Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Basisscholen in Watergraafsmeer/Amsterdam-Oost

Promethium schreef op 02-10-2026 om 20:17:

[..]

Dat valt onder seksuele voorlichting.

En dat zouden leerkrachten dus ook aan jongens moeten geven. Ook die moeten weten wat menstruatie is. 

Promethium schreef op 02-10-2026 om 20:17:

[..]

Dat valt onder seksuele voorlichting.

Ah, dan gaan ze tot het eerste honk ongeveer. Veel verder gaan ze niet omdat er op de basisschoolleeftijd grote verschillen zijn in de ontwikkeling en wie waar al aan toe is. Ze laten dat stuk liever bij de ouders. Daar voel ik me wel prettig bij en dat zal voor meer ouders gelden, ook progressieve ouders. 

Ik ben bekend met het argument dat sommige ouders thuis helemaal geen voorlichting geven en dat het daarom noodzakelijk is op (basis)scholen. Dat argument heb ik ook begrip voor.

Aviendha schreef op 02-10-2026 om 19:27:

Geen tips over Amsterdam voor TO, maar het beeld dat alleen refoscholen niet aan bepaalde thema's doen, klopt gelukkig niet! Onze school is gewoon normaal protestant en ze doen niet aan de week van de Lentekriebels en ook geen expliciete aandacht voor lhbtiq+. Ook doen zij niet aan seksuele voorlichting. Wél geven zij expliciete aandacht aan het aangeven van grenzen en je eigen lichaam, en is er voor de meiden in de bovenbouw vrijwillige meidenmiddag met een juf en dat gaat dan over onderwerpen passend bij de leeftijd (zoenen, ongesteldheid, verliefdheid). Ook mag op onze school iedereen zichzelf zijn en daar is ook expliciet aandacht voor. Ik ben er heel blij mee.

En zo kweek je dus jongens en mannen die totaal geen idee hebben over ongesteldheid. Word ik niet echt blij van ik vind het een stap terug in de tijd. 

Je zal in zo'n omgeving als kind maar worstelen met je gevoelens over gender of seksualiteit. Er mag vooral niet expliciet over gesproken worden, je mag dus vooral niet weten dat het bestaat. 

Ik vind dit een enorme vertrutting van ons land.

Tuinfluiter schreef op 02-10-2026 om 21:34:

[..]

En zo kweek je dus jongens en mannen die totaal geen idee hebben over ongesteldheid. Word ik niet echt blij van ik vind het een stap terug in de tijd.

Je zal in zo'n omgeving als kind maar worstelen met je gevoelens over gender of seksualiteit. Er mag vooral niet expliciet over gesproken worden, je mag dus vooral niet weten dat het bestaat.

Ik vind dit een enorme vertrutting van ons land.

Ik denk dat dit vooral gebeurt zodat meisjes zich vrij voelen vragen te stellen en het er met elkaar over te hebben!
Hier hebben de jongens op datzelfde moment les over jongensdingen, over zaken waarover ze dan weer wat minder makkelijk praten als er meisjes bij zijn.

Stimpie schreef op 02-10-2026 om 21:43:

[..]

Ik denk dat dit vooral gebeurt zodat meisjes zich vrij voelen vragen te stellen en het er met elkaar over te hebben!
Hier hebben de jongens op datzelfde moment les over jongensdingen, over zaken waarover ze dan weer wat minder makkelijk praten als er meisjes bij zijn.

Ik kan mij hier wel iets bij voorstellen,  maar als ze er nooit tegelijkertijd en samen overpraten leren zowel jongens en meisjes niet wat er speelt bij de ander.

De kennis van mannen en jongens over menstruatie is vaak klein en dat blijft zo als je er niet gewoon overpraat als iets wat normaal is.

Ik heb in de jaren '70 seksuele voorlichting gehad in een gemengde klas van een lerares die ook alles uitlegde over clitoris en mannelijke seksualiteit. Reken maar dat daar veilig opgevoede jongens en meisjes uit voortkwamen. Ik ben haar nog steeds dankbaar. Wat een getrut zeg over meisjes-en jongensvoorlichting. Doe dat ajb op een ander moment.

Stimpie schreef op 02-10-2026 om 21:43:

[..]

En hoe fijn als ze leren daar samen over te praten. Bij ons krijgen ze samen voorlichting, jongens én meisjes. Gaat allemaal over globale dingen. Daarnaast mogen de leerlingen altijd nog persoonlijker vragen één op één met de leerkracht bespreken, want ook meisjes onderling willen niet alles altijd vragen waar andere meisjes bij zijn. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.