Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Basisschool vraagt naar beroep van ouders


Wij hebben het ingevuld net zoals de vraag wat onze hoogst genoten opleiding is. Ik denk ook dat ze daarmee een schatting willen maken van het niveau. Extra geld of niet, geen idee 

Ik heb ooit wel iets gehoord over extra geld n.a.v. nationaliteit/geboorteland ouders.

Rhonda schreef op 02-09-2021 om 23:29:

invullen dat het hun niet aangaat. Ik denk dat er wel meer vragen in staan die je niet hoeft te beantwoorden. Bij ons was het, lang geleden: hoe was de bevalling. Ja doei, hoef je niet te weten. Scholen blijven maar denken dat ze zich niet aan de wet en fatsoensregels hoeven te houden.
coreopsis legt al uit dat wat sommigen denken over bekostiging bij meer laagopgeleide ouders achterhaald is.

Een moeilijke bevalling, vroeggeboorte e.d. kan (kán, hoeft niet!) invloed hebben op een kind. Denk aan concentratie problemen, anders leren, zich anders gedragen. Dat kan waardevolle informatie voor de leerkracht zijn. 

Dit werd zelfs bij mijn tandarts gevraagd toen ik me daar inschreef. Heb niets ingevuld. Ik kom er voor mijn gebit, beroep is niet relevant. Het wordt steeds gekker. 

Vrijevlinder schreef op 03-09-2021 om 08:16:

Dit werd zelfs bij mijn tandarts gevraagd toen ik me daar inschreef. Heb niets ingevuld. Ik kom er voor mijn gebit, beroep is niet relevant. Het wordt steeds gekker.

Misschien als je "kroonkurkflessen met je tanden opener" bent van beroep is het interessant. Kan hij extra tijd in plannen. Anders totaal oninteressant voor een tandarts. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

03-09-2021 om 08:27

ButterCup schreef op 02-09-2021 om 20:23:

[..]

Nou, er zijn wel beroepen die niet zo eervol zijn hoor, graaibankdirecteur, (sommige) politici, boa's 🤣

Boa's? Hoezo zou dat niet eervol zijn?

PinkFlower schreef op 03-09-2021 om 08:25:

[..]

Misschien als je "kroonkurkflessen met je tanden opener" bent van beroep is het interessant. Kan hij extra tijd in plannen. Anders totaal oninteressant voor een tandarts.

Ik werk in de zorg en vind iemands beroep wel degelijk interessant. Het is geen standaard vraag op een lijst, maar ik vraag er altijd naar. Omdat het een idee geeft van de achtergrond van iemand, van het niveau (en nee, dat maakt niet uit, maar als ik weet dat iemand professor in de immunologie is kan ik mijn uitleg daarop aanpassen) en het kan inzicht verschaffen in de mogelijke oorzaak van de ziekte. 

dan

dan

03-09-2021 om 09:21

kan best zijn dat het destijds ook gevraagd werd toen onze zoon nog op de basisschool zat, had er geen moeite mee en zeker niet als het te maken heeft met extra geld dat ze kunnen krijgen. 
Het opleidingsniveau van de ouders zegt echter niks over de toekomst van de kinderen. Man en ik hebben beiden alleen middelbare school afgerond en onze zoon is bezig aan zijn master. 

Duiveninhetnieuws schreef op 03-09-2021 om 09:20:

[..]Ik werk in de zorg en vind iemands beroep wel degelijk interessant. Het is geen standaard vraag op een lijst, maar ik vraag er altijd naar. Omdat het een idee geeft van de achtergrond van iemand, van het niveau (en nee, dat maakt niet uit, maar als ik weet dat iemand professor in de immunologie is kan ik mijn uitleg daarop aanpassen) en het kan inzicht verschaffen in de mogelijke oorzaak van de ziekte.

Dat is op zich best begrijpelijk. En als je daar in een gesprekje informeel naar vraagt en het niet vastlegt is het ook niet zo erg.

Ik vind het een probleem dat het in veel systemen wél vastgelegd wordt, en dat allerlei mensen én de bedachte systemen daar conclusies aan verbinden. Voor gezondheidsissues heb je 9 van de 10 keer genoeg aan globale informatie zoals of iemand op kantoor werkt of staand werkt of buiten werkt, 9-tot-5-werktijden heeft of niet en veel stress heeft of niet. Maar het systeem vraagt naar beroep in plaats van naar de voornoemde factoren.

En mensen en systemen gaan conclusies trekken zoals 'oh is meubelmaker dus heeft weinig opleiding gehad dus zal wel een achterstandspositie hebben'. Terwijl dat kan varieren van een hoog-vaardige ambachtsman/ontwerper tot een laagbegaafde stellingkastenbouwer, en het kan ook nog een manager-na-carriereswitch zijn of een gevluchte leraar. Mensen zijn niet (meer) hun hele leven vast te pinnen op datgene waar ze toevallig op dat moment de kost mee verdienen.

In een gesprekje kun je dat soort nuanceringen nog aanbrengen, in een systeem niet.

Hier werd niet gevraagd naar opleidingsniveau. Het niveau vragen snap ik nog ergens wel, maar de specifieke opleiding of werk gaat wel vrij ver. Ik zou het ook vervelend vinden als er al voordat mijn kind start in groep 1 een inschatting van het niveau wordt gemaakt. Als je dat op basis daarvan doet, zullen veel kinderen over- of onderschat worden. Ze hebben acht jaar de tijd ervoor, dan moet het zonder die informatie ook wel lukken.
In de zorg snap ik dat beroep mogelijk relevant kan zijn vanwege beroepsziektes.
Voor het onderwijs van kinderen is het beroep van de ouders niet belangrijk. Overigens is de school hier vrij klein en weten veel mensen toch wel van elkaar wat voor werk ze doen. We maken er geen geheim van. 
Ze vragen hier wel naar je geloof, welke taal je thuis spreekt, de burgerlijke staat van de ouders (bij scheiding is dat relevant, het verschil getrouwd/samenwonend vind ik niet boeiend), of je kind naar kdv/psz is geweest, ziekte, allergieën, medicijnen en 'bijzondere gebeurtenissen' (wat betreft het kind of in het gezin) en 'externe instanties' (kinderarts, fysio, psycholoog, logopedie, etc.). Je bepaalt natuurlijk zelf wat je wel en niet invult, maar als je wil dat school rekening houdt met het een of ander zal je het moeten melden. 
Overigens vind ik het wel vreemd dat ze pas in groep 2 gaan vragen naar relevante zaken als allergieën.

Dat heb ik nooit ingevuld. Dat had de school ook niet ‘geholpen’ in ons geval. Mensen mogen alles vragen maar je hoeft niet op alles te antwoorden hè.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

03-09-2021 om 09:52

ToetieToover schreef op 03-09-2021 om 09:46:

Dat heb ik nooit ingevuld. Dat had de school ook niet ‘geholpen’ in ons geval. Mensen mogen alles vragen maar je hoeft niet op alles te antwoorden hè.

Dit is niet waar. Tenminste, als je het over organisaties/bedrijven/instanties etc hebt. Die mogen níet alles vragen. Naar medische gegevens mag bijvoorbeeld alleen een bedrijfje/schoolarts vragen. Niet je leidinggevende.

Ja, ik vond dat ook wel gek om in te moeten vullen. Ik had het zelf geschat op “uit welk milieu komt t kind” en een schatting van het niveau.

Het is een interessant vraagstuk. Het verzamelen van dit soort data (overal, niet alleen op school) is dat het vooroordelen in de hand kan werken of juist inlevingsvermogen kan vergroten. Gezin met kind uit 2e leg, moeder werkt bij de supermarkt, stiefvader draait nachtdiensten... en als school maak je gelijk een inschatting dat het kind een grotere kans heeft op gedragsproblemen.

BeneficialJay65

BeneficialJay65

03-09-2021 om 10:26

Ik vind dit net zo’n vraag als wanneer een potentiële werkgever vraagt bij je sollicitatie of je een kinderwens hebt/ zwanger bent.
Bij een tandarts zo’n vraag krijgen vind ik al helemaal raar.

Ik vind het goed dat scholen hiernaar vragen en bijvoorbeeld ook de huisarts en het CB. Zij kunnen risicogroepen er dan al snel uitfilteren. Het is nu eenmaal zo dat er veel meer problemen voorkomen in de laagste opleidings- en inkomensgroepen. Intelligentie is voor een deel erfelijk bepaald, dus ze kunnen dan een betere inschatting maken. 

Bij ons werd gevraagd om het opleidingsniveau van beide ouders en ons werk. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.