Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Pirata

Pirata

14-05-2019 om 16:04

Advies opgehoogd, dyslect

Wat zouden jullie doen in dit geval?
Ik vermoed wel wat jullie gaan zeggen, maar stel jullie ideeen erg op prijs om mijn gedachten op orde te krijgen.
Zoon (12) komt net thuis met de resultaten van zijn eindtoets groep 8.
TL/havo, bijna havo/VWO.
Hij is dit jaar al van kaderadvies naar kader/TL gegaan. En nu dit. Het hele jaar heeft hij al beleiding gehad voor zware dyslexie. IQ was 100 bij de test (ben daar niet van overtuigd, vermoed dat ie geen zin had wegens demotivatie).
Hij is geplaatst op TL-niveau. Daar is extra aandacht voor wiskunde, nederlands en engels.
Is het nu wijsheid hem in de havoklas te zetten? Daar krijgen die vakken minder aandacht en krijgt hij frans.
Zijn score op werkhouding was overigens ongeveer beneden nul.


Pirata

Pirata

14-05-2019 om 17:28

En ja

Ja, ik ga natuurlijk met de leerkracht praten binnenkort.

Fransien

Fransien

14-05-2019 om 17:36

Wat wil hij zelf?

Zijn werkhouding is bepalend voor zijn succes op school. Als hij het leuk vindt en hard wil werken kan er heel veel. Als hij niets doet gaat hij afstromen.
Hoe erg is hij beschadigd geraakt en wat heeft hij nodig om zijn zelfvertrouwen en motivatie weer terug te krijgen?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

14-05-2019 om 17:39

Vanwege de extra aandacht voor Nederlands en Engels zou ik hem toch op TL laten. Mijn dochter heeft ook concentratieproblemen en een zeer matige werkhouding, een hoge eindcito en doet nu op haar slofjes vmbo-tl. Frans is een vak waar je niet op goed geluk en met gezond verstand met nietsdoen doorheen komt en dat is dus ook aan haar cijfers te zien. Gelukkig kan ze het in de derde laten vallen.

Ergens vind ik het zonde om zijn vooruitgang niet te belonen en te stimuleren. Maar verandering van school, onderwijssysteem is een hele aanpassing op zichzelf. Hoe sterk acht je hem hier in? Gaat dat voor een moeilijke overstap en zorgen of denk je dat het hem niet sterk zal beïnvloeden? Welk vangnet aan begeleiding heb je buiten school?

Wat voor extra aandacht bedoel je? Is dat echt leerwegondersteunend? Er zijn scholen waar ze ook een vmbo/havo-klas met lwo hebben. Maar of dat in jouw regio is en of je daar nog op komt, weet ik niet. Dat moet vaak al langer van tevoren via de basisschool aangemeld worden. Ik neem even aan dat de huidige schoolkeuze geen dakpanklas biedt, al dan niet met extra ondersteuning.

Dat zou ik dus even op een rijtje zetten voor je het gesprek aangaat. Wat wil je zoon zelf trouwens?

Pirata

Pirata

14-05-2019 om 18:06

TL/havo

Het zou gaan om een TL/havo klas. Les op havoniveau.
In de andere klas (TL) worden extra uren besteed aan de kernvakken. Geen 3/4 uur per vak per week maar 5 uur geloof ik.
Ik wist altijd wel dat "het" er wel inzat maar ik ben wat sprakeloos van de steeds maar stijgende scores.
Zijn motivatie voor schoolse zaken is sinds groep 4/5 al slecht. Geen wonder, niks lukte en hij had beslist geen dyslexie (tja).
Ik wil hem niet overvragen maar ook niet ondervragen... het liefst zou ik het hogere niveau laten doen met die extra uren.

Pirata

Pirata

14-05-2019 om 18:08

Hijzelf

Hijzelf zegt dat hij goed heeft gegokt bij de toets (wil bij vriendin in de TLklas).

Pirata

Pirata

14-05-2019 om 18:44

En begeleiding

De dyslexiebegeleiding stopt binnenkort.
Verder hebben we niks. Misschien huiswerkbegeleiding.

Werkhouding

Bestond de begeleiding uit audio-ondersteuning of ook uit extra huiswerk en oefeningen? Als de begeleiding ook gepaard ging met extra huiswerk, is hij redelijk gewend aan het principe huiswerk op een VO. Het hangt er dus ook van af wat voor begeleiding hij kreeg.
Op het VO moet meer geschreven/getypt worden en is er relatief minder audio-ondersteuning. Het aantekeningen maken kost tijd en energie.

Ik zou de eerste maanden op tl aankijken. Als hij het (te) makkelijk trekt, zal een goede VO dat ook zien. Wie weet schuiven ze hem per december al door naar de tl-havo klas.
Vraag aan de school hoe ze dat oppakken, ook wat betref het missen van een half jaar Franse les.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-05-2019 om 19:40

Huh?

Weet je zeker dat ze op TL geen frans geven? Hier namelijk wel.

Pirata

Pirata

14-05-2019 om 20:48

Frans

Nee, dat geven ze niet in die klas.
Hij zou ook dispensatie voor 1 vreemde taal kunnen krijgen o.g.v. dyslexieverklaring. Ik neem aan dat dat Frans of Duits is normaal gesproken.
Ik spreek morgen de dyslexiebegeleider, kijken wat zij er van vindt. Tenslotte, volgend jaar moet hij het alleen doen, dan eindigt de (vergoede) hulp.

Guppie

Guppie

15-05-2019 om 09:20

Advies VWO

Mijn zoon (zware dyslexie) is vorig jaar naar vo gegaan. Op de basisschool taal / lezen matig/zwak, rekenen zeer sterk. Wij verwachtte een tl/havo advies. Nee hoor zei zijn juf, wij denken dat hij wel VWO kan. Mijn zoon zo trots als een pauw. Wij natuurlijk ook wel, ook al hadden wij onze twijfels. We hoopte dat de uitslag van de CITO toets deze twijfel zou wegnemen. Echter uitslag HAVO (539). Nog een gesprek gehad met zijn juf, maar die was overtuigd dat hij VWO aan moest kunnen. Hij was inmiddels aangenomen op vo op VWO niveau. Hij had er super veel zin in en keek heel de vakantie uit om aan het vo te beginnen. De lol was er na een paar weken al snel af. Stapels huiswerk, leraren waren stom en lessen saai. De motivatie om aan het huiswerk te gaan was 0
Elke avond aansporen om aan de slag te gaan. Helpen met al het leeswerk van bio, aardrijkskunde, geschiedenis en Nederlands. Maakwerk inhoudelijk gaat het wel, maar de hoeveelheid leesstof is voor iemand met dyslexie veel, heel veel. Wel Kurzwell geprobeerd, maar stem is zo saai en hij zo snel afgeleid. Dat hij er alsnog weinig van opstak. Engels gaat redelijk, Frans vindt hij de hel. In het weekend wil hij helemaal niets meer, alleen in zijn pyjama op de bank hangen. In de vakantie wil hij het absoluut niet over school hebben. Schieten de tranen in zijn ogen. Hij is moe en is behoorlijk klaar met school.
Hij doet echt wel zijn best, maar met alle inspanning allemaal magere zesjes wordt je niet blij en raakt hij steeds meer gefrustreerd. (Om door te gaan naar VWO 2 moet hij zowiezo gemiddeld een 7 staan).
Ik heb spijt dat ik niet naar mijn gevoel heb geluisterd. Een jaar op zijn tenen lopen heeft hem en ons heel wat frustraties opgeleverd. Wij zijn blij als dit jaar voorbij is. Het is nu nog een beetje overleven om zijn cijfers redelijk te houden. Straks lekker een niveautje lager. Hopelijk komt de lol in school dan ook weer een beetje terug.

Ik zou vooral je eigen gevoel volgen.

Flavia

Flavia

15-05-2019 om 09:27

resultaat eindtoets is geen advies

Het resultaat van de eindtoets betekend nog niet dat het advies direct om hoog gaat. Het betekend alleen dat de school het advies moet heroverwegen.

Wat doet de vo school aan dyslexie begeleiding? Dat verschilt erg per school.

Pas dan zou ik een besluit nemen.

Pirata

Pirata

15-05-2019 om 10:16

Oei Guppie

Heftig verhaal zeg!
Kon hij niet tussendoor naar een havoklas? Wat naar om zijn motivatie zo te zien inzakken.

Mijn zoon heeft nu juist VWO gescoord op leesvaardigheid. Spelling etc. natuurlijk basis/kader.
Ik begin licht te neigen naar de TL/havo klas. Maar dan wellicht met een soort doorlopende dyslexiebegeleiding.
Bestaat zo iets eigenlijk? Het traject dat hij nu heeft gevolgd is een soort compleet pakket en bijna afgerond. De nieuwe school kan extra tijd geven voor toetsen natuurlijk en júist in de andere klas extra uren nederlands en engels.

Pirata

Pirata

15-05-2019 om 10:21

Guppie, Frans

Kan je zoon daar geen dispensatie voor krijgen dan? Dat staat bij mijn kind op zijn dyslexieverklaring.

Flavia

Flavia

15-05-2019 om 10:41

Pirata

vraag op de vo school wat ze doen aan dyslexie begeleiding.
Zoals gezegd de ene school doet daar veel meer aan dan de andere.
Bij mijn dochter op school worden daar de dalton uren voor gebruikt, alle kinderen met dyslexie krijgen daarin RT tot aan havo 5. Anderen krijgen in die uren faalangsttraining, anglia lessen of kiezen zelf de docent waar ze bij willen werken. RT valt dus niet eens op, je wordt geen buitenbeentje.

School van vriendinnetjes wacht op de dyslexieverklaring en geeft dan hooguit tijdverlenging bij toetsen.

‘Volgend jaar moet hij het alleen doen.’

Wat doe je, als ouder, momenteel? Begeleid je hem tijdens het maken van huiswerk tbv de dyslexie of vindt dit op school plaats en gaat dit buiten de ouders om?

Op het VO wordt na alle waarschijnlijkheid vaker een beroep op je tijd gedaan, dan op de basisschool. Zelfs als er huiswerkbegeleiding geboden wordt, wordt er meer van een ll gevraagd; presentaties geven, boekverslagen schrijven, repetities maken etc. Ik denk dat je zoon jullie in her eerste jaar nodig heeft, juist meer dan voorheen. Want het uurtje huiswerkbegeleiding alleen is niet voldoende.

Guppie

Guppie

15-05-2019 om 11:44

Frans en cito uitslag

Bij Frans pw krijgt hij tijd verlening, spellingsfouten tellen niet of minder en hij hoeft niet de hele toets te maken. Hij wordt dus al best geholpen.

Met kerst al aangegeven op school dat HAVO misschien beter zou passen. Vonden ze nog te vroeg, veel kinderen moeten wennen aan de middelbare school.
Hij staat er op zich ook niet super slecht voor een 5 en de rest zessen (paar 5.6) en een 7 (voor wisk. wat ik nog best knap vind.

Ik weet dat het ook andersom kan zijn inderdaad. Andere zoon kreeg advies TL. CITO zei HAVO/VWO. Hij doet nu fluitend 4 HAVO.
Ik hecht persoonlijk dus iets meer waarde aan de CITO. Maar dat zal per school en hoe goed ze je kind dus kennen verschillen.

Pirata

Pirata

15-05-2019 om 14:36

Gebeld met VO

Er is kennelijk geen dispensatie op havo/vwo meer mogelijk voor vreemde talen. Op TL wel.
Het 1e jaar is er RT voor alle dyslectische leerlingen. Daarna niet meer.
Ik ga nu weer neigen naar de TLklas met extra aandacht voor ne/en.
Morgen spreek ik de juffrouw.

Angela67

Angela67

15-05-2019 om 17:22

je kunt een procedure aanspannen volgens mij

want die dispensatie is moeilijk te weigeren als ze voor het blok worden gezet.
En als je die route kiest dan help je ook anderen!
gr Angela

Pirata

Pirata

15-05-2019 om 17:33

Dit:

http://www.steunpunttaalenrekenenvo.nl/sites/default/files/Wettelijke_regelingen_voor_VO-leerlingen_met_dyslexie%5B1%5D.pdf
Ik neem aan dat het klopt wat daar staat. Ik vind het ook gek.
Zoon wilde wel van TL naar havo zei hij, maar dan na het TL-examen. Wie weet.

Pirata

Pirata

15-05-2019 om 18:32

Flanagan

Je hebt nog eea aan speciifieke vragen gesteld die ik nog niet had beantwoord.
Hij heeft huiswerk van dyslexiebegeleiding, verder niet. En daar moet ik al achteraan zeuren. Voor muziekles laten we hem 10 minuten oefenen ipv een half uur anders wil hij niet meer.
Dus een harde werker is het niet, hij gaat zijn leven lang al voor de "lol".
Ik begeleid hem niet maar check wel. Mijn mening vindt ie niet zo interessant daarbij.
Wat dat betreft zou TL dus passender zijn. Ware het niet dat zijn werkhouding deels is ontstaan door jarenlange leerproblemen. :-p

Succes

@Pirata, herkenbaar. Daarom is het belangrijk dat hij tijdens de VO successen meemaakt, mede door de lat niet meteen te hoog te leggen.
Wanneer hij zelf aanvoelt meer te kunnen en te willen, kan hij dat aangeven.

Er zijn zaken waarin je hem tijd kan besparen; stof voorlezen, woordjes in quizlet of wrts, of zorgen dat je eigen wiskundeknobbel op een niveau is dat je hem kan uitleggen als hij iets niet snapt. Net een stapje verder zijn, dan je zoon...

Oja, ik had hier twee dyslecten; tropentijd. Toen mijn zoon begon te puberen en we vaker mopperden, schoof ik zijn vader naar voren.
Het is net als bij bijles, niet met elke begeleider heeft een kind een klik.
——
Heeft hij wel plezier aan muziek spelen. Ontspannen is fijn; er zijn ook andere vormen die ontspanning bieden. Zoon ging op schaatsles en in het voorjaar op BMX-les; even ontladen.

Pirata

Pirata

15-05-2019 om 21:03

Papa

Papa doet hier de technische vakken en ik de andere vakken.
Hij vind muziek spelen leuk als hij niks hoeft. Een geimproviseerde solo voor publiek of jammen, dat werk. 😊 Dus wij accepteren dat maar, dan maar langzamer en met meer plezier.
Hij gaat dit najaar ook in een toneelproductie spelen, dat is hard werken maar hij vindt dàt dan weer ontspanning.

Flavia

Flavia

15-05-2019 om 21:16

Ik zou met deze info ook naar TL neigen. Denk dat hij daar meer plezier houdt. Dan maar wat langer onderweg.

Je man

Denkt je man er ook zo over of heeft je man havo in gedachte?

Pirata

Pirata

16-05-2019 om 19:16

Juffrouw

De juffrouw deelt de mening dat TL beter is gezien zijn werkhouding en Joie de vivre. Zijn hogere potentie wordt wel gedeeld door haar met het VO.
Wij houden het dus op TL.
Erg bedankt voor al het meedenken. Dat heeft geholpen bij het besluit!

Pirata

Pirata

16-05-2019 om 19:16

Flanagan

Mijn man kwam er ook niet uit.

Pirata,

Beide ouders in ieder geval geen tegenstrijdige mening.

TL is passender.

Hij krijgt extra veel aandacht op de hoofdvakken. Als hij het zeer goed doet in 1 vmbo-tl kan hij doorstromen naar 2 havo, of kan hij van 2 vmbo-tl -> 3 havo of na zijn examens.

Pirata

Pirata

09-10-2019 om 17:21

En nu

En tot nu toe haalt hij flierefluitend alleen maar 9-ens in de TL-klas.
Maar het schooljaar is nog jong, dus nog even afwachten.
Hij informeerde zelf al naar de havo-klas overigens. Inmiddels kent hij de hele school dus maakt het hem niks meer uit in welke klas hij zou zitten.
Die 9-ens voelen trouwens heeeeeel fijn, na al dat ge-emmer op de basisschool.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.