
Tante
08-02-2012 om 19:19
Advies voor neefje
Mijn neef (havo 3) heeft de volgende HBO opleiding gevonden: http://www.inholland.nl/luchtvaarttechnologie.htm en ik heb beloofd aan zijn moeder om het hier in de groep te gooien.
InHolland schrikt mij wat af maar ik weet ook niet meer dan wat er op tv was. Is er toekomst in dit werk? Wordt er geloot? Heb je met VWO meer kans, ook als je, in zijn geval voor wiskunde en engels goede cijfers haalt?
Iemand toevallig ervaring of tips?

ishtar
08-02-2012 om 20:38
Inholland
heeft veel verschillende scholen en opleidingen. Wat er in het nieuws was gaat maar over een klein gedeelte van de opleidingen. Via google is daar wel wat over te vinden.
Of je met atheneum meer kans maakt weet ik niet. Bedoel je dat je hem wil aanraden om na de havo eerst atheneum te doen en daarna pas luchtvaarttechnologie? Hij is in principe toelaatbaar met havo ng (met natuurkunde) of nt. Er zijn mensen met havo die het prima halen, en mensen met atheneum die stranden. Zijn motivatie is wat dat betreft belangrijker dan zijn niveau.
24 mrt is er een open dag. Kan hij mooi sfeer proeven en vragen stellen.

M Lavell
08-02-2012 om 21:47
Leuk, maar een tikkeltje onduidelijk
Het klinkt allemaal geweldig, maaar het is wel zaak om verder te kijken dan de neus lang is.
Dat heeft met het volgende te maken: In de luchtvaart wordt er met gecertificeerd personeel gewerkt. Dat zijn internationale certificaten.
Inholland Luchtvaarttechnologie leidt op zichzelf niet op tot dat soort certificaten.
Dit soort opleidingen houden je wel bezig, maar onduidelijk is of je er ook feitelijk mee aan de bak kunt.
De informatie op de site van Inholland vind ik onduidelijk. Je kunt een brochure downloaden, maar niet zonder je doopceel te lichten.
Hva heeft ook zo'n opleiding http://www.voltijd.hva.nl/aviation-studies/aviation-studies.htm
Meer informatie, maar ook verwarrender. Zo staat er toch echt "Bij Aviation Flight combineer je Aviation Engineering met de opleiding tot verkeersvlieger. Zo kun je na vier jaar studeren zowel je ingenieursdiploma als je verkeersvliegbrevet halen."
Alles kan natuurlijk, maar niet binnen het budget van een gewone hbo-opleiding voor het standaard collegegeld bedrag. Voor een verkeersvliegbrevet moet je vliegen. Het huren van een vliegtuig is heel duur.
Wat ik mij dus afvraag van die opleidingen is of het standaard deel, dat waar je collegegeld voor betaalt, inderdaad opleidt tot iets wat iets betekent in de luchtvaartindustrie.
Ik vrees dat dat niet zo is. Ik vrees dat je hooguit een soort beginnersdiploma hebt, waarna je binnen het luchtvaartbedrijf alsnog je certificaten moet halen.
En als dat zo is, dan denk ik dat je ook direct terecht kunt bij dit soort bedrijven om daar je certificaten te halen. In Nederland wordt dat dan weer niet erkend als hbo-diploma, maar in het buitenland wel.
Kortom: het ziet er wat bedriegelijk uit die opleidingen.
Maar misschien zie ik het te somber. Neefje doet er goed aan om de brochure op te vragen en concrete vragen te stellen aan de opleiding.
* Moet ik extra certificaten halen?
* Moet ik daarvoor bijbetalen?
* Bij welke internationale luchtvaartorganisatie is het diploma erkend?
Ik weet iets van dit soort opleidingen omdat mijn dochter zeevaartschool heeft gedaan. Dat werkt een beetje hetzelfde, met dat verschil dat het belangrijkste certificaat, de vaarbevoegdheid, wordt afgegeven door het ministerie van verkeer en waterstaat.
De hbo opleiding is inderdaad erkend door het ministerie, na succesvol doorlopen krijg je die vaarbevoegdheid.
Overigens moest ze daarnaast nog een aantal certificaten halen bij andere organisaties (veiligheid, milieu, eerste hulp op zee): zelf betalen.
Dat stoort me aan de opzet van dit soort opleidingen. In feite kun je precies dezelfde erkenning verkrijgen door die losse certificaten te halen en via, pak 'm beet, de ANWB vaardiploma's stapelen.
Er is wel een verschil: de Nederlandse zeevaartscholen hebben internationaal een goede naam en de technische en theoretische opleiding op school is goed.
De luchtvaarthbo's zijn tamelijk nieuw. Hebben die die naam en erkenning ook? Ik weet het niet.
Groet,
Miriam Lavell

Marie
08-02-2012 om 22:28
Luchtvaarttechnologie vs verkeersvlieger
Hoi Miriam,
Ik lees dit op de site: Wat houdt de opleiding Luchtvaarttechnologie (LVT) in?
Een ingenieur in de luchtvaarttechniek houdt zich bezig met het ontwerpen en construeren van vliegtuigen en vliegtuigdelen".
Niet met vliegen dus.
De vraag is nu dus of de neef wil leren vliegen of ontwerper wil worden van vliegtuigen.
Want voor het leren vliegen weet ik ook nog wel een andere hele goede opleiding.
groetjes

M Lavell
08-02-2012 om 22:34
Dat bedoel ik niet
"De vraag is nu dus of de neef wil leren vliegen of ontwerper wil worden van vliegtuigen. "
Dat is mijn vraag bij dit soort opleidingen niet.
Sterker nog: Ik weet dat een gewone hbo helemaal niet tot verkeersvlieger opleidt. Zelfs al doet de tekst wel alsof.
Mijn vraag is: Leidt een hbo wel op tot een door de luchtvaart erkende engineer?
Ter vergelijking: De Nederlandse zeevaart opleidingen, leiden op tot Marof. Die titel bestaat in de zeevaart helemaal niet. Toch heb je wat aan die opleiding omdat hij door het ministerie erkend is, je er de internationaal erkende vaarbevoegdheid meer verkrijgt én de NL zeevaartopleidingen goed staan aangeschreven in de wereld.
Hoe dat in de luchtvaart zit, weet ik niet.
Ik vind dat gesmijt met titels twijfelachtig en de voorlichtingsteksten hier en daar ronduit misleidend.
"Want voor het leren vliegen weet ik ook nog wel een andere hele goede opleiding. "
Die zijn er, maar kosten een ton of wat en banen zijn er dan weer niet.
Groet,
Miriam Lavell

skik
09-02-2012 om 14:03
Kans op werk
Nou ken ik de sector niet, maar toevallig wel twee mensen die zo'n soort studie c.q. zulk werk deden.
Iemand bij de Marine Luchtvaartdienst die vliegtuigreparateur/onderhoudsmonteur was ("zo eentje die bij niet op te lossen problemen naar het gestrande vliegtuig wordt gevlogen om het euvel te verhelpen"), die doet inmiddels wat anders want ook daar is nauwelijks werk meer vanwege de bezuinigingen op Defensie.
Iemand anders die luchtvaarttechniek heeft gestudeerd aan de TU Delft en al jaren postbode is wegens gebrek aan banen in de luchtvaartsector.
skik

M Lavell
09-02-2012 om 16:12
Alternatieve sector
"Ik snap die certificaten dus ook niet zo goed, hoe gaat dat in het MBO? "
Dat is de magie. De zeevaartschool bestaat ook op MBO. De certificaten die gehaald moeten worden, zijn dezelfde. Uiteindelijk komt het Nederlandse verschil tussen MBO en HBO in de praktijk tot uiting bij de gratie van de internationale status/bekendheid van die opleiding.
In de praktijk: HBO zeevarenden maken sneller promotie/stappen hoger in dan MBO zeevarenden, hoewel ze over dezelfde erkende papieren beschikken.
"Is er nergens objectieve informatie te vinden? "
Ik kan dat niet vinden.
Er is wel een enorm tekort aan technisch opgeleid personeel. Sommige sectoren maken het liefst gebruik van personeel van de zeevaartschool. De Energie-sector bijvoorbeeld. Wie op het water niet aan de bak komt (zeeziek wordt bijvoorbeeld), kan zo terecht bij de installatie-techniek van centrales van Nuon of van ziekenhuizen. Bijvoorbeeld: mijn dochter heeft haar eindscriptie gedaan over geteide turbines.
Maar hoe dat in de luchtvaart zit, weet ik dus niet.
Een goede technische opleiding is nooit verkeerd en voor de goeden is er altijd werk, ook in het specialistische hoekje. Niet zelden krijgen deze mensen al tijdens hun stage een baan aangeboden.
De vraag is of er een alternatief is. Een sector die raakvlakken heeft met luchtvaarttechniek en die vertrouwen heeft in het opleidingsniveau.
Ik weet het echt niet.
Je zou het kunnen vragen bij http://www.dosign.nl
Dat is een uitzendbureau voor technisch personeel. Zij weten misschien waar luchtvaarttechnici toch aan de bak kunnen komen.
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p
09-02-2012 om 16:16
Romantisch beeld loslaten
Laat t romantische beeld van "bij niet op te lossen problemen naar het gestrande vliegtuig vliegen om het euvel te verhelpen"; want dat bijna niet. Wel wordt er ont-zet-tend veel routine onderhoud aan vliegtuigen gedaan. Dat is deels rotwerk, omdat t bestaat uit routinecontroles door zgn grondtechnici vlak voor vertrek -dus je kunt je voorstellen wat je werktijden zijn als t vliegtuig om 6 uur 's ochtends vertrekt. Vziw is dat een grote sector.

M Lavell
09-02-2012 om 18:07
Tu delft
Als vwo haalbaar is, dan is het vooruitzicht meteen een stuk duidelijker en zonniger.
http://tudelft.nl/studeren/bacheloropleidingen/overzicht-opleidingen/luchtvaart-en-ruimtevaarttechniek/
Dat is een internationaal gewaardeerde opleiding, niet eenzijdig, wel veel kans voor hobby geknutsel tussendoor (samen en vliegtuigje bouwen), en mogelijkheden tot specialisatie.
Dus kans om vuil te worden (sleutelen) én kans om na te denken. En dan ook nog kans om onderdelen specifiek en meer algemeen onder de knie te krijgen (bijvoorbeeld cad/cam ontwerp).
Vooral: Hij heeft tijdens de opleiding de tijd om zich te specialiseren of niet.
Groet,
Miriam Lavell

Vrouw van
09-02-2012 om 18:30
Tante
Want denkt neef anders van de jachtbouw?
Mijn man werkt in de wereld van superyachts.
De wereld over vliegen voor contact met klanten, bezoeken aan werven/boten, en later installatie. Alles is custom-build maatwerk.
Man heeft oa hieraan gewerkt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pelorus_(yacht)
Opleidingen die de meesten van zijn collega's hebben gedaan: HBO, richtingen werktuigbouwkunde, electrotechniek, maritieme techniek. En ook zeevaartschool (MBO of HBO) en ex-marineofficieren.
En ja, werk is er wel. Ze hebben ook nu nog onvervulde vacatures. De meeste mensen willen de wereld niet meer ongepland over als ze ouder worden en een gezin stichten.

Ella2007
09-02-2012 om 21:47
Vwo doen vs havo
Het hangt er denk ik van af wat neefje wil: met zijn handen werken of met zijn hoofd. En die keuze kan later ook weer veranderen: dan is het wel handig om de opleidng te hebben die dat ook mogelijk maakt. Ik zou dan echt niet kiezen voor een nieuwere opleiding hbo luchtvaartiets, waarvan niet duidelijk is wat je ermee kan, maar idd inzetten op de TU. Weet niet of hij vwo aan zou kunnen, maar misschien dat de opleidingen hem wel kunnen inspireren om nog even door te bijten op het VO.

M Lavell
09-02-2012 om 22:50
Romantiek en studiekeuze
De opmerking van tinus is van belang. De verschillende taken/functies langs de romantische ladder leggen, kan neef helpen de juiste studiekeuze te maken.
De context:
Zeevaart, luchtvaart, eigenlijk alles met techniek brengt risico's met zich mee. Een ongeluk is al snel een ramp.
Daarom wordt het werk (wie doet wat, welke beroepen zijn er) in die sectoren bepaald door toezichtsorganen en verzekeraars.
Er zijn internatiole afspraken, nationale toezichthouders, internationale branche organisaties die toezicht houden én (net als thuis) verzekeraars die hun eigen eisen stellen aan de kwaliteit van het werk en de materialen.
Voorbeeldje thuis:Je fiets kun je alleen maar verzekeren als er een bepaald soort slot op zit.
Een vliegtuig (of een boot) heeft heel veel verschillende onderdelen die gemaakt worden door heel veel verschillende fabrikanten, die allemaal een eigen verzekering hebben (tegen fabrieksfouten), met de voorwaarde dat de geleverde onderdelen naar strak omschreven protocollen worden gecontroleerd tijdens het gebruik.
Vergelijk het met thuis: als je zelf aan je tv gaat zitten sleutelen, hoef je niet meer te proberen om hem nog binnen de garantie te laten herstellen. Afblijven dus, een door de fabrikant aangewezen vakman laten doen.
Zo gaat dat in het groot ook.
Het effect: A: Er is een dagelijkse crew voor het onderhoud aan vliegtuigen/boten, etc. Dat is allemaal 'klein' werk. Nou ja, er gebeurt wel eens iets ingewikkelds en dan moet er wel eens geimproviseerd worden, maar als het echt indrukwekkend wordt, dan blijft de kist aan de grond of het schip in de haven.
Wachten op de specialisten, de gewone bemanning haalt een kwastje over de roest.
B: Er is een vast onderhoudsprogramma voor onderdelen. Bij elke tussenstop weer worden een of meer onderdelen uit het toestel gehaald en door (soms speciaal ingevlogen) technisch personeel onderhouden/gerepareerd/vervangen. De dagelijkse crew mag er niet aan zitten, ook al zouden ze dat best kunnen.
C Dan is er nog met enige regelmaat controle. Een soort APK keuring. Gewoon algemeen periodiek, maar ook specifiek als er iets aan de hand lijkt te zijn. Zie http://www.nrc.nl/nieuws/2012/02/08/scheurtjes-in-vleugels-airbus-a380s-hele-vloot-teruggeroepen/
Wie doet nu wat?
A: MBO-ers onder toezicht van een meerdere, dat is een door ervaring gepromoveerde MBO-er of een HBO-er met minstens 2 jaar werkervaring. Het toezicht gaat over het juiste gebruik van materialen (het goede o-ringetje), veiligheid (ook van de crew, niet met de hant tillen maar met de lift) en (milieu)regelgeving (die verandert steeds. Leidinggevenden blijven studeren).
B: Afhankelijk van het onderdeel, de fabrikant en de eisen die de verzekeraar stelt wordt dit werk door MBO-ers verricht, of HBO-ers of zelfs universitair geschoolden. Het zijn superspecialisten. Ze weten alles van dat ene onderdeel.
C: De scheurtjes in dit vliegtuigtype zijn door de gewone bemanning ontdekt. Nu de hele vloot aan de grond staat, is het tijd voor het grote werk. Nu zijn de Universitair geschoolden aan de beurt om te achterhalen waar die scheurtjes vandaan komen en hoe dat probleem kan worden opgelost. Dit soort werk wordt uitbesteed aan universiteiten of gespecialiseerde laboratoria. Deze bijvoorbeeld http://www.nlr.nl/
Ik denk dat je neefje uit zijn dak gaat van die link. Ik denk dat daar het meest romantische werk gedaan wordt. Hoewel het vaak ook super theoretisch is en heel specialistisch.
Groet,
Miriam Lavell