Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Afstromen naar vmbo en dan? ADD?

Onze dochter zit in de 2e klas havo. Heeft dyslexie en een eigenwijs karakter. Hulpmiddelen als voorleessoftware ed heeft ze nooit willen gebruiken. 
Nu ziet het er naar uit dat het advies gaat zijn dat ze zal moeten afstromen. 
Op zich prima. Maar heel eerlijk hou ikbmijn hart vast. Ze doet nu niets voor school. Maakt geen huiswerk (in ieder geval niet thuis) en haalt het de ene keer wel de andere keer niet. Het schijnt haar weinig te doen. 
Ik heb zelf het idee dat ze niet zo zeer overvraagd wordt doornde stif maar dat ze gewoon niet zo goed een idee heeft hoe en waar ze moet beginnen en dan maar niets doet. 
Dus om er nu maar op te vertrouwen dat het op het vmbo wel goed gaat komen? 
We hebben al eerder overwigen haar te laten testen op bv adhd (of eerder add), maar omdat ze het zelf absoluut niet wilde het maar even gelaten. 
Maar nu dus weer opnieuw aan het overwegen. Maar wat is wijsheid? Hoe regel je het zonder ellenlange wachtlijsten?
Kortom op zoek naar tips en herkenning


Waarom vermoeden jullie dat ze ADHD heeft? Uit welk gedrag van haar blijkt dat?

hobbyhorses

hobbyhorses

15-02-2024 om 18:39 Topicstarter

ik denk veel te herkennen in haar wat daar bij zou kunnen passen (bij add, dus de variant zonder hyperactiviteit). 
Snel afgeleid, geen besef van tijd hebben, dagdromen, veel slapen, vergeetachtig.

Ik heb zelf ADD (of ADHD-I, ADD bestaat formeel gezien niet meer) en ik zou zeggen; laat haar testen. Ik (jaren 80 kind) werd pas op latere leeftijd gediagnosticeerd en aan de ene kant ontwikkel je vaak best handige compenserende strategieën, maar aan de andere kant wordt het bij meisjes vaak veel te laat vastgesteld.

Hebben jouw man of jijzelf de diagnose?

Kan ze ook uitleggen waarom ze niet getest wil worden? Hebben jullie met haar besproken waarom jullie denken dat ze ADD heeft? En wat een diagnose haar wél kan bieden?

Wat vindt ze er zelf van dat ze potentieel naar het vmbo moet?
Weet ze wat ze later wil worden? En welke weg daarvoor nodig is?

Sorry, heel veel vragen, maar de kern is denk ik: ga in gesprek. Bespreek wat ze wil, waar ze behoefte aan heeft en wat daarvoor nodig is.

Wat zegt ze er zelf over . Wat wil ze zelf . Is school betrokken 
Is er iemand op school waar ze goed mee kan 
Leren kun je leren .

Kan het ook gewoon voor een stuk ordinair puber-gedrag zijn?
Als ze nu weinig doet voor school en zowat de helft haalt, haalt ze het misschien in VMBO vlot met weinig doen? En is ze over 2 of 3 jaar uitgepuberd en wil misschien wel hulp om hogerop of verder te raken?

Wat zegt school? En wat was het advies in groep 8?

Ik zou sowieso op dit moment geen mirakels of grote sprongen voorwaarts verwachten van een eigenwijze 13 à 14-jarige die geen hulp wil.

Als docent zeg ik (indien nog niet eerder blijven zitten): lekker laten zitten. Ze heeft er niets aan om naar TL te gaan, ze gaat daar ook echt niet aan het werk. 
Vraag aan school ondersteuning voor je dochter. Ze heeft iemand nodig die even met haar aan de slag gaat en even op weg helpt met hoe ze moet leren, taakaanpak etc. 
Sommige scholen zijn erg geneigd om leerlingen maar te laten afstromen maar als ze gewoon havo moet kunnen dan zou ik daar niet mee akkoord gaan. Tenzij ze het zelf prima vindt natuurlijk. Ze gaat het er alleen niet per se makkelijker krijgen want voor TL komt er veel meer reproductie kijken ipv inzichtelijk en toepassen. Dan kom je minder weg met niet leren. De stof zelf is wel makkelijker. 
Je zou nog op school kunnen vragen hoe ze op reproductie/inzicht/toepassen scoort. 
Mijn zoon stroomde ook af (maar dat was bij de tweede keer zittenblijven) en scoorde op TL echt niet hoger. Maar die knuppel maakte al zijn examens ruim twee en soms drie punten hoger dan zijn schoolexamens 🤦‍♀️. Ging met vier onvoldoendes het examen in, geen enkele op zijn eindlijst. 

Dweedledee schreef op 15-02-2024 om 18:51:

Ik heb zelf ADD (of ADHD-I, ADD bestaat formeel gezien niet meer) en ik zou zeggen; laat haar testen. Ik (jaren 80 kind) werd pas op latere leeftijd gediagnosticeerd en aan de ene kant ontwikkel je vaak best handige compenserende strategieën, maar aan de andere kant wordt het bij meisjes vaak veel te laat vastgesteld.

Hebben jouw man of jijzelf de diagnose?

Wat heeft de diagnose je gebracht? 

hobbyhorses schreef op 15-02-2024 om 18:39:

ik denk veel te herkennen in haar wat daar bij zou kunnen passen (bij add, dus de variant zonder hyperactiviteit).
Snel afgeleid, geen besef van tijd hebben, dagdromen, veel slapen, vergeetachtig.

Waarom is veel slapen ook een kenmerk? Dat wist ik niet

hobbyhorses schreef op 15-02-2024 om 18:39:

ik denk veel te herkennen in haar wat daar bij zou kunnen passen (bij add, dus de variant zonder hyperactiviteit).
Snel afgeleid, geen besef van tijd hebben, dagdromen, veel slapen, vergeetachtig.


Mijn dochter (nu 15) heeft ook ADD, ze slaapt niet veel hoor. Haar hoofd heeft het ‘s avonds veel te druk met tegen zichzelf praten. Mijn stiefkinderen met ASS slapen vooral vroeg in. 

Mijn dochter is wel dromerig, heel erg impulsief, kon nooit lang met iets spelen, kan inmiddels wel structureren voor zichzelf, totdat ze het te druk heeft, dan wordt het chaos. Moet dagelijks echt even ontprikkelen. Ze is onwijs creatief. Haar kamer is altijd heel netjes (helpt haar haar hoofd rustig houden), 

Ze heeft moeite met beginnen met taken, eenmaal bezig heeft ze geleerd door te gaan, maar is wel snel afgeleid. Ze kan wel hyperfocussen op wat ze echt heel leuk vindt. Ze overdenkt alles en dan kan ze helemaal vooruit bedenken wat er bij hoort, nodig is enz maar daardoor vergeet ze wel wat er nu moet gebeuren. Ze kan dus ook heel goed planningen maken, alle je eraan houden is een tweede. Inmiddels heeft ze daar wel trucjes voor. 

Ze reageert soms vertraagd op prikkels van buitenaf. ‘Mooi’ voorbeeld: 

Iemand vertelde een mop, vervolgens vertelt diegene daar een ernstig verhaal achteraan. Dochter gaat lachen op het niet gepaste moment, die was nog bij de mop. Het hele zielige verhaal kreeg ze niet mee. 

Ze heeft veel moeite gehad met sociale contacten. 

En ze neigt naar het zoeken van extreme prikkels. 

Heeft ze wat je beschrijft altijd al gehad? 

hobbyhorses

hobbyhorses

15-02-2024 om 22:50 Topicstarter

wat ze zelf zegt is dat ze niets wil. Gewoon havo. Ze heeft een hbo opleiding bedacht die ze graag wil doen, dat is haar motivatie voor de havo en haar vriendinnen, want de tl klas is niet leuk. 
Maar goed, dat roept ze dus wel, maar ze handelt er niet naar. 

Man en ik heb geen diagnoses. Ik herken bij man er ook niets in. Ik heb zelf zeker wel wat adhd trekjes, maar ook hb kenmerken waardoor ik het denk ik makkelijker heb kunnen compenseren. 

Waarom ze niet geholpen wil worden stamt denk ik uit haar dyslexie begeleidingstijd. Dat heeft ze echt vreselijk gevonden. En achteraf heeft de basisschool daar ook geen handige keuzes in gemaakt. 
Dus alles wat hulp heet gaat ze direct in de remmen. 

Ik heb nu bij haar mentor neer gelegd dat afstromen zeker te bespreken valt, maar dat ik wel vind dat ze alsnog hulp nodig heeft. Anders kan ze bij wijze van blijven afstromen. 

Ze had trouwens vanuit de basisschool een havo advies (voor wat dat waard is). 

Kan het zijn dat ze ook Hb is? 
En ze heeft vast de basisschool, op de dyslexie na, vast redelijk makkelijk doorgekomen. Niet heel veel hoeven leren, snel alles begrijpen enz? Kan goed verbanden leggen? Bedenkt zelf ‘manieren’ om iets aan te pakken? 

Mogelijk heeft ze gewoon nooit leren leren.
Hier in huis heb ik 2 kinderen die HB zijn en zelf ben ik het ook. Er zijn veel kenmerken van HB’ers die overeenkomen met adhd en ass en waar vaak die diagnoses gegeven worden blijkt er achteraf toch sprake te zijn van HB. 
Zoon is dus HB maar heeft ook ADD (en dyslexie), kan dus wel naast elkaar voorkomen. 
Ik wist het zelf pas toen ik 20 was. Ik dacht juist altijd dat ik heel dom was omdat ik gewoon anders denk dan de meeste mensen… 

hobbyhorses

hobbyhorses

16-02-2024 om 08:10 Topicstarter

ik vind haar zeker slim, slimmer als dat je zou verwachten obv haar schoolprestaties. Hb denk ik niet, daarin herken ik het deel van hoe ik zelf was op school absoluut niet terug.
Ze heeft gewoon 0,0 interesse in welk vak dan maar ook (op kunst en cultuur na). 
Soms denk ik ook wel mss is het wel extreme faalangst? Zo van als ik er niet mee start kan ik ook niet falen. 
We hebben nu voor na de vakantie een gesorek met haar mentor gepland. 
Ze zegt nu zelf als jij dat wilt dan laat ik me wel testen... 

Aangeven waarom het niet lukt kan ze niet. Als ik aangeef dat ze mss wel iets meer aan haar huiswerk kan doen geeft ze aan dat ze al heeeeel veel doet. 
Nu is ze meestal een uur alleen thuis voordat wij thuis zijn. Maar als we thuis zijn doet ze mss 1 uur per week iets aan schoolwerk. Max max max. Meestal niets. 
Kortom ze heeft ook totaal geen realistisch beeld van zichzelf of doet aan struisvogelpolitiek. 

hobbyhorses schreef op 16-02-2024 om 08:10:

ik vind haar zeker slim, slimmer als dat je zou verwachten obv haar schoolprestaties. Hb denk ik niet, daarin herken ik het deel van hoe ik zelf was op school absoluut niet terug.
Ze heeft gewoon 0,0 interesse in welk vak dan maar ook (op kunst en cultuur na).
Soms denk ik ook wel mss is het wel extreme faalangst? Zo van als ik er niet mee start kan ik ook niet falen.
We hebben nu voor na de vakantie een gesorek met haar mentor gepland.
Ze zegt nu zelf als jij dat wilt dan laat ik me wel testen...

Aangeven waarom het niet lukt kan ze niet. Als ik aangeef dat ze mss wel iets meer aan haar huiswerk kan doen geeft ze aan dat ze al heeeeel veel doet.
Nu is ze meestal een uur alleen thuis voordat wij thuis zijn. Maar als we thuis zijn doet ze mss 1 uur per week iets aan schoolwerk. Max max max. Meestal niets.
Kortom ze heeft ook totaal geen realistisch beeld van zichzelf of doet aan struisvogelpolitiek.

En als ze tijdens het huiswerk doen hun telefoon erbij hebben worden ze steeds afgeleid en lijkt voor henzelf alsof ze heel lang bezig zijn 😅. 

School kan interesses ook heel goed afstompen (ik ben zelf docent) omdat het allemaal in een bepaald keurslijf moet passen. Daarnaast zijn meiden ook heel erg gevoelig voor wat anderen vinden. 

Mijn zoon moest een jaar extra kleuteren want hij was nog te speels, achteraf gezien was ie niet speels maar verveelde zich. Hij verveelde zich qua lesstof de hele basisschooltijd, hij is daardoor ‘uit’ gegaan. En dan kan je ook niet meer goed leren. Dat moet je vervolgens ook weer leren. 
Hij verveelde zich thuis nooit, maar ik denk dat als hij nu 13 (hij is 24) was geweest dat hij ook thuis interesses zou verliezen door het telefoongebruik. Hij is trouwens een creatief HB’er. 

Heeft ze meer last van haar dyslexie dan je denkt??

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.