Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

23-08-2016 om 12:53

Ben alweer aan vakantie toe


Dendy Pearson

Dendy Pearson

24-08-2016 om 10:08

Combi

Dochter zit in een klas die bestaat uit Havo kans, havo en vwo. Gewoon gezellig bij elkaar omdat ze maar met z'n negenen zijn. Op papier is dochter dus de enige in 3vwo. Krijgen wel op eigen niveau les natuurlijk.

School bevalt prima, resultaten zijn uitstekend. Dat het wat bijzonder is, dat weten we

Specht

Specht

24-08-2016 om 11:05

Informeren op nieuwe school

ik zou op de school waar je dochter volgend jaar heen gaat informeren wat ze aan biologie lessen krijgen tot en met de derde en dat vergelijken met wat je dochter gehad heeft. Afhankelijk daarvan kan je beslissen of je je dochter wel of niet mee laat doen met de havobiologie lessen.

Triva

Triva

24-08-2016 om 13:43

Specht

Ik zou in dat geval ook vragen of het klopt dat die vwo'ers twee uur minder les hebben dan de havisten want daar geloof ik niets van.

Tango

Tango

24-08-2016 om 14:10

Boekenfonds

Hier heeft de school van dochter ook een boekenfonds. Je kan de boeken ophalen op 1 locatie van de school. Normaliter doet dochter dat zelf en is dat geen probleem. Dit jaar kon dochter het niet zelf doen omdat ze begeleidster was bij de vakantiespelweek hier in het dorp. Ik heb ze dus opgehaald. Ging niet van een leien dakje zeg! Zeker 20 minuten in de rij gestaan, nog een verkeerd boek gekregen, wat gelukkig nog op tijd gezien werd. Ik was bijna te laat op een afspraak vanwege dit gedoe. Gelukkig doet ze dit jaar examen en hoeft het volgend jaar niet meer (hoop ik).

Tango

Tango

24-08-2016 om 14:13

En verder

Kwam zoon na de eerste dag met de duojuf prima terug. Hij had geen problemen ervaren. Ging vanmorgen ook niet met tegenzin naar school gelukkig. Voor de zomervakantie had hij er nog wel tegenop gezien dat hij haar zou krijgen. Ik heb vanmiddag even een gesprekje aangevraagd bij de juf, om een nieuwe start te maken heb ik gezegd. Vond ze fijn. Ze wist volgens mij totaal niet wat er mis was gegaan en had blijkbaar van de andere juf niets gehoord. En daarna gaan we gewoon weer verder. Heb er wel vertrouwen in dat zowel juf als zoon zijn veranderd. Dus zal wel goedkomen.
Nu nog zien of dochter vanmiddag nog iets heeft te melden over haar klas. Gisteren zou ze een afspraak hebben maar die ging door miscommunicatie niet door.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

24-08-2016 om 16:50

Nou ja

Het is blijkbaar echt zo. Bio heeft 2 boeken voor vwo en het is aan de school in welke leerjaren ze ermee werken.
Dochter kan nu 1 dag uitslapen en het andere uur is een tussenuur die ze zelf mag invullen. Er is wel gevraagd of ze bij practicum wil komen helpen.

Specht

Specht

24-08-2016 om 17:45

Dendy

Acht leerlingen in een klas, en dan nog heeft een leerkracht hulp nodig bij het prakticum?
Dit verbaasd mij.

Egel

Egel

24-08-2016 om 18:06

Tsjee Dendy

Natuurlijk vindt je dochter dat wel leuk. Persoonlijk zou ik daar geen boodschap aan hebben en zou ik gewoon biologielessen vragen van de school. Ten minste als de Havoleerlingen dat ook krijgen (en zij in de jaren ervoor evenveel biologie hebben gehad). Er zal toch wel ergens staan welke vakken er gegeven horen te worden? Ik zou even de website napluizen.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

24-08-2016 om 18:26

Niet

Er zijn toch wel meer vakken die soms niet gegeven worden? Zo heeft dochter ook wel eens een half jaar vak X en dan het andere half jaar vak Y gekregen? Als het geen problemen oplevert in de vierde zou ik haar niet alsnog bio laten volgen. Dat is dan nergens voor nodig en zorgt voor nodeloze verzwaring.

Onbegrijpelijk rooster

Dochter dacht dat ze het rooster snapte, maar na een dag school blijkt dat ze op één uur zowel Nederlands als Duits heeft. Haar klasgenoot, met exact hetzelfde vakkenpakket, heeft op hetzelfde uur Nederlands, maar van een andere docent. Echt heel raar!

skik

Dendy Pearson

Dendy Pearson

24-08-2016 om 20:07

Specht

Dat is natuurlijk voor de gezelligheid.

Specht

Specht

24-08-2016 om 20:09

dendy

Mijn kinderen zouden hun bed toch echt gezelliger vinden.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

24-08-2016 om 20:23

Stom rooster

Mijn dochter heeft haar rooster voor de eerste periode. Twee dagen tot 16.00 en drie dagen tot 15.00 uur. Dan wel elke dag uitslapen maar het is natuurlijk hopeloos onhandig als je 's middags nog iets wilt doen. Ik vind het ook best nog veel uren voor zo'n laatste jaar, en dan ook nog met een vak minder omdat ze dat al heeft.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

24-08-2016 om 21:07

Specht

Ik denk dat dochter ook alleen gaat helpen als dat practicum in een tussenuur valt

Biojuf

Biojuf

24-08-2016 om 21:32

Geen biologie in de derde

Klopt hoor, er wordt in principe geen biologie op scholen in drie havo en drie vwo gegeven. Elk vak heeft een bepaald aantal uur in de onderbouw. De onderbouw biologie duurt twee jaar (net als Duits bijvoorbeeld) en dan 2 lesuur per week. Sommige scholen hebben hele lange lesuren en dan valt biologie een periode uit. Er zijn ook scholen die minder uur geven en dan drie jaar biologie geven, maar gebruiken de onderbouwboeken (1 en 2 hv) dan drie jaar. Of ze behandelen alvast hoofdstukken uit bovenbouw boek.

Lente

Lente

24-08-2016 om 22:11

Hier biologie en Duits vanaf de brugklas t/m 3 vwo

Geen idee of het boek van bio voor een ander leerjaar was
Voor Duits een leerboek per schooljaar, passend bij het jaar en niveau.
Hier wel economie in de 2e maar niet in de 3e. Zelfde voor M&O. Deze vakken werden om beurten gegeven in de 2e

Vesper

Twee keer tot 4 uur en drie keer tot 3 uur en (meestal?) het eerste uur vrij vind ik een relaxed rooster hoor. Mijn jongens die nu in de tweede zitten hebben een nagenoeg vierkant rooster, elke dag tot 4 uur en één dag het eerste uur vrij, tenzij je steunles krijgt. Wel overzichtelijk.

skik

Vesper...

Als ik jou dochter was zou ik mijn handen dichtknijpen....

Bij mijn middelbare scholieren is alles voor 15.15 een zeldzaam feestje, 15:15 lekker, 16:00 best normaal en 1645 niet leuk, maar absoluut geen uitzondering.

Sinds ook in de onderbouw er steeds meer keuze en variatie is toegestaan ( Chinees, drama, technische etc) zijn de roosters er steeds minder fijn gaan uitzien. Elk voordeel het z'n nadeel zeg maar.

Met een half uur fietstijdbwas mijn middelste vorig jaar ( toen v4) als alle lessen regulier waren 4 keer per week om 1630 thuis, en 1 keer rond 1715. Ook dat wende, maar leuk is anders. Hopelijk is het komend jaar wat beter....

Ingrid

En...

Uitslagen zat er zelden in. Stuk of 8 tussenuren..

Ingrid

Uitslapen

Uitslapen bedoel ik..,,niet uitslagen...

Vesper Lynd

Vesper Lynd

25-08-2016 om 13:38

Jee

Hier is het in de onderbouw heel anders, omdat het uitgangspunt van school is dat de onderbouw een sluitend rooster moet hebben. Die zijn dus ook regelmatig om 14.00 uur of eerder uit. Dochter heeft nu gelukkig maar een keer een echt tussenuur, en mag ook een keer om 11 uur beginnen. Dat is voor haar fijn, maar ik vind het wel dan lastig dat ze zo laat weg gaat als ik zo'n dag thuis werk.

Anoniem

Anoniem

25-08-2016 om 14:01

Hier

Hier had oudste vorig jaar (in de 2e) het grootste deel van vorig schooljaar 2 dagen tot 16.45, 2 keer tot 15.15 en 1 keer 14.30. Die dag 14.30 was echt 'een korte dag', zo ingepland omdat er die dag altijd veel buitenschoolse activiteiten op school ingepland stonden. Geen tussenuren ingeroosterd en 2 keer een eerste uur vrij.

Dit jaar juist blij omdat ze nu nooit langer dan tot 15.15 hoeft Middelste gaat nu naar de brugklas (andere school in andere stad) en die heeft 4 dagen tot 15.45.

Kinderen hier zien dus ook alles voor 15.00 als vroeg uit

Vesper...rooster zoon stond er net op...

Ma tm donderdag les vanaf 8.15 tot 16.00 ( maandag, dinsdag EN woensdag overigens het 2e uur een tussenuur.....dus vroeg uit de veren, 1 uur school en dan tussenuur. Lekker. Maar niet heus)
Vrijdag een soort feestdag van 10 tot 1500

In totaal 7 tussenuren....

Een stuk beter dan vorig jaar....

Ingrid

kitty

kitty

26-08-2016 om 11:08

zin in

Zoon heeft er zin in! Not. Mailtje binnen van Van Dijk dat de boeken van zoon vandaag bezorgd worden. Reactie: hm, ik hoop dat ie kwijt raakt in de post of anders is er zeker vandaag niemand thuis of haal ik de batterijen uit de bel? Ik wijs hem nog opgeven bij de buren. Zoon: dan waarschuw ik die even dat ze hem niet aannemen. En verder is magister in onderhoud, dus voorlopig geen rooster of klasindeling. Reactie zoon: houden zo.
Dat wordt dus een stralend examenjaar!

Tango

Tango

30-08-2016 om 14:30

Boos

Ik ben nu echt boos! Had net eindelijk na een week proberen te bellen de unitleider bovenbouw van school aan de telefoon over de klas van dochter. Ik het gesprek kwam eigenlijk geen zinnig argument naar voren waarom ze nou juist in deze klas is ingedeeld. Het kwam er op neer dat alle leerlingen en hun pakketten in de computer zijn gezet en dit eruit gerold is. Hij gaf wel toe dat dit een beetje in het nadeel van dochter was uitgevallen. Verder was er niets bespreekbaar. Als ze met de herfstvakantie nog ongelukkig was, gaat hij er naar kijken, anders niet. Op mijn argument dat het dan toch net zo goed meteen kwam, ging hij niet in. Dat kon niet. Hij liet doorschemeren ook de gevolgen van 1 wisseling te vrezen. Dan willen er natuurlijk meer. Ik heb gezegd dat ik voor mijn eigen kind spreek en niet voor anderen. Oftewel ik ben niets verder gekomen. Man zegt dat we het hogerop gaan zoeken. Ik zit nu de structuur van de school te bekijken, want bij wie moet je dan zijn? Vestigingsdirecteur? Locatieleider? Die laatste is een heel geschikte man, dus ik denk dat ik daar maar ga beginnen.
En oh ja, ik heb aan het eind van het gesprek tegen de beste man gezegd dat dit me zwaar tegen valt van de school en dat het een argument is om voor ons tweede kind niet voor deze school te kiezen. Daar was hij niet heel blij mee, maar ook dat mocht niet baten. Wat een nare man!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.