Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
KGO

KGO

05-07-2011 om 22:40

Begrijpend lezen / woordbegrip

Ik heb de entreetoets van mn oudste ingezien.
T gaat over een bovengemiddeld kind met ASS.
Op rekenen scoort ze havo/vwo; spelling ook; Nu valt ze behoorlijk uit op begrijpend lezen, woordbegrip (woordenschat?). En daardoor keldert de eindscore naar 56 percentiel.

Wie heeft een goede strategie om begrijpend lezen op te krikken? Wat zou ik verder nog kunnen doen voor haar in het kader van de cito volgend jaar en t schooladvies?
Ze heeft een rugzakje wat ook hiervoor wordt ingezet voor de helft ( d.i. Half uur per week RT). Maar veel heeft dat dit jaar nog niet geholpen.

Karin

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Veel lezen

helpt natuurlijk. Maar wat ook kan helpen is samen lezen, om de beurt een bladzijde oid en dan napraten. Waar gaat het nu eigenlijk over? Wat was de oorzaak, gevolg? Tijdsverloop? Snapt ze de woorden?
Ook zijn er natuurlijk de nodige sites met oefeningen.
Overigens is een percentiel van 56 natuurlijk ook gewoon bovengemiddeld. Dus zo gek is het nou ook weer niet. Wel is begrijpend lezen een erg belangrijk vak voor het vervolgonderwijs.

Ukkie

Ukkie

08-07-2011 om 20:31

Ass en begrijpend lezen

Bij begrijpend lezen wordt van kinderen gevraagd dat ze impliciete informatie uit een tekst halen. Voor mensen met ASS is dat nu juist heel moeilijk. Als je gaat oefenen op leesbegrip, zul je dus juist dat moeten oefenen. Heeft de AB-er die bij de rugzak hoort hier geen suggesties voor? AB-er die ik ken zegt dat het ook helpt als er in een zo prikkelarm mogelijke omgeving wordt gelezen of als de tekst ook auditief (voorgelezen) wordt aangeboden. Is dat al geprobeerd? (Overigens zullen dat soort maatregelen dan ook in het V.O. haalbaar moeten zijn.)

KGO

KGO

09-07-2011 om 11:14

Zelf hardop lezen

De RT -er die ze heeft probeert haar de teksten voor zichzelf hardop te laten lezen.
Ik merk het ook wel als ik voorlees uit de krant dat ze dan meer oppikt dan als ze het zelf leest. Maar dan is t verschil ook wel dat ik intonatie ergens kan leggen,

Karin

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Deelvaardigheden

Om goed te kunnen begrijpend lezen, moet een kind een aantal deelvaardigheden beheersen;
- decoderen (de tekst technisch goed kunnen lezen)
- luisteren (luistervaardigheid)
- een goede (lees)woordenschat hebben (een kind moet minimaal 63% van de betekenis van de gebruikte woorden kennen om een tekst goed te kunnen begrijpen)
- leesstrategieën beheersen.

Het is een optelsom van meerdere factoren: leeswoordenschat, motivatie, inzicht, technisch lezen en plezier in lezen dus. Het niet komen tot begrip heeft altijd met een of meer van bovenstaande zaken te maken.

In groep 3 en 4 en in groep 5 en 6 heeft het zin om te onderzoeken en gericht te diagnosteren op welke van deze deelvaardigheden eventueel tekortkomingen zijn en die te remediëren.

In groep 7 en 8 is het diagnosticeren niet meer aan de orde, eigenlijk.
Wat wel iets kan opleveren is het behandelen/ondersteunen van de deelvaardigheden waarin je kind uit valt volgens het model van de directe instructie:
- introductie (wat gaan we leren of lezen; wat is het doel van deze les)
- instructie (hoe doen we dat)
- inoefening (aan de slag met de tekst) en
- verwerking.

Verder is in de bovenbouw het aanleren van leestrategieën van belang:
- het opstellen van een leesdoel
- het voorspellen op basis van tekstkenmerken
- het activeren van de voorkennis
- het controleren van het leesbegrip
- de aandacht richten op belangrijke zaken
- het samenvatten en evalueren van de inhoud.

Ik denk zelf, ook ivm haar diagnose dat het zaak is om uit te vinden of ze wellicht toch uitvalt op een van de deelvaardigheden (zelf heb ik ervaring met kinderen met een rugzakje/ASS en kan er wel enige algemene verwachtingen over roepen maar wil dat niet doen zonder je dochter te kennen) ; eventueel na te gaan of het een taalprobleem of een algemeen leerprobleem is (of wellicht een specifiek leerprobleem in samenhang met haar ASS (als het goed is kan de a.b.-er jou en de leerkracht daarin begeleiden en/of voorlichten; zij zijn de specialisten op dit gebied) en vanuit daar en gericht handelingsplan op te stellen, als dat nodig is...

Daar heb je wel de hulp van de i.b.-er of a.b.-er voor nodig.

Tips voor materialen om te oefenen die ik voor je heb zijn:
- cito hulpboeken
- nieuwsbegrip (een methode die wellicht op school al gebruikt wordt en anders zeer de moeite waard is om aan te schaffen!!)
- de kidsweek junior

maar voor de rest is het dus heel moeilijk om te zegggen: ga eens op die en die site kijken en oefen wat tekstjes.
Het is een stuk zinniger en effectiever om er een deskundige eens naar te laten kijken en een goed onderbouwd plan op te laten stellen.

succes,
groeten,
Anna M.

ps. ik heb geprobeerd het stuk zo kort en bondig op te schrijven; heb je vragen; stel ze gerust...

KGO

KGO

20-07-2011 om 19:40

Rt er gesproken

Beste Anne,
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik heb laatst de RTer gesproken. Zij zegt dat ze het in principe best kan, haar woordenschat is goed, technisch lezen ook. Alleen is ze onnauwkeurig, maakt ze zich ervan af. Op zich vindt ik dat voor de entree wel raar, ze is zover ik weet zelf ook ervan doordrongen dat ze dit goed moet doen.

Volgend jaar gaan ze dus verder met werkhouding en strategie aanleren van nauwkeurig lezen , beetje hardop.

Karin

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.