Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Joyce

Joyce

07-07-2011 om 21:29

Afscheidsavond groep 8 (en populariteit)

Op de afscheidsavond van de groep 8 van mijn dochter werden alle leerlingen naar voren geroepen voor een persoonlijk praatje van de leerkracht. Dat was een onderdeel van de avond waarop (pijnlijk) duidelijk werd wie de populaire kinderen waren en wie juist niet. Bij de populaire kinderen werd door de klas luid gejuicht, soms compleet met salvo's 'Jantje, Jantje, Jantje!', en bij andere kinderen kon er amper een mompelend 'Jéé' vanaf. Mijn kind hoorde helaas bij die laatste groep en ik vond dat echt heel naar voor haar. Volgens mij is ze er zelf niet heel verrast over, wil er overigens ook niet over praten, en heeft met haar vriendinnen toch een heel leuke avond gehad.
Ik zou voor haar graag willen dat ze op haar nieuwe school wel wat meer in de groep komt. Ze heeft wel vriendinnen, maar zelfs met dat hele clubje kunnen ze niet boven de populaire kliek uit. Het meest populaire meisje vind ik echt niet aardig, een queen bee pur sang (en haar moeder ook). Dat meisje neemt ook haar hele gevolg mee naar dezelfde school waar ze allemaal gaan leren voor kapster/visagiste/mode-ontwerpster. Mijn dochter wil best populair zijn maar ook zichzelf blijven (haar eigen woorden). Kan dat wel?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

07-07-2011 om 21:55

Joyce

Meid, heb hoop en vertrouwen. Mijn zoon heeft 8 jaar ellende gehad op de basisschool, heeft op de afscheidsavond een stukje cabaret gedaan waarin hij precies vertelde wat hij dacht en vond (je hoorde de adem van de volwassenen om je heen stokken, de meesten hadden tranen in hun ogen) en toen hij naar voren liep voor zijn woordje/handje, was het doodstil. Niet lang daarna was de kennismakingsmiddag met zijn nieuwe brugklas en hij kwam met een grote grijns naar buiten. Mam, ik heb een Nieuwe Vriend. Nieuwe Vriend is allang buiten beeld, zoon gaat naar de 6e. En zit beter in de groep dan ooit te voren. En doet nog steeds schoolcabaret
Echt, ze komt er wel.

Tirza

Annet

Annet

07-07-2011 om 22:23

Hier is het helemaal goed gekomen

Oudste had het zwaar vanaf halverwege groep 7 op de basisschool.
Op het VO gaat het uitstekend. Ze zit in een klas zonder vroegere klasgenoten, heeft vriendinnen en geniet.

Zelfde school?

Joyce, begrijp ik het goed dat jouw dochter weer met die queen bee en haar gevolg op de nieuwe school terechtkomt? In dat geval kunnen oude patronen zich natuurlijk herhalen.
Als ik het verkeerd heb begrepen en je dochter gaat naar een andere school, dan is het een ander verhaal. Nieuwe start, nieuwe kansen... komt helemaal goed!
n@nny

Drummie

Drummie

08-07-2011 om 12:00

Zo herkenbaar....

Voor mijn dochter zijn de laatste weken echt een kwestie van doorbijten! De 8 jaar op school zijn regelmatig een hel geweest en gisteren nog werd er een verhaal over haar in de kring verteld over naakt zijn en een fatsige familie..... Ze was vreselijk overstuur maar zei steeds: het is nog maar 2 weken mam, nog maar 2 weken...

En o, wat maak ik me zorgen om de middelbare school!!! Ze gaat dus niet naar de populairste school hier, express, om niet met oudklasgenoten in de klas te komen (wilde ze zelf). Nu blijken er zo weinig aanmeldingen te zijn dat ze toch met oud-klasgenootjes in de klas komt.... Ze geeft zelf aan dat ze het liefst naar de andere kant van het land zou verhuizen om echt een nieuwe start te maken.

Dus ik vind het reuze spannend, de middelbare school. Wat duim en hoop ik dat ze daar haar draai gaat vinden. Dus Joyce, ik voel helemaal met je mee!

Fiorucci

Fiorucci

08-07-2011 om 12:04

Beiden

Mijn beide jongens bloeiden op op het vo. Dus geen zorgen, komt vast goed!!

T&T

T&T

08-07-2011 om 14:28

Wees jezelf er zijn al zoveel anderen

Jou dochter heeft dat begrepen! en dat is heel knap op die leeftijd, dus steun haar daarin. Als ze dichtbij zichzelf blijft en bij de vriendinnen die ze wel heeft straalt ze ook zelfvertrouwen uit, en dan kun je heel veel, ook op een nieuwe school.
Overigens weet ik nog vanuit mijn eigen overstap van kleine basisschool naar de havo dat dat helemaal niet wil zeggen dat de queen bee die positie op de volgende school ook weer heeft! dat kan nogal rigoreus veranderen. Dusse... even de kat uit de boom kijken en laten gaan, ze komt er wel, die dochter van jou
Tess

Populair zijn is vaak ook een beetje gemeen zijn

In de Psychologie van een tijd geleden las ik een artikel dat populaire kinderen van het type queen bee altijd een onaangenaam scherp randje hebben, dat ervoor zorgt dat kinderen op hun hoede zijn en liever vrienden zijn met zo'n kind, omdat de toorn anders wel eens in hun richting kan komen. Hier ook veelvuldig ervaringen met dat soort kinderen, ook in de eerste klas van het VO afgelopen jaar. In tegenstelling tot op de basisschool had dochter de technieken van de pesters snel door en zocht ze haar heil in de parallelklas, waar meer kinderen zaten zoals zijzelf. Populair zijn zegt haar niet zoveel meer, ze ziet hoe krengig de populaire meiden moeten zijn om hun positie te behouden en wil zelf absoluut niet zo worden. Ze heeft inmiddels een leuke vriendengroep van kinderen die ook niet zo populair zijn, maar wel heel trouw zijn aan hun vrienden. De populaire kinderen roddelen achter elkaars rug om het hardst. Zo wil je dochter vast niet zijn.

Gut

Hier de afscheidsmusical over anderhalve week.Ik mag toch hopen dat ze dit dan bij de school van mijn dochter overslaan.

Mijn dochter gaat een hele nieuwe start maken. Gelukkig, want haar basisschooljaren gingen niet over rozen. Ze krijgt een hele nieuwe klas, en dat is fijn. Die nieuwe start verdient ze ook.

Wat stoepkrijt zegt, daar sluit ik me bij aan: populaire meisjes hebben een randje en zijn vaak ook gemeen. Die van mij hoeft helemaal niet populair te zijn, ze wil alleen maar geaccepteerd worden zoals ze is: normaal.

Ik zit overigens met kromme tenen in de zaal straks. Want ik heb het vierkant gehad met de school en voorzie straks ook een situatie waarin je dan nog iemand uit goed fatsoen een handje gaat geven. Nah... 'bedankt' gaat er niet uit mijn mond komen. Mijn dochter idem dito.

Die verheugd zich wel op de musical hoor, maar is zo klaar met de basisschool.

Maar ja, ook al zit je kind straks niet met oud-klasgenoten opgescheept, er staat altijd wel weer een nieuwe queen Bee op. Life is full of them
Vandaar dat mijn dochter vlak voor het begin van het VO een training gaat doen met gelijkgestemde kids bij de orthopedagoog. Soort van herhaling van een kanjertraining, maar dan meer gericht op de overstap naar het VO. Dat frist dingen weer even op, hoe kom ik over, wat doe ik/kan ik doen in bepaalde situatie, wat als ik wordt gepest enz. Nuttig, en dochter gaat graag.

Ook nog

Ik heb die serie Gepest op RTL4 gevolgd en wat we daaraan het meeste opviel is dat de pesters jaren later vaak niet eens meer wisten dat ze dat specifieke kind hadden gepest: het ging in de meeste gevallen helemaal niet om dat kind, maar gewoon om het afreageren van de eigen onvrede. Of gewoon, omdat het lekker was om te pesten en er toevallig een zachtaardig kind in de buurt was die toch niks terugdeed. Ik heb toen met mijn dochter een paar afleveringen in de herhaling bekeken en dat was voor haar wel een eye opener. Die populaire trutjes zijn zo met zichzelf bezig dat het ze niet eens opvalt als ze een ander in het proces vermorzelen. En staat zij niet toevallig in de weg, dan is het wel een ander.
Mooi voorbeeld was een meisje dat dochter kent van dansen en dat op het VO bij haar in de klas kwam. Eerste twee weken was het dikke mik, tot de queen bee van de klas het meisje inlijfde bij haar gevolg en dochter daaraan niet wilde meedoen. Vanaf dat moment was meisje een echte heks tegen dochter en dat duurde bijna het hele schooljaar. Een paar weken voor het einde van het schooljaar viel meisje in ongenade bij queen bee en begon ze weer met dochter aan te pappen. Ze ging gewoon bij dochter en haar vriendinnen zitten, tot stomme verbazing van dat groepje. Toen dochter voorzichtig zei dat ze zich wat ongemakkelijk voelde door de omslag (je weet nooit wanneer het weer de andere kant op omslaat) was meisje stomverbaasd: zo erg was het toch allemaal niet geweest? Wel dus, maar dat was meisje zelf even ontgaan.

Voor de taalpuristen

het is natuurlijk een kind dat, niet een kind die

Joyce

Joyce

08-07-2011 om 20:43

Geruststelling

Ik voel me wel gerustgesteld door jullie reacties en hoop echt dat het zo gaat. Gelukkig gaat mijn dochter niet naar dezelfde school als queen bee en haar gevolg. Er gaat van haar school maar 1 ander kind naar dezelfde school. Met dat meisje had ze nooit veel contact (zat in de parallelklas) maar de afgelopen weken heeft ze een paar keer met haar afgesproken. Het lijkt een 'normaal' rustig meisje en ze vinden het heel leuk dat ze bij elkaar in de klas komen. Ik heb mijn dochter al verteld dat je in je hele leven, op school en werk, altijd van die krengen tegen kunt komen. Ik had daar vroeger ook erge moeite mee, en nog krijg ik de kriebels van dat soort types. De moeder van queen bee is ook zo'n arrogant type. Dan vraag ik me altijd af waarom die mensen zo zijn en wat ze ermee denken te bereiken. Wat heb je eraan, voor jezelf, als je je verheven voelt boven het merendeel van de anderen? Ik snap dat echt niet. Dat leidt er helaas wel toe dat ik mijn dochter ook niet echt kan helpen als ze me vraagt hoe ze dan moet reageren. Ik kom niet verder dan 'schouders ophalen en negeren'.

hanne

hanne

09-07-2011 om 07:57

Queen bee

Hier heeft jongste dochter dit jaar een lastig jaar gehad. De queen bee van de klas, die vroeger een van haar beste vriendinnen was, heeft haar op heel veel manieren uitgesloten. Er om heen hingen wat meiden die (uit angst) niet tegen de bee in opstand kwamen. Dochter heeft het er even erg moeilijk mee gehad maar is gewoon haar eigen gang blijven gaan, dat kon de queen bee niet hebben, dat dochter trouw is aan zichzelf en queen bee ook wel eens tegen spreekt en haar niet aanbidt.
Wij hebben dochter dan ook uitgelegd hoe die processen werken en ze heeft ook wat boeken van de bieb over dit thema gelezen (oa De Koningin van 1b). Met de musical heeft ze haar rol met verve gedaan en ze kreeg veel waardering (helaas de queen bee nog veel meer, ik heb niet geklapt).
Gisteren werd ze (officieel de eerste vakantiedag) gebeld door een paar kinderen uit de klas. Of ze mee ging een ijsje eten. Dat heeft ze gedaan. Ze kwam helemaal blij thuis want de meisjes die mee waren (die tot het gevolg van de queen bee behoorden) bleken de queen bee helemaal niet aardig te vinden, integendeel. Dochter helemaal blij: "Zie je wel, ik had gelijk" Waarom die meiden dan dochter niet in bescherming hebben genomen of ook tegen de queen bee in zijn gegaan, daar denkt ze dan niet over na maar ze kan het zo wel afsluiten.
Ze komt als enige van de basisschool in een klas op de middelbare school. Ze heeft de klas al gezien en was er zeer positief over. Onze oudste is ook alleen naar dezelfde school gegaan en dat is nog steeds het beste geweest wat ze heeft gedaan in haar leven. Een nieuwe start. Ik herken het verhaal van Annet helemaal.

Fiorucci

Fiorucci

09-07-2011 om 09:26

Leestip!

Mag ik jullie een leestip geven?
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/de-koningin-van-1b/1001004006216473/index.html
Gaat over het Queen Bee principe en hoe meiden daarmee kunnen omgaan. Juf van mijn dochter,groep 7, heeft het dit jaar voorgelezen in de klas.

Nadeel van dat soort boeken

Wij hebben die boeken ook allemaal gelezen (ook die van Caja Cazemir) en dochter heeft er op zich veel aan gehad om de processen te leren doorzien. Het nadeel van dat soort boeken is dat het slachtoffer uiteindelijk altijd iets doet waardoor ze een held wordt, queen bee bakzeil moet halen en alles weer goed komt. Helaas werkt dat in het echte leven toch anders...

Fiorucci

Fiorucci

09-07-2011 om 10:28

Stoepkrijt

Soms werkt het in het echte leven anders, soms ook niet. Queen bee alhier had ineens geen vriendinnen meer. Ze moest dus door het stof om weer wat aanspraak te hebben....

Terpi

Terpi

09-07-2011 om 17:59

Ook hart onder de riem

Zoon heeft het zwaar gehad, vanaf groep 6 tot en met de laatste dag op de basisschool. Alle hulp en inzet van school ten spijt heeft hij het vreselijk gevonden wat te merken was in zijn humeur en prestaties. Ging met een zwaar gevoel en een VMBO-T advies van school, dit laatste is an sich geen probleem ware het niet dat ik weet dat hij een grotere leercapaciteit heeft die maar niet tot uiting kwam door het gepest en geweld op school. Regelmatig verzuchtte hij dan ook dat hij niet kon wachten tot het vakantie was... en nu, de brugklas achter de rug zei hij 'wat snel is het gegaan... dat het al vakantie is, ik vind het leuk om naar school te gaan'. Is volledig tot bloei gekomen, zit met mensen die dezelfde instelling hebben als hij en heeft een stel leuke nieuwe vrienden. En hij mag volgend jaar lekker door naar 2 VWO, eindelijk zit hij op zijn plekkie waar hij goed tot zijn recht komt!

Massi Nissa

Massi Nissa

09-07-2011 om 20:00

Terpi

Wat heerlijk voor je zoon en voor jou als moeder.
Groetjes
Massi

Terpi

Terpi

10-07-2011 om 12:14

Massi

Ja nou, zeer zeker, ik heb het afgelopen jaar met volle teugen genoten van mijn stralende zoon!

Geerdientje

Geerdientje

10-07-2011 om 23:09

Populair?

Waarom wil je dat je dochter 'populair' is? Je zegt zelf dat ze een leuke avond heeft gehad met haar vriendinnen, ze is dus best populair, maar niet breed uitgedragen. Nou èn?
Dat gegil en gejoel tijdens zo'n avondje, wat een show, en gaat om nix.

In mijn herinnering ging (en gaat ongetwijfeld nog steeds, want tijden veranderen, maar sommige dingen blijven altijd hetzelfde) de popie-jopie club niet om vriendschappen, maar om stoerheid en ijdelheid: de grootste dit, de duurste dat, enz. Jouw dochter hecht meer aan vriendschappen en zichzelf zijn. Wauw, wat een wijze meid heb je zeg, die komt er wel!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.