Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Enna M.

Enna M.

19-08-2019 om 13:48

besluit zoon terugdraaien?

Onze zoon zat vorig schooljaar in 2vwo, maar had teveel tekorten om over te gaan naar 3vwo. Zowel school als wij ouders zagen hem het liefst het jaar overdoen, omdat hij én het vwo makkelijk zou moeten kunnen, én hij nog heel jong is (ook sociaal-emotieel gezien, speelt nog heel veel, pubert nog niet echt). Zoon wilde echter persé naar 3havo want zittenblijven leek hem zo erg, het plusprogramma van vwo op zijn school was zo stom en zijn vrienden zaten voor een deel op de havo en die gingen wel over.

Maar nu is hij tot het inzicht gekomen dat hij toch liever 2wo wil overdoen. Hij is niet ingedeeld bij zijn beoogde vrienden blijkbaar en hij vond het toch wel zonde om af te stromen en snapte niet meer waarom hij nou naar 3havo wilde. Hij zag ineens ook weer positieve kanten aan het plusprogramma op zijn school.....

We wonen in regio midden dus de school begint pas weer over 2 weken. Zou het nog mogelijk zijn om hem alsnog in een 2vwo klas geplaatst te krijgen?

Waarom niet ?

Het lijkt me dat het zou moeten kunnen, mits de 2 VWO klassen nog niet vol zitten.

Gewoon zoveel mogelijk mensen op school vast mailen en dan hoor je het vanzelf. Er zijn ongetwijfeld mensen, die hun mail ook in de vakantie lezen.

Bo

Bo

19-08-2019 om 14:50

school

Niet onaardig bedoeld maar er is maar 1 plek waar je deze vraag moet stellen en dat is aan school. Het maakt nl helemaal niet uit wat wij denken.

Watervrouw

Watervrouw

19-08-2019 om 15:50

Zeker proberen

Geen idee of er iemand bereikbaar is of dat wil zijn maar ik zou er voor gaaan en het proberen.

Caesar

Caesar

19-08-2019 om 22:08

Tja

“Zou het nog mogelijk zijn om hem alsnog in een 2vwo klas geplaatst te krijgen?”

Geen idee. Maar waarom vraag je dat hier?

Enna M.

Enna M.

19-08-2019 om 23:14

Caesar

Waarom vraag ik dat hier... nou, misschien komt het vaker voor, en zegt iemand wel van "joh, hebben wij ook eens gehad en dat kon wel." Of het kon niet. Het lijkt mij onhandig voor de school want ze hebben de klassenindelingen al gemaakt enzo, maar misschien kan het nog wel... Is toch niet heel raar om naar andermans ervaringen te vragen?

Sandra

Sandra

19-08-2019 om 23:31

Wel raar

Wat heb je eraan als t op school x in jaar y kon, maar dat jouw zoons school dit jaar zegt dat het niet kan? Ga je ze dan deze website laten zien en eisen dat jouw zoon ook naar 2VWO wil? Er is maar een plek waar je je antwoord krijgt: op school. En daar is vast deze week al iemand aanwezig die je precies kan vertellen wanneer de directeur, rector of mentor die het kan beslissen weer aanwezig is.

Sandra

Sandra

19-08-2019 om 23:32

Ervaring

Je vroeg niet naar andermans ervaring, je vroeg of het mogelijk was.

@Emma

@Emma

19-08-2019 om 23:39

Sandra

"Ga je ze dan deze website laten zien en eisen dat jouw zoon ook naar 2VWO wil?"

Wat een vervelende reactie zeg. Als je het niet zo'n interessante vraag vindt hoef je niet te reageren natuurlijk. Ieder zijn ding. Ts zegt toch waarom ze het hier post?

Het gebeurt wel eens dat zo'n keuze wordt teruggedraaid, ligt een beetje aan de school denk ik. Inderdaad nu vast mailen. Nee heb je ja kun je krijgen.

Jesse_1

Jesse_1

20-08-2019 om 10:29

Tuurlijk

"We wonen in regio midden dus de school begint pas weer over 2 weken. Zou het nog mogelijk zijn om hem alsnog in een 2vwo klas geplaatst te krijgen?"
Uiteraard is het in theorie mogelijk om een leerling (zeker voor het begin van het jaar) in een andere klas te plaatsen. Of dit ook echt mogelijk is, daarvoor gewoon z.s.m. met school contact opnemen. Of de school ook daadwerkelijk plaats heeft in een beoogde klas.

Enna

'Hij is niet ingedeeld bij zijn beoogde vrienden blijkbaar'

Als dit het belangrijkste argument is voor je zoon, zal de school waarschijnlijk niet willen toegeven. Dus dit argument zou ik niet noemen 😊

Enna

Wat Knurf zegt klopt, vooral niet het argument van de vrienden noemen, daar zou de school juist "vervelend" op kunnen reageren.
Mijn ervaring als docente en mentor is dat het kan mits de 2 vwo klassen niet vol zitten. En dan nog, als je echt voet bij stuk hou en de rector en de teamleider vaak genoeg belt (niet mailen want kan genegeerd worden) kan je meestal je zin krijgen.
Als argumenten zou ik zeggen dat zoon tijdens de vakantie veel nagedacht heeft, dat hij een doorgroeiproces meegemaakt heeft, je zou zelf als extra argument "leren leren" kunnen gebruiken en je zoon inschrijven bij een huiswerkclubje zodat hij een vliegende start maakt.
Bedenk alleen 1 ding (samen met zoon): de weg naar een vwo diploma is nu hoe dan ook nog 5 jaar. Of hij gaat naar 2v en heeft nog 5 jaar voor de boeg, of hij doet eerst dd havo en dan 5 en 6v, dit is ook 5 jaar.
Succes met de beslissing en onderhandeling met school.
Sini

Tsjaah

Tsjaah

21-08-2019 om 02:08

Ervaring

Hier een zoon die op aanraden van school 2 vwo overdeed. Want hij zou "een echt vwo-kind zijn" en bij havo lag het gevaar van verveling op de loer - volgens school dan, Zoon wilde zelf ook graag, vond het zelf wellicht ook een afgang na een volmondig gymnasiumadvies en beloofde zich eindelijk eens in te gaan spannen.

Dat herhalingsjaar leverde fraaie rapporten op. Maar de weg naar de hel - al zou ik een havo-diploma niet zo willen benoemen - bleek wederom geplaveid met goede voornemens. Met veel hangen en wurgen, stressvolle proefwerkweken (voor mij dan, zoon deed het rustig aan) een paar keer kantje boord overgaan, strandde hij alsnog in vwo 5. En werd het met 7 jaar alsnog een hele grondige havo-opleiding.

Toen de volgende zoon er in de tweede ook een potje van dreigde te maken, is hem te verstaan te geven dat dan de eerste afslag naar de havo genomen zou worden. In tijd maakt het nl niets uit, vakken die je niet liggen kun je laten vallen.

Enna M.

Enna M.

30-08-2019 om 14:55

geen enkel probleem blijkbaar

Ik had gemaild en toen er weer iemand op school was antwoord gehad. Zoon kan alsnog zittenblijven in 2vwo, geen enkel probleem. Ik ben verder wel een beetje bang voor de ervaringen van Tsjaah...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-08-2019 om 16:59

Dat hoef je natuurlijk niet af te wachten

Ergens in 3-4 vwo kun je die keuze nog een keer heroverwegen.
Is het dan een probleem dat ie zes jaar over zijn havo doet?

Triva

Triva

30-08-2019 om 17:56

ginny

Die keuze moet je dus uiterlijk eind vwo3 overwegen. Na vwo4 rest meestal wederom havo4 en je hebt nu al een jaar extra

Zus

Zus

01-09-2019 om 13:05

jaar langer

Ik zou niet zo benauwd doen voor een of twee jaar langer over havo of vwo doen. Jaartje ouder aan een vervolgstudie beginnen zou voor veel studenten sowieso beter zijn, met name voor jongens, is mijn ervaring.

Triva

Triva

01-09-2019 om 17:43

zus

Ja maar dat jaartje is nu al verbruikt...

Zus

Zus

01-09-2019 om 18:26

Triva

Vandaar dat ik schrijf ‘een of twee jaar langer..’

Enna M.

Enna M.

02-09-2019 om 12:50

hij is nog jong

13 jaar. Dus nu hij is blijven zitten is er nog geen jaar verloren. Hij zou zelfs nog een jaar kunnen 'verbruiken'. Als het niet 2vwo mocht zijn had ik hem liever in 2hv gezien dan 3 havo, want hij is nog ontzettend kinderlijk voor zijn leeftijd in veel opzichten. Dat onze zoon er nu een jaar langer over doet is waar ik nog het minste over inzit

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-09-2019 om 16:54

Halverwege vwo 4

Dan heb je als kind nog tijd om wat zaken bij te stellen.

Overgang van 4 vwo naar 5 havo is mogelijk als dat goed voorbereid wordt.
Althans op de school van mijn kind.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.