Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

23-08-2016 om 12:53

Ben alweer aan vakantie toe

Deze week is zijn de scholen weer begonnen en dat gaat hier niet echt van een leien dakje.
Dochter, 4 VMBO-t hoorde vorige week dat ze is geplaatst in een klas waar geen van haar vriendinnen heen gaat. Met sommige heeft ze 3 jaar samen gezeten. Die baalde dus vreselijk. En hoe dit is ingedeeld is ons ook volkomen onduidelijk, want een groot deel van haar klasgenoten heeft 2 andere vakken dan zij, terwijl een aantal van haar vriendinnen hetzelfde pakket heeft of 1 vak verschil. Ze is heel dapper zelf aan de slag gegaan om hierin verandering aan te brengen, want ze ziet deze klas echt niet zitten. Ze heeft gisteren kennis gemaakt en het was, zoals ze vertelde, nog erger dan ze dacht. Allemaal al gevormde groepjes, waar zij tussen moet komen. Vandaag heeft ze er een gesprek over, komt ze er niet uit, dan ga ik aan de bel trekken. Je gunt je kind toch ook een leuk examenjaar, naast dat er natuurlijk hard gewerkt moet worden.
En dan zoon. Vorig jaar een topjaar gehad met een goede juf. Nu is ze zwanger, er komt een invaller en daarnaast een duojuf die hem helemaal niet ligt. Hij heeft haar destijds in groep 3 gehad en wij hadden toen zo weinig vertrouwen in haar dat we hem na groep 3 naar de parallelklas hebben over laten zetten. Juf is dit blijkbaar al helemaal vergeten, wij niet. Daar moeten we dus ook maar even een gesprekje aan wijden. Natuurlijk zijn er intussen dingen veranderd, maar een juf die je kind als lui en ongeinteresseerd wegschrijft, terwijl hij achteraf gezien ernstige dyslexie blijkt te hebben, vergeet en vergeef je dus niet zomaar.
Lekker begin dus. We gaan maar weer zien hoe het gaat lopen. Maar ik begin liever wat relaxter. Hoe zijn jullie het nieuwe schooljaar begonnen? Voor zover jullie al begonnen zijn natuurlijk, want het grootste deel van het land geniet nog van de vakantie en van het heerlijke warme weer deze week.


Stickertje

Stickertje

23-08-2016 om 14:23

Nog vakantie maaar pffffff.

De kinderen zijn hier aan de laatste week vakantie bezig, de boeken zijn binnen en gekaft. Wat de nieuwe brugger betreft mag het gaan beginnen! Verder dan hangen komen ze niet. Vriendjes van zoon beginnen deze week al, voor Vo onderwijs hoger dan vmbo-t zit je hier al snel in een andere vakantie regio dus mijn kind is nog thuis terwijl het voor anderen al begint.
Net na 3 dagen op en af bellen eindelijk van Dijk aan de telefoon gehad om te melden dat de boeken van dochter niet allemaal meer geschikt waren voor normaal gebruik. Een boek was zo ernstig beschadigd dat ik vreesde voor problemen met inleveren. Een ander boek was zo volgekliedert en met markeerstift bewerkt dat hele passages nagenoeg onleesbaar waren. Daar komt een andere voor.
Dochter heeft wel al via magister kunnen inzien bij wie ze in de klas komt en daar is ze blij mee.
Vanavond met zoon maar eens de route fietsen, dat hij goed voorbereid op pad gaat volgende week.
Altijd best druk die laatste vakantieweek. Volgende week ga ik even in de relax stand, weer wennen aan normale dagritmes.

Egel

Egel

23-08-2016 om 14:46

hier vandaag gestart

Vandaag zijn mijn kinderen begonnen (allebei middelbare school). Eerste kind is net thuis en is tevreden, niet zoveel veranderd en ze starten kennelijk langzaam op.
Dochter (andere school dan die al thuis is) gaat net als jouw dochter naar de vierde en haar twee betere vriendinnen zitten ook niet bij haar (en niet bij elkaar) maar ze zit er niet zo erg mee. Ze heeft zin om allemaal nieuwe mensen te leren kennen en de vriendinnen ziet ze wel in de pauze. Ze heeft wel ook 3 jaar bij dezelfde mensen in de klas gezeten.
Ze had enorm veel zin om te beginnen maar was ook doodzenuwachtig. Zielig dat ze niet lekker was vanmorgen, kwam niet zo goed uit! Ik verlang ernaar dat ze thuiskomt (gelukkig ben ik ook al thuis), dan kan ik horen hoe de eerste dag bevallen is.

Tango

Tango

23-08-2016 om 15:17

Egel

Zo is mijn dochter vaak ook wel hoor, dat ze nieuwe contacten wil opdoen. Maar dit heeft ze afgelopen zomervakantie al volop gedaan. Verder zitten haar vriendinnen dus allemaal wel in twee of drietallen bij elkaar en zij dus echt helemaal apart. Ze is al een tijdje thuis en vond het echt niet leuk. Ze werd ook nog lastig gevallen door een jongen die achter haar in de klas zat, voortdurend tegen haar aan zat te praten en aan haar haar zat. Ze had hier iets van gezegd en toen stopte hij wel. Hij ging haar ook meteen maar volgen op Instagram. Ze voelde zich hier niet prettig bij en heeft hem niet geaccepteerd. Draagt allemaal niet positief bij aan het hele gebeuren. Morgen heeft ze een gesprek met haar vorige mentor over de indeling en nog iemand van de bovenbouw erbij. Ben benieuwd. Ze had al een mail gekregen dat een overplaatsing evt. mogelijk is, maar pas na de herfstvakantie. Zie ik geen meerwaarde in. Doe dan maar meteen. Maar goed, ik wacht nog even af wat er morgen uit komt. Vind dat dochter het goed aanpakt.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

23-08-2016 om 15:46

Hier ook

De school van dochter heeft de onhebbelijke gewoonte om ieder jaar de klassen te mixen. Ze zat komend jaar bij geen enkele goede bekende dus ze heeft de teamleider en decaan gevraagd om overplaatsing. We wachten vol spanning op de reactie. De boeken zijn nog niet binnen. Wel al bij schoolgenoten dus die zullen hopelijk vandaag of morgen komen.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

23-08-2016 om 16:39

Oh leuk

Ik heb maar eens gebeld met Van Dijk waar de boeken bleven. Bleek dat we ze zelf hadden moeten bestellen. Oeps! ;-( Dat hebben ze niet handig gecommuniceerd, met hun spam over rugtassen en agenda's

Triva

Triva

23-08-2016 om 17:09

Vesper

Is dit dan de eerste keer dat je boeken van van Dijk moet hebben?

Vesper Lynd

Vesper Lynd

23-08-2016 om 17:11

Triva

Volgens mij ging het vorig jaar automatisch, of kreeg je een papieren brief of zo. In de mail raakt het vrij snel ondergesneeuwd in een brei van reclame. Hopelijk komen ze op tijd.

Julia64

Julia64

23-08-2016 om 17:16

hier ook al zo'n fijn begin (not)

Zoon (15) is begonnen in de examenklas van het VMBO-t en kwam thuis met de boodschap dat ze de 3 VMBO-klassen van vorig jaar hebben samengevoegd tot 2 klassen van 30 (!) kinderen. Niet alleen is hij nu zijn fijne mentor van vorig jaar kwijt, maar hij zit nu ook in een klas met nogal wat probleem-elementen die vorig jaar nog in een parallelklas zaten.
Zoon heeft ADD en het laatste wat hij kan gebruiken is deze ontwikkeling. Vorig jaar ging het - met medicatie, bijles, een rustige klas en een mentor die meedacht - allemaal redelijk. Maar ik houd echt mijn hart vast voor het komend jaar. Zoon zelf baalt ook als een stekker.
Bah, heb er gewoon buikpijn van als ik nog terugdenk aan dat vreselijke brugklasjaar en zie al helemaal voor me dat we dit jaar gewoon wéér gaan krijgen.
Dus ja, ik ben ook weer aan vakantie toe geloof ik.....

Stickertje

Stickertje

23-08-2016 om 20:41

Vesper

Wij hadden mail van van Dijk en dochter was er ook op gewezen via de Nieuwsbrief van haar school die is ook digitaal. We hebben dat echt op de kalender geschreven, om het gedaan te hebben voordat de vakantie begon. We gingen namelijk meteen dag 1 weg naar Frankrijk. Zet het nu alvast in je digitale agenda met melding dat je in de laatste schoolweek van dit schooljaar boeken besteld voor het volgende jaar.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

23-08-2016 om 20:49

Niet nodig

Dochter gaat naar de zesde dus volgend jaar hoeven we niets te bestellen. Nou ja, wellicht voor de nieuwe studie maar dat mag ze dan lekker zelf doen. Ik ga er vanuit dat de nieuwe school van jongste ons volgend jaar beter zal informeren

Marjoleine64

Marjoleine64

23-08-2016 om 20:55

Hier nog vakantie

Jongste zoon heeft ook al in magister kunnen zien in welke klas hij dit jaar zit. Hij gaat naar 6VWO, maar ze hebben de complete indeling door elkaar gegooid. Gedreven door (logistieke) noodzaak, maar ik blijf het vreemd vinden om voor het examenjaar alles te veranderen. Andere klas, andere mentor, andere docenten (deels). Uit zijn oude klas van 28 ll zijn er 7 blijven zitten, in de parallelklas veel minder, en er zijn er maar een paar gezakt voor het examen. Dus de totale groep is kleiner, en de verdeling van de clusters anders. Het is wel veel logischer ingedeeld nu, en zoon is er zeker niet rouwig om. Omdat het maar 2 klassen zijn trekken ze sowieso al veel met elkaar op.

Maar eerst nog even 2 weekjes 'eindelijk zomer'vakantie.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

23-08-2016 om 21:03

Hier

pakte dochter (combiklas 3havo/vwo, zij is de enige vwo'er) vanavond haar tas in en kwam tot de ontdekking dat ze geen bioboeken heeft. Nagekeken bij Iddink, zijn idd niet door school op de lijst gezet.
Stuurt ze een mail naar haar docent, krijgt ze mail terug: "er bestaan geen boeken 3vwo. Ik heb aangegeven dat jij geen biolessen hoeft te volgen. We hebben het er morgen wel over"

Ik hoop/ga er maar vanuit dat hij in een lollige bui was.

Marjoleine64

Marjoleine64

23-08-2016 om 21:34

Dendy

Dat kan best kloppen. Mijn zoons hebben in de 3e geen bio gehad, en ook niet in hun pakket gekozen. Jammer, vind ik, maar zij waren er blij mee. Als meer scholen dat zo doen dan is er te weinig markt voor 3e klas boeken. Kan ze natuurlijk evt gewoon meedoen met 3 HAVO, lijkt me voor school ook wel zo makkelijk, en ik kan me niet voorstellen dat er heel veel verschil is.

Yep

Ergens een jaar geen bio, daar komt iets anders voor in de plaats. Ik weet het niet meer precies, het is weer even geleden. Later komt bio terug, met wel 4 boeken in combinatie met scheikunde en Binas boek. Biologie, natuurkunde en scheikunde.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

23-08-2016 om 22:04

Oh echt?

En hoe gaat dat dan in de bovenbouw? Want ze wil nt of ng gaan doen

Triva

Triva

23-08-2016 om 22:14

Vesper

Alles wat van belang is hier komt in aparte mapjes binnen, wat overblijft in 'postvak in' is dus over het algemeen reclame

Egel

Egel

23-08-2016 om 22:25

Tuurlijk wel biologie

Natuurlijk zijn er wel 3vwo-boeken biologie, tenminste: er bestaan combinaties 2/3-vwo. Inderdaad te weinig markt voor een puur 3V-boek omdat best veel scholen dat niet geven in de derde.
Maar ik zou als ouder nooit accoord gaan met zomaar geen biologie meer als dat wel gebruikelijk is op de school.

Hier

Dochter baalt wel, vorig jaar waren er 3 havo4-klassen, nu weer 3 havo5-klassen, er is niemand gezakt en niemand blijven zitten dus de klassamenstelling had gewoon zo kunnen blijven als vorig jaar, maar zij is toch ineens als enige van haar oude klas in een geheel andere klas terecht gekomen. In haar oude klas had ze het erg naar haar zin, de leerlingen van de nieuwe klas vind ze niks. School heeft voor elk vak twee leerkrachten en zij heeft meestal de minst favoriete van de twee. Nou kan het haar in het examenjaar niet zoveel schelen of ze de docent aardig vindt of niet, maar of ze er prettig les van krijgt. En daar heeft ze dus best een hard hoofd in.

Ervaring leert wel dat na de aanvankelijke teleurstellen en frustratie het allemaal wel weer losloopt.

Best bijzonder: dochter zit in een klas met uitsluitend meisjes, zoon alleen met jongens. Dochter doet theaterschool, zoon technasium. Erg gendernormatief.

skik

Fientje

Fientje

23-08-2016 om 23:01

Inderdaad

Hier in de tweede geen bio, in de derde wel weer. Maar er zijn dus boeken, ook voor 'n derde klas (Biologie voor jou, gebruiken ze geloof ik).

Overigens bestaat de technasiumklas hier voor de helft uit meisjes, Skik (maar volgens mij zou mijn zoon liever een jongensklas hebben.. nog wel )

Qua boeken is het hier ook niet helemaal goed gegaan. Mijn zoon heeft tekenen gekozen en boeken gekregen voor muziek. Bij andere kind hadden ze voor de vakantie een brief meegegeven voor een afspraak (extra vakken en maatwerk rooster) op de eerste schooldag nog voor de jaaropening. Die afspraak heeft zoon dus meteen gemist, want die brief was hij helemaal vergeten, heeft hij nooit gehad of is kwijt geraakt tijdens de verhuizing. Knap knullig ook van school, want ze hebben verschillende keren gemaild de afgelopen week. Maar niet over die afspraak dus.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

23-08-2016 om 23:07

Ongelofelijk

Ik kan het echt bijna niet geloven, dat zomaar een jaar bio wegvalt. Mag een school dat zomaar doen dan? Ik heb nog niets gehoord over een vervangende les.
Ik heb haar docent (cc naar mentor en onderbouwcoordinator) gemailt wat precies de bedoeling is.
Ik wil best dat Havoboek aanschaffen, dan doet ze idd maar met de rest mee.

kitty

kitty

23-08-2016 om 23:39

hier

Deze week een mailtje gehad van Van Dijk dat school de boeken voor zoon (h5) besteld heeft en dat ze voor de laatste vakantieweek bezorgd zouden worden. Zoon wil er niets van weten want hij heeft nog tot 6 september vakantie, zegt hij. Maar dan zouden ze deze week moeten komen.
Zijn zus zit op een andere school, die hebben een eigen boekenfonds en zij mag het zelf op school afhalen. Dan is Van Dijk natuurlijk wel weer handig.
Ik kan van mijn kinderen herinneren dat ze geen bio hadden in de derde want eerst moesten ze een bepaalde scheikundebasis hebben voordat ze weer verder konden of zo. En scheikunde kregen ze pas in de derde voor het eerst. Ik kan het ze nu niet vragen.
En ja, ieder jaar hebben ze wat mindere leraren maar ook wel weer goede. Stiekem hoop ik wel dat dochter niet de leraar Nederlands van vorig jaar heeft. Hij geeft geen les maar weet wel de leerlingen geen enkele kans te geven als het er op aan komt. En ook dat ze niet dezelfde mentor krijgt want daar heb je 3 x niks aan.
Klassenindeling hebben ze nog niet. Die van dochter komt meestal pas zo'n beetje op de eerste schooldag. Zoon kijkt pas op de eerste schooldag, waarschijnlijk staat alles al op magister. Het interesseert hem niet zo veel.

vlinder72

vlinder72

24-08-2016 om 07:48

geen biologie

Dat verklaart dan gelijk waarom mijn zoon in Havo3 geen boeken voor biologie heeft. Ook voor Frans niet maar dat vak schijnen ze dit jaar digitaal te krijgen.

Els

Els

24-08-2016 om 07:55

Wacht de uitleg af

Als er een jaar geen biologie gegeven wordt betekent dit niet dat het uitvalt. De stof wordt bijvoorbeeld over de onderbouwperiode gespreid. Op de school van onze kinderen gebeurt dat bijvoorbeeld met de talen. Een jaar intensief Frans, geen Duits. Vervolgens een jaar intensief Duits en een beetje Frans. Een jaar intensief biologie (1 en 2) en daarna een jaar niet maar wel intensief natuurkunde.

Lieverdje

Lieverdje

24-08-2016 om 09:02

Biologie vroeger ook niet elk jaar

Niks nieuws hoor, toen ik in de jaren 90 op school zat hadden we ook een jaar tussendoor geen bij, volgens mij ook de 3e klas. Dus dat gaat al zo'n 25 jaar zo. Toen was het verhaal dat in het derde jaar scheikunde werd geïntroduceerd, dat kon niet eerder i.v.m. proeven doen en dat je daar een bepaalde leeftijd voor moest hebben. Zo had je in de 3e een inhaalslag met veel uren scheikunde en dus geen biologie, waar juist weer meer uren van waren in de 1e en 2e klas.

Lieverdje

Lieverdje

24-08-2016 om 09:03

Typfoutje

Geen bij, maar bio dus. Stomme autocorrectie....... (kun je dat ook uitzetten eigenlijk?)

Dendy Pearson

Dendy Pearson

24-08-2016 om 09:14

Meer uren

Ik heb nog geen uitleg gehad, maar zoals het er nu uitziet is dochter de enige die geen bio krijgt en dus 2 uur minder les. Dat vind dochter prima, ze kan dan op vrijdag zelfs een uurtje later naar school.
Ik vind eigenlijk dat ze maar gewoon meedoen met de havo. Maar misschien betuttel ik nu teveel

We zijn trouwens heel tevreden over de school hoor. Dit kwam alleen nogal als een verrassing

vlinder72

vlinder72

24-08-2016 om 09:17

lieverdje

Ja. Bij instellingen en dan toetsenbord opzoeken. Ergens kan he dan autocorrect uitzetten

Triva

Triva

24-08-2016 om 09:43

mee laten doen

Als ze de enige is die VWO doet dan zou ik haar wel bio laten houden, zeker als ze al weet dat ze een N-profiel gaat kiezen. Ik vermoed dan ook dat ze ergens iets tekort gaat komen tov andere VWO leerlingen in de derde als ze minder uren draait dan de havo.

Sorry maar ik vind dit niet goed klinken, zou die school nooit hebben uitgekozen. Hoe moet dat volgend jaar als enige in VWO4?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

24-08-2016 om 10:02

Triva

Bovenbouw is op een andere school

Lieverdje

Lieverdje

24-08-2016 om 10:03

geen bio in 3vwo is normaal

Zie mijn vorige reactie. Andere vwo leerlingen hebben ook geen bio in de derde klas. Een combinatie 3havo/vwo is waarschijnlijk niet standaard daarentegen....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.