Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Buurtje

Buurtje

29-11-2011 om 19:39

Bekend met buurtschoolbeleid?

Even vanwege veel info over mijn woonplek met een andere nick...

Ik woon in Amsterdam West. Sinds januari 2011 is hier het zogenaamde buurtschoolbeleid. In de praktijk betekent dit dat er een aantal scholen zijn in je eigen buurt waar je voorrang krijgt bij de inschrijving. Je mag je kind op alle scholen in het stadsdeel inschrijven, maar alleen op scholen in je eigen toegekende buurt krijg je voorrang.
In mijn buurt zijn drie scholen, waarvan een islamitisch, een katholiek en een openbaar. Vanwege religeiuze achtergrond wil ik mijn oudste, die in maart drie wordt, het liefst op een protestant christelijke basisschool. De school van mijn voorkeur is hemelsbreed ongeveer 700 meter van mijn huis, maar valt dus buiten mijn buurt en hierdoor mijn voorrangsgebied.

De vraag is nu of dit beleid mag en niet in strijd is met de vrije schoolkeuze en vrijheid van onderwijs?
Op zich kijk ik zelf met een sterk gemengd gevoel naar dit beleid. Enerzijds zie ik het positieve initiatief van spreiden van leerlingen, anderzijds vind ik vrije keuze toch een erg groot goed. Wie weet er meer??

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Schrijf je in op die pc

Jij mag inschrijven op die PC school. Denominatie gaat voor plaatsingsbeleid.
Als je op problemen stuit, vraag dan hulp bij http://www.onderwijsconsument.nl/
Groet,
Miriam Lavell

Buurtje

Buurtje

30-11-2011 om 09:06

Miriam, dank en vervolgvraag

Hoi Miriam,
Ik ben ook van plan om als eerste voorkeur de protestants-christelijke school op te geven, die dus buiten onze toegekende 'buurt' ligt. Als tweede en derde voorkeur geef ik dan maar de katholieke en openbare school op die wel in onze buurt zijn.
Dank voor het wijzen op de site van onderwijsconsument.nl. Ik merk dat ik erg vooruit loop op het wat-als-scenario wanneer de PC-school ons geen plek toekent en we dus aangewezen zijn op voorkeur 2 of 3. Op de site van schoolwijzerwert.nl lees ik dat je bij afwijzing van een bijzondere school de gang naar de civeiel rechter kan maken. Ik wil het niet zover laten komen en zonder veel gedoe gewoon plek op de school van onze voorkeur. Maar goed, het is fijn om te weten dat we bij problemen bij onderwijsconsument.nl terecht kunnen.
Groeten,
Buurtje

Buurtje

Is het misschien niet raadzaam om voor de 2e en 3e ook een PC school op te geven? Dan blijkt duidelijk dat jullie PC onderwijs willen.

Maar misschien kan iemand anders daar wat zinnigers over zeggen.

Buurtje

Buurtje

30-11-2011 om 10:51

2e en 3e keus

Wiske, dank voor het meedenken!
Ik vind het lastig wat te doen met de 2e en 3e keuze. De PC basisscholen die 2e en 3e keuze kunnen zijn, zijn een flink eind verder weg (relatief natuurlijk in de stad) en erg onpraktisch qua route met brengen en halen en doorgaan naar werk. Ik merk dat naast de denominatie meerdere argumenten meespelen, zoals afstand, sfeer en onderwijsmethode. En ik ben ook een beetje bang dat als we als 2e en 3e keus ook PC-scholen opgeven, die mogelijk ook al vol zijn waardoor we nergens voorrang krijgen en uiteindelijk msschien aangewezen zijn op de islamtische basisschool in onze buurt .
Ik zou het liefst gewoon één voorkeur willen opgeven voor de PC-basisschool die bij ons bovenaan staat, omdat de andere scholen niet echt opties zijn...
Ik bedenk me nu dat het handig is om te bellen met de PC-school en te vragen hoe vaak het sinds januari is voorgekomen dat een aanmelding van een kind buiten het eigen voorrangsgebied is afgewezen. Weet ik gelijk of ik me druk maak om iets of niets.

Wiske heeft gelijk

Buurtje, als jij zelf andere argumenten dan denominatie belangrijker kunt vinden, dan verspeel je feitelijk je recht op voorkeursbehandeling vanwege denominatie.
Je zegt dan: Ik wil het liefst een school die binnen mijn praktische omgeving ligt en dan bij voorkeur een PC school, maar als die er niet is dan maar een andere. Dat betekent dat je geen overwegende bezwaren hebt tegen een andere.
Het is niet in strijd met wat je standaard geboden wordt binnen het buurtschoolbeleid. Behalve dan dat in die buurt geen PC school ligt.
Dat er een stukje verderop en binnen de door jou gekozen zone wel een is, is toeval. Het is scholen en gemeentes niet verboden zones aan te wijzen. Dat die een beetje anders ligt dan jij 'm zou kiezen, is pech.
Je hebt alleen maar recht van spreken als die denominatie zo belangrijk voor je is, dat je het er zelfs voor over zou hebben dat je kinderen tot 25 km moeten reizen voor zo'n school, en verder dat je tegen alle andere denominaties zo'n groot bezwaar hebt dat je werkelijk niet wilt dat je kinderen daar naar school gaan.
"Ik bedenk me nu dat het handig is om te bellen met de PC-school en te vragen hoe vaak het sinds januari is voorgekomen dat een aanmelding van een kind buiten het eigen voorrangsgebied is afgewezen. "
Dat moet je maar doen. De soep wordt vaak niet zo heet gegeten. Maar wie flexibel is over de denominatie van de school (afstand is belangrijker) heeft wel een grotere kans op pech.
Groet,
Miriam Lavell

vraag

wat gebeurd er als je nou 3 PC scholen opgeeft en geen Wan allen heeft plek?
Krijg je dan bericht en wordt er dan gevraagd om nog een school te noemen of wordt je kind dan zonder inspraak ingedeeld bij een van de 3 scholen in jouw buurt?
En hoe lang van te voren hoor je of een school plaats voor je kind gaat hebben?

Centrale aanmelding

Wiske, als het je echt om denominatie gaat, dan moet je buiten de centrale aanmelding om aanmelden. Direct bij een PC school. En als die geen plaats heeft, of niet wil afwijken van de centrale aanmelding, een andere zoeken die wel jou op denominatie met voorrang wil behandelen.
Bij het centrale aanmeldloket kun je alleen maar dat opgeven dat aan de regels voldoet. Wijk je daarvan af, dan kunnen ze je niet helpen.
Ik denk dat je een briefje krijgt met die strekking. Ze kunnen je (nog) niet zelf aanmelden bij een andere school.
Groet,
Miriam Lavell

Okay..

Nu is dit soort zaken voor mijn kinderen niet aan de orde. Maar ik was gewoon nieuwsgierig. Dus Buurtje kan haar kind ook buiten die centrale aanmeldprocedure om direct bij de school van haar keuze aanmelden?

Mijn oudste kinderen zitten al op school en er zijn hier weinig problemen met plaatsen en nog geen strikt beleid of centrale aanmelding. Al is er hier ook een stimulering de kinderen in de wijk op school te doen.
Heb ik dus niet gedaan, vanwege de denominatie / lesmethode van de aanwezige scholen in de buurt. Ik ga er van uit dat mijn jongste tzt gewoon naar dezelfde school mag als waar mijn jongens nu al op zitten. Of zou dat over 4 jaar allemaal veranderd zijn?

Allemaal anders

Ja, over 4 jaar is dat anders. Je kunt dan wel op die school inschrijven (daar, of via een centraal aanmeldloket) maar de school (of dat aanmeldloket) bepaalt tegen die tijd waar je kind terecht komt.
Dat hangt vooral ook af van de vraag of de school vindt dat je kind extra onderwijsondersteuning nodig heeft.
Kiezen op denominatie wordt minder vanzelfsprekend. Omgekeerd mogen scholen leerlingen niet meer om denominatie weigeren (tenzij de ouders het oudercontract niet willen onderschrijven).
Maar of de soep over 4 jaar al zo heet is dat je daar ook echt wat van merkt, weet ik niet.
Groet,
Miriam Lavell

Buurtje

Buurtje

30-11-2011 om 19:18

Nadenken over prioriteiten

Dank Miriam en Wiske voor het meedenken. Ik merk dat de discussie me beter na doet denken over wat ik echt belangrijk vindt in de keuze voor een school. Denominatie is niet het enige, andere belangrijke zaken zijn sfeer, grootte van de school, indruk van de docenten en onderwijsmethode. De vraag is dan inderdaad of ik de denominatie zo belangrijk vindt dat ik er een lange omreis voor wil maken of mijn oudste absoluut niet zie op een school die bijvoorbeeld katholiek of openbaar is.
Alle scholen in mijn buurt, dus ook buiten mijn voorrangsgebied, zijn zogenaamde zwarte scholen waar in de schoolgidsen veel aandacht is voor de voorschool en kinderen met taalachterstanden. Ik heb geen idee hoe oudste zich gaat ontwikkelen, maar een taalachterstand heeft hij niet... Pfff, ik vind het lastig omdat ik wel een voorstander ben van naar school gaan in je eigen buurt, maar tegelijkertijd vrijheid wil hebben om onze eigen keuze te maken.
Vanmiddag gesproken met de directeur van de gewenste school, die aangaf dat zij een strak maximum hanteren aan leerlingen, omdat zij geen mogelijkheden hebben voor uitbreiding en dit ook niet willen. Leerlingen die aangemeld worden via schoolwijzer West worden regelmatig niet geplaatst. Ze hebben nog nooit te maken gehad met ouders die direct inschrijven, omdat zij zeggen verplicht te zijn inschrijving te laten verlopen via de centrale aanmelding. Ze wilden geen uitspraak doen over of zij wel of niet meewerken aan directe aanmelding, omdat ze dit eerst wilden bespreken met het overkoepelende bestuur. Inschrijving van oudste moet in de maand van zijn 3e verjaardag binnen zijn, dus op zich is er nog wel even tijd. Ik wacht de nadere info van de school dus nog maar even af.
Nogmaals dank voor de input!

Buurtje - over een zwarte school

"Alle scholen in mijn buurt, dus ook buiten mijn voorrangsgebied, zijn zogenaamde zwarte scholen waar in de schoolgidsen veel aandacht is voor de voorschool en kinderen met taalachterstanden. Ik heb geen idee hoe oudste zich gaat ontwikkelen, maar een taalachterstand heeft hij niet... Pfff, ik vind het lastig omdat ik wel een voorstander ben van naar school gaan in je eigen buurt, maar tegelijkertijd vrijheid wil hebben om onze eigen keuze te maken. "

Dat een zwarte school veel aandacht besteedt aan het voorkomen en bestrijden van taalachterstanden is logisch en te prijzen, het betekent niet per definitie dat er nergens anders aandacht voor is, en het betekent ook niet dat een kind dat dergelijke achterstanden niet heeft dus aan zijn lot wordt overgelaten of schromelijk tekort komt. Nog daargelaten dat natuurlijk lang niet alle leerlingen op een zwarte school een taalachterstand hebben - zelfs al heten ze Mehmet of Khadija.
Mijn zoon zit ook op een zwarte school, heeft een taalvoorsprong die ook op een witte school nog duidelijk zichtbaar zou zijn en ondervindt geen problemen. Er wordt voor zover ik kan zien goed op zijn behoeften ingesprongen.

Ik zeg niet dat je per se voor een zwarte school zou moeten kiezen, alleen dat je je ook niet per se zorgen hoeft te maken.

Groeten,

Temet

Buurtje

Buurtje

02-12-2011 om 14:57

Temet

Temet, dank voor de geruststelling. Fijn dat de school van jouw zoon goed met zijn voorsprong om kan gaan. Het draadje tussen jou en Massi Nissa van een paar weken/maanden geleden over de scholen van jullie kinderen, heb ik met intersse gevolgd.
Ik vind het lastig om het goed te verwoorden, maar mijn angst zit er in dat ik denk dat er eerder aandacht zal zijn voor de negatieve uitvallers dan voor meer gemiddelden en de positieve uitvallers. Een juf/meester met een klas vol kleuters zal keuzes moeten maken en niet alles kunnen aanpakken, kan ik me in elk geval zo voorstellen. Ik heb niet heel hoge verwachtingen wat dat betreft van wat een leerkracht kan bieden, met name wanneer er erg grote niveauverschillen zijn in een klas.
Gezien de keuze voor ook een school in de buurt, gaan we sowieso op een zwarte/flink gemengde school terecht komen. En daar kan ik ook helemaal achter staan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.