Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
pooh bear

pooh bear

13-09-2011 om 13:34

Beoordeling topo toets

Hoe worden bij jullie de topo toetsen beoordeeld?
Mijn dochter had een topo toets gemaakt daarbij moest ze 21 landen invullen hiervan had ze er 8 fout.
Als ik kijk naar hoe het vroeger bij ons ging zou ze een voldoende hebben. Als je tien vragen heb gaat er voor elke fout 1 punt af. Bij 20 vragen gaat er dus bij elke 2 fouten een punt af. Zou bij 8 fout een dus een 6 zijn is net voldoende.
Maar mijn dochter had een onvoldoende voor deze toets gekregen.
Is dit een normale beoordeling. Of is dat wat streng beoordeelt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marije

Marije

13-09-2011 om 14:02

Welke klas, welk niveau?

Hoe de normering is, is afhankelijk van welke klas en welk schoolniveau. Bij mijn dochter in gym 3 kan het voorkomen dat bij simpel leerwerk 1 fout 2 punt aftrek is. Bij zoon op vmbo-t is het meestal 1 op 1.
Die regel van vroeger die voor jou heel duidelijk is, ken ik niet, ook niet van toen ik op school zat.

Zus

Zus

13-09-2011 om 14:17

Normaal

Het lijkt mij een realistische beoordeling. Het is een kennistoets en die worden strenger beoordeeld dat inzichttoetsen. Bij zo een topotoets moet je toch alles goed kunnen hebben, op een enkele vergissing na. Ook als je er niks van snapt.

Primavera

Primavera

13-09-2011 om 14:28

Waarom heeft ze die toets slecht gemaakt

Ipv je af te vragen of het nou net wel of net niet een voldoende is, zou ik mij richten op waarom ze deze toets slecht gemaakt heeft. Verkeerde leerstrategie? Onderschatting van eigen kunnen? Dyslexie? Gemiste stof door bijv. ziekte niet ingehaald? Concentratieproblemen? Ik noem maar wat.
Als je de oorzaak weet kun je wellicht voorkomen dat ze een volgende keer dit soort toetsen weer slecht maakt.
Groeten Primavera

3/4 goed

3/4 goed is een voldoende, zo werd het geloof ik hier op de basisschool gerekend.

pooh bear

pooh bear

13-09-2011 om 15:38

De reden

De reden ban de onvoldoende is hier niet belangrijk.
Ze heeft hem in elk geval wel geleerd. Maar het kost haar allemaal wat meer moeite.

Ik wilde gewoon weten wat de normale normerink is.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

pooh bear

pooh bear

13-09-2011 om 15:40

Groep 7

Ze zit overigens op de basisschool in groep 7 enoest Europa leren.

Fiorucci

Fiorucci

13-09-2011 om 17:30

Nou p

Ik vind toch dat 8 van de 21 geen onvoldoende waard is, nog niet de helft is fout. Extreem is bijna alles fout ofzo. Lijkt me meer een zes of zo.

Serwe

Serwe

13-09-2011 om 18:27

Fiorucci

Het is bij toetsen zelden zo dat precies de helft fout of iets minder dan de helft fout een voldoende is. In bijna alle gevallen ligt de normering een stuk hoger. In de meeste gevallen moet je echt wel 3/4 van de vragen goed hebben voor een voldoende.
Van de 21 plaatsen er maar 13 weten is gewoon echt te weinig voor een voldoende. 8 fouten op zijn klein totaal aantal vragen betekend gewoon dat de stof er niet goed in zit.

Fiorucci

Fiorucci

13-09-2011 om 18:46

Serwe

Hier is bij 20 vragen elk goed antwoord een half punt waard bij topo. Dus vandaar mijn reactie. 8 van de 21 vind ik dus niet extreem slecht gemaakt.

juf

juf

13-09-2011 om 19:21

Normering

Bij 21 vragen zou mijn normering 6 fout een 6 zijn. Dus bij 8 fout inderdaad een onvoldoende.

Tineke

Tineke

13-09-2011 om 19:32

Topotoetsen

Ik herinner me van mijn kinderen bij topotoetsen dat je maximaal drie fout mocht hebben (met altijd 30 items), en anders moest het over. En er werd voor een spellingsfout maar een halve fout gerekend.

Annet

Annet

13-09-2011 om 20:35

1/3 fout is een onvoldoende, zeker voor een feitentoets

Het is wel belangrijk of elke spelfout ook fout gerekend is. Spelfouten mogen best meetellen bij een topotoets (soms niet als kind dyslectisch is) maar zouden minder zwaar moeten tellen dan fouten in land/plaats (echte fouten dus).

Hier in groep 7 zorgt elke 'echte' fout voor 1 punt aftrek. Vanaf 5 fouten is dat dus een onvoldoende. Geen idee hoeveel plaatsen/landen van Europa geleerd moesten worden. Volgens mij een stuk of 45 waarvan een deel in de toets aan de orde zouden komen.

Ik had een lange uitleg nodig aan jongste waarom het eerlijk kan zijn om maar een deel van de plaatsen te vragen en dat dit dus toch een cijfer voor het gehele te leren deel zou zijn.
Ach, dat werd een mooi lesje: wanneer is iets representatief, zonder dat woord te gebruiken.

Theorietoets rij-examen

over een jaar of acht kan zij/hij die voor zich krijgen en daar rekenen ze echt héél streng!

Guinevere

Guinevere

13-09-2011 om 21:05

1 fout

Hier mocht je in groep 5 bij topo (Nederland) er maar één echt fout hebben. De tweede fout kon je op de een of andere manier compenseren. En dit ging over een stuk of 20-25 steden/streken/rivieren per toets. Ik vond het persoonlijk nogal streng. Toch heeft bij mijn weten vrijwel iedereen het gehaald, na herkansing. Spellingsfouten waren toegestaan trouwens.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

13-09-2011 om 21:28

80% norm

Hier op school wordt de 80%-norm aangehouden: 80% goed, betekent een voldoende.
8 van de 21 fouten bij top is erg veel, en lijkt mij logischerwijs een onvoldoende.

koentje

koentje

14-09-2011 om 11:09

Maar waarom

maak je je zo druk over welke normen en berekeningen zij op school gebruiken? Vind je dit niet meer iets wat ze op school mogen bepalen?
Tenzij dit cijfer nu toevallig heel belangrijk is vind ik dat je je met dat soort zaken niet bezig moet houden en aan school over moet laten. Een beetje vertrouwen in de leerkrachten zou je niet misstaan.

Anja

Anja

14-09-2011 om 19:01

Lesgeven is een vak

Lesgeven is een vak, een beroep, en beoordelen hoort daarbij. Vind ik ook wel eens irritant, dat iedereen zich met het lesgeven bemoeit. Ik bedoel niet ouderparticipatie, dat is prima, maar het lesgeven, beoordelen en het inhoudelijke dat moet je aan de leerkracht overlaten. Inderdaad, een beetje meer vertrouwen in de leerkracht!

pooh bear

pooh bear

14-09-2011 om 20:53

Gewoon een vraag

Ik wilde gewoon weten hoe dit soort toetsen tegenwoordig beoordeeld worden.
Gewoon uit nieuwsgierigheid.
Ik heb me nerges mee bemoeit. En de juf er ook niet verder naar gevraagd.

Leandra

Leandra

14-09-2011 om 22:06

0 fout is een 8

Bij ons op school krijgen kinderen met 0 fout een 8 of 8+. Heel raar vind ik dat. Zoon is dol op topo en geschiedenis en heeft eigenlijk altijd 0 fout. En dus altijd een 8. Vind ik zo raar. Alle cijfers liggen tussen de 4 en 8. Is dit op meer scholen zo?

Groeten Leandra

Tirza G.

Tirza G.

14-09-2011 om 22:52

En bij ons op school was het nog maffer. Voor de toetsen kregen ze dan een 10 en op het rapport een 8. Dat schijnt motiverend te werken.

Tirza

Tja

Als ik je een tien geef zou je maar hovaardig worden. En dat moeten we natuurlijk niet hebben.

Dat was het argument van een leraar Nederlands van mij, die weigerde me een tien op mijn rapport te geven nadat ik het hele trimester uitsluitend tienen had gehaald. Niet dat ik er langdurig van wakker heb gelegen hoor, maar een beetje flauw was het natuurlijk wel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.