Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

03-02-2012 om 22:53

Beoordeling basisscholen

Waar kan ik handig een beoordeling van verschillende basisscholen in onze woonplaats vinden?
Ik weet nog niet of het nodig is, maar we maken ons eigenlijk nog steeds wel zorgen over Tangozoon en met name of de huidige school hem wel kan bieden wat hij nodig heeft. Thuis zien we vooruitgang, juf houdt inmiddels gewoon haar mond en laat ons op het 10-minuten gesprek wachten dat over 2 weken plaats vindt. Vandaag met Tangoman afgesproken dat we gaan inzetten op een verbetering binnen een maand (na 10-minuten gesprek) evt. gesprek met de directie of IB-er erbij en als dit niets wordt een schoolwisseling. Ik ben er echt een beetje 'ziek' van, want wil dit helemaal niet voor Tangozoon. Maar zo gaat het dus ook niet. Ik wil me dus alvast wat gaan orienteren op scholen in onze stad, maar hoe doe ik dat?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tangozoon

Mag ik vragen in welke groep je zoon zit.

Gr.

Tango

Tango

03-02-2012 om 23:50

Groep 3

Tangozoon is 7 en zit in groep 3. Heeft tweemaal groep 2 gedaan en daar is eigenlijk onze twijfel over deze school al begonnen. Nu in groep 3 geven ze op school weer aan dat hij onzeker is, steeds dezelfde, vertrouwde werkjes kiest etc. Wat hij dus de eerste keer in groep 2 ook liet zien.

Marie

Marie

04-02-2012 om 11:18

Site onderwijsinspectie?

hallo
Had je hier al gekeken?
www.onderwijsinspectie.nl
Maar ik kan geen inspectierapporten vinden?

Vic

Vic

04-02-2012 om 16:59

Onzekerheid

In groep 2 is dat idd vaak een reden om te doubleren, maar in groep 3 hebben ze in de regel voor iedereen dezelfde werkjes. Wat zou je voor hem willen? Denk je dat hij behoefte heeft aan extra of moeilijker werk?

Tango

Tango

04-02-2012 om 23:09

Vic

Het is een montessorischool waar elk kind op het eigen niveau werkt en daarnaast mogen ze montessoriwerkjes uit de kast pakken. Bij dat laatste pakt hij dus steeds hetzelfde, volgens mij vaak omdat hij de andere werkjes niet kent en niet weet wat de bedoeling ervan is.
Ik heb dus werkelijk geen idee of hij behoefte heeft aan extra of moeilijker werk of dat hij juist de stof niet aankan. En dat vind ik dus lastig. Een paar weken geleden hebben wij aan de bel getrokken omdat we ons zorgen maakten. Wij zijn toen samen met school met hem aan de slag gegaan. Thuis zien we hiervan resultaat. Hij leest ineens niet meer spellend, maar hele woordjes en zinnen. Maar nu ik van de week bij school vroeg hoe zij het nu vinden gaan, werd hierop dus geen antwoord gegeven.
Wat wij ons afvragen is of het montessori-onderwijs wel past bij hem. Ik vind het heel lastig. Wil hem eigenlijk helemaal niet weghalen van deze school omdat hij er zoveel vriendjes heeft, zijn zus er ook op zit etc. Tangodochter zal er ook gewoon blijven, want die zit in groep 7 en doet het prima. Maar aan de andere kant begint ons vertrouwen in de school t.a.v. Tangozoon erg op te raken.

Vic

Vic

05-02-2012 om 12:41

Planning?

Ik weet niet zoveel over Montessori-onderwijs, maar het is toch niet de bedoeling dat de kinderen helemaal zelf uitmaken wat ze wel of niet doen? Ik vind het nl helemaal niet vreemd dat kinderen automatisch naar bekende werkjes grijpen. Die van mij doen ook het liefst (leuke) dingen waarvan ze weten dat het goed gaat. Moeten de kinderen zelf een planning maken?
Ik zou gewoon een aparte afspraak maken met de leerkracht en vragen wat ze eraan wil doen om je zoon zijn verplichte taken te laten doen. Niet laten afschepen tot het 10-minutengesprek, want dat is te kort voor dit soort zaken.

marie

marie

05-02-2012 om 17:33

Toch andere school?

Hallo
Misschien is hij inderdaad geen "Montessorikind", is het gewoon te onoverzichtelijk voor hem. Juist omdat ze allemaal op eigen niveau werken, is er niemand die hetzelfde doet waar hij zich aan kan optrekken?
Wellicht is een "gewone" school met homogene klassen en meer structuur beter voor hem. Het is dan veel duidelijker wat er van hem verwacht wordt.
Ik ken persoonlijk kinderen die "verzopen" op de Montessorischool (school werd heel populair en ging een beetje aan "eigen succes ten onder") en die helemaal opbloeiden op de "gewone" school waar onze kinderen naar toe gingen.
En hij is nog zo jong - die vriendjes blijven wel of hij krijgt/maakt gewoon nieuwe.
Informeer eens bij kennissen/buren/vrienden in de buurt of die tevreden zijn over de scholen waar hun kinderen naar toe gaan. Misschien is juist de school "om de hoek" juist wel beter voor je zoon?
succes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.