenen, was verlegen, faalangstig, zei niet veel. In groep 7 kreeg ze voorlopig kader advies maar ze heeft een IQ van 113 dus daar was ik het niet mee eens en na wat stevige gesprekken is het advies naar mavo gegaan. In groep 8 scoorde ze 537 op de Cito, ze had op de middelbare school waar ze nu (al drie jaar) op zit naar de havo/mavo brugklas gekund.

Kijkend naar het kind en naar hoe haar basisschooltijd is verlopen, hebben we gekozen voor mavo. Juist om haar die succeservaring te geven én omdat het echt een doener is die je niet met haar neus in de boeken moet laten verzuipen. Als een onzeker verlegen urretje liep ze drie jaar geleden de school binnen. In plaats van dat ze, in haar ogen, de dommerik van de klas was, bleek ze hier de hogere punten te halen. Zonder er al te veel voor te hoeven doen, en dat bevalt haar best prima. In de afgelopen drie jaar heeft ze zich ontwikkeld tot een probleemloze, humoristische puber met precies genoeg schijt aan de wereld om het voor haarzelf aangenaam te maken, maar niet onaangenaam te worden.

Dat ene stapje terug heeft mijn dochter heel veel goed gedaan. Dat stapje terug kan in jullie geval mavo/havo brugklas zijn (want havo/vwo cito). Er zijn in zo'n brugklas altijd kinderen die na het eerste jaar mavo gaan doen, dus ze kan als het nodig blijkt gewoon met die stroom mee. Ik zou die gok wel durven nemen, afstromen is makkelijker dan opstromen en zeker in zo'n eerste jaar is ze geen uitzondering!

Ervaring Havo/VWO-brugklas

Mijn zoon is dit jaar begonnen in een Havo/VWO brugklas en heeft een vergelijkbare achtergrond als jouw dochter. Hij doet het goed op een met heel veel projecten. Wel is hij zichzelf tegengekomen op het gebied van plannen (executieve functies). Basisschool gaf dit in het adviesgesprek al aan en het VO heeft dit goed opgepakt. Hij moest wennen, heel erg wennen het vo. Zijn cijfers gingen begin van hoog tot laag in bij het eerste rapport en hij zat toen in de bespreekzone voor afstromen. VO heeft vertrouwen tegen hem persoonlijk uitgesproken. "Afstromen is geen oplossing voor jouw problemen met plannen, een huiswerkcoach wel." Na de Kerstvakantie ging het steeds beter. Inmiddels staat hij nog maar 1 onvoldoende voor Frans. Hij besteedt maximaal een uurtje per dag aan huiswerk en sport 3/4 per week.

Goede ondersteuning op school is belangrijk. VO wist vrij snel hoe mijn kind in elkaar zat en kwam zelf al met oplossingen. Van te voren is het lastig in te schatten hoe school in de praktijk ermee om gaat.
Omdat opstromen met dyslexie erg lastig is, vanwege het hoge gemiddelde dat wordt gevraagd (7,5) hebben wij er toch voor gekozen om hoog in te stromen. Zoon was het hiermee eens en heeft zelf voor het projectonderwijs gekozen. Verder maakt hij veel gebruik van zijn laptop in de klas. Hij heeft echt moeten leren leren. Mindmaps en samenvattingen hebben daarbij geholpen. Hij zegt dat het opletten/hard werken is op school, maar niet vanwege de hoeveelheid huiswerk.

Spelfouten

Hij doet het goed op een SCHOOL met

tot laag in bij het = 'in' er per ongeluk tussen gezet

I

Even zo i.v.m. herkenbaarheid.

Even zo i.v.m. herkenbaarheid.

03-06-2018 om 14:04

Noor en Kneesje

Ook jullie bedankt voor jullie bijdrage!

Alie Est

Alie Est

26-06-2018 om 13:57

Mavo of havo

Hallo allemaal

Onze dochter gaat na de vakantie maar groep 8
Ze scoort met Cito s heel wisselend
Groep 1 en 2 had ze voor rekenen I
Groep 3/6 scoorde ze voor rekenen III
Groep 7 scoort ze 2 keer IV
Begrijpend lezen over t algemeen II
Nu ben ik benieuwd wat voor richting ze kan gaan doen op het VO, mavo of havo? Methode toetsen zijn veel 8, 9 en 10
Ze leert vrij vlot
Met rekenen mist ze het inzicht naar mijn idee
Cito spelling I en woordenschat II

Mijntje

Mijntje

26-06-2018 om 14:21

rekenhulp

Wat zegt de leraar?
Er wordt over het algemeen gekeken vanaf groep 6 naar rekenen en begrijpend lezen.
Overwegend II is havo, III vmbo. Eea is ook nog afhankelijk van haar werkhouding
Heeft ze hulp bij het rekenen? Misschien goed om dit nog wat op te krikken. Kan je ook zelf thuis doen.

Alie Est

Alie Est

26-06-2018 om 14:25

Oefenen

We hebben wel geoefend met rekenen maar het schiet er gauw bij in omdat ze op muziekles zit en de avond is al gauw vol! Leraar zegt dat ze wel mavo kan maar we hebben het er niet uitgebreid over gehad. Met ouderavond even en toen zei ze ik denk mavo
Ze heeft verder op school ook geen bij les met rekenen

Alie Est

Alie Est

26-06-2018 om 14:28

Aanvulling

Ze heeft zelf geen zin om te oefenen met rekenen thuis, we hebben wel een werkboek in huis.
Ze pland wel zelf haar huiswerk en daar hoef ik niet achteraan te zitten dus dat zit wel goed.

Mijntje

Mijntje

26-06-2018 om 14:42

computer

En oefenen op de computer? https://leestrainer.nl/Leerlijn%20Rekenen/groep/78.htm
of junior einstein? Het moet wel leuk blijven natuurlijk. Ze moet zelf willen.
Je kan ook kijken naar een vmbo-havo brugklas.

Alie Est

Alie Est

26-06-2018 om 22:36

Oefenen

Ja dat is waar het moet ook leuk blijven he! Bedankt voor je reactie

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.