Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Alternatief gymnasium met Egyptologie?

Zou er animo zijn voor een alternatief gymnasium?
In de MR van “onze” VO school (een h/v school) wordt er oa gebrainstormd over vernieuwingen in het aanbod van oa de keuzevakken. Zo is er bijv een idee om Egyptologie als keuzevak aan te bieden. Nu zit ik steeds meer te denken dat dit ook heel goed zou passen binnen het standaard curriculum van een gymnasium. In plaats van Grieks en/of Latijn, wordt er Egyptologie gedoceerd. Immers ook een zeer rijke oude cultuur waar veel over valt te doceren. Leerlingen zouden Arabisch kunnen leren bijvoorbeeld.
Gewoon benieuwd hoe men hierover denkt? Zou het een levensvatbaar plan zijn? Misschien bestaat het al ergens in het land?

Een andere naam verzinnen.

Dan moet je het geen Gymnasium noemen.
Gymnasium zonder Grieks en Latijn is geen Gymnasium.

Pirata

Pirata

28-09-2018 om 12:55

interessant

Eén ding is duidelijk, dan had ik onmiddelijk Latijn omgewisseld voor Egyptologie.
Maar wie moet dat vak gaan geven? En wat heeft het vak voor een nut op HBO/Uni?
En hoe kom je aan Egyptologie-examens?
Als bijvak lijkt het me leuk.

Chinees

China is economisch interessanter en ook een hele oude en diverse cultuur.
In Amerika heb je al tweetalig onderwijs met Chinees erbij.

Talig onderwijs.

"In plaats van Grieks en/of Latijn, wordt er Egyptologie gedoceerd. Immers ook een zeer rijke oude cultuur waar veel over valt te doceren. Leerlingen zouden Arabisch kunnen leren bijvoorbeeld."
Alles kan, maar je kunt ook op je vingers natellen dat dit type school een specifieke groep leerlingen zal trekken. Het wordt vanzelf een zwarte school. Het zal dan ook niet eenvoudig zijn om een schoolbestuur te vinden dat hieraan wil beginnen.
Ondertussen wordt het vak Arabisch op sommige scholen al gegeven. Daar hoort ook cultuur en literatuur bij, zoals dat bij Frans en Engels ook zo is.

De tegenhanger van het gymnasium, z.g. "talig" (alfa) onderwijs, is het technasium (beta).
Als je gelooft in het nut van talig onderwijs dan voldoet gymnasium al aan die behoefte. Het heeft geen enkel nut om de taal te vervangen door een andere.

Als je een vak wilt geven waar leerlingen op af komen, dan zou ik het zoeken in het praktische. Transport => geef de mogelijkheid om theorie en praktijk van het rijbewijs in de lestijd te volgen. Gezondheid/zorg => geef de mogelijkheid om EHBO diploma's in schooltijd te halen. Je kunt ook denken aan brandweer certificaten, voedselveiligheid, chemische stoffen, etc.
Er is genoeg te doen.
Extra vakken mogen extra geld kosten (zolang de school ook gevolgd kan worden zonder die vakken te doen).

Informatica

Op veel scholen wordt het al gegeven maar je zou er een echt keuzevak van kunnen maken.
Certificaten zou leuk zijn maar dat doen ze zelfs op de universiteit niet want veel te duur.

Flavia

Flavia

28-09-2018 om 13:27

AnneJ

Dat doen ze niet op alle universiteiten, de Open Universiteit geeft wel certificaten af.
Voor elk behaald tentamen krijg je een certificaat thuis gestuurd.

Traintje

Traintje

28-09-2018 om 14:22 Topicstarter

Interessante overwegingen...

Anne J, je zou idd ook net zo goed Chinees kunnen overwegen, het is maar net waar je interesse ligt.
MLavell, waarom zou het geen nut hebben om Grieks of Latijn te vervangen door een andere taal? Je biedt meer keuze aan leerlingen die meer willen en aankunnen en die een specifieke interesse hebben. Een school in de buurt biedt al technasium, dus in die behoefte is voorzien. Je hebt wel een punt als je zegt dat schoolbesturen misschien huiverig zullen zijn. Arabisch doceren ligt politiek gevoeliger dan Grieks of Chinees. Maar zwarte school? Ik geloof het niet perse.

Ja Flavia

Wat ik bedoel is de officiele certificaten in die branch als Prince2, ITIL, officiele certificaten voor programmeertalen als JAVA.

Taal is taal

Treintje “MLavell, waarom zou het geen nut hebben om Grieks of Latijn te vervangen door een andere taal?”
Het gaat nietover de taal, maar over taligheid.
Dat wordt juist eens te meer benadrukt door het Latijn en Grieks want dat zijn dode talen. Een andere taal kiezen levert voor taligheid niks extra op.
Taal is taal.
Nou ja, dan lijkt het meer op een Engelse, Franse of Japanse school (die zijn er ook in Nederland). Geen gymnasium, maar gewoon een school met een vreemde taal als thema. Dan wordt het dus een Arabische school.

Certificaten

Annej “Certificaten zou leuk zijn maar dat doen ze zelfs op de universiteit niet want veel te duur.”
Ik weet niet hoe je van certificaat naar universiteit springt.
BIj heel veel opleidingen (MBO en HBO) is het halen van certificaten verplicht. Zonder krijg je geen diploma. Training heeft dan vaak buiten de opleiding plaats en ook nog eens niet zelden op kosten van de student.
Maar goed, er zijn ook voor 16 tot 18 jarigen wel wat certificaten of deeldiploma’s te halen.

Egyptologie

Heeft theoretisch gezien niets te maken met Arabisch. Egyptologie houdt zich bezig met de oude Egyptische culturen lang voordat Arabisch sprekende mensen zich in de buurt gingen vestigen. Er zijn genoeg scholen die extra vakken aanbieden als onderdeel van verdieping/verbreding. De programmeertalen zijn al vaak onderdeel van het aanbod op een technasium, Chinees is al een vak op sommige scholen (gymnasium of lyceum). Maar beste mensen, er is al niet genoeg geld/docenten voor standaard onderwijs. Al die plannen lijken me leuk en verrijkend maar ook een beetje het kar voor de paarden spannen. Ik heb liever dat een school de basiscurriculum op orde heeft met genoeg bevoegde docenten(wat steeds minder het geval is) dan dat er Egyptologie gegeven wordt eerlijk gezegd.
Sini

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.