walker
07-06-2011 om 14:08
Avond4daagse; nooit meer meeloop-ouder
Gisteravond begon hier de grote avond4daagse. Omdat er werd opgeroepen om als begeleider mee te lopen en ik het ook leuk vind om te wandelen dacht ik ik loop een avondje met de klas van mijn dochter (gr6)mee.
Maar dat nooit weer. Een aantal kinderen uit groep 7 was zo hondsbrutaal en zo vervelend dat ze het voor iedereen vergalden.
Het ergste vond ik nog dat de begeleiders van groep 7 er niks van zeiden en de twee leerkrachten ook niet.
En omdat ik er wel iets van zei (ze duwden iemand heel hard tegen mij aan) had ik het dus gedaan. Ik werd gewoon kutwijf genoemd...
Ik stond echt met een mond vol tanden. Nu ken ik een aantal kinderen wat beter omdat ik ook overblijfouder ben 1x per week en ik weet dat deze erg brutaal zijn, maar er zitten dus nog ergere exemplaren in die klas.
Nu zou ik dit best willen melden bij hun juf, maar officieel liep ik met een andere groep mee en de twee leerkrachten die wel mee liepen hielden zich zo duidelijk erbuiten dat ik erover twijfel.
Ik wilde ze nog spreken na de wandeling maar ze waren al verdwenen voor ik ze kon aanspreken.
Ik kan me ook niet voorstellen dat ze niks gemerkt hebben want die kinderen sjeesden de hele groep langs en gilden alles bij elkaar. Ook geen reclame voor de school...
Nu heb ik al 2x een mail opgesteld en weer weggegooid, omdat ik gewoon niet weet of ik er wel goed aan doe om het überhaupt te melden. Die kinderen zullen daar namelijk ook achter komen, en het zijn geen lieverdjes. Ik hoorden ze vanmorgen bij het brengen zelfs joelen "daar heb je dat rotwijf!"
Mijn kinderen zouden daar zomaar de dupe van kunnen worden, ze hebben wel zo'n reputatie. Voor mij ook reden om aan te nemen dat die ouders die met gr 7 meeliepen het op hun beloop lieten en dat de leerkrachten uit de buurt bleven. Ik weetal langer dat gr 7 een klas is met probleemkinderen mar dat het zo erg zou zijn...
Wat zouden jullie doen?
Ik overweeg om een aantal gr 7 kinderen dus ook al te stoppen met overblijven, want leuk is dit niet meer.

Wilgenkatje-
07-06-2011 om 15:42
Aankaarten op school
de kinderen misdragen zich, ze verzieken de sfeer, het is antireclame voor de school en de leerkrachten hebben kennelijk geen puf om zich (in hun vrije tijd) druk te maken hierover.
Misschien wordt er op school wel over gepraat? Even bellen vandaag!
Bij ons waren dergelijke klierkinderen er de oorzaak van dat meelopen in schoolverband is gestopt. De begeleiding had er schoon genoeg van.

Wilgenkatje-
07-06-2011 om 15:43
Vraag me trouwens af
waarom scholen meedoen aan de avondvierdaagse. Dat is tcch geen schooltaak?

cqcq
07-06-2011 om 17:56
Hier ook niet
Op het opgave formulier moet gelijk worden ingevuld welke ouder begeleider is voor 't kind. Waarbij nadrukkelijk gesteld wordt dat je verantwoordelijk bent voor je eigen kind (met een lijstjes met regels die je vooraf met je kind moet doornemen).

Sahara
07-06-2011 om 18:25
Hier ook
Ouders lopen mee. Sommige leerkrachten ook. Maar dat moet niet. Verder lopen er wel wat begeleiders mee maar die zijn er meer voor de organisatie. Tellen van koppen en zo. Maar die mogen wel rode en gele kaarten uitdelen als een kind zich niet gedraagd. Ik heb dat trouwens nog nooit gezien. Verder vind ik de avondvierdaagse zelf een logistieke nachtmerrie maar mijn kinderen vinden het zo leuk.
Gezellig vier avonden met klasgenootjes in een school t-shirt wandelen.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Annet
07-06-2011 om 19:10
Gestopt met groepjes
School is gestopt met het lopen in groepjes met begeleiding, precies vanwege het type problemen die Walker aangeeft, bijna altijd met kinderen uit groep 7-8. Eerder hadden ze wel groepjes voor kinderen vanaf groep 3.
Ik heb in groep 3 zelf een groepje georganiseerd door alle ouders van groep 3 te mailen. Daar was school niet blij mee, bang voor dezelfde toestanden als 'vroeger'. Het werkte wel perfect. Kinderen mochten ook met een andere ouder mee naar huis (na schooltijd) en daar eten. Een andere dag ging het weer andersom. Zo hadden we een leuk groepje met per kind 2 avonden dat een ouder mee moest lopen. Is prima gegaan.

NaShA
07-06-2011 om 20:26
Hier ook geen 4 daagse
van school uit en precies om de redenen die walker noemt...Sommige ouderraadsleden vinden het jammer, ik geenszins!

angelina ballerina
07-06-2011 om 20:41
Wel melden
Als school de 4daagse organiseerd dan zou ik het wel melden d.m.v. een mail naar directeur of betreffende leerkracht. Niet beschuldigend maar wel je verbazing uitsprekend over de gang van zaken en de hoop dat dat volgend jaar anders zal zijn.
Bij ons wordt de 4daagse georganiseerd door de ouderraad maar er wordt wel duidelijk vermeld dat het niet van school uitgaat en school er verder niks mee heeft te maken. Kinderen t/m groep 5 moeten worden begeleid door eigen ouders (of ander persoon), de kinderen van groep 6 t/m groep 8 moeten per 5 kinderen een begeleider hebben. In de praktijk lopen alle kinderen van de school door elkaar en zijn er zoveel ouders die meelopen dat er eigenlijk nooit wat is en als er wel iets is, zijn er altijd ouders die ingrijpen.

NaShA
07-06-2011 om 22:23
Ah....
ok, nu wel
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel gek vond hoor, als school probeer je het te stimuleren, en dan zie je gewoon geen enkele juf! Niet eens 1! Alleen de ouders van de voetballertjes...

Wilgenkatje-
07-06-2011 om 23:32
Avondvierdaagse of schoolkorf/voetbaltoernooi
Da's toch totaal wat anders.
In zo'n toernooi heb je teams, regels, samenspel, een scheidsrechter, maak je doelpunten, heb je fans langs de zijlijn, noem de hele rattaplan maar op. Er is duidelijk leiding aan te geven en er is een plan.
Een avondvierdaagse is alleen leuk voor mensen die echt plezier hebben in samen een afstand afleggen, te voet.
Zo is de praktijk vaak niet. Bij avondvierdaagse lopen kinderen van A naar B met een rugtas vol snoep. Da's alles.
Tenzij de leerkracht samenzang heeft gepromoot en dit nadrukkelijk initieert en het hele spul keurig in rotten van vier marcheert, is er geen sprake van enige structuur.
Het is vooral duwen, trekken, klieren, belletje trekken, een spoor afval achterlaten; dan weer heel hard dwars door iedereen heen sjezen, dan weer eindeloos voortsukkelen. Geef daar maar eens leuk gestructureerd leiding aan
Er zijn vast ook schoolgroepjes die sportief en vrolijk hun gang gaan en dan is het een succes, maar wat ik me herinner van de wat oudere kinderen is de bovenstaande observatie.

Jessica O
08-06-2011 om 09:01
Ouders
Hier staat in de brief uitdrukkelijk dat ouders zelf verantwoordelijk zijn voor hun kind(eren).
Je kunt je opgeven via school, ouderraad regelt dat. Dan loop je mee met school, maar er moeten ouders mee lopen als begeleiding. Er lopen wel leraren mee, maar gewoon eigen initiatief, of met eigen kind mee.

dirksmama
09-06-2011 om 13:38
Geen juffen
Hier lopen alleen ouders mee, geen leerkrachten. De organisatie van de A4D hier is zelf erg alert op wangedrag (ook belletje trekken enzo). Ouders die meelopen wordt ook gevraagd daar expliciet op te letten. Afgelopen jaren werd er meteen feedback naar de school gegeven van kinderen die liepen te klieren en boodschap was ook duidelijk: niet welkom!
Scholen waarbij het wel allemaal goed verliep konden een prijs winnen.
Wat jouw ervaring betreft: meteen aan de bel trekken. Ook bij overblijf. Het is natuurlijk te gek voor woorden dat JIJ moet stoppen met overblijf vanwege wangedrag. De normale gang van zaken is dat vervelende kinderen niet meer welkom zijn.
En als dat op JOUW kinderen wordt afgereageerd, dan heeft de school een groot probleem. En de kliertjes al helemaal.

Geerke
10-06-2011 om 13:27
Bij ons
Zoals Angelina Ballerina het beschrijft gaat het bij ons ook:
"Bij ons wordt de 4daagse georganiseerd door de ouderraad maar er wordt wel duidelijk vermeld dat het niet van school uitgaat en school er verder niks mee heeft te maken. Kinderen t/m groep 5 moeten worden begeleid door eigen ouders (of ander persoon), de kinderen van groep 6 t/m groep 8 moeten per 5 kinderen een begeleider hebben. In de praktijk lopen alle kinderen van de school door elkaar en zijn er zoveel ouders die meelopen dat er eigenlijk nooit wat is en als er wel iets is, zijn er altijd ouders die ingrijpen."

maan.
10-06-2011 om 22:45
Hier met sportdag ook zoiets gehad
ik heb me ook eens opgegeven als begeleider met sportdag, een van de kinderen was erg brutaal en toen die iemand begon uit te kafferen vond ik dat niet kunnen dus heel netjes gezegd dat dat ook anders kon. kreeg ik me toch een grote bek en ik was zijn juf niet en ik was zijn moeder niet en toen kwamen de grove woorden.
ik heb daar naderhand de leerkracht over gesproken en die was furieus, heeft de leerling apart genomen flink toegesproken (wat eigenlijk weinig indruk maakte bij de betreffende leerling.. hoezo een bord voor het hoofd) en vervolgens moest ie ook nog excuses gaan maken naar mij toe.. dat vond ie niet leuk.
maar deze groep zal ik dus nooooooit meer begeleiden.