Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Portfolio

Portfolio

29-06-2011 om 12:30

Beoordeling van leerkrachten

Hierboven kwam in een draadje al aan de orde dat slechte leerkrachten moeilijk weg te werken zijn.
Onder deze link: http://www.nytimes.com/2011/06/28/education/28evals.html?_r=1&smid=fb-nytimes&WT.mc_id=US-SM-E-FB-SM-LIN-TGB-062811-NYT-NA&WT.mc_ev=click
een artikel over de beoordeling van leraren. Het systeem heet Impact. Van leraren worden vijf keer per jaar de lessen bijgewoond. Drie keer door de rector en twee door "master educators" van buiten de regio. Men gaat dus kijken in de klas en beoordeelt de lessen. Van leraren worden minimaal vijf lessen per jaar bijgewoond. De lessen worden beoordeeld op negen criteria waaronder de vraag of de docent helder uitlegt en of hij of zij nagaat of alle studenten de uitleg hebben begrepen.
Wie onvoldoende wordt beoordeeld, krijgt een jaar de tijd om zich te verbeteren. Ontslag wegens onvoldoende functioneren kan de laatste consequentie zijn van het toepassen van dit evaluatiesysteem.
Sommige leraren vinden het heel prettig, voelen zich nu meer gezien in dingen die goed gaan. Sommige andere leraren lopen te hoop, vinden het bedreigend. De onderwijsbonden zijn woest, er is niet met hen overlegd over het invoeren van dit systeem.
Nou ja, zie artikel.
Zou dit nou niet ook iets voor Nederland zijn? De scholen die ik meemaak, hebben soms echt zwakke leerkrachten ertussen zitten. Zoals in het andere draadje al werd gezegd: het lijkt dan alsof iedereen wel weet dat dhr. X of mw. Y niet zo bijster goed lesgeeft, maar de gevolgen (slechtere cijfers voor dat vak of een rottig jaar op de basisschool) zijn voor de leerling. Er wordt niets ondernomen om de gevolgen voor de leerlingen te ondervangen en er wordt ook zelden of nooit iemand ontslagen wegens disfunctioneren. Zo moeten wij nu voor jongste weer gaan dokken voor bijles voor twee vakken die gegeven worden door leraren waarvan wordt gezegd dat ze niet kunnen uitleggen en geen orde kunnen houden. Een heleboel klasgenoten halen bij die leraren slechtere resultaten dan voor andere vakken, maar school beweert bij hoog en bij laag dat het niet aan deze leerkrachten kan liggen. De meeste directeuren hebben toch een houding van: “ik sta altijd achter mijn personeel”.
Ik zou het wel wat vinden als er standaard een minimum aantal lessen worden bijgewoond en volgens vooraf afgesproken criteria geëvalueerd. En dan inderdaad zowel door de eigen schoolleiding als door mensen van buiten. Misschien iets voor BON (Beter Onderwijs Nederland)?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Moek

Moek

29-06-2011 om 13:39

Tja

Het lijkt mij prima, maar krijg je dan je school nog wel vol? Ze hebben vaak al moeite genoeg om aan leerkrachten te komen, lijkt me. Maar het is wel een goed systeem, denk ik. Je zou het niet te streng moeten inzetten, alleen om de echte rotte appels eruit te halen. Die waarvoor elke ouder bang is.

Door de directie wel

Wij hebben zo 2 a 3 x per jaar een klassenbezoek door de directie aan de hand van een kijkwijzer die volgens mij door de inspectie is aangedragen. Daarnaast bezoekt de zorgcoordinator je ook 1 a 2x per jaar met video. In de functioneringsgesprekken komt de directie erop terug. Met de zorgcoordinator heb je al een evaluatie over dat bezoek gehad.
Verder zit er niet zo'n ontslagformule of zo aan bast hoor, maar er is wel wat 'toezicht'.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.