Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
lennest

lennest

10-06-2012 om 23:15

Amerikaans neefje wil studerenden nederlandse universiteit

De titel zegt het al. Ik heb een Amerikaanse neef die graag aan een Nederlandse universiteit wil gaan studeren. Uiteraard moet het een Engelstalige universiteit zijn. De reden is de hij graag wil kennis maken met de cultuur van zijn ouders die een jaar of 20 geleden naar de. VS zijn geëmigreerd zijn. Hoe pak je zoiets aan? De vooropleiding schijnt niet het probleem te zijn, zijn diploma geeft toegang tot een Nederlandse universiteit, (zegt-ie), maar hoe doe je dit? Hoe zit het met studiefinanciering, wonen, heb je een vergunning nodig, een aanbeveling of zijn er nog andere eisen misschien?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Welke nationaliteit?

Hij is een kind van Nederlanders, begrijp ik. Heeft hij de Nederlandse nationaliteit? Want dan heeft hij vziw recht op studiefinanciering als hij hier studeert.

Groeten,

Temet

Evanlyn

Evanlyn

11-06-2012 om 12:28

Leiden, middelburg

Webster university in leiden en Roosevelt University in Middelburg. Naar ik begrijp zijn ze verbonden aan "gewone" Nederlandse universiteiten.

Valkyre

Valkyre

12-06-2012 om 00:27

In den haag

Zit tegenwoordig het Leiden University College oid. Daar wordt ook alles in het Engels gedaan, dacht ik. Is onderdeel van 's lands oudste universiteit, die van Leiden. (Daar hechten Amerikanen aan!)

rosa

rosa

12-06-2012 om 11:37

Utrecht

Ook University College.
http://www.uu.nl/university/college/EN/admissionsfinance/degreestudents/Pages/Requirements.aspx

Ook informatie over student grants, en voor Amerikanen een Federal Financial Aid for American Students, etc.

margje van dijk

margje van dijk

13-06-2012 om 16:15

Vanaf het eerste jaar?

Bij de universiteit waar ik werk is het eerste jaar meestal geheel in het NL, maar daarna worden de meeste vakken in het Engels gegeven omdat er steeds meer buitenlandse studenten komen. Masters (na 3e jaar) zijn geheel in het Engels. Bij ieder vak wordt aangegeven of het in het NL of in het Engels gegeven wordt. En ik denk dat dat voor wel meer universiteiten geldt. Met een beetje slim kiezen kun je 'doen wat je wilt', en niet alleen bij de universiteiten die speciaal Engelstalige opleidingen bieden.

Volgens mij is het erg belangrijk dat neef een studie kiest die inhoudelijk bij hem past. Dat is ook heel erg Nederlands

Margje

lennest

lennest

13-06-2012 om 22:17

Dank!

Ik heb alle reacties naar de VS doorgestuurd. Via een andere route werd ik nog gewezen op de site van het Nuffic, de bal ligt nu bij hem. Hij zou overigens het eerste (half) jaar bij mij komen wonen. Ook bijzonder!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.