Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anne

Anne

01-10-2019 om 19:11

Afstromen Havo VMBO KB?

Dag allemaal,

Ik ben nieuw hier al lees ik wel vaak op dit forum.

Ik heb een 13 jarige zoon die momenteel op de Havo 2 zit.
Vorig jaar ging hij over met op geen enkel vak een onvoldoende en gemiddeld een 7.3.
Nu had ik vandaag met zijn mentor toevallig gesprek over wat anders alleen tijdens het gesprek zei hij dat mijn zoon volgend jaar misschien beter VMBO KBr kan gaan doen omdat hij praktijkvakken leuk vind.
Ik dacht..uhm hier overval je me mee en vroeg of hij dacht dat mijn zoon de Havo niet aankon oid.
Nee dat was het niet...alleen omdat hij praktijkvakken zo leuk vind.
Mijn vraag is wie beslist straks welke stroming mijn kind mag gaan doen?
Hij wil zelf heel graag de Havo halen.

Groetjes anne

Fransien

Fransien

01-10-2019 om 19:19

Als hij voldoet aan de overgangsnormen

School kan een ander niveau adviseren, kan altijd. Maar school heeft overgangsnormen opgesteld, meestal zoiets als niet teveel tekorten en voldoende op de kernvakken. Je kunt het nalezen in de schoolgids.
Als je zoon op overgaan staat en niet in de bespreekzone zit, moet school hem toelaten tot het volgende jaar. Alleen bij bespreekzone of niet overgaan kan hij worden gedwongen tot afstromen.

Anne

Anne

01-10-2019 om 19:34

Schoolgids

Dank je Fransien,

Hij zit zeker niet in de bespreekzone.
Ik was benieuwd wie er beslist over hoe en wat.
Ik ga de schoolgids nog een keer lezen maar kon er volgens mij niks over terug vinden.

Guera

Guera

01-10-2019 om 19:45

Onzin zeg

Alle kinderen ......na ja veel kinderen vinden praktijkvakken leuk. Ik heb er een in 5vwo en die vindt beeldend en gym het leukst. De ander op de havo houdt van drama. Ene oor in, andere uit zeg ik. Sowieso is het jaar net begonnen. Vage opmerking

Wat een advies!

Als je zoon een bepaald praktijkvak leuk vindt, kan hij die toch als hobby oppakken. Daarvoor hoeft hij toch niet van richting te veranderen.
Een leuke en leerzame hobby naast school, is juist goed voor de ontspanning buiten schooltijd.

Grappige mentor.

Wat een rare opmerking. Gewoon die Havo afmaken natuurlijk.

Triva

Triva

02-10-2019 om 08:20

duss

Elk kind op mavo/havo/vwo wat geen hekel heeft aan tekenen, handvaardigheid, gym etc moet maar naar Kader? Het mooie is dat ze daar ook gewoon theorie hebben he en veel ook én gekoppeld aan het gekozen praktijkvak (op basis ook). Juist kinderen die naar basis/kader gaan schrikken zich rot van de vele theorievakken. In de eerste twee jaar had mijn ene zoon net zoveel theorieuren als mijn andere zoon op de havo.

Tamar

Tamar

02-10-2019 om 15:47

Gewoon HAVO

En daarna elektrotechniek, verpleging, kunstacademie of conservatorium. Want daar kun je dan gewoon heen. Er is leven na de middelbare school.

Mijntje

Mijntje

03-10-2019 om 08:38

thuis

Daarnaast kan hij straks met z'n havo diploma ook een mbo opleiding kiezen of een hbo opleiding en heeft hij dus meer keuze. Dat hij graag met z'n handen werkt wil niet zeggen dat hij een mbo opleiding moet doen, terwijl hij nb prima cijfers haalt. Erg vreemd.
Mijn kind houdt erg van tekenen en is muzikaal, maar de vakken tekenen/kunst en muziek vindt hij vreselijk. Prima, hoeft hij niet te kiezen straks en kan hij gewoon thuis blijven doen.

Met kader sluit je wel heel veel routes af

'leuk vinden' is nog niet hetzelfde als er je beroep van maken.

Ik denk niet dat deze rare mentor kan zorgen voor afstromen. Maar voor het geval dat, zeg tegen de rare mentor dat jullie je volgend jaar gaan oriënteren op MBO opleidingen en een eventuele HAVO-3 naar MBO route. En als je die mentor volgend jaar weer ziet, zeg dat jullie tijdens het oriënteren op MBO opleidingen een fantastisch praktische HBO opleiding bent tegengekomen dus dat je kind toch maar liever de HAVO afmaakt.

VMBO leidt niet op voor een beroep, het leidt niet eens op voor een startkwalificatie. Afstromen naar VMBO omdat het zo leuk is, is belachelijk, want aan een VMBO diploma heb je niets. Aan een MBO diploma heb je wel wat, dus als een kind serieus wil kijken wat voon hem de beste route is om dat te bereiken, vind ik dat goed. Maar als een kind van 13 (!) dat niet wil en gewoon de HAVO wil afmaken, is dat natuurlijk ook prima.

Pluis

Pluis

03-10-2019 om 11:16

Syboor, veel te ingewikkeld

Je geeft gewoon aan dat je niet inziet waarom je kind af zou stromen. TS is verder die mentor geen tekst en uitleg verschuldigd. En al helemaal niet als haar kind zelf ook de havo wil (en kan!) doen.

Raar advies trouwens inderdaad, de havo geeft vééél meer keuzes dan VMBO. Waarom zou je een kind nu al beperken? Gewoon negeren dus, en je eigen koers varen.

V@@s

V@@s

03-10-2019 om 13:19

heb je het wel goed begrepen?

Bedoelde de mentor niet dat je zoon kan overwegen om na havo 3 over te stappen naar MBO-4. Dat is namelijk wel een logische stap voor een kind dat veel liever bezig is met de praktijk.

Anne

Anne

03-10-2019 om 19:36

Het liep anders dan gedacht...

Het balletje is toch verder en anders gelopen...Ik heb de teamleider van de onderbouw gebeld en uitgelegd wat er is gebeurd en gezegd.
Dit ook omdat mijn zoon een hartaandoening heeft en daarom ook op een cluster 3 onderwijs zit .
Hij kan totaal niet tegen stress en spanning wat door dit allemaal weer behoorlijk aanwakkerde.

De teamleider heeft met hem ruim een uur gepraat en daarna ook weer met mij gebeld.
Hij zei ook dat de mentor buiten zijn boekje is gegaan en er eerst een gesprek met de mentor gaat komen en daarna wij, mentor en teamleider.
Zolang zijn cijfers prima zijn en hij zelf deze route wil bewandelen is het zijn keus!

Wat een raar advies

Wat een raar gesprek zeg, een kind dat op Havo goede resultaten haalt het advies geven om naar Kader te gaan?
Ik zou dit toch nog terugkoppelen aan de mentor want slaat echt nergen op.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.