Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Basisschoolreünie groep 8: alcohol of niet?


Als ik de verhalen van dochter zo hoor, ga er dan maar wel vanuit dat er alcohol gedronken wordt. Dat gebeurt in haar vriendengroep in elk geval wel bijna altijd, vanaf die leeftijd. Vaak wordt er door de ouders wel iets gekocht (1 flesje bier pp of zoiets), maar ze nemen ook van alles en nog wat stiekem zelf mee, met name sterkere drank om te mixen met cola. 
Natuurlijk drinkt niet iedereen, helft wel, helft niet, als ik de verhalen mag geloven.

Dus de kans is groot dat er gedronken gaat worden (wat natuurlijk niet betekent dat iedereen stomdronken is). Aan jou dan de inschatting of je zoon daarmee om kan/wil gaan en op welke manier. 

het voorbeeld van hem als 12 jarige toont ook aan dat hij niet weet wat hij moet doen als hij in een onprettige of potentieel gevaarlijke situatie komt. Hoe haalt hij het in zijn hoofd om iemand in bed te stoppen? Een volwassene? Ik heb ook het idee dat jij dat wel goed van hem vond. Dat was het niet. Hij had toen hij merkte dat zijn oppas dronken werd naar zijn kamer moeten gaan en hij had jou moeten bellen om hem op te halen. Jij hebt een inschattingsfout gemaakt door hem bij iemand te brengen die onbetrouwbaar was en was je bereikbaar voor hem? 

Ga hier nu werk van maken. Je zoon mag zich niet bemoeien met wat andere mensen doen. Dat is hun keuze. Leer hem hoe hij daarmee omgaat? Commentaar inslikken, leren dat iedereen anders is en anders is ook goed, uit de situatie weggaan. 

En voor Dutchgirly. Een organisatie? Het kan ook gewoon een plannetje zijn van 1 of 2 oud klasgenoten. Kinderen zijn verrekte handig in het organiseren van dingen. Toen mijn zoon slaagde voor zijn eindexamen vroeg hij of hij een feestje mocht geven. Dat mocht. Dus wij haalden snel was frisdrank en chips en zo. Ons huis was is no time bomvol en er was vollop alcohol terwijl wij niks gekocht hadden. Onze zoon was net 17. Zijn vrienden tussen de 16-19 jaar. Wij hebben wel regels. Wij zijn zelf thuis. Wij blijven boven. Niemand mag straalbezopen raken. Geen geblèr. Geen geplas etc buiten. Geen overlast voor de buren. Oh, en als iedereen weer weg is wordt er netjes opgeruimd. Er zijn trouwens altijd kinderen bij die helemaal niks drinken. Echt niet iedereen drinkt. Er stonden ook heel wat 0% flesjes. Ook de niet drinkers feestten vrolijk mee. 

Dit is echt geen normaal gedrag hoor van je zoon om een glas uit iemands handen te nemen. Hij zal toch moeten leren zich niet zo a-sociaal te gedragen anders gaat hij het nog moeilijk krijgen want hij zal alleen maar meer met leeftijdsgenoten te maken krijgen die alcohol drinken. Ik ben ook bang dat hij een keer de verkeerde tegen komt en een flink pak slaag krijgt.

Als jij denkt dat hij zich niet kan gedragen, dan hoort hij gewoon niet op dat feestje thuis. In de leeftijd zal er heus alcohol zijn, al is het maar één biertje.
Ja, ik vind ook heus wat van alcohol (bij minderjarigen), maar als ik er last van heb, dan ga ik weg. Dat is nog iets dat jouw zoon moet leren. Gezien zijn diagnoses zal het niet makkelijk zijn, maar het zal wel moeten. Want het is niet alleen alcohol hè. Blijkbaar wil hij ook beslissen over een andermans bedtijd. En misschien over nog wel meer dingen waar jij niet mee te maken hebt.

Nee

Nee

11-10-2021 om 08:55

Ik snap wel dat alcohol veel emoties kan oproepen. Mensen veranderen opeens op een vervelende manier van gedrag, drinkende kinderen overtreden de regels (en regels kunnen een dingetje zijn bij autisme), je bent een soort van buitengesloten als je niet drinkt, het voelt onveilig, en mensen doen alsof het allemaal maar hartstikke normaal is terwijl het dat niet per se is. Als kind heroine uit iemands handen zou slaan dan waren de reacties in dit topic wat begripvoller geweest. Maar het gaat om alcohol, wat mij betreft een van de schadelijkste drugs, maar het is genormaliseerd dus kind is zelf opeens asociaal omdat hij niet met z’n terecht negatieve gevoelens kan omgaan. Ja dat moet hij leren maar in een eerlijke wereld zouden alcoholdrinkers ook wel op de vingers getikt kunnen worden voor het regelmatig verpesten van feestjes. Ik denk dat begrip voor deze jongen tonen terechter is, ipv doen alsof die zich aanstelt en “absurd” is, zoals hier overwegend gereageerd wordt.

Nee schreef op 11-10-2021 om 08:55:

Ik snap wel dat alcohol veel emoties kan oproepen. Mensen veranderen opeens op een vervelende manier van gedrag, drinkende kinderen overtreden de regels (en regels kunnen een dingetje zijn bij autisme), je bent een soort van buitengesloten als je niet drinkt, het voelt onveilig, en mensen doen alsof het allemaal maar hartstikke normaal is terwijl het dat niet per se is. Als kind heroine uit iemands handen zou slaan dan waren de reacties in dit topic wat begripvoller geweest. Maar het gaat om alcohol, wat mij betreft een van de schadelijkste drugs, maar het is genormaliseerd dus kind is zelf opeens asociaal omdat hij niet met z’n terecht negatieve gevoelens kan omgaan. Ja dat moet hij leren maar in een eerlijke wereld zouden alcoholdrinkers ook wel op de vingers getikt kunnen worden voor het regelmatig verpesten van feestjes. Ik denk dat begrip voor deze jongen tonen terechter is, ipv doen alsof die zich aanstelt en “absurd” is, zoals hier overwegend gereageerd wordt.

Nee ook heroïne is iemand eigen keus. Het gedrag van deze jongen is gewoon niet normaal. Als iemand een feestje verpest door steeds teveel te drinken ga je, als.deze persoon weer nuchter is, het gesprek aan. Dan mep je hem niet asociaal een drankje uit de handen. Ik heb geen begrip voor een puber die denkt de dienst uit te moeten maken en zich asociaal te moeten gedragen. Zijn gedrag is net zo erg asociaal als te veel zuipen en het feestje verpesten. 

Ik drink niet maar als een ander dat wel wil moet hij dat zelf weten. Daar heb ik mij niet mee te bemoeien en ik hou ook echt niet bij wat iemand drinkt. Ieder heeft zo zijn eigen maat in wat hij hebben kan. Drinkt een vriend regelmatig voor zijn of haar doen teveel dan ga ik het gesprek aan. 

Nee schreef op 11-10-2021 om 08:55:

Ik snap wel dat alcohol veel emoties kan oproepen. Mensen veranderen opeens op een vervelende manier van gedrag, drinkende kinderen overtreden de regels (en regels kunnen een dingetje zijn bij autisme), je bent een soort van buitengesloten als je niet drinkt, het voelt onveilig, en mensen doen alsof het allemaal maar hartstikke normaal is terwijl het dat niet per se is. Als kind heroine uit iemands handen zou slaan dan waren de reacties in dit topic wat begripvoller geweest. Maar het gaat om alcohol, wat mij betreft een van de schadelijkste drugs, maar het is genormaliseerd dus kind is zelf opeens asociaal omdat hij niet met z’n terecht negatieve gevoelens kan omgaan. Ja dat moet hij leren maar in een eerlijke wereld zouden alcoholdrinkers ook wel op de vingers getikt kunnen worden voor het regelmatig verpesten van feestjes. Ik denk dat begrip voor deze jongen tonen terechter is, ipv doen alsof die zich aanstelt en “absurd” is, zoals hier overwegend gereageerd wordt.

Als ik op een feestje zou zijn, waar men opelijk met drugs aan de gang gaat, dan zou ik weg gaan. Als iemand zich echt misdraagt, dan zou ik er misschien wel iets van zeggen. Misschien, want als iemand dronken of zo is, dan zijn ze vaak niet voor rede vatbaar.

In principe moet hij gewoon hetzelfde doen, als de situatie niet oké is, weg gaan uit de situatie. Dat is vaak gewoon het verstandigste of je nu wel of geen diagnose hebt.

Nee schreef op 11-10-2021 om 08:55:

Ik snap wel dat alcohol veel emoties kan oproepen. Mensen veranderen opeens op een vervelende manier van gedrag, drinkende kinderen overtreden de regels (en regels kunnen een dingetje zijn bij autisme), je bent een soort van buitengesloten als je niet drinkt, het voelt onveilig, en mensen doen alsof het allemaal maar hartstikke normaal is terwijl het dat niet per se is. Als kind heroine uit iemands handen zou slaan dan waren de reacties in dit topic wat begripvoller geweest. Maar het gaat om alcohol, wat mij betreft een van de schadelijkste drugs, maar het is genormaliseerd dus kind is zelf opeens asociaal omdat hij niet met z’n terecht negatieve gevoelens kan omgaan. Ja dat moet hij leren maar in een eerlijke wereld zouden alcoholdrinkers ook wel op de vingers getikt kunnen worden voor het regelmatig verpesten van feestjes. Ik denk dat begrip voor deze jongen tonen terechter is, ipv doen alsof die zich aanstelt en “absurd” is, zoals hier overwegend gereageerd wordt.

Heroïne is verboden, alcohol niet. Als een volwassene alcohol drinkt overtreedt diegene geen enkele regel. En een 14-jarige die mij komt vertellen wat ik wel en niet mag, dacht het niet hè. Als je kind dat soort dingen doet betekent dat in feite dat je hem niet eens mee kunt nemen naar een restaurant. Want stel je voor dat er aan de tafel naast jullie mensen alcohol drinken.
Blijkbaar is hij heel gevoelig voor commentaar op zijn gedrag. Maar als dat er nooit komt en alles wordt maar getolereerd, dan gaat hij daar geen leuker persoon van worden en gaat hij het ook nog verdomd moeilijk krijgen in het leven.
En wat betreft regels: Die zijn niet overal hetzelfde. Sommige minderjarigen mogen drinken van hun ouders. Dat is niet verboden, ze mogen het alleen niet kopen. Of het verstandig is, is wat anders. Maar als hij bij een vriend thuis is, gelden daar ook andere regels dan thuis. Op school gelden weer andere regels. Daar zal hij toch echt mee om moeten leren gaan, diagnoses of niet. Dat je een of meer diagnoses hebt, betekent niet dat al je gedrag om die reden maar geaccepteerd moet worden.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

11-10-2021 om 10:15

Even los van de extreme reactie van TO's zoon op alcoholgebruik van anderen...

Ben ik de enige die het bizar vind dat ouders alcohol faciliteren op feestjes van minderjarigen? Inmiddels is toch wel algemeen bekend dat ook alcohol schadelijk is, zeker voor kinderen die nog in de groei zijn. Hoe langer je gebruik kunt uitstellen, hoe kleiner de kans op problematisch drinken op latere leeftijd. Net als met roken.

dan

dan

11-10-2021 om 10:17

Coreopsis schreef op 11-10-2021 om 10:15:

Even los van de extreme reactie van TO's zoon op alcoholgebruik van anderen...

Ben ik de enige die het bizar vind dat ouders alcohol faciliteren op feestjes van minderjarigen? Inmiddels is toch wel algemeen bekend dat ook alcohol schadelijk is, zeker voor kinderen die nog in de groei zijn. Hoe langer je gebruik kunt uitstellen, hoe kleiner de kans op problematisch drinken op latere leeftijd. Net als met roken.

Die minderjarigen kunnen het zelf ook stiekem zien te bemachtigen en meebrengen naar het feestje. 

PriceyRook54

PriceyRook54

11-10-2021 om 10:27

Mijn ervaring is dat tieners tegenwoordig stukken minder drinken (en roken) dan toen ik zelf tiener was. Ik heb zelf twee tieners in huis en mijn grote angst is dat ze ergens in een park gaan zitten drinken, wat dat betreft heb ik het liever thuis of op een feestje, maar tot nu toe hebben ze totaal geen interesse in drank en hun leeftijdsgenoten zijn over het algemeen hetzelfde.
Het gebeurt natuurlijk wel, mijn oudste vertelde dat een jongen uit haar klas in het ziekenhuis terecht kwam met alcoholvergiftiging en de hele klas vindt hem een loser (heb bijna medelijden met hem).

Tja, wij mochten nog drinken met 16 jaar. Deed ik ook al wel met 15 hoor. En sommigen nog jonger. Was in die tijd 'normaal'. Ik zou het zelf als ouder niet faciliteren voor andere minderjarigen. Maar alsnog betekent dat niet dat de zoon van TS ook moet drinken of dat hij iets te zeggen heeft over wat anderen doen.

Coreopsis schreef op 11-10-2021 om 10:15:

Even los van de extreme reactie van TO's zoon op alcoholgebruik van anderen...

Ben ik de enige die het bizar vind dat ouders alcohol faciliteren op feestjes van minderjarigen? Inmiddels is toch wel algemeen bekend dat ook alcohol schadelijk is, zeker voor kinderen die nog in de groei zijn. Hoe langer je gebruik kunt uitstellen, hoe kleiner de kans op problematisch drinken op latere leeftijd. Net als met roken.

Ze nemen het zelf mee. 

 Ik heb er overigens wel spijt van dat wij een geen alcoholbeleid aangehouden hebben. Het was bij ons ook echt verboden. Geen alcohol tot je 18e. Echter, mijn oudste zoon dacht daar anders over. Toen hij 15 was en op een feestje was kreeg hij alcohol aangeboden. Hij vond het vies en heeft toen maar snel twee biertjes achterover gegooid. Gevolg was een doodziek kind dat naar huis gebracht moest worden. Ik had er achteraf spijt van dat wij het drinken van alcohol niet hadden besproken. Wat kan je drinken als je het voor het eerst doet? hoeveel? Wat doe je als je het niet lekker vindt? Wat is een goed alternatief? Bij onze andere kinderen hebben wij ze toch maar wat meer verteld want je kan als ouder wel nee zeggen en het niet faciliteren dat betekent nog niet dat ze zich niet elders lens zuipen (of toch gewoon wat alcohol drinken). 

Coreopsis schreef op 11-10-2021 om 10:15:

Even los van de extreme reactie van TO's zoon op alcoholgebruik van anderen...

Ben ik de enige die het bizar vind dat ouders alcohol faciliteren op feestjes van minderjarigen? Inmiddels is toch wel algemeen bekend dat ook alcohol schadelijk is, zeker voor kinderen die nog in de groei zijn. Hoe langer je gebruik kunt uitstellen, hoe kleiner de kans op problematisch drinken op latere leeftijd. Net als met roken.

Nee hoor. Ik vind het ook heel raar. Maar vaak krijg je dan als reactie; ik dronk ook al op die leeftijd; als ik het niet aanbied, dan doen ze het wel stiekem; enz. enz.

Tja...

Ik heb eigenlijk niet de indruk dat er minder wordt gedronken door jongeren. Ik werk achter de bar in een voetbalkantine en ik merk dat het gebruik van sterke drank is toegenomen. De jongeren van 16 en 17 willen ook graag een "derde Helft". Vroeger mochten ze een pilsje bestellen maar sinds dat verboden is bestellen ze een cola of zo aan de bar en gooien daar zelf sterke drank doorheen. Wij vinden regelmatig lege flessen sterke drank in de prullenbakken en wc's. Als wij het zien dan zeggen we daar natuurlijk wel wat van maar als het heel druk is kun je dat niet altijd in de gaten houden. Ik zou als ouder zijnde liever hebben dat ze een pilsje drinken dan dat ze aan de Baccardi of Whiskey gaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.