Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sophie

Sophie

25-05-2019 om 13:41

Afvalvrij trakteren

Mijn dochter is binnenkort jarig en sinds enkele maanden is het beleid: afvalvrij trakteren.

Ik kan dit alleen maar aanmoedigen alleen heb ik helaas niet zoveel creativiteit. Veel valt af zoals ijsjes met papier, chips, popcorn in bakjes, cupcakes, eten met sateprikkets etc.

Kan iemand me helpen? Alvast dank ook namens mijn dochter!

Waarom de afvallers?

Wat is de reden dat je opsomming, ijsjes met papier, enzovoort, niet kan? Wat zijn de vragen van de school? Wat is toegestaan?

Wat ik zou overwegen is je tractatie aan te bieden met eigen serviesgoed. Dat neem je mee naar school in een grote tas en na afloop weer mee naar huis waar je het in de afwasmachine doet.

Je kunt zelf ijsjes maken met vormpjes in de vriezer. Dan spreek je af hoe laat je die brengt. Zorg dat je kind goed weet dat de stokjes weer mee naar huis moeten.

Dees

Dees

25-05-2019 om 13:54

Niet Moeilijk

Dropveters met eraan rondje chips geregen.

Koekjes uit een koektrommel.

Cupcakes zonder papiertje vanuit een verhouding getrakteerd.

Dees

Dees

25-05-2019 om 13:56

Ijs

Je kunt natuurlijk ook een paar bakken roomijs en van die hoorntjes meenemen en ter plekke ijsjes scheppen.

Jackie

Jackie

25-05-2019 om 14:00

ook geen papier?

Mogen papieren/kartonnen bakjes ook niet? Die kunnen toch gewoon in de papierbak?
Wat Dees zegt, je kan met dropveters best een hoop lekkers aan elkaar rijgen of vastbinden. Zure matjes kan je ook wat mee.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

25-05-2019 om 14:19

Koektrommel

Verschillende soorten koeken in trommels. Heel goed idee. Lekker, niet te groot en simpel

Mams

Mams

25-05-2019 om 14:42

Chocolade fudge

Zelf maken of kopen en thuis uit de verpakking halen en op een grote schaal leggen....

vlinder72

vlinder72

25-05-2019 om 15:08

Van alles

Cupcakes al dan niet versierd in een grote schaal
Oreo spinnen
Eierkoek muizen
Dropveter met chipjes eraan
Versierde mandarijnen
Versierde bananen
Versierde peer/appel

Wij hebben eigenlijk nooit iets met afval. Ik die alles in een schaal van thuis en klaar is kees

zebra

zebra

25-05-2019 om 15:23

bladerdeeg hapjes

met kaas erin of kaasstengels ervan maken. En ook bladerdeeghapjes met knakworstje.

Triva

Triva

25-05-2019 om 16:36

ideaal

is cake in zo'n vierkant eetbaar ijsbekertje. Je kunt de cake nog versieren ook met een laagje chocolade of van dat witte spul uit zo'n zakje bij de bakspullen met hageltjes etc. Alles eet je op.

Guera

Guera

25-05-2019 om 16:46

Fruit ook afval

Bananenschil en m a mandarijnen schil is ook afval haha. Wat een gezeur weer zeg. Dan weer geen snoep. Dan weer geen afval. Dan niet zelfgemaakt want niet hygiënisch. Pffff

Tijgeroog

Tijgeroog

25-05-2019 om 23:04

Brownies en blondies

In stukjes in het bakblik.

Wel saai zeg... nog geen sateprikkertje om wat fruit aan elkaar te prikken?

Kaaskopje

Kaaskopje

27-05-2019 om 01:58

Gewoon wennen

Wij trakteerden vroeger ook afvalvrij en ik heb er geen trauma aan over gehouden. Lekker basic. Hiermee vang je drie vliegen in een klap. Minder afval, ouders hoeven elkaar niet meer te overtroeven met wie de leukste, grootste, meest luxe traktatiebak/schaal/mand heeft én minder afval.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-05-2019 om 01:58

Oh minder afval

zit me wel hoog kennelijk . Een keer was genoeg.

Emmawee

Emmawee

27-05-2019 om 07:57

Kaaskopje

Ja en wat is dan die derde vlieg? (-;

Jackie

Jackie

27-05-2019 om 10:06

Ik denk dat de derde vlieg ook afval was

Afgeschaft

Hier is trakteren op school afgeschaft...

Heen gezeur over gezond, diëten, afval en de grote van de traktatie. Ideaal!

Jammer AnnaNiem

Ik vind trakteren altijd iets feestelijks hebben.

Feestvarken

Het feestvarken zijn ze toch wel. Er is een grabbelton waar de jarige uit mag grabbelen, er wordt gezongen en ze mogen het laatste kwartier van de ochtend opvullen met filmpje, extra buitenspelen, spelletjes, voorlezen, tekenen etc
naar keuze van de jarige. De kinderen weten niet beter.

Vogel

Vogel

27-05-2019 om 20:43

Aardbeien!

Wel thuis even de kroontjes er af halen.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-05-2019 om 13:27

Emmawee

Er ging duidelijk iets verkeerd bij het opsommen, haha. Ik vermoed dat ik ook in mijn hoofd had dat het de kosten wat kan temperen. Nu is goedkoop trakteren vaak vooral chips uitdelen. Als verpakkingsloos trakteren de norm wordt, is dat (gelukkig) ook van de baan.

Ik vind eigenlijk dat we weer een beetje af zouden moeten stappen van het idee dat het vies is wat iemand vanuit zijn huis meeneemt. Een kaal stukje cake is niet meteen besmet gebied waar een kind ziek van wordt. Een bloot snoepje ook niet. Ik vond het vroeger echt te zot voor woorden toen ik las dat los snoep direct de vuilnisbak in verdween na Sint Maarten.

Harry

Harry

02-06-2019 om 19:34

Suggesties

Koektrommel rond laten gaan
Schaal met fruit rond laten gaan
Producten waar thuis het afval is verwijderd uitdelen

Het is wel wat beperkter met keuzes als zelfs servetjes niet mogen, maar niet onmogelijk toch?

Papier van etenswaren mag trouwens niet in de papierbak.

koektrommel

Hier ook wel eens een koektrommel. Niet eens uit een streven naar afvalvrij trakteren, maar omdat er traktaties voor de klas en voor de opvang gemaakt moeten worden die allemaal makkelijk vervoerd moeten kunnen worden (dochter moet zelf de tractaties voor de opvang mee kunnen nemen) En ik hou niet van gefröbel met vers fruit, om allerlei redenen.
Ik heb een koeksteker in de vorm van een beertje. Speculaasbeertjes gebakken, oogjes en mondje erop met een glazuurstift, trommel voor de school, trommel voor de opvang, en klaar is Clara. Je bent wel een avondje aan het bakken, want die hoeveelheid gaat niet op 1 bakplaat, maar verder is het goed te doen en het kan gelukkig de avond van tevoren.

Mijn moeder bakte vroeger een kruidcake en sneed daar het benodigde aantal plakken uit. Wij twisten daar trouwens over: in mijn herinnering bakte ze éen cake, zelf zegt ze dat het er twee waren Ook afvalvrij.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.