Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
kerkkogel2

kerkkogel2

07-05-2012 om 20:16

Basisscholen in amsterdam

Een poosje terug vroeg ik hier tips/ervaringen over wonen in Amsterdan, waar dan enz. Intussen kijken we nog rond en wachten wat onderhandelingen af (geen haast).

Nu hebben we ook vast wat basisscholen aangeschreven in buurten waar we heel misschien terecht zullen komen en als we weer eens in NL zijn, willen we ook gaan kijken.

Voor nu ben ik gewoon erg benieuwd of er mensen zijn, die iets kunnen melden over bepaalde basisscholen binnen de ring A..
Positief, negatief.. Maakt niet uit!
Om een idee te krijgen.

Alvast dank.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Gemeentesite- en liora, ben je daar?

Jeetje, daar is amper beginnen aan ...Bij ons in de buurt zijn er al 6 scholen op loopafstand. Nou is dat een kinderrijke buurt, maar bedenk maar eens hoeveel honderden scholen er wel niet in Amsterdam moeten zijn.

Het prettigste werkt om rond te vragen in je buurt. Dat ging bij ons dus ook niet door, want wij woonden in Oost toen de keuze gemaakt moest worden en verhuisden vlak voor zoons 4e verjaardag naar de andere kant van de stad. Dus maar wat scholen in de nieuwe buurt gezocht en gekeken welke voor een kind zelf goed te belopen waren.

Maar wel eerst de inspectierapporten gelezen. Enige informatie over scholen, met links, en vandaar uit vziw ook weer links naar de inspectierapporten vind je op de site van de gemeente. Je moet in de onderwerpslijst even doorscrollen tot je op 'jeugd en onderwijs'' (oid) komt, dan klikken en dan basisonderwijs kiezen. En vanaf daar verder.

Nou weet ik niet meer hoe je er bij moest komen, maar er is ook informatie van waaruit je (indirect) kan zien hoeveel kinderen uit achtersgroepen ('gewichtenkinderen') er op een bepaalde school zitten. Liora, jij hebt destijds een keer een link geplaatst meen ik me te herinneren. Hoe heette die info nou ook alweer?

Groeten,

Temet

Margriet*

Margriet*

07-05-2012 om 22:10

Temet leuk zoek klusje ;-d

Bedoel je deze?
http://www.data.duo.nl/organisatie/open_onderwijsdata/po/datasets/Leerlingen/Leerlingen/po_leerlingen1.asp

Maar veel zoekplezier.... Niet door heen te komen deze lijst.

kerkkogel2

kerkkogel2

07-05-2012 om 22:14

Dank

Temet, ik besegcdat de vraag wel heel random is. Maar je tip ober de rapporten is al heel fijn. We zijn nog totaal basisschool-onwetend - zoon gaat hier wel naar kleuterschool maar dat is een heerlijk simpel dorpsschooltje waar de juf al 30 jaar de scepter zwaait en nooit iets verandert

Ik zit er een beetje mee dat we midden in het jaar starten en zoon dan 6jr 3 mnd is. Ik zou niet willen dat hij langer moet kleuteren 'omdat hij nu pas in Nl kwam'. Dat soort dingen is wel belangrijk lijkt mij. Maar goed hoe bespreekbaar dat is, merken we vanzelf.

Lastig hoe school en huis kip en ei lijken terwijl je in A'dam uberhaupt niet veel te kiezen hebt
Ik goof trouwens wel dat de meeste scholen iets goeds te bieden hebben en aangezien mijn oudste het nu prima redt in een andere taal heb ik er wel vertrouwen in.

Ik ga het onderzoeken en wacht af wat er nog meer komt!

Kk

Kip en ei

Mijn persoonlijke overtuiging is dat er veel te veel poeha gemaakt wordt over "de keus van de goede basisschool" omdat daarmee in de praktijk niet zozeer scholen worden bedoeld die goed onderwijs geven, maar eerder scholen met een populatie die de spreker aanstaat en/of scholen die een goede reputatie hebben - zonder dat duidelijk is waarop die gebaseerd is. Heel bot gezegd: men praat elkaar maar na. Het is hier op het forum al ontzettend vaak opgemerkt: een school met een hoog uitstroompercentage naar het VWO kan dat te danken hebben aan uitstekend onderwijs, maar ook - en dat is waarschijnlijker - aan het feit dat er veel kinderen van hoogopgeleide ouders op die school zitten.
En dan kunnen reputaties en modes nog veranderen ook.

Mijn advies zou dus zijn: laat de keuze van je woonplek niet van de basisschool afhangen, want in het algemeen maakt het zoveel helemaal niet uit. Zoek eerst het huis, en zoek dan van de scholen die voor jou bereikbaar zijn de naar jouw smaak meest geschikte uit.

Scheelt ook een hoop stress.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.