hama
23-02-2012 om 19:02
Begrijpend lezen
Hoi,
lees vooral mee op dit forum, wilde nu even hier iets voorleggen. Mijn jongste is een jonge leerling, zit nu in groep 6. Destijds getwijfeld of we haar 3 jaar zouden laten kleuteren maar omdat ze makkelijk meekwam in groep 2 adviseerde school haar na krap 2 jaar kleuteren door te laten gaan. Ze komt redelijk mee, is gemiddeld/net onder gemiddeld vergeleken met haar klasgenootjes. Met begrijpend lezen loopt ze echter fors achter en omdat dat nu steeds belangrijker wordt vroeg de meester ons te overwegen of we haar niet beter een jaar konden laten zitten blijven. Zonder vlot begrijpend lezen lukt de rest ook niet. Remedial teacher op school heeft geen tijd. Zelf lezen we al dagelijks met haar. Heeft iemand advies? Bijles en toch door laten gaan? Laten zitten (en dan nog bijles)?

dc
23-02-2012 om 20:26
Wat doen jullie precies
Even een vraagje hoor. Maar jullie lezen dagelijks met haar, maar hoe doen jullie dat precies?
En misschien raar, maar heeft iemand haar ooit uitgelegd wat precies verwacht wordt?
Ik heb een zoon die het vertikt om mij vragen over een tekst die we samen hebben gelezen te beantwoorden. Het werkt wel als mijn man vragen stelt, want die heeft het verhaal niet gelezen, dus daar ziet hij dan het nut wel van in. Heb je zoiets weleens geprobeerd?
Ik zou niet snel een kind laten zitten op de lagere school.
Om te oefenen:
http://www.leestrainer.nl/Begrijpend%20lezen/groep5%20en/6%20Oefeningen.htm
Daar staat ook een link naar een Ipad app om te oefenen.

laloulou
23-02-2012 om 21:34
Hier ook
laagste niveau met lezen maar dan in groep 4.Wij lezen ook elke dag uit een boekje van school( hier wel naar de remedial teacher) Zij geeft ook "woordrijen" mee.Die oefenen we ook bijna elke dag.Ze zit vanaf de zomervakantie bij de remedial teacher en haar cito is achteruit gegaan.Dus ik lees met belangstelling mee!

Jorianne
23-02-2012 om 23:46
Tipje
Ik heb het hier net vandaag met een collega over gehad, haar zoon heeft ook problemen met begrijpend lezen. Hij maakt de fout dat hij probeert de antwoorden te bedenken, hij moet leren dat hij terug mag lezen in de tekst naar wat het goede antwoord is.
Zijn leerkracht gaf hem verder de tip om kruiswoordpuzzeltjes te maken om zijn synoniemenwoordenschat te vergroten, en daarvoor mocht hij best (graag zelfs) achterin het boekje spieken. Dus leren dat gevangenis ook nor genoemd kan worden enzo.

Brasso
24-02-2012 om 13:00
Begin bij de vragen
Begin eerst met het lezen van de vragen en dan de tekst, of eerst tekst dan vragen en dan weer tekst, zonder al antwoorden te noteren. Praten over het onderwerp van de tekst( voorkennis activeren) de leerkracht kan ook zelf voor de les samen de tekst lezen en bespreken( preteaching) . Het is te kort door de bocht om kind daarvoor te laten zitten als de andere toets resultaten wel goed zijn tenminste. Heeft zij ooit in een vorige klas remedial teaching hiervoor gehad?
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

hama
24-02-2012 om 20:33
Reactie
Dank alvast voor jullie reacties, heel fijn!
Die leestrainer site lijkt me erg nuttig, ga ik zeker bekijken, evenals de kruiswoordpuzzelboekjes. En we gaan ook nog even kijken naar hoe we het met haar lezen nog verder kunnen optimaliseren. En bij de toetsen ook eerst de vragen laten bekijken voordat ze aan de tekst begint, zeker het proberen waard. Verder zijn haar andere citoresultaten goed voor rekenen, spelling ed., heeft nog nooit remedial teaching voor begrijpend lezen gehad (was vergeleken met de klas gemiddeld) en ze zit ook in een leuke klas dus zitten blijven had om al deze redenen eigenlijk al niet zo mijn voorkeur, en zie dat jullie dat ook niet gelijk als oplossing zien. Zitten blijven lijkt me nu meer nadelen dan voordelen op te leveren als ik het bovenstaande overzie. Maar sta uiteraard open voor zaken die ik misschien over het hoofd zie hierbij. En nog evt andere tips om het begrijpend lezen te vergemakkelijken. Alvast dank voor het meedenken!

Tineke
25-02-2012 om 08:50
Trucje
Je legt een bal op tafel. (letterlijk!) Vervolgens schrijf je op een papier: de bal ligt onder tafel. Je vraagt je kind: 'waar ligt de bal?' Het antwoord moet uit de tekst gehaald worden. Als je kind dit door heeft, dan wordt er vaak veel beter begrepen wat de bedoeling is.

zorgcoordinator
02-03-2012 om 14:37
Mindmapping
kijk op google op schrijven met kleuren.
door speels om te gaan met bv. een woordweb en alle subgroepen aan te schrijven met verschillende kleuren activeer je beide hersenhelften meer.
(gebruik niet meer dan 4 kleuren!)
Op een speelse manier kun je samen ( of met broer en zus erbij) een speelse woordweb maken. Gebruik hiervoor groot !! papier zodat de creativiteit niet wordt beperkt.
- en ja.. als je samen leest .. stel dan open vragen. over de tekst: waarom ....
maar je kunt ook samen verder fantaseren: wat zal er straks gebeuren denk je... en waarom??
zorg dat de extra hulp die je geeft niet een belasting wordt. De motivatie daalt ... er treed weerzin op .. en de nieuwe testresultaten geven meer haar gevoel dan haar vermogen weer.