Guinevere
15-09-2009 om 13:05
Autovrije zones bij scholen?
"'Autovrije zones bij scholen' AMERSFOORT - Veilig Verkeer Nederland wil dat er autovrije zones komen bij lagere scholen. Op tijden dat de scholen beginnen of uitgaan zouden er geen auto's mogen rijden en er ook niet geparkeerd mogen staan. Dat meldde de organisatie dinsdag. Volgens Veilig Verkeer zou invoering van autovrije zones een einde maken aan de verkeerschaos rond duizenden basisscholen en het aantal jonge verkeersslachtoffers terugdringen. Rond de scholen is het vaak chaotisch door auto's van ouders die hun kroost afleveren. Per jaar raken honderden kinderen die van en naar school lopen of fietsen, betrokken bij een ongeluk. Hoeveel ongevallen in de buurt van de onderwijsinstelling gebeuren, is niet bekend. De zones zouden afhankelijk van de plaatselijke situatie maximaal 500 meter lang moeten zijn. De verkeersorganisatie brengt het plan nu naar buiten, omdat politieke partijen op het punt staan hun programma's voor de gemeenteraadsverkiezingen op te stellen. "
Uit de Telegraaf van vandaag.
Vic
18-09-2009 om 10:58
Lopen
Deze week was het 'te voet en met de fiets naar school' week. Nou, dat heb ik 1 dag volgehouden. Het is toch zeker een kwartier lopen en op dinsdag regende het. Woensdag en donderdag moest ik naar mijn werk. Dan moet ik dus wel met de auto om op een beetje fatsoenlijk tijdstip op mijn werk te komen. De school gaat open om 08.15 uur. Als ik lopend zou gaan, zou ik pas om 08.30 uur in de auto kunnen stappen en ben ik ver na 9 uur op mijn werk. Nu parkeer ik keurig en voorzichtig en rekening houdend met alle fietsers in de straat naast de school, kan om 08.15 uur weg rijden en ben met een beetje mazzel om 9 uur binnen. Carpoolen gaat helaas niet want de kinderen van de buren gaan allemaal naar verschillende scholen.
albana
18-09-2009 om 13:21
15 min lopen=4 minuten fietsen vic
Als je namelijk loopt/fiets ga je ook gewoon eerder weg, zodat je die 8.15 haalt als begin tijd. Dus vertrek thuis 8.10(op fiets) en weer thuis 8.20 dat scheelt dus i.p.v. met de auto 5 minuten! Buiten dat moet je de auto nog parkeren, uitstappen etc. en dat duurt met een auto écht waar langer dan met een fiets. En w.s. staat die auto ook verder van school dan de fiets (b.v. fiets op schoolplein, auto tegenover school op straat) dus ook die minuut gaat ervan af. Dus hoeveel scheelt het al met al....euh 3 minuten? En het voordeel is, als je altijd met de fiets gaat zijn je kinderen véél eerder (vaak jaren) eerder in staat zelfstandig te gaan. Dus dan kan je zelfs al 10 minuten éérder op je werk zijn dan nu. Want jij vertrekt thuis op het moment dat je ze uitzwaait (8.10!!!!). Dus is 3 minuten investering nu w.s. 10 minuten winst op den duur en dat jaren lang, dus tel maar uit!
groeten albana
Puck2
18-09-2009 om 13:51
Vic
Is voor schoolse opvang een optie? Dat geeft een boel rust.
Hier is de school 10 minuten lopen dus iets minder ver, maar het maakt van deur tot deur geen ene fluit uit of ik met de fiets of met de auto ga. Dat kost me allebei evenveel tijd. Lopen is wel ietsje langer, maar mijn hemel, over wat voor tijd hebben we het hier.
Puck2
18-09-2009 om 13:54
En regen..
... van wat regen krijg je niet zoveel en de kinderen maken zich in het algemeen al helemaal geen zorgen om wat natte jassen en paraplu's werken errug goed. Van de auto moet je toch ook naar school lopen dus nat wordt je toch.
Ik ga zelf ook regelmatig met de auto omdat ik gewoon gemakzuchtig ben soms, dat is de werkelijke reden waarom ik met de auto ga. De redenen die jij noemt herken ik helemaal maar gaan gewoon niet op.
Tinus_p
18-09-2009 om 14:35
Kaaskopje
Kaaskopje:
"Het stoort me een beetje dat elke verantwoordelijkheid bij school wordt gelegd."
dan stoort het je maar. Ondertussen ligt de oorzaak bij het feit dat kinderen naar school moeten.
Kaaskopje:
"Ik heb geen auto, maar als ik met de auto naar mijn werk zou moeten zou ik om tien voor half 9 van huis kunnen gaan en toch nog op tijd achter mijn computer kunnen zitten."
Het helpt, als je ietsje minder vanuit je eigen situatie redeneert.
Tihama
18-09-2009 om 17:28
Rekensom albana
Die klopt echt. Tenzij je een krankjorum eind van school woont. Maar als alleen de mensen die krankjorumme einden van school wonen, de auto zouden pakken, dan bestond het probleem niet.
Tihama
Clarice
18-09-2009 om 19:15
Prachtige ideeen
maar iedereen bekijkt die toch qua toepasbaarheid op zijn of haar eigen situatie.
Natuurlijk ben je zelf verantwoordelijk voor de afwegingen die je maakt. Verlangen van betere/meer parkeerplaatsen of andere schooltijden of een grotere fietsenstalling is niet de verantwoordelijkheid afschuiven. Individuen bouwen namelijk niet de school, noch de straat, noch bepalen de werktijden ... Daarvoor ben je nu eenmaal afhankelijk, van de school, de gemeente of je werkgever, logge organisaties die juist de macht hebben om dingen te veranderen, maar daartoe eigenlijk niet bereid zijn. Nee, de individuen moeten maar aanpassen. Ik vind dat de omgekeerde wereld. Dan heb ik het natuurlijk niet over asociaal rijgedrag, want dat heb je wel zelf in de hand.
Kaaskopje
19-09-2009 om 00:09
Het helpt, als je ietsje minder vanuit je eigen situatie redenee
Het helpt, als je ietsje minder vanuit je eigen situatie redeneert.
Precies Tinus!![]()
Kaaskopje
19-09-2009 om 12:32
Gemiddeld met 8 1/2 jaar alleen op de fiets
http://www.nuvideo.nl/algemeen/30872/kinderen-steeds-later-zelfstandig-naar-school.html
Puck2
19-09-2009 om 15:14
Kaaskopje, gaat niet over de fiets, maar zelfstandig naar school
Eh, Kaaskopje, ik heb de video wel een stuk of 3 keer gekeken, maar zie ik wat over het hoofd? Ik kan nergens terugvinden dat die 8,5 jaar slaat op zelfstandig op de FIETS. Ze hebben het alleen over zelfstandig naar school gaan in het algemeen. In het filmpje zie je wel voornamelijk fietsouders, maar die mevrouw van Veilig verkeer Nederland (ik dacht dat dat al jaren trouwens 3VO was, of is dat weer veranderd) heeft het over "liefst op de voet, is dat te ver dan op de fiets". Ik denk dat die 8,5 jaar dus gaat over te voet naar school en dat is eerder te doen dan op de fiets in de meeste gevallen. Gezien de situatie in mijn omgeving is er ook geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om jongste van bijna 8 alleen naar school te laten fietsen. Lopend mag dat wel.
Kaaskopje
19-09-2009 om 17:12
Fiets
Ach... hoe is die fiets er nu bij gekomen?
Zeker omdat ik die moeder hoorde vertellen dat haar 9 jarige zoon meestal nog achterop de fiets geen.
Fraz
19-09-2009 om 18:46
Verschil naar of van school
ikzelf vind het moeilijker om mijn kinderen zelfstandig naar school te laten gaan dan van school naar huis.
Oudste mocht vanaf groep 5 (net 8 jaar) zelfstandig naar huis omdat haar schooltijden tussen de middag afweek van de jongste. Nu mogen jongste (7.5) samen met oudste (10) zelfstandig naar huis fietsen tussen de middag. Ik vind het makkelijk van school naar huis omdat je dan ongeveer weet hoe laat ze ongeveer thuis zullen komen en dan kun je eventueel actie gaan ondernemen. Als ze naar school gaan zal er denk ik toch weer minimaal 15 minuten verstreken zijn voordat school gaat bellen. Ook mogen ze nog niet zelfstandig na schooltijd naar huis omdat het dan op het fietspad veel en veel drukker is (moeten langs een grote VMBO school fietsen).
Al met al dus redelijk vroeg zelfstandig vanuit school naar huis op de fiets (10 minuten fietsen )
Starry Night
20-09-2009 om 10:58
Gedrag
Mijn ervaring is dat heel veel ouders niet alleen de auto gebruiken om hun kroost naar school te brengen, maar dat het bovendien zo is dat ze het liefst de auto het schoolplein zouden oprijden tot recht tegenover de deur, zodat het kind vanuit de auto meteen het schoolgebouw kan betreden.
Vergeef me, maar met verantwoordelijkheden van school heeft dat m.i. niks te maken.
Ik begrijp er werkelijk geen snars van hoe af en toe de bushalte voor school vol gestampt staat met auto's, het doodlopende straatje bij school, de overkant van de weg (op het fietspad) bij school... Niet zelden zet zo'n ouder, na het afleveren van de kids, zijn of haar bolide in zijn achteruit en raast omgekeerd over de rugleuning hangend in volle vaart op overstekend wild af.
Ooit zeilde er eentje door de bocht terwijl ik overstak. Moeder stapte woest uit en vroeg of ik niet uit mijn doppen kon kijken. "Wij gingen toch rechtdoor op dezelfde weg?", stamelde ik geschrokken. Neeee, hahahaha, die regel interpreteerde ik in dit geval geheel verkeerd! Voor de goede orde: ik liep daar dus met mijn kleuter.
Nog los van het gevaar en de nodeloosheid van dit gedrag: wie heeft er nou zin om met zijn auto in zo'n kakafonie van toeterend metaal en rondlopend grut terecht te komen!
Als ik met de auto naar school ging (omdat ik daarna meteen door wilde naar mijn werk), dan reed ik in de richting van de school, parkeerde dan ergens halverwege en wandelde een stukkie.
Een autovrije zône bij iedere basisschool vind ik nogal rigoureus, maar ik kan me de emotie erachter voorstellen, gezien het ouderlijk gedrag in deze, dat helaas regel lijkt en geen uitzondering.
Bastet
20-09-2009 om 13:51
Starry
Hier gaat het net zo,ouders rijden hun kind nog het liefst de klas in...vlakbij zijn overdekte parkeergarages van buurtbewoners,die 'sochtends dus niet weg kunnen omdat er gewoon zo'n 50 auto's staan van ouders,voor hun garage.Op mijn plein hetzelfde,ik woon vlakbij een school,en ze rijden nog net niet de tuin in,maar verbaasd zou ik niet eens zijn.....
Groetjes,Bastet
Genista
20-09-2009 om 17:34
Bastet
Ik zou evenmin verbaasd zijn. Bij mijn ouders reden ze namelijk wèl de tuin in, de oprit op. En dag na dag na dag, en niet eens steeds dezelfde.
Bastet
20-09-2009 om 18:42
Genista
Hier zetten ze de auto's ook rustig in de carports....
Of voor de carport,zodat je zelf niet wegkunt.Mijn buurvrouw liet een ouder duidelijk te merken daar niet van gediend te zijn,en zij kreeg toegesnauwd:Ik moest mijn kind naar school brengen!Toevallig,dat moest buurvrouw dus ook..
Bastet
Kaaskopje
20-09-2009 om 19:39
Ik zal het vast wel eens verteld hebben
maar wij hebben twee tuin uitgangen. Eentje aan de voorkant, bij een fietspad en eentje aan de achterkant met parkeergelegenheid. Officieel is de plek van onze achteruitgang ook een parkeerplaats. Ik ben de beroerdste niet dus ben best bereid om door een krapper strookje te lopen als iemand zijn auto daar wil zetten, maar toen die auto letterlijk in de heg gedrukt stond zei ik er wat van. "Je hebt toch nóg een uitgang? Dan gebruik je die toch?" was de reactie. Ze had gelijk, maar ik zou het niet in mijn hoofd halen om een uitgang te blokkeren met mijn auto en die ook nog in de heg te steken. Ook toen we hier net woonden en ik tuinieren nog een grappige hobby vond (nu allang niet meer) stond iemand met haar auto te gassen over mijn net geplante kruidenplantjes. Ook toen ben ik erop afgestapt met de vraag of de motor afgezet kon worden. "oh staan daar plantjes..." Gelukkig is daar iets aan gedaan zodat er al heel wat jaren aan één kant van het huis geen auto's meer gezet kunnen worden.