Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Basisschool vraagt naar beroep van ouders


Duiveninhetnieuws schreef op 03-09-2021 om 09:20:

[..]

Ik werk in de zorg en vind iemands beroep wel degelijk interessant. Het is geen standaard vraag op een lijst, maar ik vraag er altijd naar. Omdat het een idee geeft van de achtergrond van iemand, van het niveau (en nee, dat maakt niet uit, maar als ik weet dat iemand professor in de immunologie is kan ik mijn uitleg daarop aanpassen) en het kan inzicht verschaffen in de mogelijke oorzaak van de ziekte.

Ik vind dit weer raar. Ik werk met mensen en moet veel uitleggen. Zonder die gegevens te vragen merk ik snel hoe ik moet uitleggen. Als je in de zorg werkt en dagelijks met mensen spreekt merk je dat toch gauw en voel je dit aan?  Je merkt toch snel hoe informatie wordt opgenomen. 

Mensen koppelen een heleboel informatie aan een beroep, dat gaat automatisch. Er is allang onderzocht dat mensen die een praktische opleiding hebben, hun kinderen minder snel doorgestuurd worden naar hoger onderwijs (als ze goed kunnen leren) dan kinderen waarvan ouders een hogere opleiding hebben gehad. Alleen daarom zou het verboden moeten zijn. 

Julali schreef op 03-09-2021 om 10:30:

Ik vind het goed dat scholen hiernaar vragen en bijvoorbeeld ook de huisarts en het CB. Zij kunnen risicogroepen er dan al snel uitfilteren. Het is nu eenmaal zo dat er veel meer problemen voorkomen in de laagste opleidings- en inkomensgroepen. Intelligentie is voor een deel erfelijk bepaald, dus ze kunnen dan een betere inschatting maken.

Bij ons werd gevraagd om het opleidingsniveau van beide ouders en ons werk.

O ja, jij weer. Heerlijk als je zo'n zwart wit wereldbeeld hebt. Maar gelukkig heb jij alles goed voor elkaar in je leven. 

Jij werkt hopelijk niet in het onderwijs of met andere mensen?

Caramelzeezoutchocola schreef op 03-09-2021 om 10:26:

Ik vind dit net zo’n vraag als wanneer een potentiële werkgever vraagt bij je sollicitatie of je een kinderwens hebt/ zwanger bent.
Bij een tandarts zo’n vraag krijgen vind ik al helemaal raar.

Mijn werkgever vroeg of ik een kinderwens had vijf minuten nadat ik vertelde dat ik geen relatie had en nog bij mijn ouders woonde. Was ook voor mijn eerste baan dus ik had ook nog geen inkomen. Ik wist toen niet dat hij dat niet mocht vragen, heb geantwoord met 'voorlopig nog niet, want dat wordt lastig'.

Julali schreef op 03-09-2021 om 10:30:

Ik vind het goed dat scholen hiernaar vragen en bijvoorbeeld ook de huisarts en het CB. Zij kunnen risicogroepen er dan al snel uitfilteren. Het is nu eenmaal zo dat er veel meer problemen voorkomen in de laagste opleidings- en inkomensgroepen. Intelligentie is voor een deel erfelijk bepaald, dus ze kunnen dan een betere inschatting maken.

Bij ons werd gevraagd om het opleidingsniveau van beide ouders en ons werk.

Die inschatting kunnen ze in groep 7/8 prima maken als het kind al jaren op school zit. Dat hoeft niet als het kind vier is en amper een stap over de drempel heeft gezet.
Ja, het zal met een reden gebeuren maar in mijn ogen is het alleen maar goed dat we de tijd van 'je pa is bakker dus jij wordt ook bakker' en 'je pa is dokter dus jij mag naar het gymnasium' voorbij zijn. 
Ik ben heel blij dat ik vroeger beoordeeld werd op wat IK kon en niet op wat mijn ouders konden. 

Voor een huisarts snap ik het ergens wel. Het is statistisch gewoon zo dat mensen met een lagere sociaaleconomische status vaker gezondheidsproblemen hebben en dat hangt o.a. ook samen met allerlei sociale problemen, schulden, eenzaamheid, etc. 

Ik heb het trouwens voor mijn hypotheekaanvraag destijds ook op moeten geven. Zodat de bank kon inschatten hoe groot de kans zou zijn dat ik snel ander werk zou vinden als ik mijn baan kwijt zou raken. Maar dan vragen ze alleen naar niveau, niet naar opleiding. Terwijl een loodgieter of een vrachtwagenchauffeur veel makkelijker aan werkt komt dan iemand met een master kunstgeschiedenis of iets in die richting.

Vrijevlinder schreef op 03-09-2021 om 10:45:

[..]

Ik vind dit weer raar. Ik werk met mensen en moet veel uitleggen. Zonder die gegevens te vragen merk ik snel hoe ik moet uitleggen. Als je in de zorg werkt en dagelijks met mensen spreekt merk je dat toch gauw en voel je dit aan? Je merkt toch snel hoe informatie wordt opgenomen.

Nog ervan afgezien dat ik geïnteresseerd ben de mensen die zich tot mij wenden, en dat die informatie om eerder genoemde redenen zinvol kan zijn, willen de meeste mensen graag een goede band met hun behandelaar. Ze willen gezien worden voor wie ze zijn, in plaats van als een willekeurige patiënt. Daar helpt dit soort informatie bij. Mijn ervaring is dat de mensen die bij me komen graag meer over zichzelf vertellen, en ik doe mijn voordeel met die informatie om iemand te benaderen en te behandelen op de beste manier voor diegene. 

Ik werk als avond/weekend/nachthoofd in een verpleeghuis en werk doordeweeks alleen nachtdiensten, ik slaap onder schooltijd.
Ik was wel blij dat de juf van mijn toen net-nieuwe-kleuter dat wist toen hij in de kring vertelde dat ik alleen maar de hele dag in bed lig

MamaE schreef op 03-09-2021 om 10:58:

[..]

Die inschatting kunnen ze in groep 7/8 prima maken als het kind al jaren op school zit. Dat hoeft niet als het kind vier is en amper een stap over de drempel heeft gezet.
Ja, het zal met een reden gebeuren maar in mijn ogen is het alleen maar goed dat we de tijd van 'je pa is bakker dus jij wordt ook bakker' en 'je pa is dokter dus jij mag naar het gymnasium' voorbij zijn.
Ik ben heel blij dat ik vroeger beoordeeld werd op wat IK kon en niet op wat mijn ouders konden.

Voor een huisarts snap ik het ergens wel. Het is statistisch gewoon zo dat mensen met een lagere sociaaleconomische status vaker gezondheidsproblemen hebben en dat hangt o.a. ook samen met allerlei sociale problemen, schulden, eenzaamheid, etc.

Ik heb het trouwens voor mijn hypotheekaanvraag destijds ook op moeten geven. Zodat de bank kon inschatten hoe groot de kans zou zijn dat ik snel ander werk zou vinden als ik mijn baan kwijt zou raken. Maar dan vragen ze alleen naar niveau, niet naar opleiding. Terwijl een loodgieter of een vrachtwagenchauffeur veel makkelijker aan werkt komt dan iemand met een master kunstgeschiedenis of iets in die richting.

Dat valt mee, want als je hebt aangetoond dat je wo denkniveau hebt, dan kun je op ontzettend veel plekken aan de slag. 

Misschien sluit je baan dan niet exact aan op je studie, maar je verdient alsnog een bovenmodaal salaris en dus meer dan die vrachtwagenchauffeur. 

NightNurse schreef op 03-09-2021 om 11:15:

Ik werk als avond/weekend/nachthoofd in een verpleeghuis en werk doordeweeks alleen nachtdiensten, ik slaap onder schooltijd.
Ik was wel blij dat de juf van mijn toen net-nieuwe-kleuter dat wist toen hij in de kring vertelde dat ik alleen maar de hele dag in bed lig

Ook dat ja, ze kunnen de verhalen van de kinderen zo beter plaatsen. Je hebt toch een beter beeld bij een gezin als je weet wat de ouders zoal doen. De kinderen worden daar ook door beïnvloedt. 

ik zou gewoon eens vragen wat ze met die informatie doen, waarom ze dat willen weten en hoe het opgeslagen wordt. Met name dat laatste doen niet alle scholen AVG-conform. En die vragen zeggen dan alweer best veel over mijn beroep.

NightNurse schreef op 03-09-2021 om 11:15:

Ik was wel blij dat de juf van mijn toen net-nieuwe-kleuter dat wist toen hij in de kring vertelde dat ik alleen maar de hele dag in bed lig


Sowieso lijkt het me dan handig als de school bij de intake vraagt "zijn er bijzonderheden in uw werk die van invloed zijn op het leven thuis of op school? Zoals nachtdiensten, risico's, media-aandacht et cetera".  

Handiger dan te weten of pa marketingmanager of frontenddeveloper of beleidsmedewerker is want dat is voor school niet erg interessant. 

Julali schreef op 03-09-2021 om 10:30:

Ik vind het goed dat scholen hiernaar vragen en bijvoorbeeld ook de huisarts en het CB. Zij kunnen risicogroepen er dan al snel uitfilteren. Het is nu eenmaal zo dat er veel meer problemen voorkomen in de laagste opleidings- en inkomensgroepen. Intelligentie is voor een deel erfelijk bepaald, dus ze kunnen dan een betere inschatting maken.

Bij ons werd gevraagd om het opleidingsniveau van beide ouders en ons werk.

En bedankt, names mij en alle andere met lager opleidings niveau, ik heb dan niet het laagste inkomen maar ook vanuit hun EN BEDANKT.

Klopt geen moer van zeg ik je alvast.

Rachel. schreef op 03-09-2021 om 11:35:En bedankt, names mij en alle andere met lager opleidings niveau, ik heb dan niet het laagste inkomen maar ook vanuit hun EN BEDANKT.

Je weet van wie het komt. Trek het je niet aan.

Afgezien daarvan illustreert het wel waarom het registreren van opleiding en beroep vaak zinloos is. Er is weliswaar een correlatie tussen armoede en bepaalde problemen (duh, het probleem ís dan vaak armoede), en bij bepaalde beroepen weet je ook nog dat de betaling laag is.

Maar dat zegt zo weinig over het huishoudinkomen en praktisch opgeleiden kunnen ook nog stúkken meer verdienen dan mensen met een master.

Het kan zeker handig zijn om als school te weten dat er bij gezin A. geen geld is voor warm eten laat staan voor een laptop of schoolreisje, maar juist dát haal je niet uit die beroepsgegevens en het is bovendien retegevoelige informatie die je niet in allerlei systemen wilt hebben waar godweetwat mee gebeurt.

erinhanson schreef op 03-09-2021 om 08:13:

[..]

Een moeilijke bevalling, vroeggeboorte e.d. kan (kán, hoeft niet!) invloed hebben op een kind. Denk aan concentratie problemen, anders leren, zich anders gedragen. Dat kan waardevolle informatie voor de leerkracht zijn.

Echt, hier krijg ik kriebels van. Je bent leerkracht, geen kinderpsychiater of orthopedagoog. Jouw taak is te signaleren als er iets is met het kind wat niet lekker loopt. Het is aan anderen om dat dan te verbinden aan iets genetisch wat niet op te lossen is, nah waar mee te leven moet of een gedragsding wat met hulp en ondersteuning makkelijker wordt. 
Zodra jij als leerkracht diagnoses gaat stellen ga je je boekje echt te buiten. Natuurlijk is het fijn als je mee kunt denken over oplossingen, objectief kunt observeren en dat meegeeft aan mensen die daarvoor geleerd hebben.
Maar vooraf al weten dat kind z een sterrenkijker was bij de bevalling en daarom misschien wat vaker het plafond onderzoekt dan dat ze naar je bord kijkt? Mwah. Dat vind ik echt te ver gaan. 

Zelfde over beroep van ouders. Ik kreeg honderd jaar geleden geen vwo advies want mijn ouders konden dan niet helpen, terwijl de school ook zei dat ik superslim was. Zelf heb ik ooit een andere school dan de voor de hand liggende gekozen voor mijn kinderen. Reden; zelfde school en ze  gingen mijn kind meteen vergelijken met hoe ik was.  Dat stel ik niet op prijs. Bekijk mijn kind als wat hij is, niet op basis van wat je van mij of mijn beroep of dat van de vader weet  


Julali schreef op 03-09-2021 om 10:30:

Ik vind het goed dat scholen hiernaar vragen en bijvoorbeeld ook de huisarts en het CB. Zij kunnen risicogroepen er dan al snel uitfilteren. Het is nu eenmaal zo dat er veel meer problemen voorkomen in de laagste opleidings- en inkomensgroepen. Intelligentie is voor een deel erfelijk bepaald, dus ze kunnen dan een betere inschatting maken.

Bij ons werd gevraagd om het opleidingsniveau van beide ouders en ons werk.

Over vooroordelen en kansberekening gesproken. Dat is precies wat er mis gaat met algoritmen in de wereld momenteel. 

Waarvoor is het nodig om een 'betere inschatting' te maken? De moeder is huisvrouw en de vader werkt in een fabriek (en ze hebben schulden), laten we dat kind maar niet de plusmethode aanbieden? Intelligentie is geen garantie voor een goede baan, op voorhand kansen ontnemen wel het omgekeerde. 

Het is net zoiets als inschatten dat Ahmed of Nouhaila beter een wat lager schooladvies kan krijgen omdat ze van huis uit waarschijnlijk minder ondersteuning zullen krijgen dan Jort of Fenne. 

Biebel schreef op 03-09-2021 om 11:45:

[..]

Zodra jij als leerkracht diagnoses gaat stellen ga je je boekje echt te buiten. 

Hét grote probleem in mijn ogen is dat ontwerpers van systemen allerlei invulvelden bedenken, en dat degene die die databanken dan gaan voeden denken dat ze over al die invulvelden iets moeten zeggen.
De ontwerpers krijgen van beleidsmakers iets te horen als "opleidingsniveau van de ouders en bevallingsproblemen doen ook iets met het leervermogen van kinderen, dus maak voor de zekerheid maar een dataveldje, kunnen we dat verzamelen, kan geen kwaad om het te weten".
En het staat vervolgens in het systeem dus de invullende docent denkt "zie je, dit zijn allemaal belangrijke gegevens, dus dat moet ik wel weten om mijn werk goed te kunnen doen".
En dankzij parttimewerken (overdracht!), thuiswerken (gesprekjes vallen weg) en "efficiencyslagen" (kennis vastleggen) moeten al dat soort observaties en weetjes ook in een systeem vastgelegd worden ipv dat er mondeling op de docentenkamer even de belangrijkste dingen worden besproken.

Ik denk dat de meeste leraren niet de intentie hebben om diagnoses te gaan stellen, maar door de manier van werken en automatiseren ontstaat vanzelf het idee dat die info allemaal heel belangrijk is om je werk te kunnen doen en dat je als de docent gekwalificeerd bent om een opinie te hebben over gezondheid en ontwikkeling van het kind. Anders vroeg het systeem er toch niet naar?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.