Marsia
08-05-2012 om 09:18
Afstromen of jaar over doen
Even de situatie: Mijn oudste zoon is altijd druk geweest maar was op school toch redelijk in het gareel te houden. Hij heeft een goed stel hersens waarmee hij met goede inzet VWO zou kunnen doen. Op advies van de basisschool is hij naar de HAVO gegaan, vooral vanwege zijn (gebrek) aan inzet. Nu op de HAVO gaat het niet meer goed. Vorig jaar nog wel overgegaan naar het 2e jaar, maar daarin is hij nu redelijk vastgelopen. Hij is nog niet officieel "bestempeld" als ADHD-er, maar slikt sinds een paar maanden wel ritalin. Zowel thuis als op school merken we een enorm verschil. Helaas is de achterstand die hij in de eerste helft van het jaar heeft opgelopen door zijn gebrek aan concentratie, het niet opletten in de les (de klas is ook extreem druk begrijp ik van diverse docenten) en het niet voldoende leren van zijn huiswerk (geen zin in, op de basisschool kwam alles aanwaaien en hier moet hij echt leren en dat lukt ondanks begeleiding/hulp nog steeds niet goed). De kans bestaat dus dat hij dit jaar niet haalt. Volgene week heb ik daarover een gesprek met zijn mentor en zijn conrector. School doet alles om maar zo hoog mogelijk in de scoringslijsten te komen en laat kinderen met een gemiddelde onder de 6,5!!! afstromen. Daar zullen ze dus ongetwijfeld op in gaan zetten. Dat vind ik dus niet kunnen en als mijn zoon voldoet aan de eisen om over te gaan maar niet gemiddeld die 6,5 heeft dan blijft hij wat mij betreft de HAVO doen. Gelukkig steunt de mentor van mijn zoon mij daarin en zal hij zich daar hard voor maken.
Maar wat als hij niet over kan gaan? Wat is dan wijsheid? Terug laten gaan naar TL en dan nooit meer op deze school op de HAVO terechtkomen (ik weet nl zeker dat ze hem daar dan niet voor gaan toelaten na zijn TL-examen). Beperkt hij daarmee niet enorm zijn beroepskeuzevrijheid? Hij weet nog niet goed wat hij wil gaan doen na het VO. Of kan hij beter HAVO 2 nog een keer doen.
Mijn zoon wil onder geen beding HAVO2 nog een keer doen, maar eigenlijk heeft dat wel mijn voorkeur omdat ik denk dat hij daarmee meer toekomstmogelijkheden open laat. Verder is hij een erg jonge leerling, qua leeftijd, postuur en gedrag en denk ik dat hij prima tussen de nieuwe HAVO2-leerlingen zou passen. Maar een kind dat met tegenzin naar school gaat is ook geen aanrader weet ik uit eigen ervaring.
Wat is wijsheid?

Elizah
08-05-2012 om 09:50
Overdoen
Marsia, dit is geen eenvoudige situatie, maar ik zou hem toch echt dit jaar over laten doen. Hij heeft een achterstand opgelopen als gevolg van zijn omstandigheden. Als het met ritalin zoveel beter gaat zou hij Havo nu wel moeten kunnen halen. Als je langere tijd slechte cijfers hebt gehaald, geef je op den duur de moed op. Ik kan me voorstellen dat hij er erg onzeker door is geworden. Maar nu zijn omstandigheden zijn veranderd, zou dit negatieve patroon doorbroken kunnen worden.
Als het rustiger in zijn hoofd is, zou het leren en huiswerk maken ook makkelijker moeten gaan, zeker als hij daardoor succeservaringen heeft en hopelijk in een rustigere klas komt. Feit is en blijft dat je met Havo gewoon veel meer kanten op kunt.
Dat je zoon absoluut niet nog een keer Havo2 wil doen, zou voor mij niet doorslaggevend zijn. Mijn dertienjarige zoon roept ook van alles zonder echt over de consequenties na te denken (blijkt achteraf dan . Heeft je zoon er bijvoorbeeld over nagedacht hoe hij het zal vinden op TL? Het gras lijkt altijd groener aan de overkant. Hoe ziet hij zelf zijn toekomst?
Succes!
Elizah

Kaneelkoekje
08-05-2012 om 10:10
Als je dat voorelkaar krijgt, op een andere school naar een havo 2 klas.

Marsia
08-05-2012 om 10:18
Dat is precies waar het voor mij het meeste wringt elizah
Elizah: "Dat je zoon absoluut niet nog een keer Havo2 wil doen, zou voor mij niet doorslaggevend zijn. Mijn dertienjarige zoon roept ook van alles zonder echt over de consequenties na te denken (blijkt achteraf dan ."
Dat is een heel belangrijk punt voor mij. Mijn ouders hebben mij toen ik 13 was naar een schoolrichting gedwongen die ik ook niet wilde. Gevolg is dat ik 5 kl*@#%^-jaren heb gehad, me niet inzette en uiteindelijk zonder diploma van school ben gegaan. Dat wil ik mijn kind dus echt niet aandoen. Moet daarbij wel zeggen dat ik een heel verlegen, timide en braaf meisje was, heel wat serieuzer dan mijn rebelse puberzoon. Maar mijn ervaring maakt de afweging dus alleen maar moeilijker.
En een andere school... tja heb ik over zitten denken, maar ik weet niet of dat een optie is want ook daar wil hij pertinent geen Havo2 doen. Hij wil niet tussen die kleintjes zitten zegt hij. Hij voelt zich daar te groot voor terwijl ik oprecht denkt dat hij daar veel beter bij zou passen qua ontwikkeling.
Moeilijk hoor! Vooral omdat het zo levensbepalend kan zijn.

skik
08-05-2012 om 11:09
Iets om rekening mee te houden
Als hij naar VMBO-3 zou gaan, dan moet hij nu een keuze gaan maken welke sector (profiel, vakkenpakket) hij gaat doen. De huidige VMBO-2 leerlingen zullen daar nu voorlichting enzo over hebben, hij nu op de Havo niet. In het geval van een overstap naar het VMBO moet je wel uitvogelen hoe hij een gefundeerde sectorkeuze maakt.
skik

Karmijn
08-05-2012 om 12:17
Je schrijft dat de school erg hoge normen hanteert voor overgaan op hetzelfde niveau. En 6.5, dat is wel veel.
Je zou ook in kunnen zetten op wel overgaan. En dan of op deze school, misschien dat jullie hen kunnen overtuigen dat je nu de juiste benadering van onze zoon hebt gevonden.
Als ze dat niet willen, kun je ook proberen of een andere school hem wel in HAVO 3 wil accepteren. Op de school van mijn kinderen zou hij namelijk waarschijnlijk wel overgaan.

skik
08-05-2012 om 13:28
Plan karmijn
Het lijkt me de moeite waard om het plan van Karmijn te proberen: kijken of je een school kan vinden die hem naar Havo 3 laat gaan. Misschien is er een school die bereid is om te kijken naar zijn laatste rapporten die tot stand zijn gekomen doordat je zoon nu, met medicatie, zijn capaciteiten goed kan benutten en laten zien, en dat de cijfers van de eerste helft van het jaar geen representatieve afspiegeling daarvan waren.
skik

Elizah
08-05-2012 om 14:46
Marsia
Dat je eigen rotervaringen de keuze er niet makkelijker op maakt, begrijp ik heel goed. Als je zoon goede argumenten heeft en de consequenties van zijn keuze goed overziet, kun je overwegen om hem inderdaad TL te laten doen. Maar dat hij niet tussen de kleintjes wil zitten, tja, dat lijkt mij niet echt een ijzersterk argument. Zeker niet omdat hij zelf ook een jonge leerling is.
Mijn zoon heeft een hele herfstvakantie lang geroepen dat hij het vreselijk vond op school en dat hij absoluut naar een andere school wilde. Het kwam heel overtuigend over. Maar een maand later dacht hij daar toch weer heel anders over. Nog steeds trouwens. Waarmee ik maar wil zeggen dat de negatieve emoties van een puber niet altijd leiden tot een verstandige keuze. Mijn puber zag op dat moment alleen de positieve gevolgen die in zijn straatje pasten. Bij de negatieve gevolgen, ook op lange termijn, heeft hij geen seconde stil gestaan. Daar moesten wij hem op attent maken. Een andere Havo-school lijkt me trouwens ook geen slecht plan.

Sawo
10-05-2012 om 10:44
Mag hij blijven zitten?
Hoi Marsia
Hier ook een school die graag hoog eindigt in scoringslijsten. Hier mogen de lln in de onderbouw niet blijven zitten behalve in speciale gevallen. Want ook zittenblijvers halen ze scores omlaag en zittenblijvers zijn meestal zo'n extra jaar niet echt gemotiveerd en doen nog weinig. Dus ik zou zeggen ga vooral het gesprek met je zoon aan als hij niet wil blijven zitten dan wordt het best moeilijk. Misschien vast een keer mee laten lopen met 2 VMBO. Dan kan hij de sfeer daar proeven en is hij misschien meteen genezen. Ik haal ook niet goed uit je posting hoe zijn resultaten nu zijn. Zou hij met de cijfers die hij nu haalt wel overgaan? Dan is inzetten op voorwaardelijke overgang soms mogelijk. Zet vooral in op vergroten van de motivatie van je zoon.
succes
saar

Marsia
10-05-2012 om 14:31
Op dit moment
Op dit moment staat hij bij het voortschrijdend gemiddelde nog net teveel tekort om over te gaan. Maar hij trekt er momenteel best hard aan en heeft dus wel nu de motivatie om over te willen gaan. Er bestaat nog best kans dat hij voldoet aan de regels voor overgaan. Maar de norm van 6.5 gaat hij niet meer halen. Maar ik heb er goede hoop op dat we in dat geval hem niet hoeven laten afstromen. Zijn mentor steunt ons namelijk volop.
Ik haal wel goede tips uit jullie postings die ik kan gebruiken voor het gesprek volgende week. Dat voorwaardelijk overgaan vind ik een goede, evenals inzetten op de verbetering in de loop van het jaar. Als je alleen naar de cijfers voor het derde rapport kijkt dan staat hij voor een paar vakken net boven de 5,5, maar echte vette onvoldoendes heeft hij niet meer. Wat dat betreft ben ik heel trots op mijn zoon. Van het weekend ga ik het draadje nogmaals aandachtig lezen en opschrijven wat ik in het gesprek met school wil aankaarten. Ik hou jullie op de hoogte en ben heel blij met jullie input.

Marsia
15-05-2012 om 10:46
Gesprek gehad
Gistermiddag hebben we het gesprek gehad met de mentor en de conrectrix. Het was een informatief gesprek volgens haar waarin zij het beleid van afstromen uitlegde. Ten eerste was het volgens haar geen afstromen maar doorstromen. Ja duhhuh. Vervolgens kwam ze met allerlei risico's van zitten blijven op de proppen zoals saai omdat ze de lesstof al gehad hadden, gebrek aan motivatie, etc. Over de risico's van afstromen repte ze met geen woord, dus die heb ik haar maar verteld op basis van de ervaringen en kennis van mijn eigen kind. Ik kan niet zoveel met algemeenheden en dingen als "wij zien meestal dat". Het gaat om MIJN kind en dat is beslist geen doorsnee jongen dus die past helemaal niet in dat algemene plaatje. Vervolgens begon ze een heel verhaal over hoe een schoolcarriere anders kan verlopen dan je als ouder wenst maar dat het toch best goed kon komen en daarbij vertelde ze het verhaal van haar eigen zoon. En dat mijn zoon na het VMBO altijd nog HAVO kan doen. Toen ik vroeg wie dan bepaalde of hij toegelaten werd op de HAVO antwoordde ze dat de leraren dat beslissen. En laat ik daar nu net uitermate slechte ervaringen mee hebben met kinderen in mijn naaste omgeving die dat wilden en geen van allen doormochten naar de HAVO. Ze laten alleen de ultratoppers door, want stel je toch eens voor dat de slagingspercentages minder goed zijn. Dat heb ik ook letterlijk zo gezegd, maar uiteraard sprak ze dat tegen en was dat niet zo. En het is zo dat op dit moment de ouders beslissen of je je kind een jaar laat overdoen of laat afstromen. Dus nu heb ik de regie nog zelf in handen, als mijn zoon afstroomt komt hij nooit meer op deze school op de HAVO.
Verder gaf de conrectrix aan dat ze kinderen op hun eigen niveau onderwijs aanbieden. Mmmm, laat ik toch een heel ander idee hebben als je kinderen onder de 6.5 gemiddeld laat afstromen?
Naar aanleiding van jullie reacties heb ik voorwaardelijk overgaan ook nog even ter sprake gebracht maar daar kon geen sprake van zijn. Verder heb ik nog gevraagd hoe het dan zit met profielkeuze als, als, als mijn kind zou afstromen (o nee, doorstromen) maar dat was volgens haar geen probleem, je hoefde maar 1 van de 4 richtingen te laten vallen zei ze en daardoor bleef het heel breed???? Geen idee hoe ze dat precies bedoelde, ik heb me er niet in verdiept.
Uitslag: zeer verhelderend gesprek wat me alleen maar gesterkt heeft om mijn zoon niet te laten afstromen.
Na afloop had de conrectrix nog een andere afspraak en heb ik nog even met de mentor verder gepraat. Die ziet mijn zoon heel goed passen in een klas lager, zeker wat betreft sociaal emotionele ontwikkeling en ziet ook dat mijn kind de HAVO moet kunnen doen.
Verder is er nog steeds een mogelijkheid dat mijn kind gewoon overgaat. Ik heb gisteren zijn cijfers bekeken en hoewel hij over het jaar niet aan een gemiddelde van 6.5 komt en op dit moment nog 0.9 teveel tekort heeft ziet ook zijn mentor nog gerede kans dat hij dat ophaalt. Als je naar zijn 3e rapport kijkt (dus niet cumulatief) dan is hij een prima HAVOleerling met een gemiddelde van 6.8 en 1,8 tekortpunten (alles onder de 6 geeft tekort, dus een 5,7 is 0,3 tekort). Dat werkt wel in zijn voordeel hoop ik, in ieder geval gelooft zijn mentor wel in hem.
Wordt vervolgd.....
(en het cynisme wat hier af en toe doorklinkt heb ik in het gesprek niet naar boven gebracht, ik heb me volgens mij heel professioneel kritisch opgesteld, het leek af en toe wel op een lagerhuis debat, was eigenlijk best lollig)

bibi63
15-05-2012 om 22:03
Ik denk
dat je vooral in contact moet blijven met de mentor. Hij KENT je kind, de conrectrix NIET. Ze houdt duidelijk een algemeen verhaaltje. En dan ook nog in het belang van de school. Hou de mentor warm! Hij is de aangewezen persoon (mede met de overige docenten), om voor je zoon te pleiten en e.e.a. te motiveren.
Gr. Bibi

Marsia
16-05-2012 om 09:11
Absoluut bibi
Ja, met de mentor blijf ik zeker in contact. Het is een leuke realistische mentor die in mijn zoon gelooft en ik denk dat de mentor inderdaad de aangewezen persoon is om ons te helpen. We zijn ook al het hele jaar intensief met de mentor in gesprek om onze zoon "in het gareel te krijgen" dus we hebben er goede contacten mee. Gelukkig zijn er ook nog een aantal andere leraren van mijn zoon waarvan ik weet dat ze ook zien dat hij het zeker moet kunnen maar dat het er op dit moment niet uitkomt. En tja, de conrectrix kan natuurlijk ook niet anders dan een schoolbeleid-verhaaltje houden en ze gaf van te voren ook aan dat dat ook de bedoeling was van het gesprek en dat het gesprek niet was om ons te pushen en te overtuigen. (ook al zo'n diplomatiek verhaaltje, hihi) Prima, wij hebben ons punt ook echt duidelijk kunnen maken. En nu mijn kind momenteel ECHT laat zien dat hij er wel voor kan gaan kan het toch ook bijna niet anders dan dat steeds meer leraren dat gaan zien. Zijn cijfers spreken natuurlijk boekdelen. En even de trotse mama uithangen: gisteren kwam hij thuis met een 9!!!! voor een engels S.O.

kroud
20-05-2012 om 01:10
Ik snap dit niet
Marsia schreef: "Naar aanleiding van jullie reacties heb ik voorwaardelijk overgaan ook nog even ter sprake gebracht maar daar kon geen sprake van zijn."
En Marsia schreef: "Verder is er nog steeds een mogelijkheid dat mijn kind gewoon overgaat. Ik heb gisteren zijn cijfers bekeken en hoewel hij over het jaar niet aan een gemiddelde van 6.5 komt en op dit moment nog 0.9 teveel tekort heeft ziet ook zijn mentor nog gerede kans dat hij dat ophaalt."
Bovenstaande quotes zijn naar mijn mening moeilijk met elkaar te rijmen.
Verder vraag ik me af wat er gebeurd zou zijn als uw zoon naar VWO zou zijn gegaan. Heeft hij zich in HAVO 1 wel in moeten spannen om over te gaan? Indien niet, dan kan ik me voorstellen dat dat voor een minder gemotiveerd kind funest kan zijn.

Marsia
21-05-2012 om 08:54
Kroud
Wat is er moeilijk aan te rijmen aan die twee quotes? In het gesprek hebben we alle mogelijkheden besproken en ook het voorwaardelijk overgaan was daar 1 van, maar school wil dat absoluut niet. Maar aangezien ik helaas geen kristallen bol heb en dus nog niet kan zien wat aan het eind van het jaar de stand van zaken is is ook gewoon overgaan nog steeds een mogelijkheid. Gewoon dus 2 mogelijkheden, net zoals afstromen een derde mogelijkheid is. Niets meer en niets minder en uiteraard hoop ik op gewoon overgaan.
En nee, in Havo1 heeft hij zich in vergelijking met zijn klasgenoten maar heel minimaal hoeven in te spannen om over te gaan, dat zal zeker meespelen in zijn motivatie op dit moment

kroud
21-05-2012 om 15:17
Wat is in het belang van het kind?
De mogelijkheid van voorwaardelijk overgaan bij voorbaat al van tafel vegen, vind ik niet in het belang van het kind. Waarom vindt de school voorwaardelijk overgaan al bij voorbaat niet in het belang van het kind?
Ik begrijp dat de leerling beneden zijn kunnen presteert. Is het dan in het belang van de leerling hem nog meer te laten onderpresteren?
Wat doet de school om het onderliggende probleem van het onderpresteren aan te pakken?
Misschien is opstromen naar VWO 2 nog een optie. Dan heeft hij nog een flinke uitdaging. Is er iets bekend over zijn IQ?
Wat vindt je zoon? Betrek je je zoon bij de hele discussie? Was je zoon ook bij het gesprek met de mentor en de conrectrix? Leest je zoon de discussie hier? Wat is zijn mening erover?

Vertigo
22-05-2012 om 08:44
Overdoen
Hoi.
Heb niet alles gelezen, maar zelf heb ik de 2e overgedaan door diepe onvoldoendes voor de exacte vakken. Ik heb veel profijt gehad van dat extra jaar, haalde goede cijfers (toch goed voor zelfvertrouwen) en heb een goede basis gelegd. (Misschien nu lastig voor je zoon maar achteraf voor mij) alleen maar goed!
Als hij nu een hechte klas heeft, wel lastiger maar straks met profielen zit hij toh in wisselende groepen.
Succes, ik hoop dat school meewerkt!

Marsia
23-05-2012 om 15:21
Kroud
Ik weet niet zo goed wat je nu met je posting wilt. Ik geef namelijk al op een heleboel van je vragen antwoord in eerdere postings.

kroud
24-05-2012 om 00:23
Marsia
Marsia schreef: "Ik weet niet zo goed wat je nu met je posting wilt."
Niets. Als je er niets mee kan, negeer het dan maar a.u.b.