Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Agressie moeder, school wil niks doen

Enkele weken geleden had mijn dochter ruzie met een meisje dat niet op dezelfde basisschool zit maar waarmee de moeder wel elke dag haar zoon komt ophalen van school. Dat ze ruzie hebben kan en is inmiddels met mij en die andere moeder uitgepraat met de meiden erbij.
Bij het uitpraten stond plotseling een lastige jongen van een andere klas dan die waar mijn dochter in zit. Hij was lastig en samen met die moeder hebben we hem weggestuurd.
In de avond zijn we op de huistelefoon gebeld door de moeder van dese jongen, de jongen heeft verteld dat ik hem heb geslagen op het schoolplein? Waarschijnlijk heeft de moeder eerst andere ouders gebeld om mijn nummer te achterhalen, naar mijn weten worden klassenlijsten met nummers alleen in de eigen klassen uitgedeeld.

Sindsdien zijn wij meerdere malen gebeld met mededelingen over wat ik de jongen aan zou doen als ik op het schoolplein mijn dochter kom ophalen, ik heb hier eerst contact over gehad met de moeder die erbij stond toen we de ruzie van onze dochters oplosten, die zelf verbaasd is en niks weet van dat ik heb geslagen zou hebben. Wij dachten eerst dat na dat vreemde telefoontje van die moeder van die jongen het wel op zou houden maar het gaat maar door. Merkwaardig is vooral dat we zelfs een keer gebeld zijn toen ik mijn dichter niet kwam ophalen, maar ze zelf maar huis ging. Toch zou ik op het schoolplein de jongen bespuugd hebben?
De moeder van die jongen lijkt niet door te hebben dat haar zoon onzin vertelt. In plaats van dat zij de school aanspreekt vist ze uit wat mijn nummer is en belt ze me.

Ik heb de juf en de directie van de school zelf al aangesproken maar krijg dan te horen dat ik niet naar school moet komen om ruzies op te lossen want als dochter over twee jaar op de middelbare school zit kan ik ook niet op het schoolplein komen. Daar gaat het niet eens om, ik krijg beschuldigingen van een jongen die zijn moeder ons thuis laat bellen.
Hierbij wel de opmerking dat het een jongen is die vaker op de gang zit of in een andere klas met straf dan dat hij in de klas zit. Door dit en zijn gedrag kennen veel kinderen hem,

Emma

Emma

29-11-2015 om 07:14

School

Even een vraag:
Heb je tegen de moeder gezegd dat ze met deze beschuldigingen naar school moet omdat het niet waar is en jij het dus niet kunt uitpraten met haar?

Opnemen

Heb je de moeder van de jongen al rechtstreeks hierop aangesproken? Eventueel met die andere moeder erbij?
Andere mogelijkheden:
- telefoongesprekken opnemen
- filmpje maken van jongen op schoolplein
- politie inschakelen
- buurtbemiddeling inschakelen.
Het kan zijn dat de jongen ontdekt heeft dat hij met sterke verhalen iets kan bereiken bij zijn moeder. Dan zal moeder onder ogen moeten zien dat haar zoon niet de waarheid vertelt.

Tsjor

Jamie

Jamie

29-11-2015 om 09:40

Belachelijke school

Natuurlijk moet school dit oplossen, het is op het schoolplein gebeurd (nou ja er is niets op het schoolplein gebeurd) en zij moeten die moeder en die zoon er op aanspreken. Houd gewoon vol en dat soort dingen moet een middelbare school ook oplossen.

Dat vind ik ook

Ik vind ook dat school dat op moet lossen.
Het duidelijk school gerelateerd. Maar omdat school zo afwijzend reageert zou ik toch naar de wijkagent gaan. Met de vraag of die wil helpen om school aan te zetten tot actie bij het oplossen van dit probleem.

jota

jota

29-11-2015 om 10:51

schoolgerelateerd

Ja, het is een schoolplein. Daar kun je dan als ouder ook geen leerling gaan wegsturen, daar had je iemand van school bij moeten roepen.

Emma

Emma

29-11-2015 om 10:53

Wijkagent

Als er wijkagent of politie aan te pas komt zou de houding van de school wel eens veel coöperatiever kunnen worden. Jammer als het zo moet. Maar de school moet echt wel iets doen.

Btw: het enige verschil met de middelbare school is dat ze daar niet iedereen adressen geven van klasgenoten en telefoonnummers van ouders.

Jota

Is het werkelijk zo dat ik niet tegen een jonge knul mag zeggen:" Zeg, bemoei je er niet mee en ga eens weg".

Natuurlijk niet aanraken als dat niet nodig is, als de agressie alleen verbaal is, maar hem zien te lozen mag toch wel?

Althans, ik schat de situatie ongeveer zo in, Izabela heeft het over "lastig", en een lastig kind mag je toch wel corrigeren/wegsturen?

Kort houden.

Het gaat maar door, moeder zit blijkbaar op zoons gelijk te wachten en wat wil ze ermee?
Jou excuses? Een miljoen schadevergoeding? Waarom blijft ze aan het bellen? Ze klinkt als een wat overspannen moeder, ze weet het zelf ook niet meer met haar zoon.

Ik zou zeggen:" Ik heb uw zoon met geen vinger aangeraakt mevrouw en als u dit niet gelooft dan gaat u maar naar de politie ".

Weet je zeker dat het de moeder zelf is die je steeds belt of heb je een oudere zus van het jochie aan de telefoon?

Izabela

Izabela

29-11-2015 om 20:42 Topicstarter

Politie erbij kan

Ik heb zelf ook al gedacht om naar de politie te stappen, vraag is alleen of ik er wat mee op schiet en of dat slim is. De school komt er hoe dan ook op een manier achter dat ik de politie erbij heb gehaald, en mijn dochter moet nog tot zomer 2017 naar deze school toe.
De moeder van het meisje van het schoolplein reageerde zelf verbaasd toen ik haar vroeg of ze iets zou weten van dat ik die jongen geslagen zou hebben.

Ik ga er vanuit dat het echt de moeder van de jongen is die mij belt. Aan de andere kant van de lijn is een zware rokersstem te horen, ik denk niet dat er veel kinderen zijn die al zo een stem hebben. Al is een zus of tante niet uitgesloten.

Toen ik met de moeder praatte met onze dochters erbij, stond opeens die jongen ernaast ons te papegaaien met een elastiek in zijn mond om de tong heen, en toen we zeiden dat hij op moet houden begon hij bijdehand te doen tegen ons.
We hebben hem niet eens het plein af gestuurd, alleen gezegd dat hij bij ons vandaan moet blijven. Na schooltijd is er geen pleinwacht. Meestal zijn de juffen en meesters dan in gesprek met ouders van "lastige kinderen" of koffie aan het drinken.
(helaas heb ik met de 10-minuten gesprekken ook al eens meegemaakt dat toen ik met mijn man kwam voor het gesprek over onze dochter, er meerdere ouders op de gang wachtten omdat een gesprek over een kind al 40 minuten is uitgelopen en vanuit het raampje van het klaslokaal te zien is hoe de juf met haar armen gebaren maakt en duidelijk een overspannen gesprek voert met ouders. Het is jammer genoeg een school met een aantal hele lastige kinderen)

Angela67

Angela67

29-11-2015 om 21:07

izabela (ot)

"(helaas heb ik met de 10-minuten gesprekken ook al eens meegemaakt dat toen ik met mijn man kwam voor het gesprek over onze dochter, er meerdere ouders op de gang wachtten omdat een gesprek over een kind al 40 minuten is uitgelopen en vanuit het raampje van het klaslokaal te zien is hoe de juf met haar armen gebaren maakt en duidelijk een overspannen gesprek voert met ouders. Het is jammer genoeg een school met een aantal hele lastige kinderen")

het probleem zit 'm niet bij de kinderen, maar bij het managen ervan en het regelen erom heen dat de leerkrachten (en directie) niet kunnen. Jouw eigen verhaal is daar een voorbeeld van, maar ook wat je nu schetst. Het is onmacht van de leerkrachten. Als je 40 minuten nodig hebt dan plan je dat verkeerd.

gr Angela

jota

jota

29-11-2015 om 22:58

mmhh

Schoolplein is toch een nogal gevoelige plek, het is per slot ook van/ voor de kinderen primair en niet voor de ouders.
Het ligt snel ingewikkeld; je lost het zelf op, maar als dat dan uit de hand loopt moet school het oplossen?
Veiliger lijkt me toch je niet te snel te bemoeien met een kind op een plek waar anderen erover gaan. Tuurlijk kan vriendelijk aanspreken wel, maar lukt dat niet zou ik zelf weggaan of er iemand bij roepen die verantwoordelijk is voor de situatie/plek.

Ruzies uitpraten op een schoolplein lijkt me sowieso geen goed idee.

Fruitella

Fruitella

30-11-2015 om 08:40

lastig voor school

Het gebeurt op het plein en in de sfeer van school en alleen daarom zou school er wel wat mee moeten. Het klinkt alsof ze niet weten wat ze er mee aan moeten.

Maar er is mogelijk een troost: de moeder van het fantasierijke jongetje haalt waarschijnlijk op de zelfde manier bakzijl bij de school. Want in dat geval zouden ze het, lijkt mij, wat hoger opvatten (de bewering is dat haar kind wordt geslagen door een volwassene). Maar daar zijn geen getuigen van, anders had je daar allang wat van gehoord. School weet niet wat ze er mee moet. En in dat geval zou ik blij zijn dat ze zich er niet mee bemoeien (want het zou er ook zo maar veel vervelender op worden). Dit wil niet betekenen dat school jou niet serieus neemt. Het zou heel goed kunnen dat ze dit gedrag van deze jongen kennen maar formeel gezien moeite hebben om jou daar iets over te vertellen. Ze nemen moeder en zoon net zo serieus als jou. Het spreekt meer voor jou, dan voor hun.

Zorg dat je nooit alleen bent met deze jongen en zeg niets (of tegen zijn moeder). Of neem het op met je mobieltje (schrijf het weg naar je computer met datum en tijd erbij). Maak er een gewoonte van om elke dag te filmen vanaf dat je naar huis gaan tot je weer thuis bent, bijvoorbeeld. Je hoeft daarvoor niet in de aanslag te staan: je telefoon los in je hand kan ook.

Angela67

Angela67

30-11-2015 om 08:57

maar wacht even

die jongen zit toch gewoon op dezelfde school: "Bij het uitpraten stond plotseling een lastige jongen van een andere klas dan die waar mijn dochter in zit. Hij was lastig en samen met die moeder hebben we hem weggestuurd."

Dan is het toch een schoolaangelegenheid?

gr Angela

Fruitella

Fruitella

30-11-2015 om 09:35

Buurtbemiddeling

Buurtbemiddeling inschakelen kan een hele goede optie zijn mit het niet om intimidatiegedrag van deze jongen of zijn moeder gaat. Heb je daar een idee van (want daar vind ik het een beetje naar klinken) dan kan je er vanuit gaan dat dit een gezinsdingetje is. Praten is dan contraproductief. In dat geval, namelijk, maakt het deze jongen en zijn moeder sterker omdat bij buurtbemiddeling van het principe uitgegaan wordt, waar er twee kijven, hebben twee schuld. En daarmee geef je hen een podium en worden ze serieus genomen. Dat kan hen een succesgevoel geven, waarmee kan het vervelende gedrag erger worden.

Zoek eens op het internet naar verschillende vormen van agressie (intimidatie-agressie, frustratie-agressie). Herken je daar iets van?

Els

Els

30-11-2015 om 10:48

eerst moeder bellen

Ik zou eerst zelf die moeder bellen en zeggen dat het allemaal onzin is. Dat als haar zoon problemen met mij denkt te hebben dat hij dat op school moet melden.

Andere school?

Izabella, je zegt dat je dochter nog tot 2017 naar deze school moet, maar als ik zo hoor hoe ze daar met problemen omgaan vraag ik me af of het geen optie is dat je naar een andere school uitkijkt?

strandhuisje12

strandhuisje12

30-11-2015 om 20:09

Bedreigd?

Hoe is je dochter eronder, voelt ze zich onveilig of bedreigd
Zo ja dat is dan zeker een taak voor school.
Zo nee, probeer het te negeren. In gesprek gaan loopt toch meestal op niets uit

Izabela

Izabela

03-12-2015 om 17:23 Topicstarter

Momenteel nog niks gebeurd

Er is sinds ik dit bericht heb aangemaakt nog niks gebeurd. Het zal vast niet lang meer duren voordat ik weer gebeld wordt met dat ik de jongen geslagen/bespuugd etc. zou hebben, maar o.a. de tips van dat hij getuigen zou moeten aanwijzen en dat moeder maar naar de politie moet stappen of zelf de school aanspreken kan ik meenemen, waarvoor dank.

En ik weet niet wat er waar van is maar ik hoorde dat door deze jongen alle docenten op school eerder al een extra vergadering hebben ingepland en de kinderen daardoor eerder vrij kregen. Het zijn wel slechts geruchten, het kan ook gewoon onzin zijn of een vergadering over aanpak van alle lastige kinderen.

Wij zijn inderdaad ontevreden over de school en ook over dat dochter er nog tot zomer 2017 naar toe moet. Dat we ontevreden zijn heeft onder andere te maken met een starre juf die dochter al voor het tweede jaar heeft (combinatieklas), de afhandeling van klachten, en de manier van lesgeven op deze school. (dochter volgt met de klas een les rekenen. ze krijgen uitleg. dan moeten ze aan het werk. juf begint verhalen te vertellen over haar man en kinderen. vervolgens is juf boos omdat niemand het rekenwerk af heeft... tsja, een van de vele klachten van dochter over de juf, en de juf zelf is totaal niet aanspreekbaar)
De schoolresultaten en sociale contacten van mijn dochter zijn wel in orde, en in verband met dat nu de voorlopige adviezen VO komen e.d. is het niet in het belang van dochter om haar nu over te plaatsen. Ik heb wel twee jongere kinderen maar die staan wel ergens anders ingeschreven en gaan pas over een paar maanden naar school. Als de andere school bevalt zou ze daar voor 1 jaar heen kunnen, maar om alleen voor groep 8 naar een andere school te gaan??

mhhh

ik zou, als ik alles zo lees, toch overwegen om dochter naar een andere school te laten gaan. Hoe is het verder in de klas? Vrienden ed.? Als dat ook minder is, zou ik haar liefst vandaag nog naar een andere school laten gaan.

Ook van het laatste jaar op een andere school kan een kind helemaal opleven.

Izabela

Izabela

01-02-2016 om 22:52 Topicstarter

Bij zelfde juf andere school

Ze heeft nu voor het tweede jaar dezelfde juf en is wel heel bang dat ze volgend jaar WEER dezelfde juf krijgt. Ik weet dat de school daar ook toe in staat is. Daarnaast weet ik dat meer ouders problemen hebben met het beleid van de school van combinatiegroepen en de juf zelf. Mijn dochter kwam vorig schooljaar boos uit school toen ik op het plein stond en zei dat ze juf x weer heeft. (Later die avond zat ze thuis te huilen) Een ouder waar ik goed contact mee heb vertelde dat haar zoon zonet huilend uit school is gelopen omdat hij weer dezelfde juf heeft. (ik zag haar zoon overigens niet, wellicht was die al naar huis toe) Die ouder vertelde dat ze een gesprek aan zou gaan met de directie, dat gebeurde ook maar niemand mocht naar de andere groep 7 toe. Ik heb vriendelijk de directie gevraagd of ze naar een andere klas kan maar nee dat mag niet. Ik denk dat bijna elke ouder wel geklaagd heeft.

Op de laatste dag van het schooljaar kreeg mijn dochter in de kring te horen dat twee meisjes moesten vertellen dat ze aankomend schooljaar naar een andere school gaan: een van die meisjes zou ook naar groep 7 gaan en toen de juf even weg was en kinderen haar vroegen waarom ze weg gaat, zei ze "omdat dat moet van mijn ouders" en "omdat ik weer juf x heb" - die familie woont bij mij om de hoek en die ouders vertelden mij dat toen ze de mededeling van hun dochter kregen over weer dezelfde juf gewoon niks tegen de directie hebben gezegd maar direct naar een andere school zijn gestapt om hun kind daar aan te melden voor groep 7.

Mijn man en ik hebben ook al maanden geleden besloten dat als ze voor groep 8 weer in een combinatiegroep komt of voor het derde jaar dezelfde juf krijgt, we haar naar een andere school zetten. (eventueel maar wat verderop als er geen plaats is op een voorkeursschool)

Mijn dochter heeft verder gewoon goede contacten (oke met sommige klasgenoten niet zoals een meisje waar ze vriendinnen mee was maar nu niet meer, maar ze moet maar gewoon leren dat niet iedereen aardig is en je niet met mensen die je niet aardig vindt om hoeft te gaan. De groep lastige kinderen op school valt mijn dochter niet lastig, waar ze wel last van heeft is als kinderen van andere klassen voor straf in een andere klas aan een tafel moeten zitten en werken en dan herrie komen maken) en ik heb mijn dochter ook uitgelegd dat ook al vinden zij en haar vriendinnetjes de juf niet aardig, dat ze daar op school beslist niet over mogen praten want dat is niet netjes en dan kan ze problemen krijgen.

Wat betreft de agressie van de moeder waar dit onderwerp over gaat: die heb ik al weken niet meer gehoord en heeft de moed opgegeven. (waarbij mij tot op heden nog echt niet duidelijk is wat ze nou wilde, zoals hier genoemd werd schadevergoeding eisen misschien? Het zal wel gewoon iemand zijn met zin in ruzie)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.