Petr@
03-10-2011 om 18:50
American highschool
Jongste (bijna 16) wil volgend jaar na z'n eindexamen VMBO een jaar American Highschool gaan doen. Ik ben er nog niet uit of ik dit een goed idee moet vinden of niet dus hoor ik graag ervaringsverhalen!

Hibiscus
05-10-2011 om 17:21
Ik heb altijd veel gewerkt met Nederlanders die alleen middelbare school engels (niveau VWO) hebben en dat is meestal echt niet goed. En dan heb ik het echt niet alleen over de belabberde uitspraak.
Mijn middelbare school frans waar ik toch een hoog eindexamencijfer voor had, is schrikbarend slecht. Mijn Chinees wat ik 6 jaar heb gestudeerd en waarin ik mij afgestudeerd Sinologe mag noemen, is echt niet goed, het komt niet in de buurt van een native speaker. Ik heb namelijk nooit in die landen gewoond. Mijn Duits, wat ik op school zo gauw het kon heb laten vallen en waar ik vreselijk slecht in was, spreek ik vloeiend. Ik ben met een Duitser getrouwd.
Een taal leer je m.i. pas echt goed door het dagelijks te gebruiken, niet op school.
Hibiscus

Hibiscus
05-10-2011 om 17:53
Ik ben het hierin gewoon echt niet met je eens. Maar goed, dat is ook totaal niet belangrijk natuurlijk.
Hibiscus

ijsvogeltje
05-10-2011 om 19:13
P, ik wil niet vervelend overkomen, maar waarom laat je dit draadje verder niet gewoon met rust? Je blijft jezelf maar herhalen dat je het voor je zoon niet nodig vindt om naar het buitenland te gaan. Ik geloof dat niemand hier jou ervan probeert te overtuigen dat JOUW kinderen dat WEL zouden moeten. Toch lijk je iedere positieve buitenlandervaring die hier wordt beschreven, beet te pakken en terug te sturen met de boodschap 'is niet nodig' en 'dat kan je ook op een andere manier leren'.
Op mij kom je over alsof je je met vuur en zwaard aan het verdedigen bent. Er is alleen helemaal geen aanval geweest... Ik snap gewoon niet zo goed wat je hoopt te bereiken.

dirksmama
05-10-2011 om 23:31
Nieuwe klas
Je moet ook aan nieuwe klasgenoten wennen als je blijft zitten of zakt. Of naar een andere opleiding gaat. Dat heb je nou eenmaal. Lijkt me een rare reden om niet op uitwisseling te gaan. Mijn ouders hadden vroeger nooit de middelen om ons te laten gaan, ik had het dolgraag gedaan. Hopelijk kunnen onze kinderen het wel, als ze dat willen, ik ga het niet afdwingen omdat ik zelf nooit kon (heb het na de middelbare school ruimschoots ingehaald hoor die buitenlandervaring).
Zelf lijkt iets als Japan of een Frans-, Spaans- of Portugeestalig land me het geschiktste. Dan ben je echt even uit de Germaanse talen en culturen.
Overigens, ik kan op de AFS-site alleen maar vinden waar gaststudenten vandaan kunnen komen. Of betekent dat ook gewoon dat je kind naar dat land toe kan?
Lijkt me wel lachen om Dirk naar een ander deel van Indonesie te sturen voor een uitwisseling...vindt ie vast minder eng!

Asa Torell
06-10-2011 om 10:04
Petr@ (volkomen ot)
Ik zou je graag een mail willen sturen, zou je mij willen mailen op [email protected] ?

koffiekwast
06-10-2011 om 10:41
@dirksmama
alle landen waar studenten vandaan komen zijn in principe ook beschikbaar voor nederlandse scholieren.
http://www.afs.nl/high-school/
op bovenstaande sub pagina staan alle landen die beschikbaar zijn.

Valkyre
09-10-2011 om 00:13
Mijn ervaring
Ik ben zelf op uitwisseling geweest naar de VS (North Carolina) tussen 4VWO en 5VWO, en ik vond het een erg waardevolle ervaring. Ik woonde bij een conservatief (Republican) christelijk gezin terwijl ik zelf uit een atheistisch rood nest kom. Dat alleen was al de moeite van het gaan waard. Als 15-jarige ben je meestal niet bijzonder tolerant jegens andersdenkenden, dus dat was een goede les voor mij. Tuurlijk, je voedt je kinderen op om tolerant te zijn, maar tolerant in theorie/op veilige afstand en tolerant blijven binnen een huishouden zijn twee heel verschillende dingen. Verder was het ook heel leerzaam om meer over de Amerikaanse cultuur te leren, uit de eerste hand. (Daar wordt hier weleens laatdunkend over gedaan, maar de cultuur is ondanks haar jeugd behoorlijk complex te noemen.) Om met 50% zwarte studenten op school te zitten, en van hen te leren wat het met je doet als je gediscrimineerd wordt (ik zat in NL op een enorm blanke kakschool). En om te zien dat er ook heus heel veel open, tolerante, leuke, slimme Amerikanen zijn - anders dan hier weleens aangenomen wordt.
Het was echt een mooie ervaring, en ik heb er vrienden voor het leven aan overgehouden. Ook mijn Engels is natuurlijk enorm verbeterd - er is een groot verschil tussen Engels kunnen spreken en in het Engels leren, werken, dromen. Dat zie ik ook bij mijn studenten - zelfs de beste studenten Engels die van TTO afkomen spreken vaak minder goed Engels dan iemand die echt een jaar (of langer) ondergedompeld is geweest in de taal.
Overigens zat er bij mij in het jaar een jongen die openlijk homo was. Nooit gemerkt dat hij daarom raar behandeld werd. We waren beiden deel van een groepje dat aan muziek en theater deed (zeg maar Glee Club) dus dat zal er ook wel mee te maken hebben - "theater people" zijn daar meestal wat vrijere denkers, zal ik maar zeggen. Ik kan me wel voorstellen dat een staat als Alabama of West-Virginia minder geslaagd zou zijn in die zin. En platteland of stad maakt ook veel verschil natuurlijk. Misschien kun je dit voorleggen aan de organisatie? Ik had niets te kiezen qua bestemming, maar misschien dat ze, als je de situatie voorlegt, wel een geschikt gastgezin en een geschikte bestemming kunnen selecteren?
Natuurlijk zijn er ook lastige aspecten - inderdaad in een "vreemde" klas als je terugkomt (in mijn geval zelfs een andere school) en weer in het meer uitdagende schoolwerk terechtkomen. En wat ik ook lastig vond, was een vakkenpakket kiezen. Achteraf gezien was het handig voor mij geweest om mijn moeilijkste vak bij te houden (wiskunde) en ipv het veel te makkelijke Frans een heel nieuw vak te kiezen (Spaans, filosofie, anatomie, weetikveel). Daar had ik van tevoren niet echt over nagedacht.
Maar als ik mijn hele jeugd nog eens over moest doen, zou ik de uitwisseling onmiddelijk weer doen. Sterker nog, misschien
groet, Valkyre

Valkyre
09-10-2011 om 00:18
Aaargh
Niet helemaal af:
Sterker nog, misschien zou ik alleen nog maar meer eruit halen. Aan meer activiteiten op school meedoen (niet alleen theater, maar ook sport, koor, etc) en sneller contact durven leggen met mensen. Dat heb ik dan weer ruimschoots goedgemaakt toen ik tijdens mijn studie Engels nogmaals op uitwisseling ging. Daar heb ik veel leuke contacten aan overgehouden (en een hoop vakjargon, en een afstudeerrichting, een passie voor opera, en en en...).
groet, Valkyre

Tirza G.
10-10-2011 om 18:44
Ik heb een betadochter en die heeft ooit via mijn organisatie een zomerbaantje gehad in de VS. Zomaar eventjes Ze zat toen tussen 4 en 5 VWO. En zelfs dat suffe zomerbaantje heeft haar al geholpen bij de toelating voor de universiteit van haar keuze en voor de uitwisselingen die ze later op die uni had. Alleen al het simpele feit dat je iets dergelijks gedáán hebt, is in je voordeel. Ze heeft er tot nu toe meer aan gehad dan aan haar rijbewijs. Ze heeft namelijk geen auto en wel gratis OV.
Het is mijn oprechte overtuiging dat als we willen dat het nog wat gaat worden met de wereld, we bij de jeugd zullen moeten beginnen en allemaal van onze eilandjes af zullen moeten komen.
Tirza

Tirza G.
10-10-2011 om 18:53
Nieuwe klasgenoten
Ik weet niet of ze je dat verteld hebben P, maar op het VO zijn de klassen vrijwel ieder jaar weer anders. Er wordt wat af-gehusseld.
Tirza

Valkyre
11-10-2011 om 00:02
Tirza
"Het is mijn oprechte overtuiging dat als we willen dat het nog wat gaat worden met de wereld, we bij de jeugd zullen moeten beginnen en allemaal van onze eilandjes af zullen moeten komen."
AMEN!
Nederland is zooo klein.

Fiorucci
11-10-2011 om 09:40
Nogmaals, de discussie begon over een jaar highschool NA de middelbare school. Niemand heeft het over een jaar weg tijdens de middelbare school.

Tirza G.
11-10-2011 om 15:38
Nee
Geen 7000 nee. Maar ze kreeg niet betaald, dus je snapt wellicht wel dat het met reis en overnachtingen enzo toch nog wel kostbaar werd. 7000 is voor een heel jaar he.
Tirza