Lola Viola
25-06-2012 om 14:49
Basisschool utrecht gezocht
Hierboven had ik een vraag gesteld over of er mensen bekend zijn met de Vrije School in Utrecht. Ik heb echter ondertussen begrepen dat daar sowieso geen plaats zal zijn, dus is de vraag niet meer relevant.
Toch zijn we wel dringend op zoek naar een nieuwe school voor onze dochter, die na de zomer naar groep 5 gaat. Ze is op haar huidige school niet op haar plek, met name sociaal gezien. Ze is een uitermate slim meisje, dat door haar manier van denken niet goed aansluiting vindt bij leeftijdgenoten. Het idee van de kindertherapeute is dat ze beter gebaat zou zijn bij een school, waar meer aandacht is voor samenwerking, projectmatig werken en creativiteit. De adviezen waren freinetonderwijs, de vrije school of de kathedrale koorschool. Nu is het op dit moment natuurlijk erg lastig om een nieuwe school te vinden; de meeste hebben hun indelingen al rond. En de vrije school valt dus al af. Heeft er iemand nog goede tips voor een basisschool in Utrecht voor een creatief, slim, positief en sociaal ingesteld meisje?

Picasso
25-06-2012 om 17:39
Hier
Wij hadden met oudste redelijk dezelfde problemen en zijn overgestapt naar een Daltonschool. Er wordt veel samengewerkt, veel projecten, ruimte voor creativiteit (wil je een toneelstukje maken voor de kleuters? Prima!). En ze hebben ook nog een extra projectgroep voor de kinderen die voor lopen. Misschien is er bij jullie ook een Daltonschool in de buurt?

Utregtse
25-06-2012 om 17:53
Hier
ook een daltonschool, pieterskerkhof, kind zit in groep 3. In groep 5 is vast nog wel plek omdat veel ouders in de loop der jaren gaan verhuizen. Wij zijn tot nu toe erg tevreden, leuke ouders, leuke kinderen, leuke sfeer.
Ik heb wel begrepen dat je op een gegeven moment wel moet kijken of er wel genoeg wordt geleerd, omdat ze er vanuit gaan dat het met al die hoogopgeleide ouders vanzelf wel goed komt. En je kan beter niet dyslectisch zijn.

Picasso
25-06-2012 om 19:00
Echt?
Hier worden elke week weektaken gemaakt (en je werkmoet echt af zijn) en de vorderingen van alle leerlingen wordt goed bijgehouden. Dyslexie ook geen probleem, zijn genoeg stagiaires om extra hulp te bieden.

Utregtse
25-06-2012 om 19:07
Picasso
Hier ook, maar ik hoor hier kritische geluiden over van andere ouders. Zelf dus niet die ervaring, maar kind zit ook pas in groep 3 (bijna 4), het kan best zijn dat tegen de tijd dat kind in hogere groep zit deze problemen alweer de wereld uit zijn. Er wordt hard aan de problemen gewerkt.
Misschien is dat dyslexie-punt dat ik noemde een uitzonderlijk iets, via via gehoord dat probleem niet werd erkend en dat ingeschakelde hulp door ouders niet gewenst was. Maar zelf weet ik niets van dit voorval af.
Hier zijn niet zoveel stagieres.

Anoniem
26-06-2012 om 09:41
Hof ter weide
Hier ook vrij slimme kinderen die zijn vastgelopen op een eerdere school. Die van mij zijn helemaal opgebloeid op Hof ter Weide. Heel apart systeem, maar voor de kinderen erg prettig.

Vrije schoolmoeder
26-06-2012 om 11:45
Vrije school utrecht
Ik dacht dat ze enorm aan het uitbreiden zijn in Utrecht. Ze willen daar toch een dubbele stroom beginnen? Jammer dat er geen plek is want ik hoor daar hele goede verhalen over. Het is wel de moeite waard om nog eens te bellen en een afspraak te maken ook al zeggen ze dat er geen plek is. Vraag hoeveel kinderen er op de wachtlijst voor je dochter staan? Lopen leuren heeft soms wel zin. Succes!

Lola Viola
26-06-2012 om 16:41
Reactie
Bedankt allemaal voor jullie reacties; ik ga ze meenemen in onze zoektocht. Over die wachtlijst bij de Vrije School; er zouden al 9 kinderen op de wachtlijst voor groep 5 staan. Daarmee lijkt de kans op een plaats nagenoeg nul. Maar wellicht dat we er nog een keer achteraan gaan.

Lola Viola
03-07-2012 om 11:59
Utregse
We zijn gaan kijken bij de Daltonschool; er is plaats. Enthousiaste directeur, goed verhaal,leuke school; kortom; het zou hem wel eens kunnen worden!
Bedankt!

Lola Viola
03-07-2012 om 22:47
Loes
Ergens in Utrecht-West, maar als je het niet erg vindt hou ik het liever een beetje vaag.

une femme
06-07-2012 om 21:21
Nieuwe regentesseschool (freinetschool)!
Ik raad je de nieuwe regentesseschool aan, een freinetschool! Onze kinderen hebben er allebei opgezeten (de jongste heeft net afscheid genomen) en het is een geweldige school. Leuke, geïnspireerde docenten, veel creativiteit en een school waar iedereen welkom is. Ook voor slimme kinderen is het een prima school. Er is een plusklas en er kan chinees worden gevolgd (georganiseerd op school door juffen van het chinees leercentrum, wel door ouders zelf betaald) door de kinderen die wat extra uitdaging kunnen gebruiken. Alle klassen zijn combinatieklassen en er wordt veel zelfstandig, projectmatig gewerkt. Kortom, een geweldige school.
Une femme

Lola Viola
07-07-2012 om 09:43
Une femme
Bedankt voor je reactie. Ik heb contact gezocht met deze school, maar het bleek niet mogelijk om uitsluitsel te geven over of er plaats zou zijn. Dus zijn we verder gaan zoeken en hebben nu voor de Daltonschool gekozen. Wat je schrijft klinkt heel goed en leuk; we hadden het graag serieus overwogen ( ondanks de afstand), maar we wilden ook een knoop doorhakken. En ik geloof dat we nu ook een goeie school te pakken hebben.
Hoe dan ook; bedankt voor je tip!